Herr X skrev:Det är ju kollektivtrafiken som gör att folk koncentreras på vissa platser. Alla bor inte just på T-centralen, utan de tvingas dit på grund av begränsningarna i kollektivtrafiken. Om du i rusningstrafik kikar in på vilken som helst av de gatorna där folk faktiskt bor så ser du ändå inte mer än en handfull personer som är på väg någonstans.
Jag tror inte att det stämmer. Liknande boiler plates skulle uppstå så snart de stora gatorna mynnade ut i större gator, tror jag. Fenomenet T-Centralen skulle uppstå överallt på alla större genomfartsgator i och omkring Stockholm. Vägar är visserligen mer dynamiska än räls, så tillvida att man kan välja andra vägar, men inte så
mycket mer dynamiska. Är man söder om Stockholm (säg Midsommarkransen) och ska norr om Stockholm (säg Jakobsberg) så har du kanske 2-5 vägar att välja emellan (gissar bara). Men dessa vägar (även med 4-6-personers poddfordon låt säga) är fortfarande betydligt mindre effektiva (ytmässigt) än t.ex. tåg.
Jag tror att du ska tänka så här: Ytmässigt är poddbilar kanske 50x större än en tunnelbanevagn (ren gissning - men vi kan vara överens om att poddbilar, även med fler passagerare i sig, tar
betydligt större plats än vad en tunnelbana fullproppad gör). Så ta hela tunnelbanenätet (det rullar kanske in 2 banor i minuten på T-centralen?) och expandera den ytan över stadens vägnät. Där har du trafik i sin grundform.
Herr X skrev:Med några lager av tunnlar för att transportera poddar in i och bort från centrum så hade man snabbt kunnat bygga ett poddbaserat kollektivtrafiksystem!
Börjar du blanda in helt ny infrastruktur, då kanske kalkylen ser lite annorlunda ut. Men tunnlar är ju traditionellt dyra och tar lång tid att bygga (får se vad Elon kan göra på den punkten naturligtvis

).
Du har inte övertygat mig än
Till allt detta, så kommer väldigt många vilja åka podd om det blir billigt och bekvämt, samt att vi blir fler människor hela tiden (grattis till person nummer 10 000 000 btw). Men vägytorna ökas inte i paritet.
Så mina 5 cent är att självkörande bilar/poddar kommer att vara
ett sätt att ta sig fram. Men i tätt befolkade områden så kommer tunnelbanan, eller andra fordon med stor volym som går på bestämda tider, att behövas för att forsla runt alla.