Lagerbil eller inte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Lagerbil eller inte

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Kollade just för att jämföra priser och det finns inga X på lager nu.
"Ska bara kolla lite". Klart riskfyllt för plånboken ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

bylund skrev:
Jerker skrev:
Kollade just för att jämföra priser och det finns inga X på lager nu.
"Ska bara kolla lite". Klart riskfyllt för plånboken ;)
Men mycket roligare än att låta bli 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Smutt skrev:
Så fort ordet skollov nämns så tänker jag direkt vart ska vi köra då? Har också tänkt vad häftigt och ha laddat på alla SUC i Sverige :lol:
Bara att ge sig iväg! ;)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... +challenge
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Jag tror inte det blir så stora förändringar på MS
Elon har sagt inte en gång utan många gånger nu att M3 är ingen förbättrad version av MS utan en billigare.
Jag tror att den kommer vara så mycket billigare i material och utrustning att MS kommer stå sig bra som den är.
Vad jag vet så är det inte ens bekräftat att M3 får den nya batteritypen, eller har jag missat det?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nya batteritypen är designad för Model 3. MS och MX kommer få den här batteritypen senare kanske dröjer det tills de helt byggs om,alltså nästa generation.

MS är en dyrare version av M3 precis som E-klass är en dyrareversion av C-klass (eller kanske S vs E beroende på vad man tror). Många kommer fortsätta att välja "det bästa" och gå på den dyrare varianten men för vanliga dödliga kommer M3 duga. Det kommer vara lite skillnad i materialval och allmän känsla i bilen, MS har tex en integrerad skärm medan M3 har en löstagbar som sitter fast ;) Men sånt kan vi vanliga dödliga leva med.

Orsaken till att Tesla och Elon Musk nu går ut hårt och baschar M3 är helt enkelt därför att de inom en närtid kan sälja mer bilar. De har nu en kö på minst 400k men kanske upp till 6-700k bilar, dessa kommer inte kunna levereras inom de närmast 1-2 åren. Varje person de kan locka över till MS eller MX är en vunnen affär i närtid och därför försöker de skyffla över folk till dessa bilar istället.
Användarvisningsbild
ICEGrinder
Teslaägare

Inlägg av ICEGrinder »

Vilken respons, tack för alla synpunkter!

Fri supercharging vid 1500 mil per år och enbart laddning på superchargers (inte realistiskt för mig och förmodligen ingen bra idé för batterihälsan) ger ca 6k eller 500 per månad. Inga pengar i sammanhanget, men om det funkar på samma sätt som för ICE-bilar, där mycket fokus ligger på förbrukningssiffror, kan det kanske ge visst ökat värde på andrahandsmarknaden.

Batterierna är såklart mest spekulation i det här läget, men när Gigafactoryn börjar producera 2170-celler så känns det som en tidsfråga innan man byter på S och X också. Om det är en signifikant skillnad mellan 2170 och 18650 vore det konstigt om Model 3, som ju ska vara ett lågbudgetalternativ till S, har det bättre batteripacket under någon längre tid. Samtidigt kan det såklart också vara så att de stora skilnaderna främst gäller pris och energidensitet, vilket skulle kunna rättfärdiga att S fortsätter med 18650.

Har hursomhelst bestämt mig för att gå på lagerbilen, som Danni skrev i början av tråden: "Om du köper den lagerbil du bokat så kommer du få en helt otrolig bil. Räcker inte det?"

Jo, det gör det :) Dessutom blir jag av med min Dieselkärra medan den fortfarande har ett andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ett mycket bra beslut. När du väl har fått bilen och glider omkring i den - ljuslöst och utsläppsfritt- kommer du att inse att du har startat den här tråden helt i onödan. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

ICEGrinder skrev:
..., men när Gigafactoryn börjar producera 2170-celler ...
GF1 har redan producerat 2170-celler ett tag. Detta för energilagringen. :-) För M3 startar produktionen 1/6

Edit:
Hittade detta på electrek https://electrek.co/2017/05/09/tesla-ba ... me-double/

-"Tesla and Panasonic are planning to start production of battery cells for vehicles, starting with the Model 3, at Gigafactory 1 by June 2017."
Senast redigerad av gellerstam, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Tror du blir jättenöjd :D om din Tesla bara gått 1500mil om ett år så har du unnat dig för lite av livets goda :lol: [quote][/quote]
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

gellerstam skrev:
ICEGrinder skrev:
..., men när Gigafactoryn börjar producera 2170-celler ...
GF1 har redan producerat 2170-celler ett tag. Detta för energilagringen. :-) För M3 startar produktionen 1/6

Edit:
Hittade detta på electrek https://electrek.co/2017/05/09/tesla-ba ... me-double/

-"Tesla and Panasonic are planning to start production of battery cells for vehicles, starting with the Model 3, at Gigafactory 1 by June 2017."
Samt att för oss i Europa är väl det viktiga om fabriken i Japan har gått över till 2170 eller inte. GF-batterier kommer nog inte skickas på export förrän inhemska behovet är mättat
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Inlägg av Silversound »

Utan några som helst fakta, så gissar jag på att batteritillverkningen vid GF1 av nya 2170-cellen till en början bara kommer att räcka till Model 3. Och med tanke på den aggressiva ökningen av tillverkningstakten på M3, så tar det kanske lång tid innan de får upp produktionen tillräckligt för att det ska räcka till S och X också. Så Panasonic i Japan lär fortsätta leverera batterier till dessa modellen. Men sen vet vi ju inte om de håller på att anpassa sin till tillverkning i Japan till nya 2170-cellen. Så då kanske alla bilmodeller ändå kommer med senaste batteritekniken innan årets slut.

Med tanke på att Jeff nämnt att de testat nya kemin i ett år nu med lyckat resultat, så tillverkas förhoppningsvis alla 2170-celler på detta sätt:
https://electrek.co/2017/05/09/tesla-ba ... me-double/
Hyundai Ioniq -18
Skriv svar