Laddningsetikett

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddningsetikett

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Om de gör fel så är det ju hur lätt som helst att bestrida.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ptjae. Onödigt arbete - både för mig och för de som måste hantera överklagan. Plus att man måste ligga ute med pengarna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Menar ni att ni vill parkera på laddplats utan att ladda er elbil?
Trots det jag skrev om vett och etikett?
För att om sladden sitter i är det grönt för alla tre, både lagen, lapplisan och samvetet.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Menar ni att ni vill parkera på laddplats utan att ladda er elbil?
Trots det jag skrev om vett och etikett?
För att om sladden sitter i är det grönt för alla tre, både lagen, lapplisan och samvetet.
Nej, det menar jag inte. Jag menar att så som lagen är skriven är det inte rätt för lapplisan att lappa bara för att sladden sitter i, och ett sånt beteende kan skapa merjobb för andra. Det rätta är väl att börja med att kolla efter en sladd - om en sån finns och är inkopplad är det bara att gå vidare. Om ingen sladd finns, tar man steg 2 och kollar upp bilen i bilregistret.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
LarsL skrev:

Ptjae. Onödigt arbete - både för mig och för de som måste hantera överklagan. Plus att man måste ligga ute med pengarna.
Du måste inte ligga ute med pengar. Du bestrider och om de är dumma nog att ta det till domstol vinner du lätt eftersom du kan bevisa att regnumret de tänker avgiftsbelägga är en elbil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:

Du måste inte ligga ute med pengar. Du bestrider och om de är dumma nog att ta det till domstol vinner du lätt eftersom du kan bevisa att regnumret de tänker avgiftsbelägga är en elbil.
vem orkar driva ett ärende till domstol, som är på 700kr? Tror dessutom det kan vara svårt att få prövningstillstånd för ett så lågt belopp. Oavsett, så är kutym att ALLTID betala och sen bestrida. Samma med skatt, betala först, bestrid sen, även om du vet du har rätt till 100%.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
vem orkar driva ett ärende till domstol, som är på 700kr? Tror dessutom det kan vara svårt att få prövningstillstånd för ett så lågt belopp. Oavsett, så är kutym att ALLTID betala och sen bestrida. Samma med skatt, betala först, bestrid sen, även om du vet du har rätt till 100%.
Hon som fick p-bot för sin snöskoter i Malmö under sommaren slapp dock men det krävdes en hel del övertalning och uppmärksamhet i media innan de gick med på att det var fel p-bot...

Kan tycka att det är ett lagom straff med att behöva betala boten och kräva tillbaka den för de elbilister som parkerar på laddplats utan att ladda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:

Om det är ett privat parkeringsbolag som har skrivit ut en kontrollavgift kan du bestrida även om jag inte vet om jag skulle rekommendera det. Det säkra är att betala och sen överklaga. Om det däremot är en felparkeringsavgift (eftersom du stått fel på gatumark) så ska du för allt i världen betala i tid. Skulder till stat och kommuner, såkallade allmänna mål, har nämligen lite av en gräddfil hos Kronofogden. De räknas nämligen som fastställda per automatik, vilket innebär att du inte har samma möjlighet att bestrida dem. Då är det avgift till Kronofogden och i värsta fall betalningsanmärkning som gäller, och du har inget att säga till om.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Hmm, när jag var till Åre och körde lite Tesla i vinterföre i vintras så lyckades p-bolaget (privat) stå bakom pelaren och pricka in mitt transportmedel innan jag hann fixa parkeringsbiljett. Jag lät det gå tills jag fick fallet registrerat hos kronofogden och där bestred jag kravet. P-bolaget gick aldrig vidare till tingsrätten och det verkar som om det är kutym hos dessa bolag för om de skulle förlora i tingsrätten så får de ett prejudikat emot sig. Något som de definitivt inte vill... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:

Skatt är en helt annan sak! Andra räkningarska du absolut inte betala om de är fel, du ska bestrida... Annars hamnar du ju i ett ordentligt dyngigt läge. Och precis som du säger vem bryr sig om 700kr och det kommer kosta dem mer än det är värt. Men har du varit dum nog att betala först så är det ju du som sitter i skiten eller hur?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

lator skrev:
Hmm, när jag var till Åre och körde lite Tesla i vinterföre i vintras så lyckades p-bolaget (privat) stå bakom pelaren och pricka in mitt transportmedel innan jag hann fixa parkeringsbiljett. Jag lät det gå tills jag fick fallet registrerat hos kronofogden och där bestred jag kravet. P-bolaget gick aldrig vidare till tingsrätten och det verkar som om det är kutym hos dessa bolag för om de skulle förlora i tingsrätten så får de ett prejudikat emot sig. Något som de definitivt inte vill... ;)
Nä, med tanke på att många bara verkar betala utan är "orka" klaga så är det ju grattis pengar till P-bolaget.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Kommunala felparkeringsavgifter ska betalas i tid enligt lag. Kontrollavgifter utfärdade av privata bolag kan man vänta med tills fallet är avgjort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jo, staten vill alltid ha in pengarna, även om de är helt ute och cyklar... Tror jag ska avsluta mitt bolag och öppna en stat!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

lator skrev:
Jo, staten vill alltid ha in pengarna, även om de är helt ute och cyklar... Tror jag ska avsluta mitt bolag och öppna en stat!

Coolt! Kan jag få jobba med att inte göra nåt i din stat?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
lator skrev:

Det är väl det du redan jobbar med.
Då har du ju bra erfarenhet och vet vad det innebär. :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
HelectriC skrev:
lator skrev:

Det är väl det du redan jobbar med.
Då har du ju bra erfarenhet och vet vad det innebär. :D
Det är j därför jag är en sån bra kandidat. Nej, faktum är att jag knappt hinner kika in på forumet dagtid längre, måste nog säga till min chef att skruva ner arbetsuppgifterna till noll igen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Man får ta igen det på kvällarna.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

HelectriC skrev:
lator skrev:

Absolut! Fast jag är tveksam till att du skulle klara det, du sitter ju och skriver en massa inlägg här på din lediga tid istället för att slappa framför tv´n...

Har du några lönekrav? :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

lator skrev:
HelectriC skrev:
lator skrev:

Absolut! Fast jag är tveksam till att du skulle klara det, du sitter ju och skriver en massa inlägg här på din lediga tid istället för att slappa framför tv´n...

Har du några lönekrav? :lol:
Har inte staten fasta löner? Ska man behöva tänka efter vad man vill ha i lön, så är väl hela idén med statligt jobb redundant?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag kanske tänker om och startar en diktatur istället. Då får alla betala till mig istället för att jag ska sprida pengar runt mig... ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Du behöver aldrig något prövningstillstånd för att få ett ärende behandlat i tingsrätt. Det är alltid där en skuld hamnar till slut om parterna inte kan komma överens. Prövningstillstånd behövs bara för att en högre instans ska ta upp ett ärende när man överklagar.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
HelectriC skrev:
Du behöver aldrig något prövningstillstånd för att få ett ärende behandlat i tingsrätt. Det är alltid där en skuld hamnar till slut om parterna inte kan komma överens. Prövningstillstånd behövs bara för att en högre instans ska ta upp ett ärende när man överklagar.
Men hur ofta går sånt här till domstol. Om man fått en p-bot som på något sätt är felaktig, så överklagar man ju bara till p-bolaget. Om dom ser att man har rätt så tar dom bort den direkt. Oftast inget strul. Dom har ju inget intresse att driva något som blivit fel. Kostar bara en massa pengar.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag fick en p-bot som jag bestred en gång. Jag betalade och bestred sen enligt regelboken. Men då fick jag som svar att jag hade godkänt boten genom att betala, så ärendet var avslutat. Jag betalar inte längre innan det är avgjort. Har man bestridit på rätt sätt måste detta avgöras först innan skulden får drivas in, har jag hört.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

jonas skrev:
Jag fick en p-bot som jag bestred en gång. Jag betalade och bestred sen enligt regelboken. Men då fick jag som svar att jag hade godkänt boten genom att betala, så ärendet var avslutat. Jag betalar inte längre innan det är avgjort. Har man bestridit på rätt sätt måste detta avgöras först innan skulden får drivas in, har jag hört.
Ja så har jag åxå råkat ut för.
Svärföräldrarna fick böter när dom stod på min plats, jag bestred och dom sa att dom skulle stryka den eftersom jag stod som brukare av platsen så kunde jag godkänna att dom stod där. Men innan ärendet hade gått igenom papperskvarnen, så betalde dom boten och då avslutades ärendet direkt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ni förstår hur bluff-fakturor kan funka, folk betalar och försöker klaga sedan. Tro mig Kronofogden gör inget innan ärendet är avgjort i tingsrätten... Jag vet jag har försökt få betalt.

Ett p-bolag ger sig så klart genast om du anger ett klagomål och säger att du kommer bestrida. De har ingen möjlighet att driva saker i domstol skulle ju förstöra hela deras affärsplan.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Ni förstår hur bluff-fakturor kan funka, folk betalar och försöker klaga sedan. Tro mig Kronofogden gör inget innan ärendet är avgjort i tingsrätten... Jag vet jag har försökt få betalt.

Ett p-bolag ger sig så klart genast om du anger ett klagomål och säger att du kommer bestrida. De har ingen möjlighet att driva saker i domstol skulle ju förstöra hela deras affärsplan.
Återigen, var väldigt noga med att skilja på privata parkeringsbolag som utfärdar kontrollavgifter och kommuner som utfärdar felparkeringsavgifter. Om det är en kommun så är det som jag påpekat ett allmänt mål och då gör kronofogden definitivt något.

Ett p-bolag tar det nog gladeligen till domstol om de har rätt. Det är inte lönt att gå till domstol över den enskilda boten, men om de alltid vek sig platt så fort någon bestrider hade ju deras affärsmodell fallit också.
Skriv svar