Tjena!
Bor i Oslo och har en 60D, kört ca. 750 mil sedan september då jag fick den. I Norge där ju allt annat annars kostar skjortan, så är just elbilar favoriserade av staten: inga skatter eller avgifter överhuvudtaget - inte ens moms! Betalade 650' NOK för min bil, deep blue metallic och next gen-säten enda tillvalen pga. budgetbegränsning.
Kan bekräfta det som sägs om fördelar med 60-modellen med tanke på SuC-laddning, den laddar lika fort hela vägen upp till 100 %, och tänk oxå på att det är den enda Tesla-modellen med MER tilgjänglig kapacitet än vad modellbeteckningen anger! (62,4kw). Batteriet ska inte heller ta skada av att laddas fullt ofta, då det är ett 75kw-batteri med software-spärr. Mycket prisvärd modell med andra ord - plockas den bort av Tesla när TM3 kommer? Tippar det...
Körde Oslo-Stockholm-Oslo över en långhelg för ett par veckor sen, gick helt problemfritt. Från Oslo till Karlstad är det ca. 23 mil, navigationens räckviddsberäkning sa vid avresa att det skulle vara 25 % kvar vid ankomst (startade med 98 % efter att ha värmt upp batteri och kupé).
Det var Runt 0 grader och torra vägar, så ingen stor risk att "gå på en smäll" här såg det ut som... MEN, då det var stor utresehelg denna fredag (sportlov i Norge), så var det en del kö ut av stan - något som fick räckviddsberäkningen att bottna helt nere på 12 % efter ca. 30 min i kö!
Lite räckviddsångest ett tag, som snabbt försvann när vi kom upp i normal fart och beräkningen steg till 20 % kvar - och det stämde exakt vid ankomst Karlstad.
(Liten fotnot: det var tät dimma genom Østfold i Norge, men fortfarande dagsljus. Blev omkörd av en TMS på motorvägen som var helt utan bakljus, något som gjorde att bilen faktiskt inte var så lätt att se (den var givetvis grå) - så kom ihåg dimljusen då bilens automtak inte reagerar på dimma!)
Laddade i ca. en halvtimme och fyllde upp till över 80 % (kommer inte ihåg exakta siffran) innan det var dags att köra vidare mot Arboga. Inga problem med räckvidd denna sträcka på ca. 15 mil, heller inte sista etappen till Stockholm som är ca. lika lång.
Bodde på det utmärkta Hotell Långholmen där det både var gratis parkering OCH gratis laddning - dom har två röda industrikontakter och en schucko (använde bara den sistnämnda så vet inget om hur mycket juice man kan få ur industrikontakterna).
Tack vare relativt torra vägar och en temp. mellan +4 och -5 så höll sig förbruket på bra nivåer. Tippar jag låg på ett totalt snitt på 210 wh/km hela resan på 110 mil. Sista etappen Karlstad-Oslo var den bara 192 wh/km. Det som hadde kunnat göra resan till en mer nervös upplevelse är mycket blötsnö på vägarna, det fylls fort upp i hjulhusen har jag hört, något som tar mycket räckvidd.
Kan verkligen rekommendera S60/D oxå som bil för långresor, den är ju identisk med 75'an på allt utom batterikapacitet - som kan uppgraderas senare. Acceleration är ju samma på båda bilarna, och man kan ju välja vilken utrustning man vill.
Största fördelen är ju batteriet - som inte slits på samma sätt som på andra modeller. Om man som jag planerar att behålla bilen i många år är ju detta en viktig fördel.