22 kW Dubbelladdare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaSP85D-2015
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 01 feb 2017 08:48
Ort: Karlskrona

Re: 22 kW Dubbelladdare

Inlägg av TeslaSP85D-2015 »

zyax skrev:
TeslaSP85D-2015 skrev:
Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig ;)
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Med fullt, menar du 100% då? I så fall får du läsa på lite och ladda till lite mindre än 100% när du inte måste.

Nja i laddmenyn så har jag noterat att den aldrig "fyller upp" max.
Sköter inte laddningen sig själv? Och tar hänsyn till hur den ska ladda, eller kan man ladda för mycket menar du?

Men med 100% menar jag batteri symbolen i instrument displayen, dvs 350km brukar vara "fullt" där :?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 22 kW Dubbelladdare

Inlägg av Teslaspolen »

TeslaSP85D-2015 skrev:
zyax skrev:
TeslaSP85D-2015 skrev:
Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig ;)
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Med fullt, menar du 100% då? I så fall får du läsa på lite och ladda till lite mindre än 100% när du inte måste.

Nja i laddmenyn så har jag noterat att den aldrig "fyller upp" max.
Sköter inte laddningen sig själv? Och tar hänsyn till hur den ska ladda, eller kan man ladda för mycket menar du?

Men med 100% menar jag batteri symbolen i instrument displayen, dvs 350km brukar vara "fullt" där :?
Den kan inte ladda "för mycket" i den meningen att man överladdar batteriet. Däremot ska man undvika att fylla batteriet till 100%, det finns en inställning i Teslan som du kan använda för att begränsa maxladdning (dvs laddningen stoppar automatiskt) vid ex. 80%.
Användarvisningsbild
TeslaSP85D-2015
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 01 feb 2017 08:48
Ort: Karlskrona

Re: 22 kW Dubbelladdare

Inlägg av TeslaSP85D-2015 »

Teslaspolen skrev:
TeslaSP85D-2015 skrev:
zyax skrev:
TeslaSP85D-2015 skrev:
Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig ;)
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Med fullt, menar du 100% då? I så fall får du läsa på lite och ladda till lite mindre än 100% när du inte måste.

Nja i laddmenyn så har jag noterat att den aldrig "fyller upp" max.
Sköter inte laddningen sig själv? Och tar hänsyn till hur den ska ladda, eller kan man ladda för mycket menar du?

Men med 100% menar jag batteri symbolen i instrument displayen, dvs 350km brukar vara "fullt" där :?
Den kan inte ladda "för mycket" i den meningen att man överladdar batteriet. Däremot ska man undvika att fylla batteriet till 100%, det finns en inställning i Teslan som du kan använda för att begränsa maxladdning (dvs laddningen stoppar automatiskt) vid ex. 80%.
Ok den är säkert aktiv i min bil då där är en markering på batterisymbolen ungefär vid 80-85% som det aldrig gått över.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 22 kW Dubbelladdare

Inlägg av bylund »

Bäst för batteriet är att låta den vara där till vardags, och att ställa upp den när du behöver hela räckvidden för en resa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 22 kW Dubbelladdare

Inlägg av Teslaspolen »

TeslaSP85D-2015 skrev:
Teslaspolen skrev:
TeslaSP85D-2015 skrev:
zyax skrev:
TeslaSP85D-2015 skrev:
Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig ;)
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Med fullt, menar du 100% då? I så fall får du läsa på lite och ladda till lite mindre än 100% när du inte måste.

Nja i laddmenyn så har jag noterat att den aldrig "fyller upp" max.
Sköter inte laddningen sig själv? Och tar hänsyn till hur den ska ladda, eller kan man ladda för mycket menar du?

Men med 100% menar jag batteri symbolen i instrument displayen, dvs 350km brukar vara "fullt" där :?
Den kan inte ladda "för mycket" i den meningen att man överladdar batteriet. Däremot ska man undvika att fylla batteriet till 100%, det finns en inställning i Teslan som du kan använda för att begränsa maxladdning (dvs laddningen stoppar automatiskt) vid ex. 80%.
Ok den är säkert aktiv i min bil då där är en markering på batterisymbolen ungefär vid 80-85% som det aldrig gått över.
Det låter korrekt! Logiskt sett så får du då bara 80-85% av av dina 85kWh, ställer du då upp den på 100% så får du mer räckvidd så klart.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 22 kW Dubbelladdare

Inlägg av Bjelke »

Och då lär räckvidden vara som den är på alla andra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 22 kW Dubbelladdare

Inlägg av mati »

Om den visar 350km vid 80% så är det jäkligt bra måste jag säga. Min stannar numera på 306km vid 80%. Ungefär 1 mil mindre än vad den visade för ett år sedan. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: 22 kW Dubbelladdare

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Om den visar 350km vid 80% så är det jäkligt bra måste jag säga. Min stannar numera på 306km vid 80%. Ungefär 1 mil mindre än vad den visade för ett år sedan. :?
Mati, på din beskrivning om hur snabbt ditt batteri tar slut (när ni åkte till Gbg) börjar det låta ganska skumt. Model Sen som jag köpte i Tyskland har fått sitt batteripack reparerat när den förra ägaren upptäckte att rangen hade börjat droppa rejält. Det visade sig vara en batterimodul som var totalpaj, men det sade bilen ingenting om.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar