Även huvudstrålkastaren vrider sig men det syns kanske inte på filmen. Dvs den tänder både upp extra led OCH vrider ljuskäglan.helix skrev:Det som illustreras i ditt filmklipp är precis som på min bil. Teslas lösning innebär tydligen att det tänds upp 1-3 led-lampor som lyser upp mer ut på sidorna (andra kallar det statiska kurvljus). Dock producerar dessa ljus en lägre output i lumen och ger mindre räckvidd, vilket innebär att de främst är till hjälp vid låg hastighet. Exempelvis när man gör en sväng runt ett hörn när man kör i 10km/h, då funkar det toppen och ger en klar fördel.mahulkp skrev:Min MX har adaptiva strålkastare där ljuskäglan förändras när jag vrider på ratten. Filmade lite i garaget se klipp. OBS bilen måste vara i Drive för att man se effekten.
Adaptiva ljus (xenon eller led) från andra tillverkare innebär att huvudstrålkastaren är motoriserad och således vrider på hela ljusprojektorn baserat på rattutslag. Effekten blir att hela ljusbilden vrider när man kör i kurvor oavsett hastighet och det är inte några extra lampor som tänds. Det är stor skillnad på ett sådant system och det som Tesla har. Tesla har inte heller "self leveling" i strålkastarna, vilket är att projektorn är motoriserad och autojusterar vertikalt upp/ned.
Håller helt med om att helljuset är godkänt. Tycker till och med det är riktigt bra! Det är kurvljusen jag hade lite synpunkter på och hävdar att som Tesla beskriver det på hemsidan stämmer inte överens med som det funkar i verkligheten. Men det är fortfarande rätt okay det också, bara att man önskat sig en liten gnutta bättre för att det skulle vara perfekt
LED strålkastare
Moderator: Redaktion
Re: LED strålkastare
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Mystiken tätnar...... hur funkar Teslans lysen eg? Att bara tända/släcka diverse ljuspunkter är inte OK jämfört med vad som utlovas tycker jag, men om det faktiskt
är ngn del som vrids så blir det ju en annan femma...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tror inte det finns nåt mekaniskt som vrids utan att det är en LED-matris som förändras utifrån rattvinkel, fart etc. Hur man löst det är av underordnad betydelse. Det är dock svårt att se några konkreta effekter när man kör så hur bra det fungerar kan man diskutera.Bjelke skrev:Mystiken tätnar...... hur funkar Teslans lysen eg? Att bara tända/släcka diverse ljuspunkter är inte OK jämfört med vad som utlovas tycker jag, men om det faktiskt
Model YP 2024