Re: äntligen går det att optimera
Postat: 23 mar 2017 07:52
Hur är topografin på sträckan? Jag får sällan under 230 på vintern och jag har varken 21", dubb eller performance. Verkar ju helt sjukt låga siffror du får fram 

Jag har!danni skrev:(Ärligt talat tror jag väldigt få här har behövt få sina Teslor bogserade
När man lägger den uppåner på motorvägen är det ok att ringa efter assistansboreno skrev:Jag har!danni skrev:(Ärligt talat tror jag väldigt få här har behövt få sina Teslor bogserade
Det var imponerande snålt! Regn gör större skillnad än man tror. Jag körde Göteborg-Filipstad tur och retur i vintras med min 85D, 311 km enkel väg. Temperatur runt nollan, dubbade 19-tumsdäck. På vägen upp var snitthastigheten en bit över 90, då drog bilen ganska precis 200 Wh/km. När vi körde hem var det regnigt stora delar av vägen, vi höll en lägre snitthastighet på lite över 80, och ändå drog bilen 220 Wh/km.Henrik skrev:Körde Leksand - Stockholm idag med min P85+
Det är ca 30 mil och medelhastigeten var 98 km/h
Det var mest torrt väglag och men det regnade lite smått den sista vägen och jag har även 21-tums dubbade vinterdäck på bilen som ev kan påverka.
Min snittförbrukning var efter hela resan ca 182 wh/km.
De sista 50 km så gick förbrukningen upp lite pga blött väglag:
Laddade till 90 % men hann köra lite innan så batteriet låg väl på ca 82-85 % när jag påbörjade resan
Det går att köra lite över den angivna hastigheten och ändå få en låg förbrukning. När jag kör korta turer (3-4 mil) hamnar jag på 130-140 wh/km. Ibland har jag kommit ner till 100 wh/km men det var i vintras och då var det mycket byvägar med en hastighet på 40 km/h....
Baserat på detta så tror jag (när det gäller Tesla) att det går att få en helt "OK" förbrukning på Model S:en. Så tror det är svårt att få Teslaägare att köpa denna produkt eftersom det helt enkelt inte behövs. (Är nog därför vissa är skeptiska till produkten)
Baserat på den låga förbrukningen så kanske det berodde på att även föraren var lite låg efter förlust mot Mora..?Henrik skrev:Körde Leksand - Stockholm idag med min P85+
Det är ca 30 mil och medelhastigeten var 98 km/h
Det var mest torrt väglag och men det regnade lite smått den sista vägen och jag har även 21-tums dubbade vinterdäck på bilen som ev kan påverka.
Min snittförbrukning var efter hela resan ca 182 wh/km.
De sista 50 km så gick förbrukningen upp lite pga blött väglag:
Laddade till 90 % men hann köra lite innan så batteriet låg väl på ca 82-85 % när jag påbörjade resan
Det går att köra lite över den angivna hastigheten och ändå få en låg förbrukning. När jag kör korta turer (3-4 mil) hamnar jag på 130-140 wh/km. Ibland har jag kommit ner till 100 wh/km men det var i vintras och då var det mycket byvägar med en hastighet på 40 km/h....
Baserat på detta så tror jag (när det gäller Tesla) att det går att få en helt "OK" förbrukning på Model S:en. Så tror det är svårt att få Teslaägare att köpa denna produkt eftersom det helt enkelt inte behövs. (Är nog därför vissa är skeptiska till produkten)