Ptjae. Onödigt arbete - både för mig och för de som måste hantera överklagan. Plus att man måste ligga ute med pengarna.LarsL skrev:Om de gör fel så är det ju hur lätt som helst att bestrida.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Laddningsetikett
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddningsetikett
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7961
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Laddningsetikett
Menar ni att ni vill parkera på laddplats utan att ladda er elbil?
Trots det jag skrev om vett och etikett?
För att om sladden sitter i är det grönt för alla tre, både lagen, lapplisan och samvetet.
Trots det jag skrev om vett och etikett?
För att om sladden sitter i är det grönt för alla tre, både lagen, lapplisan och samvetet.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddningsetikett
Nej, det menar jag inte. Jag menar att så som lagen är skriven är det inte rätt för lapplisan att lappa bara för att sladden sitter i, och ett sånt beteende kan skapa merjobb för andra. Det rätta är väl att börja med att kolla efter en sladd - om en sån finns och är inkopplad är det bara att gå vidare. Om ingen sladd finns, tar man steg 2 och kollar upp bilen i bilregistret.TiborBlomhall skrev:Menar ni att ni vill parkera på laddplats utan att ladda er elbil?
Trots det jag skrev om vett och etikett?
För att om sladden sitter i är det grönt för alla tre, både lagen, lapplisan och samvetet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Laddningsetikett
Du måste inte ligga ute med pengar. Du bestrider och om de är dumma nog att ta det till domstol vinner du lätt eftersom du kan bevisa att regnumret de tänker avgiftsbelägga är en elbil.danni skrev:Ptjae. Onödigt arbete - både för mig och för de som måste hantera överklagan. Plus att man måste ligga ute med pengarna.LarsL skrev:Om de gör fel så är det ju hur lätt som helst att bestrida.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Laddningsetikett
vem orkar driva ett ärende till domstol, som är på 700kr? Tror dessutom det kan vara svårt att få prövningstillstånd för ett så lågt belopp. Oavsett, så är kutym att ALLTID betala och sen bestrida. Samma med skatt, betala först, bestrid sen, även om du vet du har rätt till 100%.LarsL skrev:Du måste inte ligga ute med pengar. Du bestrider och om de är dumma nog att ta det till domstol vinner du lätt eftersom du kan bevisa att regnumret de tänker avgiftsbelägga är en elbil.danni skrev:Ptjae. Onödigt arbete - både för mig och för de som måste hantera överklagan. Plus att man måste ligga ute med pengarna.LarsL skrev:Om de gör fel så är det ju hur lätt som helst att bestrida.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddningsetikett
Hon som fick p-bot för sin snöskoter i Malmö under sommaren slapp dock men det krävdes en hel del övertalning och uppmärksamhet i media innan de gick med på att det var fel p-bot...HelectriC skrev:vem orkar driva ett ärende till domstol, som är på 700kr? Tror dessutom det kan vara svårt att få prövningstillstånd för ett så lågt belopp. Oavsett, så är kutym att ALLTID betala och sen bestrida. Samma med skatt, betala först, bestrid sen, även om du vet du har rätt till 100%.
Kan tycka att det är ett lagom straff med att behöva betala boten och kräva tillbaka den för de elbilister som parkerar på laddplats utan att ladda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddningsetikett
Om det är ett privat parkeringsbolag som har skrivit ut en kontrollavgift kan du bestrida även om jag inte vet om jag skulle rekommendera det. Det säkra är att betala och sen överklaga. Om det däremot är en felparkeringsavgift (eftersom du stått fel på gatumark) så ska du för allt i världen betala i tid. Skulder till stat och kommuner, såkallade allmänna mål, har nämligen lite av en gräddfil hos Kronofogden. De räknas nämligen som fastställda per automatik, vilket innebär att du inte har samma möjlighet att bestrida dem. Då är det avgift till Kronofogden och i värsta fall betalningsanmärkning som gäller, och du har inget att säga till om.LarsL skrev:Du måste inte ligga ute med pengar. Du bestrider och om de är dumma nog att ta det till domstol vinner du lätt eftersom du kan bevisa att regnumret de tänker avgiftsbelägga är en elbil.danni skrev:Ptjae. Onödigt arbete - både för mig och för de som måste hantera överklagan. Plus att man måste ligga ute med pengarna.LarsL skrev:Om de gör fel så är det ju hur lätt som helst att bestrida.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Laddningsetikett
Hmm, när jag var till Åre och körde lite Tesla i vinterföre i vintras så lyckades p-bolaget (privat) stå bakom pelaren och pricka in mitt transportmedel innan jag hann fixa parkeringsbiljett. Jag lät det gå tills jag fick fallet registrerat hos kronofogden och där bestred jag kravet. P-bolaget gick aldrig vidare till tingsrätten och det verkar som om det är kutym hos dessa bolag för om de skulle förlora i tingsrätten så får de ett prejudikat emot sig. Något som de definitivt inte vill... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Laddningsetikett
Skatt är en helt annan sak! Andra räkningarska du absolut inte betala om de är fel, du ska bestrida... Annars hamnar du ju i ett ordentligt dyngigt läge. Och precis som du säger vem bryr sig om 700kr och det kommer kosta dem mer än det är värt. Men har du varit dum nog att betala först så är det ju du som sitter i skiten eller hur?HelectriC skrev:
vem orkar driva ett ärende till domstol, som är på 700kr? Tror dessutom det kan vara svårt att få prövningstillstånd för ett så lågt belopp. Oavsett, så är kutym att ALLTID betala och sen bestrida. Samma med skatt, betala först, bestrid sen, även om du vet du har rätt till 100%.
Re: Laddningsetikett
Nä, med tanke på att många bara verkar betala utan är "orka" klaga så är det ju grattis pengar till P-bolaget.lator skrev:Hmm, när jag var till Åre och körde lite Tesla i vinterföre i vintras så lyckades p-bolaget (privat) stå bakom pelaren och pricka in mitt transportmedel innan jag hann fixa parkeringsbiljett. Jag lät det gå tills jag fick fallet registrerat hos kronofogden och där bestred jag kravet. P-bolaget gick aldrig vidare till tingsrätten och det verkar som om det är kutym hos dessa bolag för om de skulle förlora i tingsrätten så får de ett prejudikat emot sig. Något som de definitivt inte vill...
Re: Laddningsetikett
Kommunala felparkeringsavgifter ska betalas i tid enligt lag. Kontrollavgifter utfärdade av privata bolag kan man vänta med tills fallet är avgjort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Laddningsetikett
Jo, staten vill alltid ha in pengarna, även om de är helt ute och cyklar... Tror jag ska avsluta mitt bolag och öppna en stat!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Laddningsetikett
lator skrev:Jo, staten vill alltid ha in pengarna, även om de är helt ute och cyklar... Tror jag ska avsluta mitt bolag och öppna en stat!
Coolt! Kan jag få jobba med att inte göra nåt i din stat?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddningsetikett
Det är väl det du redan jobbar med.HelectriC skrev:lator skrev:Jo, staten vill alltid ha in pengarna, även om de är helt ute och cyklar... Tror jag ska avsluta mitt bolag och öppna en stat!
Coolt! Kan jag få jobba med att inte göra nåt i din stat?
Då har du ju bra erfarenhet och vet vad det innebär.

Re: Laddningsetikett
Det är j därför jag är en sån bra kandidat. Nej, faktum är att jag knappt hinner kika in på forumet dagtid längre, måste nog säga till min chef att skruva ner arbetsuppgifterna till noll igen.Martinen skrev:Det är väl det du redan jobbar med.HelectriC skrev:lator skrev:Jo, staten vill alltid ha in pengarna, även om de är helt ute och cyklar... Tror jag ska avsluta mitt bolag och öppna en stat!
Coolt! Kan jag få jobba med att inte göra nåt i din stat?
Då har du ju bra erfarenhet och vet vad det innebär.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Laddningsetikett
Absolut! Fast jag är tveksam till att du skulle klara det, du sitter ju och skriver en massa inlägg här på din lediga tid istället för att slappa framför tv´n...HelectriC skrev:lator skrev:Jo, staten vill alltid ha in pengarna, även om de är helt ute och cyklar... Tror jag ska avsluta mitt bolag och öppna en stat!
Coolt! Kan jag få jobba med att inte göra nåt i din stat?
Har du några lönekrav?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Laddningsetikett
Har inte staten fasta löner? Ska man behöva tänka efter vad man vill ha i lön, så är väl hela idén med statligt jobb redundant?lator skrev:Absolut! Fast jag är tveksam till att du skulle klara det, du sitter ju och skriver en massa inlägg här på din lediga tid istället för att slappa framför tv´n...HelectriC skrev:lator skrev:Jo, staten vill alltid ha in pengarna, även om de är helt ute och cyklar... Tror jag ska avsluta mitt bolag och öppna en stat!
Coolt! Kan jag få jobba med att inte göra nåt i din stat?
Har du några lönekrav?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Laddningsetikett
Jag kanske tänker om och startar en diktatur istället. Då får alla betala till mig istället för att jag ska sprida pengar runt mig... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddningsetikett
Du behöver aldrig något prövningstillstånd för att få ett ärende behandlat i tingsrätt. Det är alltid där en skuld hamnar till slut om parterna inte kan komma överens. Prövningstillstånd behövs bara för att en högre instans ska ta upp ett ärende när man överklagar.HelectriC skrev:vem orkar driva ett ärende till domstol, som är på 700kr? Tror dessutom det kan vara svårt att få prövningstillstånd för ett så lågt belopp. Oavsett, så är kutym att ALLTID betala och sen bestrida. Samma med skatt, betala först, bestrid sen, även om du vet du har rätt till 100%.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Laddningsetikett
Men hur ofta går sånt här till domstol. Om man fått en p-bot som på något sätt är felaktig, så överklagar man ju bara till p-bolaget. Om dom ser att man har rätt så tar dom bort den direkt. Oftast inget strul. Dom har ju inget intresse att driva något som blivit fel. Kostar bara en massa pengar.danni skrev:Du behöver aldrig något prövningstillstånd för att få ett ärende behandlat i tingsrätt. Det är alltid där en skuld hamnar till slut om parterna inte kan komma överens. Prövningstillstånd behövs bara för att en högre instans ska ta upp ett ärende när man överklagar.HelectriC skrev:vem orkar driva ett ärende till domstol, som är på 700kr? Tror dessutom det kan vara svårt att få prövningstillstånd för ett så lågt belopp. Oavsett, så är kutym att ALLTID betala och sen bestrida. Samma med skatt, betala först, bestrid sen, även om du vet du har rätt till 100%.
Re: Laddningsetikett
Jag fick en p-bot som jag bestred en gång. Jag betalade och bestred sen enligt regelboken. Men då fick jag som svar att jag hade godkänt boten genom att betala, så ärendet var avslutat. Jag betalar inte längre innan det är avgjort. Har man bestridit på rätt sätt måste detta avgöras först innan skulden får drivas in, har jag hört.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Laddningsetikett
Ja så har jag åxå råkat ut för.jonas skrev:Jag fick en p-bot som jag bestred en gång. Jag betalade och bestred sen enligt regelboken. Men då fick jag som svar att jag hade godkänt boten genom att betala, så ärendet var avslutat. Jag betalar inte längre innan det är avgjort. Har man bestridit på rätt sätt måste detta avgöras först innan skulden får drivas in, har jag hört.
Svärföräldrarna fick böter när dom stod på min plats, jag bestred och dom sa att dom skulle stryka den eftersom jag stod som brukare av platsen så kunde jag godkänna att dom stod där. Men innan ärendet hade gått igenom papperskvarnen, så betalde dom boten och då avslutades ärendet direkt.
Re: Laddningsetikett
Ni förstår hur bluff-fakturor kan funka, folk betalar och försöker klaga sedan. Tro mig Kronofogden gör inget innan ärendet är avgjort i tingsrätten... Jag vet jag har försökt få betalt.
Ett p-bolag ger sig så klart genast om du anger ett klagomål och säger att du kommer bestrida. De har ingen möjlighet att driva saker i domstol skulle ju förstöra hela deras affärsplan.
Ett p-bolag ger sig så klart genast om du anger ett klagomål och säger att du kommer bestrida. De har ingen möjlighet att driva saker i domstol skulle ju förstöra hela deras affärsplan.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddningsetikett
Återigen, var väldigt noga med att skilja på privata parkeringsbolag som utfärdar kontrollavgifter och kommuner som utfärdar felparkeringsavgifter. Om det är en kommun så är det som jag påpekat ett allmänt mål och då gör kronofogden definitivt något.LarsL skrev:Ni förstår hur bluff-fakturor kan funka, folk betalar och försöker klaga sedan. Tro mig Kronofogden gör inget innan ärendet är avgjort i tingsrätten... Jag vet jag har försökt få betalt.
Ett p-bolag ger sig så klart genast om du anger ett klagomål och säger att du kommer bestrida. De har ingen möjlighet att driva saker i domstol skulle ju förstöra hela deras affärsplan.
Ett p-bolag tar det nog gladeligen till domstol om de har rätt. Det är inte lönt att gå till domstol över den enskilda boten, men om de alltid vek sig platt så fort någon bestrider hade ju deras affärsmodell fallit också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com