Sida 2 av 5

Re: 12 voltsproblem

Postat: 07 aug 2017 08:34
av Bjelke
jpetters skrev:
Idag så började mitt 12v batteri att strula. 12v felmeddelande kom upp och det gick inte att köra iväg bilen, gick inte att välja D eller R.
Ringde supporten men de fick inte kontakt med bilen och Power Off hjälpte inte. Strax efter det så dog skärmarna, helt svart.
Bärgning bokades, låste och lämnade bilen.
När bärgaren kom 2 timmar senare så fungerade allt helt plötsligt som vanligt, inga felmeddelanden alls och supporten såg inget fel heller.
Men bilen fick hur som helst lifta till SC i Väsby. Nu hoppas jag de kan lösa det snabbt.
Min betedde sig så ett fåtal ggr förut och då sa dom i Väsby att det berodde på laddstolpen jag använde då, lät högst
osannolikt tyckte jag då men det har inte hänt igen ngn annanstans iaf... (Jordproblem tex gissade dom på)

Re: 12 voltsproblem

Postat: 07 aug 2017 12:20
av Tjell
Någon som bytt till sk "torrbatteri"? Undrar om de inte är bara bättre utan även har större kapacitet (effekt per volym)?

Re: 12 voltsproblem

Postat: 17 feb 2018 19:11
av bullen
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 mil

Re: 12 voltsproblem

Postat: 18 feb 2018 00:11
av Corvus
Jag körde med meddelelandet i 4 dagar. SC sa dock när jag bokade tid för byte att det inte var någon stor brådska, det var ingen fara med att bilen inte skulle starta. Jag ville dock inte chansa utan bokade tid så snart det var möjligt, dvs 4 dagar senare.

Re: 12 voltsproblem

Postat: 19 feb 2018 16:33
av Hebbe
Hittade www.BattMobileBatteries.com på nätet. Instruktionen att byta till ett 12V Lj-batteri är föredömliga. Har man en D-bil så verkar det mycket enkelt och kan av en normalbegåvad göras på mindre än en timme. I en 2-hjulsdriven ModelS är det något bökigare, men ändock överkomligt. Vet dock inte var man kan köpa ett sådant batteri i Sverige, någon som vet?

Re: 12 voltsproblem

Postat: 19 feb 2018 17:23
av e5m1r
Hebbe skrev:
Hittade http://www.BattMobileBatteries.com på nätet. Instruktionen att byta till ett 12V Lj-batteri är föredömliga. Har man en D-bil så verkar det mycket enkelt och kan av en normalbegåvad göras på mindre än en timme. I en 2-hjulsdriven ModelS är det något bökigare, men ändock överkomligt. Vet dock inte var man kan köpa ett sådant batteri i Sverige, någon som vet?
Tesla har ändå nånstans tyckt att vanligt batteri är bättre
De har ju batterifabrik borde vara no brainer att fixa ett 12V pack?

Re: 12 voltsproblem

Postat: 19 feb 2018 17:43
av kontakten2
Dc/DC konvertern ska vara liknande modell som satt i Toyota rav4 så det finns utrymme för förbättring. Om inte annat bättre batteri.
Men snart går allt på högspänning :roll: 8-)

Re: 12 voltsproblem

Postat: 19 feb 2018 17:45
av Hebbe
BattMobile Batteries har tagit fram en ny batterikemi för att komma upp till den batterispänningen som motsvarar blyackumulatorns. Med de battericeller som Tesla använder i dag så kan detta inte realiseras. Varför Tesla inte tagit till denna lösning kan man undra.

Att sedan bly-acken inte håller lika länge i en Tesla som i en fossil är något som man kan fråga sig. Allt för många råkar ut för att ackumulatorn lägger av stracks efter att garantin har gått ut. Jag har inte bytt ackumulatorn i min BMW, fast bilen är 5 år gammal.

Re: 12 voltsproblem

Postat: 20 feb 2018 08:07
av chaffis75
12 volts batteriet verkar vara den svaga länken i en Tesla, samtidigt är de bara detta som måste bytas lite oftare än förväntat så känns de väl ok även om man önskat att de hittat någon lösning på problemet.

Re: 12 voltsproblem

Postat: 20 feb 2018 11:04
av Teslaspolen
Hebbe skrev:
BattMobile Batteries har tagit fram en ny batterikemi för att komma upp till den batterispänningen som motsvarar blyackumulatorns. Med de battericeller som Tesla använder i dag så kan detta inte realiseras. Varför Tesla inte tagit till denna lösning kan man undra.

Att sedan bly-acken inte håller lika länge i en Tesla som i en fossil är något som man kan fråga sig. Allt för många råkar ut för att ackumulatorn lägger av stracks efter att garantin har gått ut. Jag har inte bytt ackumulatorn i min BMW, fast bilen är 5 år gammal.
Problemet blir fortfarande att Li-Ion inte ska laddas när dom är kalla.

Varför inte göra som med laptops? 18650 cellerna där kan ju användas till att driva allt möjligt i olika spänningar.

Re: 12 voltsproblem

Postat: 20 feb 2018 15:01
av Tjell
bullen skrev:
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 milBild
Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.

Re: 12 voltsproblem

Postat: 20 feb 2018 23:27
av bullen
Tjell skrev:
bullen skrev:
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 milBild
Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.
Vi får se. Pratade med dom och har service på tisdag. Det Skulle va helt ofarligt o köra till dess så länge jag inte låter bilen stå med för låg SoC

Re: 12 voltsproblem

Postat: 21 feb 2018 06:48
av Bjelke
bullen skrev:
Tjell skrev:
bullen skrev:
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 milBild
Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.
Vi får se. Pratade med dom och har service på tisdag. Det Skulle va helt ofarligt o köra till dess så länge jag inte låter bilen stå med för låg SoC
Skulle du kunna fråga sedan om varför låg SoC skulle vara osäkrare för ett dåligt 12V-batteri? Och isf vid vilken nivå blir det problem?
Det känns som att det skulle krävas en sjukt låg SoC för att laddning av 12V-batteriet skulle strula eller att bilen går in i deep sleep eller vad nu problemet är...
(går bilen in i deep sleep så kräver det väl mer tid på 12V vid en uppstart innan alla system kommer igång och då även kanske laddning av 12V-batteriet men
deep sleep pgav låg SoC vet jag inte om man kan förutsäga då det snarare verkar hända lite random lixom)

Re: 12 voltsproblem

Postat: 21 feb 2018 07:24
av bullen
Bjelke skrev:
bullen skrev:
Tjell skrev:
bullen skrev:
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 milBild
Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.
Vi får se. Pratade med dom och har service på tisdag. Det Skulle va helt ofarligt o köra till dess så länge jag inte låter bilen stå med för låg SoC
Skulle du kunna fråga sedan om varför låg SoC skulle vara osäkrare för ett dåligt 12V-batteri? Och isf vid vilken nivå blir det problem?
Det känns som att det skulle krävas en sjukt låg SoC för att laddning av 12V-batteriet skulle strula eller att bilen går in i deep sleep eller vad nu problemet är...
(går bilen in i deep sleep så kräver det väl mer tid på 12V vid en uppstart innan alla system kommer igång och då även kanske laddning av 12V-batteriet men
deep sleep pgav låg SoC vet jag inte om man kan förutsäga då det snarare verkar hända lite random lixom)
Ska kolla med dom, men är det typ 5% som laddningen stängs av?

Re: 12 voltsproblem

Postat: 21 feb 2018 07:45
av Sofie
Det är nog ingen jättepanik med batteribytet, jag har kört i 25 dagar med meddelandet. Idag var det - 13,5 grader, även idag startade bilen perfekt.

Re: 12 voltsproblem

Postat: 23 feb 2018 07:18
av Tjell
Tjell skrev:
Någon som bytt till sk "torrbatteri"? Undrar om de inte är bara bättre utan även har större kapacitet (effekt per volym)?
Jag måste få ställa frågan igen. Tror tex Optima är ett batteri som tex Räddningstjänsten använder sig av.

Någon Tesla med Optima eller liknande, finns och funkar det?

Ett "torrbatteri" är skapligt mycket dyrare men och mycket bättre.

Re: 12 voltsproblem

Postat: 13 mar 2018 21:20
av Jagrullarocksa
Fick felmeddelande om 12V-batteri idag efter att bilen stått på verkstad i 8 veckor för reparation av en krockskada.
De sade på verkstaden att det inte skulle vara några problem att köra ändå.
Senare på dagen efter en lång körning då jag hade 8% laddning kvar (5 km till laddplatsen) fick jag ett meddelande att köra åt sidan och stanna bilen, kommer att stänga ner. Jag gjorde det och sedan stängdes bilen av och skärmarna blev svarta.
Bilen gick inte starta igen och nu är den bärgad och påväg till SC i Väsby.

Re: 12 voltsproblem

Postat: 14 mar 2018 06:19
av Bjelke
Jättekul....not...
När är bilen byggd?

Re: 12 voltsproblem

Postat: 17 mar 2018 23:43
av Jagrullarocksa
2014-10

Re: 12 voltsproblem

Postat: 23 apr 2018 20:19
av Kriper
Fick felmeddelande om byte av 12-volts batteri idag. Bilen, en S85, är en månad över den fyraåriga garantitiden med dryga 5000 mil på mätaren. Hoppas på goodwill!

Re: 12 voltsproblem

Postat: 23 apr 2018 20:56
av Gyllenstake
Fick klagomål på 12-voltsbatteriet för två veckor sedan på min (p85DL-15, 8700mil) och meddelandet: service, car may not start. Ringde support och gjorde en hard-reset på den. Då gick den igång igen. Samma sak nästa gång jag startade den. Tesla ville då att jag skulle lämna in bilen så den inte fastnade någonstans.

Nu väntar jag på ett sprillans nytt batteripack från Holland :S. Skulle ta minst 1 månad. Aja, lider väl ingen nöd på mig, fick en lånebil.

Re: 12 voltsproblem

Postat: 23 apr 2018 20:56
av bullen
Kriper skrev:
Fick felmeddelande om byte av 12-volts batteri idag. Bilen, en S85, är en månad över den fyraåriga garantitiden med dryga 5000 mil på mätaren. Hoppas på goodwill!
Jag fick varningen efter 8200 mil. Fick det på garantin

Re: 12 voltsproblem

Postat: 23 apr 2018 21:30
av Xmag
Jag fick meddelandet om att 12V batterit behöver bytas i förra veckan. Bilen har gått 800 mil och levererades i mitten av december. På SC sa de att batterierna är slut på deras lager men de beställde ett som skulle komma inom en vecka. Verkar vara många som behöver nytt batteri.

Re: 12 voltsproblem

Postat: 24 apr 2018 00:05
av Lessmog
Mitt 12V fick bytas i mars, 4100 mil då, gick på garanti/goodwill. S85D uttagen juli 2015.

Re: 12 voltsproblem

Postat: 24 apr 2018 19:13
av Kriper
Snackade med Simon på SC idag och han lovade att byta batteriet på goodwill. Snyggt jobbat! Men han visste inte när då batterierna är beställda från Holland utan leveransdatum.