Sida 2 av 3
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 13:39
av rightnow
Ok jag har räknat 350. Kanske lite väl hårt.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 13:46
av Pontus
rightnow skrev:Ok jag har räknat 350. Kanske lite väl hårt.
Det är väl hårt, även i vinterväg så har jag svårt att komma upp i 300 om man även om man snittar 110-120 med lite varierad fart och typ 80 som lägst.
Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 13:52
av jpetters
Det krävs nog Tysk autobahn för att komma upp i 350 (wh/km).
Värt att tänka på är prestandaskillnaden mellan 75/D och 90D. Det är inte bara 15kWh, utan ett gäng kW också.
75 är snabb, 90 ruskigt snabb och PXXD är Ludicrous...

Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 13:54
av e5m1r
Jag pratar om ambient belysning i armstöden
Lampor är skit samma
Sen är premium riktig lyft om man väljer läder inte annars
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 13:55
av chpaulin
jpetters skrev:Det krävs nog Tysk autobahn för att komma upp i 350 (wh/km).
Värt att tänka på är prestandaskillnaden mellan 75/D och 90D. Det är inte bara 15kWh, utan ett gäng kW också.
75 är snabb, 90 ruskigt snabb och PXXD Ludacris...

Eller om man vill ha 350Wh/km kan man köpa en X med 22"

Ne men S:en är "snål" och 75:an skall vara lite snålare än 90/100 men tror det mer beror på fotvikten

Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 14:22
av HelectriC
Värt att tänka på är att 75an laddar lite saktare på Superchargers. 90/100 kommer upp i högre hastighet. Inte en dealbreaker, men kan vara bra att veta om. 75 toppar på ca 95kw, 90D på ca 110kw. 100D är jag osäker på, men kanske lite högre än 90?
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 14:33
av Pontus
På min 85D har jag haft 117 kW på SuC så det borde ju 90D också klara.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 14:46
av chpaulin
Där är ett argument för 90/100 mot 75:an även om vi pratar enstaka minuter över korta laddstopp. Vill man pausa så lite som möjligt skall man satsa på stort batteri.
Simulera på
https://abetterrouteplanner.com så får man ett hum hur mycket restiden och laddtiden skiljer sig

Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 15:46
av Nikke
I min S 90D mellan Sälen och Trysil så hade jag snitt på 249 i -13 grader med packad snö på vägen. Så 350 är ganska högt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 16:07
av Gustafsson
Min "gamla 70D" toppar 115 kW på SuC. Så så väldigt mycket tid sparar man inte vid laddningen, men på slutet är det segare, så jag tar gärna å laddar lite mindre å laddar oftare, vill gärna ha en bensträckare då å då.
Förbrukningen totalt över 5500 mil är exakt 200 Wh/km. Ca 220 på vintern å 180 på sommarn.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 16:10
av HelectriC
115kW med en 70D? Wow, det låter fantastiskt. Hade en låne-75D och kom aldrig över 100 på fyra olika SUperchargerstationer.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 16:40
av Gustafsson
HelectriC skrev:115kW med en 70D? Wow, det låter fantastiskt. Hade en låne-75D och kom aldrig över 100 på fyra olika SUperchargerstationer.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 16:48
av mati
Jag kan inte minnas att jag någonsin har kommit över 110kW, varken med P85 eller 90D. 115kW med en 70D är extremt bra.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 17:17
av helix
danni skrev:helix skrev:danni skrev:
Leasingen är ju finansiell leasing så bolaget måste ansvara för restvärdet oavsett. Det är alltid bättre att sätta ett lägre restvärde och i bästa fall få tillbaks pengar vid avyttring - då får man dra av mer moms totalt sett. Så sätt det så lågt ni kan med.
Säljer man bilen till ett högre värde än restvärdet måste man betala tillbaka 12,5% moms vid fsg på den vinst man gör på bilen. Den del av leasingkostnaden som man får dra 12,5% moms är alltså bara den faktiska värdeminskningen.
Jag vet eftersom jag själv missade att betala tillbaka moms på en bil där jag gjorde en vinst i mitt AB och min revisor påpekade detta vid bokslut. Blev alltså till att justera vid nästkommande momsrapportering.
Nope, det stämmer inte. Om din revisor sa det så hade hen fel, eller så var det här för såpass lång tid sen att läget var mer oklart (men det kom för ett tag sen en dom i regeringsrätten som klargjorde läget). När man avyttrar en bil räknas det som försäljning, och eftersom du inte får dra av moms vid inköp av bil så måste du inte heller ta ut moms vid försäljning av bil. Mellanskillnaden lägger du rakt i bolagets ficka, utan att betala in någon moms på detta. Det här har jag stämt av både med tidigare revisor och nuvarande redovisningsfirma och bägge sa exakt samma sak. Du kan kontakta Skatteverket och få samma information från dem. Du har även samma information här:
http://www.ekonomi-info.nu/vidareforsal ... g_5086.asp
https://support.speedledger.se/hc/sv/ar ... ktets-slut
Och på många andra ställen.
Tack Danni! Utmärkt information och då har jag helt klart gjort fel vid min försäljning. Eller rättare sagt, jag gjorde rätt men min revisor korrigerade felaktigt

Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 17:35
av helix
mati skrev:Jag kan inte minnas att jag någonsin har kommit över 110kW, varken med P85 eller 90D. 115kW med en 70D är extremt bra.
Jag fick 119kW på både Ödeshög och Toftaholm när jag laddade häromdagen med mitt 100-batteri. Hade en 90D innan och min tripp mellan Stockholm -> Malmö gick en halvtimme snabbare med 100-packet. När jag laddat till Typical 300km fick jag fortfarande runt 90kW. Upplever stor skillnad på hur mycket längre 100-batteriet kan upprätthålla hög laddhastighet jämfört med 90-batteriet.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 18:41
av e5m1r
Min 70 ( ursprungliga 70 ej strypt 75 ) kommer också upp i 115ish på SuC
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 18:43
av Remuz
Angående förbrukning, jag har en P85D (utan L) som lånebil nu. Tycker jag kör galet hårt, men ligger under 200 i snitt. Klart under vad min X med 20" förbrukar.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 19:52
av rightnow
Nikke skrev:I min S 90D mellan Sälen och Trysil så hade jag snitt på 249 i -13 grader med packad snö på vägen. Så 350 är ganska högt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jaha oj. Då får jag räkna om!
Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 19:55
av rightnow
jpetters skrev:Det krävs nog Tysk autobahn för att komma upp i 350 (wh/km).
Värt att tänka på är prestandaskillnaden mellan 75/D och 90D. Det är inte bara 15kWh, utan ett gäng kW också.
75 är snabb, 90 ruskigt snabb och PXXD är Ludicrous...

Har jag inte tänkt på heller!! Tack!
Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 07 jun 2017 22:25
av rightnow
Snart är jag med i klubben! Idag köpte jag en D90 Midnight gray. En demobil som de hade i lager. 2-3 veckors leveranstid! I cant wait. Har ju aldrig ens suttit i en Tesla
Tack för all hjälp allihopa!
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 07 jun 2017 22:29
av Smutt
rightnow skrev:Snart är jag med i klubben! Idag köpte jag en D90 Midnight gray. En demobil som de hade i lager. 2-3 veckors leveranstid! I cant wait. Har ju aldrig ens suttit i en Tesla
Tack för all hjälp allihopa!
Provköra är för tunnisar

helt rätt färg! Du kommer bli sjukt nöjd!
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 07 jun 2017 22:45
av HelectriC
Kallas även 90D
/besserwissern

Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 07 jun 2017 22:48
av rightnow
HelectriC skrev:Kallas även 90D
/besserwissern

Hahaha. Sorry är trött. Kom precis hem från kvällsmöten på jobbet.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 07 jun 2017 22:49
av rightnow
Tänk om jag råkat köpt en Nikon D90 istället för en Tesla 90D.

Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 07 jun 2017 23:12
av nicklasandersson
Kul, grattis till bilen!
Sent from my iPhone using Tapatalk