Sida 2 av 7

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 12:07
av vigge50
Zyxilon skrev:
Jensa skrev:
Jag slog till direkt, har faktiskt övervägt det tidigare för 81'. För mig kommer det väl till pass då jag har några sträckor där det är tight, speciellt vintertid med takbox!

Men jag lider med de som köpte 75:an direkt, eller redan hunnit uppgradera! Vem vet, om ett år kanske alla som har en 60 blivit fritt uppgraderade?
Funderar också på om man från Teslas håll vill få bort alla 60 och senare erbjuder fri uppgradering.

Det verkar dessutom som att elbaklucka är borttagen från Premiumpaketet? Är det standard numera?
Ja, står bland standardutrustningen numera.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 12:18
av LarsL
Mickep skrev:
Så vad är fördelen med att uppgradera? man kommer några km till. Nackdelen är att risken för degradering är större, det går långsammare att ladda upp de upplåsta kw. Tycker att 60 kwh (med 75 kwh batteriet är den optimala designen. Det är just så som jag vill se bilarna i framtiden. Tillverkarna får gärna ljuga kunderna rakt upp i ansiktet, för inläggen ovan visar med all tydlighet att de inte klarar av att hantera det. "jag MÅSTE ha all tillgänglig kwh, aggghhh". Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna att uppgradera.

Jag tycker att 100 modellerna borde ha ett 120 batteri (UTAN att man nämner det för kunderna, för då skulle det bli ett himla liv!)
Jag gillar inte alls idén med låst batterikapacitet som jag som kund inte kan använda. Men jag tror det kommer bli vanligt i framtiden, särskilt hos tillverkare som vänder sig till omedvetna kunder. Leaf 30kWh harmed stor säkerhet en hygglig marginal i toppen av batteriet som jag inte kan utnyttja. Den hade varit trevlig att ha ibland på långresor genom tex en range extender knapp. För att visa 90% istället för 100 går ju inte... det "förstår inte användaren"

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 12:30
av Mickep
LarsL skrev:
Mickep skrev:
Så vad är fördelen med att uppgradera? man kommer några km till. Nackdelen är att risken för degradering är större, det går långsammare att ladda upp de upplåsta kw. Tycker att 60 kwh (med 75 kwh batteriet är den optimala designen. Det är just så som jag vill se bilarna i framtiden. Tillverkarna får gärna ljuga kunderna rakt upp i ansiktet, för inläggen ovan visar med all tydlighet att de inte klarar av att hantera det. "jag MÅSTE ha all tillgänglig kwh, aggghhh". Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna att uppgradera.

Jag tycker att 100 modellerna borde ha ett 120 batteri (UTAN att man nämner det för kunderna, för då skulle det bli ett himla liv!)
Jag gillar inte alls idén med låst batterikapacitet som jag som kund inte kan använda. Men jag tror det kommer bli vanligt i framtiden, särskilt hos tillverkare som vänder sig till omedvetna kunder. Leaf 30kWh harmed stor säkerhet en hygglig marginal i toppen av batteriet som jag inte kan utnyttja. Den hade varit trevlig att ha ibland på långresor genom tex en range extender knapp. För att visa 90% istället för 100 går ju inte... det "förstår inte användaren"
eller att man vid lång resor får den extra kapaciteten laddad (upplåst) (UTAN att kunden misstänker något) för detta handlar enbart om psykologi. bilen kan känna av om den rör sig långt utanför hemmet, och är den låst mjukvarumässigt kan den vid behov låsa upp sig utan att riskera degradering i för stor skala) men hur man skall göra det utan en backlash där kunderna blir uppretade och kommer med högafflar och kräver att få lyncha ledningen har jag inget svar på. För att det är inte de omedvetna kunderna som är problemet utan de s.k. "medvetna" kunderna som inte kan hantera informationen på ett rationellt sätt.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 12:38
av artscho
Är det någon som har koll på om extra prestanda följer med i uppgradering från 60D->75D?
Om jag inte minns fel var min fd 60D mjukvarustrypt med ett antal hk på den främre motorn

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 12:41
av Legato
bylund skrev:
Det är bara risk för snabbare degradering och det går ju bara långsammare att ladda dess kWh man låst upp om man laddar förbi gränsen där 60 är låst. Enda nackdelen med att uppgradera är ju att Tesla vill ha betalt. Så det är ju den nackdelen som ska vägas mot möjligheten att ladda mer och få längre räckvidd. Men även 23 500 är nog rätt mycket. Man kan ju göra mycket kul för de pengarna medan man väntar på att ens 60 laddar på det där extra laddstoppet.

+1

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 12:42
av Legato
artscho skrev:
Är det någon som har koll på om extra prestanda följer med i uppgradering från 60D->75D?
Om jag inte minns fel var min fd 60D mjukvarustrypt med ett antal hk på den främre motorn
Va? X60 och X75 har identisk prestanda enligt Tesla iaf. Lustigt om de valde att strypa S-modellen.

Edit: Ser nu i länken som postades i Designstudiotråden:
"In other words, you get almost the exact same car as a Model S 75 for daily driving, but your top speed is 10 mph slower"
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/

Så då antar jag att det stämmer som du skrev att antalet hk är lägre också.

Tillgänglig kapacitet i och med uppgraderingen går alltså:
62,4 kWh -> 72,6 kWh

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 12:44
av bjelkeman
artscho skrev:
Är det någon som har koll på om extra prestanda följer med i uppgradering från 60D->75D?
Om jag inte minns fel var min fd 60D mjukvarustrypt med ett antal hk på den främre motorn
Verkligen? Finns det någon länk till något som bekräftar det?

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 12:59
av Mickep
bjelkeman skrev:
artscho skrev:
Är det någon som har koll på om extra prestanda följer med i uppgradering från 60D->75D?
Om jag inte minns fel var min fd 60D mjukvarustrypt med ett antal hk på den främre motorn
Verkligen? Finns det någon länk till något som bekräftar det?
kanske dags att börja ta fram högafflarna? ah ah?

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 13:01
av Zoidberg
Legato skrev:
bylund skrev:
Det är bara risk för snabbare degradering och det går ju bara långsammare att ladda dess kWh man låst upp om man laddar förbi gränsen där 60 är låst. Enda nackdelen med att uppgradera är ju att Tesla vill ha betalt. Så det är ju den nackdelen som ska vägas mot möjligheten att ladda mer och få längre räckvidd. Men även 23 500 är nog rätt mycket. Man kan ju göra mycket kul för de pengarna medan man väntar på att ens 60 laddar på det där extra laddstoppet.

+1
Naturligtvis får man väga sina för och nackdelar för varje enskild person.

Men 23500.- kan inte anses dyrt för 15kwh större batteri. Eller?
Även om det bara blir 10-12kwh mer tillgängligt så är 23500.- ingenting jämfört med steget 75D till 90D som i designstudion kostar runda slängar 150.000.- extra.
Lika stor energi-ökning men nästan 6ggr mer i kostnad/kwh.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 13:09
av Legato
Zoidberg skrev:
Legato skrev:
bylund skrev:
Det är bara risk för snabbare degradering och det går ju bara långsammare att ladda dess kWh man låst upp om man laddar förbi gränsen där 60 är låst. Enda nackdelen med att uppgradera är ju att Tesla vill ha betalt. Så det är ju den nackdelen som ska vägas mot möjligheten att ladda mer och få längre räckvidd. Men även 23 500 är nog rätt mycket. Man kan ju göra mycket kul för de pengarna medan man väntar på att ens 60 laddar på det där extra laddstoppet.

+1
Naturligtvis får man väga sina för och nackdelar för varje enskild person.

Men 23500.- kan inte anses dyrt för 15kwh större batteri. Eller?
Även om det bara blir 10-12kwh mer tillgängligt så är 23500.- ingenting jämfört med steget 75D till 90D som i designstudion kostar runda slängar 150.000.- extra.
Lika stor energi-ökning men nästan 6ggr mer i kostnad/kwh.
Fast det är ju inte på något sätt ett 15 kwh större batteri? Ser vi på batteriet rent fysiskt så är det ju 0 kwh skillnad. Ser man på tillgänglig effekt så skiljer det 10,2 kwh (förutsatt att electrecs artikel stämmer).

I praktiken bör man väl bara utnyttja 5-6 av dessa 10,2 kwh extra också för att inte slita på batteriet.

Hur man värderar detta tycker jag är helt upp till var och en. Svårt att argumentera mot att 10k kan vara "för dyrt" för någon medan någon tycker 100k är "billigt" IMO, det är ju helt individuellt hur mycket nytta man har av de extra kWh:en.

Däremot har jag svårt att se en uppgradering som den nackdel som "mickep" ansåg. Det är ju väldigt lätt att sätta en begränsning på maxladdning om man vill vara försiktig med sitt batteri.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 13:09
av Tesla 60
Hej!
Är det någon som har Typical range på en 75:A RWD
fulladdad 100%

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 13:10
av Smutt
38 mil

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 13:21
av Tesla 60
Ok.tack

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 13:29
av Legato
bjelkeman skrev:
artscho skrev:
Är det någon som har koll på om extra prestanda följer med i uppgradering från 60D->75D?
Om jag inte minns fel var min fd 60D mjukvarustrypt med ett antal hk på den främre motorn
Verkligen? Finns det någon länk till något som bekräftar det?
Hmm Googlade lite och hittade detta:
"An upgrade to the 75 kWh battery will get drivers a range of 249 miles for the rear-wheel drive version or 259 miles with the all-wheel drive version. The acceleration and top speed remain the same with the 75 kWh battery."
http://www.tflcar.com/2016/06/tesla-bri ... -offering/

Så det verkar verkligen oklart vad som gäller gällande om topphastighet och effekt är högre på S75 eller ej.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 13:33
av +46
Zoidberg skrev:

Naturligtvis får man väga sina för och nackdelar för varje enskild person.

Men 23500.- kan inte anses dyrt för 15kwh större batteri. Eller?
Även om det bara blir 10-12kwh mer tillgängligt så är 23500.- ingenting jämfört med steget 75D till 90D som i designstudion kostar runda slängar 150.000.- extra.
Lika stor energi-ökning men nästan 6ggr mer i kostnad/kwh.

Men allt är inte bara räckvidd. Med 90 kWh batteriet får man betydligt fler hk och bättre prestanda jämfört med 75 kWh batteriet. Något som Tesla vet att många är beredda att betala extra mycket för.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 13:40
av Zoidberg
+46 skrev:
Zoidberg skrev:

Naturligtvis får man väga sina för och nackdelar för varje enskild person.

Men 23500.- kan inte anses dyrt för 15kwh större batteri. Eller?
Även om det bara blir 10-12kwh mer tillgängligt så är 23500.- ingenting jämfört med steget 75D till 90D som i designstudion kostar runda slängar 150.000.- extra.
Lika stor energi-ökning men nästan 6ggr mer i kostnad/kwh.

Men allt är inte bara räckvidd. Med 90 kWh batteriet får man betydligt fler hk och bättre prestanda jämfört med 75 kWh batteriet. Något som Tesla vet att många är beredda att betala extra mycket för.
Mycket sant... hmm, mycket att beakta när man jämför batteri med batteri.
Jag är trotts allt fortfarande sugen på att öppna plånboken och få en glittrande ny 75a på bakluckan.
23.500.- får man inte ens en uppsättning hjul för hos Telsa. Men man kan få extra räckvidd i nivå med vilken modern laddhybrid som helst.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 13:44
av +46
Zoidberg skrev:
+46 skrev:
Zoidberg skrev:

Naturligtvis får man väga sina för och nackdelar för varje enskild person.

Men 23500.- kan inte anses dyrt för 15kwh större batteri. Eller?
Även om det bara blir 10-12kwh mer tillgängligt så är 23500.- ingenting jämfört med steget 75D till 90D som i designstudion kostar runda slängar 150.000.- extra.
Lika stor energi-ökning men nästan 6ggr mer i kostnad/kwh.

Men allt är inte bara räckvidd. Med 90 kWh batteriet får man betydligt fler hk och bättre prestanda jämfört med 75 kWh batteriet. Något som Tesla vet att många är beredda att betala extra mycket för.
Mycket sant... hmm, mycket att beakta när man jämför batteri med batteri.
Jag är trotts allt fortfarande sugen på att öppna plånboken och få en glittrande ny 75a på bakluckan.
23.500.- får man inte ens en uppsättning hjul för hos Telsa. Men man kan få extra räckvidd i nivå med vilken modern laddhybrid som helst.
Precis!
Det är en viss skillnad mellan några km extra räckvidd och 50 km längre räckvidd. Hade det varit ett batteri till en hybridbil så skulle dom extra 50 km säkert ha kostat skjortan...

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 13:45
av Pontus
Niclas skrev:
Pontus skrev:
Mickep skrev:
Så vad är fördelen med att uppgradera? man kommer några km till. Nackdelen är att risken för degradering är större, det går långsammare att ladda upp de upplåsta kw. Tycker att 60 kwh (med 75 kwh batteriet är den optimala designen. Det är just så som jag vill se bilarna i framtiden. Tillverkarna får gärna ljuga kunderna rakt upp i ansiktet, för inläggen ovan visar med all tydlighet att de inte klarar av att hantera det. "jag MÅSTE ha all tillgänglig kwh, aggghhh". Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna att uppgradera.

Jag tycker att 100 modellerna borde ha ett 120 batteri (UTAN att man nämner det för kunderna, för då skulle det bli ett himla liv!)
Men jag har för mig att jag läst att tillgänglig kapacitet som kan användas är ca 100kWh i 100 modellen. Har jag drömt detta?
100-batteriet är eg på 102,5kwh med 98,5 tillgängligt och 4kwh i bricking. Har jag för mig.
Om då 85 har 77,5 kWh användbart batteri så är ju skillnaden att 100 modellen har 27,1% mer användbart batteri än 85 i verkligheten medans på pappret är det bara 17,6%.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 14:04
av e5m1r
Men de var tvungna att sänka
Blir nog en del avbeställningar oavsett
75 idag kostar som 60 med glastak som för övrigt blivit standard el baklucka med
Så en 60 igår är sämre affär än 75 idag
Det är tom billigare att ta smällen och avboka samt beställa ny 75
Tesla skapar en administrativ mardröm när de gör så här

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 14:06
av Niclas
Pontus skrev:
Niclas skrev:
Pontus skrev:
Mickep skrev:
Så vad är fördelen med att uppgradera? man kommer några km till. Nackdelen är att risken för degradering är större, det går långsammare att ladda upp de upplåsta kw. Tycker att 60 kwh (med 75 kwh batteriet är den optimala designen. Det är just så som jag vill se bilarna i framtiden. Tillverkarna får gärna ljuga kunderna rakt upp i ansiktet, för inläggen ovan visar med all tydlighet att de inte klarar av att hantera det. "jag MÅSTE ha all tillgänglig kwh, aggghhh". Jag tycker att nackdelarna överväger fördelarna att uppgradera.

Jag tycker att 100 modellerna borde ha ett 120 batteri (UTAN att man nämner det för kunderna, för då skulle det bli ett himla liv!)
Men jag har för mig att jag läst att tillgänglig kapacitet som kan användas är ca 100kWh i 100 modellen. Har jag drömt detta?
100-batteriet är eg på 102,5kwh med 98,5 tillgängligt och 4kwh i bricking. Har jag för mig.
Om då 85 har 77,5 kWh användbart batteri så är ju skillnaden att 100 modellen har 27,1% mer användbart batteri än 85 i verkligheten medans på pappret är det bara 17,6%.
Ja det stämmer nog
P85D hade 491 km räckvidd
P100D har 613 km räckvidd
dvs 25% längre räckvidd

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 14:35
av Legato
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...

Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?

Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under" :-)

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 14:47
av janni
Legato skrev:
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...

Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?

Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under" :-)
Räckvidden är väl bara en beräknad räckvidd baserat på batteri och en bestämd förbrukning?
Kändes som (innan jag ändra till %) att typical gav den amerikanska beräknade räckvidden och den andra inställningen gav den europeiska, dock hade den lite med verklig räckvidd att göra.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 14:49
av vigge50
Legato skrev:
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...

Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?

Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under" :-)
Såg denna videon nu där en köper uppdateringer och de tar 2-3 minuter innan bilen har uppgraderats. På den ser de ut som att all extra kapacitet ligger över då räkvidden inte ökar efter uppgraderingen och det plötsligt är möjligt att ladda mer.


Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 14:52
av bylund
Legato skrev:
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...

Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?

Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under" :-)
Så, om någon uppdaterar, håll ögonen om räckvidden ändras utan att ni laddat mellan då ni hade ett 60-batteri och ni får ert nya glänsande 75-batteri.

Ingen ändring = låsningen i toppen, om de nu inte på något infernaliskt sätt försöker dölja var låsningen ligger genom manipulera siffrorna så att det sakta justeras när man laddar eller något.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 17 apr 2017 14:53
av e5m1r
Legato skrev:
Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...

Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?

Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under" :-)
Vi vet detta pga laddhastighet på SuC så låsning ligger på toppen