Sida 2 av 2
Re: Lagerbil eller inte
Postat: 09 maj 2017 18:18
av bylund
Jerker skrev:Kollade just för att jämföra priser och det finns inga X på lager nu.
"Ska bara kolla lite". Klart riskfyllt för plånboken

Re: Lagerbil eller inte
Postat: 09 maj 2017 18:21
av Smutt
bylund skrev:Jerker skrev:Kollade just för att jämföra priser och det finns inga X på lager nu.
"Ska bara kolla lite". Klart riskfyllt för plånboken

Men mycket roligare än att låta bli

Re: Lagerbil eller inte
Postat: 09 maj 2017 22:15
av lator
Smutt skrev:Så fort ordet skollov nämns så tänker jag direkt vart ska vi köra då? Har också tänkt vad häftigt och ha laddat på alla SUC i Sverige

Bara att ge sig iväg!
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... +challenge
Re: Lagerbil eller inte
Postat: 10 maj 2017 06:41
av Crappy
Jag tror inte det blir så stora förändringar på MS
Elon har sagt inte en gång utan många gånger nu att M3 är ingen förbättrad version av MS utan en billigare.
Jag tror att den kommer vara så mycket billigare i material och utrustning att MS kommer stå sig bra som den är.
Vad jag vet så är det inte ens bekräftat att M3 får den nya batteritypen, eller har jag missat det?
Re: Lagerbil eller inte
Postat: 10 maj 2017 07:19
av LarsL
Nya batteritypen är designad för Model 3. MS och MX kommer få den här batteritypen senare kanske dröjer det tills de helt byggs om,alltså nästa generation.
MS är en dyrare version av M3 precis som E-klass är en dyrareversion av C-klass (eller kanske S vs E beroende på vad man tror). Många kommer fortsätta att välja "det bästa" och gå på den dyrare varianten men för vanliga dödliga kommer M3 duga. Det kommer vara lite skillnad i materialval och allmän känsla i bilen, MS har tex en integrerad skärm medan M3 har en löstagbar som sitter fast

Men sånt kan vi vanliga dödliga leva med.
Orsaken till att Tesla och Elon Musk nu går ut hårt och baschar M3 är helt enkelt därför att de inom en närtid kan sälja mer bilar. De har nu en kö på minst 400k men kanske upp till 6-700k bilar, dessa kommer inte kunna levereras inom de närmast 1-2 åren. Varje person de kan locka över till MS eller MX är en vunnen affär i närtid och därför försöker de skyffla över folk till dessa bilar istället.
Re: Lagerbil eller inte
Postat: 10 maj 2017 08:06
av ICEGrinder
Vilken respons, tack för alla synpunkter!
Fri supercharging vid 1500 mil per år och enbart laddning på superchargers (inte realistiskt för mig och förmodligen ingen bra idé för batterihälsan) ger ca 6k eller 500 per månad. Inga pengar i sammanhanget, men om det funkar på samma sätt som för ICE-bilar, där mycket fokus ligger på förbrukningssiffror, kan det kanske ge visst ökat värde på andrahandsmarknaden.
Batterierna är såklart mest spekulation i det här läget, men när Gigafactoryn börjar producera 2170-celler så känns det som en tidsfråga innan man byter på S och X också. Om det är en signifikant skillnad mellan 2170 och 18650 vore det konstigt om Model 3, som ju ska vara ett lågbudgetalternativ till S, har det bättre batteripacket under någon längre tid. Samtidigt kan det såklart också vara så att de stora skilnaderna främst gäller pris och energidensitet, vilket skulle kunna rättfärdiga att S fortsätter med 18650.
Har hursomhelst bestämt mig för att gå på lagerbilen, som Danni skrev i början av tråden: "Om du köper den lagerbil du bokat så kommer du få en helt otrolig bil. Räcker inte det?"
Jo, det gör det

Dessutom blir jag av med min Dieselkärra medan den fortfarande har ett andrahandsvärde.
Re: Lagerbil eller inte
Postat: 10 maj 2017 08:58
av mati
Ett mycket bra beslut. När du väl har fått bilen och glider omkring i den - ljuslöst och utsläppsfritt- kommer du att inse att du har startat den här tråden helt i onödan.

Re: Lagerbil eller inte
Postat: 10 maj 2017 09:17
av gellerstam
ICEGrinder skrev:..., men när Gigafactoryn börjar producera 2170-celler ...
GF1 har redan producerat 2170-celler ett tag. Detta för energilagringen.

För M3 startar produktionen 1/6
Edit:
Hittade detta på electrek
https://electrek.co/2017/05/09/tesla-ba ... me-double/
-"Tesla and Panasonic are planning to start production of battery cells for vehicles, starting with the Model 3, at Gigafactory 1 by June 2017."
Re: Lagerbil eller inte
Postat: 10 maj 2017 09:24
av Smutt
Tror du blir jättenöjd

om din Tesla bara gått 1500mil om ett år så har du unnat dig för lite av livets goda

[quote][/quote]
Re: Lagerbil eller inte
Postat: 10 maj 2017 12:59
av Daoops
gellerstam skrev:ICEGrinder skrev:..., men när Gigafactoryn börjar producera 2170-celler ...
GF1 har redan producerat 2170-celler ett tag. Detta för energilagringen.

För M3 startar produktionen 1/6
Edit:
Hittade detta på electrek
https://electrek.co/2017/05/09/tesla-ba ... me-double/
-"Tesla and Panasonic are planning to start production of battery cells for vehicles, starting with the Model 3, at Gigafactory 1 by June 2017."
Samt att för oss i Europa är väl det viktiga om fabriken i Japan har gått över till 2170 eller inte. GF-batterier kommer nog inte skickas på export förrän inhemska behovet är mättat
Re: Lagerbil eller inte
Postat: 10 maj 2017 13:02
av Silversound
Utan några som helst fakta, så gissar jag på att batteritillverkningen vid GF1 av nya 2170-cellen till en början bara kommer att räcka till Model 3. Och med tanke på den aggressiva ökningen av tillverkningstakten på M3, så tar det kanske lång tid innan de får upp produktionen tillräckligt för att det ska räcka till S och X också. Så Panasonic i Japan lär fortsätta leverera batterier till dessa modellen. Men sen vet vi ju inte om de håller på att anpassa sin till tillverkning i Japan till nya 2170-cellen. Så då kanske alla bilmodeller ändå kommer med senaste batteritekniken innan årets slut.
Med tanke på att Jeff nämnt att de testat nya kemin i ett år nu med lyckat resultat, så tillverkas förhoppningsvis alla 2170-celler på detta sätt:
https://electrek.co/2017/05/09/tesla-ba ... me-double/