Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Med fullt, menar du 100% då? I så fall får du läsa på lite och ladda till lite mindre än 100% när du inte måste.
Nja i laddmenyn så har jag noterat att den aldrig "fyller upp" max.
Sköter inte laddningen sig själv? Och tar hänsyn till hur den ska ladda, eller kan man ladda för mycket menar du?
Men med 100% menar jag batteri symbolen i instrument displayen, dvs 350km brukar vara "fullt" där
Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Med fullt, menar du 100% då? I så fall får du läsa på lite och ladda till lite mindre än 100% när du inte måste.
Nja i laddmenyn så har jag noterat att den aldrig "fyller upp" max.
Sköter inte laddningen sig själv? Och tar hänsyn till hur den ska ladda, eller kan man ladda för mycket menar du?
Men med 100% menar jag batteri symbolen i instrument displayen, dvs 350km brukar vara "fullt" där
Den kan inte ladda "för mycket" i den meningen att man överladdar batteriet. Däremot ska man undvika att fylla batteriet till 100%, det finns en inställning i Teslan som du kan använda för att begränsa maxladdning (dvs laddningen stoppar automatiskt) vid ex. 80%.
Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Med fullt, menar du 100% då? I så fall får du läsa på lite och ladda till lite mindre än 100% när du inte måste.
Nja i laddmenyn så har jag noterat att den aldrig "fyller upp" max.
Sköter inte laddningen sig själv? Och tar hänsyn till hur den ska ladda, eller kan man ladda för mycket menar du?
Men med 100% menar jag batteri symbolen i instrument displayen, dvs 350km brukar vara "fullt" där
Den kan inte ladda "för mycket" i den meningen att man överladdar batteriet. Däremot ska man undvika att fylla batteriet till 100%, det finns en inställning i Teslan som du kan använda för att begränsa maxladdning (dvs laddningen stoppar automatiskt) vid ex. 80%.
Ok den är säkert aktiv i min bil då där är en markering på batterisymbolen ungefär vid 80-85% som det aldrig gått över.
Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Med fullt, menar du 100% då? I så fall får du läsa på lite och ladda till lite mindre än 100% när du inte måste.
Nja i laddmenyn så har jag noterat att den aldrig "fyller upp" max.
Sköter inte laddningen sig själv? Och tar hänsyn till hur den ska ladda, eller kan man ladda för mycket menar du?
Men med 100% menar jag batteri symbolen i instrument displayen, dvs 350km brukar vara "fullt" där
Den kan inte ladda "för mycket" i den meningen att man överladdar batteriet. Däremot ska man undvika att fylla batteriet till 100%, det finns en inställning i Teslan som du kan använda för att begränsa maxladdning (dvs laddningen stoppar automatiskt) vid ex. 80%.
Ok den är säkert aktiv i min bil då där är en markering på batterisymbolen ungefär vid 80-85% som det aldrig gått över.
Det låter korrekt! Logiskt sett så får du då bara 80-85% av av dina 85kWh, ställer du då upp den på 100% så får du mer räckvidd så klart.
Om den visar 350km vid 80% så är det jäkligt bra måste jag säga. Min stannar numera på 306km vid 80%. Ungefär 1 mil mindre än vad den visade för ett år sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om den visar 350km vid 80% så är det jäkligt bra måste jag säga. Min stannar numera på 306km vid 80%. Ungefär 1 mil mindre än vad den visade för ett år sedan.
Mati, på din beskrivning om hur snabbt ditt batteri tar slut (när ni åkte till Gbg) börjar det låta ganska skumt. Model Sen som jag köpte i Tyskland har fått sitt batteripack reparerat när den förra ägaren upptäckte att rangen hade börjat droppa rejält. Det visade sig vara en batterimodul som var totalpaj, men det sade bilen ingenting om.