Sida 2 av 5

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 16:09
av mati
Pontus skrev:
Jag förstår inte varför Toyota inte bygger ut med vätgasmackar likt Teslas snabbladdare om dom nu är så övertygade om att vätgas är framtiden? Vad är problemet?
Jag förstår att det är en retorisk fråga, men jag vill ändå svara som jag tror det förhåller sig. Biltillverkarna är så förtjusta i vätgas just av den anledningen, att de inte behöver bry sig om var "bränslet" kommer ifrån. Precis på samma vis som de skiter i var bensinen kommer ifrån och vad det kostar att tanka. De bygger tanken som ska fyllas med vätgas, resten får någon annan fixa.
Elbilar är ju lite annorlunda. Visserligen måste elen också framställas nånstans, men det är ju ett mindre bekymmer i detta sammanhanget. Problemet är batterierna som måste tillverkas och då ligger ansvaret plötsligt hos biltillverkaren.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 17:27
av 12man
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 18:13
av LarsL
12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Vem ska betala? Jo vi skattebetalare så klart! :evil:

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 18:14
av LarsL
AGCF skrev:
En lista på vad de jämför:

Räckvidd
Mirai 35 mil / Tesla 50 mil

Bagage
Mirai 361 l / Tesla 834 l

Komfort
Mirai konventionell / Tesla stötig

Utseende
Mirai sticker ut / Tesla konventionell

Leasingkostnad
Samma

Bränslekostnad
Mirai 8 kr / Tesla 2 kr

Acceleration
Mirai 9,6 s / Tesla 4,4 s
Så inte ens vätgasbilen fanboy nummer ett kan få till siffrorna så att Mirai vinner?!? Hur kört är det då på en skala?

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 18:32
av 12man
LarsL skrev:
AGCF skrev:
En lista på vad de jämför:
.....
Komfort
Mirai konventionell / Tesla stötig

.......
Så inte ens vätgasbilen fanboy nummer ett kan få till siffrorna så att Mirai vinner?!? Hur kört är det då på en skala?
här brukar det annars heta att någon är svampig och den andra distinkt

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 18:43
av Pontus
LarsL skrev:
12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Vem ska betala? Jo vi skattebetalare så klart! :evil:
Hur mycket bidrag får man om man vill bygga en snabbladdare, typ CCS?

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 18:46
av Pontus
12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Intressant för de som klagar på att elbilar får bidrag vid inköp. 1 vätgasmack räcker till 250 elbilar, det ju några stycken i varje fall. Hur många mackar behöver vi?

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 18:47
av LarsL
Pontus skrev:
LarsL skrev:
12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Vem ska betala? Jo vi skattebetalare så klart! :evil:
Hur mycket bidrag får man om man vill bygga en snabbladdare, typ CCS?
Tror man kan få halva kostnaden från klimatklivet för laddare. Det är samma regler som gäller för vätgasmackar också antar jag. Bara det att för en vätgasmack så kan du slanta in 5 miljoner istället för kanske 200kkr.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 10 mar 2017 18:49
av LarsL
Pontus skrev:
12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Intressant för de som klagar på att elbilar får bidrag vid inköp. 1 vätgasmack räcker till 250 elbilar, det ju några stycken i varje fall. Hur många mackar behöver vi?
Det är därför jag är stenhårt emot bidrag till utbyggnad av laddstationer också. Låt marknaden bestämma, tack.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 08:01
av Jerka
Intressant är att knappt någonting som enligt artikelförfattarna drar ner betyget på teslan har med drivlinan att göra:

- Dyr
- Stötig fjädring
- Konventionell design
- Stram och tråkig inredning
- Trångt i mitten av baksätet som vuxen
- Känns tung när man kör den
- Man tröttnar på att accelerera från 0-100 (!)
- Om man inte vet vad man gör så kan det gå en propp där hemma när man försöker ladda.

Jämför med nackdelarna med Miraien:

- Dyr
- Klart sämre prestanda
- Klart sämre bagageutrymme
- Bara 4 platser
- Man kan bara tanka på 4 ställen i Sverige

Jag fattar bara inte hur Teslan inte kan vinna på knockout i jämförelse. Och då har vi inte ens kommit till vätgasens andra nackdelar, som att det går åt mer energi att skapa den, att distributionen kräver miljardinvesteringar osv.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 08:09
av bullen
LarsL skrev:
Pontus skrev:
12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Intressant för de som klagar på att elbilar får bidrag vid inköp. 1 vätgasmack räcker till 250 elbilar, det ju några stycken i varje fall. Hur många mackar behöver vi?
Det är därför jag är stenhårt emot bidrag till utbyggnad av laddstationer också. Låt marknaden bestämma, tack.
Så du menar att marknaden helt ska styra övergången?
De skatter vi har på fossila bränslen och reducering av förmånsvärdena på miljöbilar då? Ska de avskaffas?

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 08:23
av LarsL
bullen skrev:
LarsL skrev:
Pontus skrev:
12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Intressant för de som klagar på att elbilar får bidrag vid inköp. 1 vätgasmack räcker till 250 elbilar, det ju några stycken i varje fall. Hur många mackar behöver vi?
Det är därför jag är stenhårt emot bidrag till utbyggnad av laddstationer också. Låt marknaden bestämma, tack.
Så du menar att marknaden helt ska styra övergången?
De skatter vi har på fossila bränslen och reducering av förmånsvärdena på miljöbilar då? Ska de avskaffas?
Det enda som behövs är detta:
"Bränslekostnad
Mirai 8 kr / Tesla 2 kr"



Att ge bidrag i procent är totalt vansinne! Tänk på att det finns enormt många lycksökare där ute som gärna skrapar hem några miljoner. Varför inte tex skuffa upp priset med någon miljon om ändå "någon annan betalar". Samma gäller ju för laddare där priset förmodligen skulle varit lägre nu om inte bidragen funnits.

Hur många i Sverige har köpt sin Tesla pga 40000kr i bidrag? Hur mycket dyrare är Leaf eller Ioniq pga bidraget?

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 08:28
av +46
Hur fick de fram att toppfarten på Teslan är 178 km/tim? Någon som lekt med Valet mode?

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 09:04
av AGCF
+46 skrev:
Hur fick de fram att toppfarten på Teslan är 178 km/tim? Någon som lekt med Valet mode?
Det står samma på Mirai. Troligen slarvig korrektur

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 09:11
av mati
Jerka skrev:
- Stötig fjädring
- Konventionell design
- Stram och tråkig inredning
- Trångt i mitten av baksätet som vuxen
- Känns tung när man kör den
- Man tröttnar på att accelerera från 0-100 (!)
- Om man inte vet vad man gör så kan det gå en propp där hemma när man försöker ladda.

Jämför med nackdelarna med Miraien:
...
Men vad i....? De har verkligen ansträngt sig att värka fram en massa nackdelar. Jag säger inte att Teslan är perfekt. Långt ifrån. Den har en hel del brister och nackdelar, men det har de inte skrivit nånting om. Istället kommer de med sånt där trams. De sista två är verkligen toppen. Jag kompletterar gärna lite:
- den finns inte i solid white
- dåligt utbud av original 19"-fälgar
- elräkningen blir dyrare än tidigare
- man måste ladda hemma och får inte åka till en bensinmack
- folk kommer och stör och ställer en massa frågor om bilen hela tiden
- varje gång man är inne på ett SC blir man tvungen att köpa en t-shirt eller en jacka

Har jag glömt nåt viktigt?

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 12:34
av Elbilisten
mati skrev:
Jerka skrev:
- Stötig fjädring
- Konventionell design
- Stram och tråkig inredning
- Trångt i mitten av baksätet som vuxen
- Känns tung när man kör den
- Man tröttnar på att accelerera från 0-100 (!)
- Om man inte vet vad man gör så kan det gå en propp där hemma när man försöker ladda.

Jämför med nackdelarna med Miraien:
...
Men vad i....? De har verkligen ansträngt sig att värka fram en massa nackdelar. Jag säger inte att Teslan är perfekt. Långt ifrån. Den har en hel del brister och nackdelar, men det har de inte skrivit nånting om. Istället kommer de med sånt där trams. De sista två är verkligen toppen. Jag kompletterar gärna lite:
- den finns inte i solid white
- dåligt utbud av original 19"-fälgar
- elräkningen blir dyrare än tidigare
- man måste ladda hemma och får inte åka till en bensinmack
- folk kommer och stör och ställer en massa frågor om bilen hela tiden
- varje gång man är inne på ett SC blir man tvungen att köpa en t-shirt eller en jacka

Har jag glömt nåt viktigt?
Man får ont i kinderna av att le varje gång man trampar plattan i mattan.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 18:14
av Foluke
AGCF skrev:
Vilken vinner? Håkan Matson tycker Miraien är bättre för Teslan är lite stötig. Carl-Johan Lejland vill ha en elbil med vätgas-räckviddsförlängare.

De ville helst låna en s60 av Tesla för räckvidden skulle då vara lika som Miraien, men de fick en 90D som visserligen kostade lika mycket i leasingkostnad per månad som Miraien. Jag kan tycka att man borde jämföra bilar i samma prisklass eller prestanda eller storlek.. Nåväl.

Om man kan ladda hemma så är Teslan bra men annars är det smidigare med Miraien som tankar på 3 min. Om man bara har ett 6A 220v uttag hemma som Håkan så är det kört. Dessutom slog hans jordfelsbrytare ifrån (för man anta, "den släckte hela huset"). Sanslös artikel. Vem kan inte installera ett nytt eluttag om man köper en bil för en miljon?!

Skärmavbild 2017-03-10 kl. 07.44.54.png
Jag hörde bara sista meningarna på dagens ekonmieko på radion men Peter Karlsson, "expert" på bilindustrin, tillfrågades om bilutvecklingen framöver. Han sa att på kort sikt, 10 år eller så, kommer utvecklingen gå till elbilar medan på längre sikt, det blir vätgas och bränsleceller. Det går inte att åka omkring med tunga batterier i längden.
Något sådant sa han samt att bilindustrin siktade på att ställa om mot bränsleceller.
Jag åker omkring med ett "tungt batteri" men den enda gång jag tänker på det är i kurvor och rondeller för att bilen inte kränger. Tyngdpunkten är så låg. I alla andra fall känns bilen lätt som en fjäder! Branta uppförsbackar, start vid grönt ljus och liknande verkar bilen tyngdlös! Jag vill påstå att det går alldeles utmärkt att åka omkring med tungt batteri!
Att ladda hemma, SOC och priset på el contra alternativen gör valet av batteribil enkelt.
Det vill till en formidabel teknikutveckling om bränslecellsbilar skall slå ut batteribilar och det förutsätter nog att ingen utveckling av batteribilar sker alls under tiden.
Den som lever får se. Tills vidare njuter jag vidare, sittandes på mitt stora, tunga batteri!

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 18:52
av bjelkeman
Som om vätgastankar och bränsleceller inte vägde något.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 20:46
av LarsL
Lustigt att Mirai väger nästan lika mycket som motsvarande Tesla då?

Om elbilen slår igenom så finns det inte en chans att vätgasbilen skulle komma tillbaka. Det är nu emot fossilarna som vätgasbilen har en chans.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 20:57
av AGCF
LarsL skrev:
Lustigt att Mirai väger nästan lika mycket som motsvarande Tesla då?

Om elbilen slår igenom så finns det inte en chans att vätgasbilen skulle komma tillbaka. Det är nu emot fossilarna som vätgasbilen har en chans.
Om Mirai hade haft 5 sittplatser och samma bagagevolym som Teslan hade den säkert vägt mer. Lägg till samma prestanda med. Samma effektuttag och komponenterna hade varit större.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 20:59
av MangeT
Hur är det med krocksäkerhet med en fylld vätgastank i bilen?

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 20:59
av LarsL
AGCF skrev:
LarsL skrev:
Lustigt att Mirai väger nästan lika mycket som motsvarande Tesla då?

Om elbilen slår igenom så finns det inte en chans att vätgasbilen skulle komma tillbaka. Det är nu emot fossilarna som vätgasbilen har en chans.
Om Mirai hade haft 5 sittplatser och samma bagagevolym som Teslan hade den säkert vägt mer. Lägg till samma prestanda med. Samma effektuttag och komponenterna hade varit större.
Om du ska få ut samma prestanda -acceleration - så måste du väl ha ett stort batteri?

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 11 mar 2017 21:32
av AGCF
LarsL skrev:
AGCF skrev:
LarsL skrev:
Lustigt att Mirai väger nästan lika mycket som motsvarande Tesla då?

Om elbilen slår igenom så finns det inte en chans att vätgasbilen skulle komma tillbaka. Det är nu emot fossilarna som vätgasbilen har en chans.
Om Mirai hade haft 5 sittplatser och samma bagagevolym som Teslan hade den säkert vägt mer. Lägg till samma prestanda med. Samma effektuttag och komponenterna hade varit större.
Om du ska få ut samma prestanda -acceleration - så måste du väl ha ett stort batteri?
Det är svårt att få ut mycket kräm på kort tid ur en bränslecell verkar det som.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 12 mar 2017 08:43
av Swede1
14 miljoner för en vätgas mack, en snabbladdar på 50 kW kostar väl ca 140' ? Det blir 100 snabbladdar för samma pengar. Se på Lidl som börjar sätta upp vid mat butikerna. För växelpengar (jmf med övriga tokutgifter i statsbudgeten) skulle vi ha snabbladdare med någon mils avstånd i hela Sverige. När elbilar som Hyundai Ionic redan idag kostar 300' och går 15-20 mil i motorvägs fart så kan de flesta köpa elbil redan idag.

Möjligen kan en bränslecell fungera som räckvidd sfär langare, 200 Kg batterier och 50 kg räckvidd sfär langare.

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Postat: 12 mar 2017 09:01
av LarsL
Swede1 skrev:
14 miljoner för en vätgas mack, en snabbladdar på 50 kW kostar väl ca 140' ? Det blir 100 snabbladdar för samma pengar. Se på Lidl som börjar sätta upp vid mat butikerna. För växelpengar (jmf med övriga tokutgifter i statsbudgeten) skulle vi ha snabbladdare med någon mils avstånd i hela Sverige. När elbilar som Hyundai Ionic redan idag kostar 300' och går 15-20 mil i motorvägs fart så kan de flesta köpa elbil redan idag.

Möjligen kan en bränslecell fungera som räckvidd sfär langare, 200 Kg batterier och 50 kg räckvidd sfär langare.
Problemet med räckviddsförlängare blir ju att bilen blir dyrare och dessutom känsligare för fel och ger dyrare service.
Finns det snabbladdare lika tätt som det finns etanolpumpar så skulle det inte vara några som helst problem att åka runt i Sverige öven med en gen1 bil som Leaf eller Ioniq.