Sida 2 av 2

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 06 jun 2017 20:06
av chpaulin
rightnow skrev:
Ok tack för klargörandet! Så det är egentligen en utomhuskabel i nice förpackning helt enkelt. Om jag reser till tre orter totalt 10 gånger om året. Är det overkill att sätta wall connectors då på de platserna? Utan istället bara sätta 3-fas uttag?

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Absolut. UMC:n du får med funkar ypperligt med ett trefasuttag. Skulle sätt upp en wall connector hemma där du laddar varje dag :)

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 06 jun 2017 20:13
av mati
Ja, det är overkill. Det har man UMC:n till. Wall Connectorn är tänkt att installeras hemma i garaget eller i trädgården eller var man nu parkerar sin bil varje dag. UMCn använder man när man är ute och reser och där det inte finns en destinationsladdare.
Det går ju bra att ladda med UMCn hemma också. Det är väldigt många som gör det. Framförallt när bilen står i garage. Men det kan bli ganska bökigt att hålla på med sladdar och grejer. En Wall Connector blir så mycket trevligare.

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 06 jun 2017 20:15
av rightnow
Tack!! Då är jag helt med. Precis så jag menade frågan, att man egentligen inte får nått mervärde förutom smidigheten. Laddningshastigheten är den samma.

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 06 jun 2017 20:24
av mati
rightnow skrev:
Tack!! Då är jag helt med. Precis så jag menade frågan, att man egentligen inte får nått mervärde förutom smidigheten. Laddningshastigheten är den samma.
Inte riktigt. Eller, det beror på. UMCn kan ladda med max 11kW (16A). Wall Connectorn kan ladda med max 22kW. Om du har en bil med dubbelladdare eller den nya uppgraderade laddaren så kan du teoretiskt ladda med 22 respektive 17kW, förutsatt att din huvudsäkring klarar 32, resp 24A.
I alla andra fall har du rätt. Då är laddhastigheten densamma.
Det finns en fördel till med wall connectorn. Den kan nämligen ladda alla elbilar eftersom det är en standard typ2-laddbox. Och inte bara det. Du kan koppla ihop flera stycken wall connectorer. De lastbalanserar sinsemellan och man kan då ladda flera elbilar samtidigt utan att bränna säkringen. Smidigt när man så småningom har slängt ut alla fossilbilar.

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 06 jun 2017 21:13
av Bjelke
Det är helt klart tänkvärda saker! Teslas laddbox är bättre än UMC på en hel del som är lätt att glömma ;)

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 06 jun 2017 22:33
av Smutt
rightnow skrev:
Tack!! Då är jag helt med. Precis så jag menade frågan, att man egentligen inte får nått mervärde förutom smidigheten. Laddningshastigheten är den samma.
Alltså den är inte lite smidigare skillnaden kan kanske illustreras,som att skrapa bilens rutor med eller utan handskar

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 06 jun 2017 22:35
av davbod
Lutar åt en wall connector hemma! har plats för den i garaget, så det borde ju bli bra.
Har 25A huvudsäkring - så 3x16A kommer ju räcka att fylla bilen över natten på.
/D

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 07 jun 2017 06:44
av mati
davbod skrev:
Har 25A huvudsäkring - så 3x16A kommer ju räcka att fylla bilen över natten på.
/D
Javisst. Med 11kW laddar du ungefär 5 mil/timme. Eller säg att din bil har runt 75kWh tillgängligt i batteriet (resten är bricking protection och några enstaka kWh har säkerligen försvunnit sedan bilen var ny). Då tar det 7 timmar att ladda ett helt tomt batteri till 100%. Det är ganska osannolikt att du någonsin behöver göra det.
Jag har strypt min wall connector till 7kW och börjar ladda kl 24:00 på natten. Bilen är alltid laddad och klar på morgonen. En underbar känsla. :)

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 07 jun 2017 08:35
av Anders77
mati skrev:
davbod skrev:
Har 25A huvudsäkring - så 3x16A kommer ju räcka att fylla bilen över natten på.
/D
Javisst. Med 11kW laddar du ungefär 5 mil/timme. Eller säg att din bil har runt 75kWh tillgängligt i batteriet (resten är bricking protection och några enstaka kWh har säkerligen försvunnit sedan bilen var ny). Då tar det 7 timmar att ladda ett helt tomt batteri till 100%. Det är ganska osannolikt att du någonsin behöver göra det.
Jag har strypt min wall connector till 7kW och börjar ladda kl 24:00 på natten. Bilen är alltid laddad och klar på morgonen. En underbar känsla. :)
Jag har ställt in i bilen att börja vid 01, åker oftast 08 på morgonen. Samt att den laddar på 10A och högst 90%.

Efter en lång tur och jag kommer hem och vet att jag behöver mer dagen efter höjer jag bara amperen i bilen.

Grymt smidigt.

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 17 aug 2017 20:26
av davbod
Bara för att väcka liv i tråden och säga att detta var det bästa bilköp jag gjort!
Snacka om att man blir biten...
Trodde aldrig att kvaliteten skulle vara så hög (som den trots allt är) hos en tillverkare som byggt bilar så få år!
/David

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 17 aug 2017 20:31
av Bjelke
Very najs! :)

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 17 aug 2017 21:18
av beef
davbod skrev:
Bara för att väcka liv i tråden och säga att detta var det bästa bilköp jag gjort!
Snacka om att man blir biten...
Trodde aldrig att kvaliteten skulle vara så hög (som den trots allt är) hos en tillverkare som byggt bilar så få år!
/David
Välkommen, anmäl dig som Teslaägare!

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 17 aug 2017 21:36
av Fredric83
Häftigt! Vi är snart ett helt gäng i/runt Hbg så åker Tesla... snart dags att vi skapar en egen lunch tråd?

Re: Vad har jag gjort!

Postat: 17 aug 2017 22:14
av MSO
Jag hade inte kört P85D på ett tag nu, men fick en som lånebil några dagar. Gav mig ut på en hyfsad semesterrunda med den, typ 120 mil eller så.
Jäklar vad fint den gick alltså. Man glömmer lätt det....

Snålt - nej. Dock. Jäklar vad det gick åt. 21" satt på.