Sida 2 av 6
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:41
av e5m1r
Zalman3 skrev:Vad händer om man laddar fullt och sen kopplar loss laddaren, betalar man fortfarande 3,10kr/min?
Nej men varför ska du göra det ?
Hela poängen med ideal fee är att laddarna ska inte användas som parkeringsplatser
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:42
av mans71
Herr X skrev:Jerker skrev:Vad menar du? I Sverige kostar det 1:90/kWh och ingen minutkostnad eller olika tariffer (förutom den när bilen är färdigladdad). Eller missförstår jag dig?
Jag hittade inte Sverige på teslas sida - andra länder finns med. Men 1,90/kWh kanske kommer någon annanstans ifrån?
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/buildi ... edirect=no
Additional program details here längst ned på sidan. Men den sidan visar bara ett pris - priset för sverige. Kanske är geo-baserat så du i norge inte kan se samma som oss?
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:42
av vigge50
Herr X skrev:Jerker skrev:Vad menar du? I Sverige kostar det 1:90/kWh och ingen minutkostnad eller olika tariffer (förutom den när bilen är färdigladdad). Eller missförstår jag dig?
Jag hittade inte Sverige på teslas sida - andra länder finns med. Men 1,90/kWh kanske kommer någon annanstans ifrån?
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
På svenska sidan står det svenska priset
https://www.tesla.com/sv_SE/support/sup ... edirect=no
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:44
av Herr X
mans71 skrev:Herr X skrev:Jerker skrev:Vad menar du? I Sverige kostar det 1:90/kWh och ingen minutkostnad eller olika tariffer (förutom den när bilen är färdigladdad). Eller missförstår jag dig?
Jag hittade inte Sverige på teslas sida - andra länder finns med. Men 1,90/kWh kanske kommer någon annanstans ifrån?
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/buildi ... edirect=no
Additional program details here längst ned på sidan. Men den sidan visar bara ett pris - priset för sverige. Kanske är geo-baserat så du i norge inte kan se samma som oss?
Så var det - på den norska sidan såg jag en mängd olika länder som jag kunde välja mellan i en drop down, dock inte Sverige. Väljer jag teslas svenska sida, listas bara priset för Sverige.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:45
av e5m1r
Herr X skrev:Jerker skrev:Vad menar du? I Sverige kostar det 1:90/kWh och ingen minutkostnad eller olika tariffer (förutom den när bilen är färdigladdad). Eller missförstår jag dig?
Jag hittade inte Sverige på teslas sida - andra länder finns med. Men 1,90/kWh kanske kommer någon annanstans ifrån?
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
Märkligt på svenska sidan står bara sverige med medan på de andra inkl norska så kan man bläddra bland länder och där är sverige inte med
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:47
av Herr X
e5m1r skrev:Märkligt på svenska sidan står bara sverige med medan på de andra inkl norska så kan man bläddra bland länder och där är sverige inte med
De kanske förberett sig på att debitera minuttaxa men fått till ett undantag i sista minuten?
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:47
av Zalman3
e5m1r skrev:Zalman3 skrev:Vad händer om man laddar fullt och sen kopplar loss laddaren, betalar man fortfarande 3,10kr/min?
Nej men varför ska du göra det ?
Hela poängen med ideal fee är att laddarna ska inte användas som parkeringsplatser
Tycker det är bra om det kommer upp skyltar som säger att det kostar 3,10kr/minut för de som inte laddar, kan ju skrämma bort nån ICE!
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:49
av e5m1r
Zalman3 skrev:e5m1r skrev:Zalman3 skrev:Vad händer om man laddar fullt och sen kopplar loss laddaren, betalar man fortfarande 3,10kr/min?
Nej men varför ska du göra det ?
Hela poängen med ideal fee är att laddarna ska inte användas som parkeringsplatser
Tycker det är bra om det kommer upp skyltar som säger att det kostar 3,10kr/minut för de som inte laddar, kan ju skrämma bort nån ICE!
Det kommer det inte göra då avgiften gäller bara teslor och du informeras på skärmen i bilen
4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 07:52
av Herr X
e5m1r skrev:Zalman3 skrev:Tycker det är bra om det kommer upp skyltar som säger att det kostar 3,10kr/minut för de som inte laddar, kan ju skrämma bort nån ICE!
Det kommer det inte göra då avgiften gäller bara teslor och du informeras på skärmen i bilen
Jamen hur avgiften debiteras vet ju inte en ICE. De tror rimligen att det kommer en P-vakt såsom i vanliga fall när man felparkerar.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 08:02
av LarsL
Herr X skrev:e5m1r skrev:Märkligt på svenska sidan står bara sverige med medan på de andra inkl norska så kan man bläddra bland länder och där är sverige inte med
De kanske förberett sig på att debitera minuttaxa men fått till ett undantag i sista minuten?
Mycket möjligt då reglerna ändrades vid nyår så att det nu är möjligt att sälja el per kWh utan att vara energibolag.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 08:13
av chaffis75
Ganska korkat när man inte får sälja el per KWh, blir ju mycket svårare att förstå vad det kostar men antar man vänjer sig.
Man kan hoppas EU gör nytta här (någon nytta kan vi väl ha av EU) och ser till att de blir KW taxa i hela EU.
Sedan får jag säga att avgiften känns rimlig, inget som stoppar en för att köra långt men man ställer sig där troligen inte i onödan heller.
Sedan kanske taxi fortfarande är ett problem men du borde de finnas täckning för att bygga ut med fler stalls så att alla får plats.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 08:41
av +46
LarsL skrev:Herr X skrev:e5m1r skrev:Märkligt på svenska sidan står bara sverige med medan på de andra inkl norska så kan man bläddra bland länder och där är sverige inte med
De kanske förberett sig på att debitera minuttaxa men fått till ett undantag i sista minuten?
Mycket möjligt då reglerna ändrades vid nyår så att det nu är möjligt att sälja el per kWh utan att vara energibolag.
Det var ny information för mig. Tvivlar starkt på att det är fritt fram att sälja el vidare till konsument utan att vara ett registrerat elhandelsbolag...
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 08:44
av Mickep
Nu kan man börja räkna på värdet av gratis SuC .
Är intresserad av vad folk värderar det till (det var tidigare spekulation om paket med fri tillgång men det var nog bara naiva förhoppningar)
Har man någon statistik över hur mycket en bil laddar när det var gratis?
SuC kommer fortfarande vara en förlust för tesla.
Om vi anser att man enbart reser inom Sveriges gränser med 1.9 kr/kWh . Hur mycket kan Max sparas? Säg att man tar 50 mil på en dag i ett år(ggr 4kr mil) så blir det 73 kkr.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 08:48
av e5m1r
+46 skrev:LarsL skrev:Herr X skrev:e5m1r skrev:Märkligt på svenska sidan står bara sverige med medan på de andra inkl norska så kan man bläddra bland länder och där är sverige inte med
De kanske förberett sig på att debitera minuttaxa men fått till ett undantag i sista minuten?
Mycket möjligt då reglerna ändrades vid nyår så att det nu är möjligt att sälja el per kWh utan att vara energibolag.
Det var ny information för mig. Tvivlar starkt på att det är fritt fram att sälja el vidare till konsument utan att vara ett registrerat elhandelsbolag...
Om jag inte minns fel så har det med energiskatt att göra och nya regler från årsskiftet öppnar upp för att andra än elbolag säljer el till konsulent
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 08:49
av danni
Zalman3 skrev:Vad händer om man laddar fullt och sen kopplar loss laddaren, betalar man fortfarande 3,10kr/min?
Nej, men man får kompanistryk av oss andra.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 09:01
av apkungen
Kan man hitta en lista på priset över hela världen, eller iaf över hela Europa?
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 09:03
av e5m1r
apkungen skrev:Kan man hitta en lista på priset över hela världen, eller iaf över hela Europa?
Om du väljer land annat än sverige så finns er rullista att välja land ifrån
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 09:09
av vigge50
Mickep skrev:Nu kan man börja räkna på värdet av gratis SuC .
Är intresserad av vad folk värderar det till (det var tidigare spekulation om paket med fri tillgång men det var nog bara naiva förhoppningar)
Har man någon statistik över hur mycket en bil laddar när det var gratis?
Det beror ju helt på dina körvanor, det finns nog en del som haft bilen ett tag och aldrig använt Supercharger och då är det inte värt mycket men om du kör mycket kan det vara värt en hel del.
SuC kommer fortfarande vara en förlust för tesla.
Om vi anser att man enbart reser inom Sveriges gränser med 1.9 kr/kWh . Hur mycket kan Max sparas? Säg att man tar 50 mil på en dag i ett år(ggr 4kr mil) så blir det 73 kkr.
Du ska köra väldigt mycket om du kör 50 mil varje dag men samtidigt kommer du antagligen ha bilen många år så om du kör mycket i tjänsten (inte taxi) så kan du nog komma upp i några 10-tals tusen efter fyra-fem år. (Har inte räknat, antar från dina räkningar)
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 09:19
av Remuz
Om min X kommer dra cirka 250Wh/km så kommer jag troligen med mina 1000mil längre resor per år där runt 100mil laddas på natten, ladda för 900mil på SuC.
2.5kWh*900mil*1,9kr - 400kWh*1,9kr = 3515kr
Värdet på ingående SuC är för mig alltså runt 3500kr/år. Om bilen lever 15år så blir det 52 500kr med mitt körmönster. Dock lär inte jag behålla den mer än ~5år, vilket resulterar i 17 500kr för min del då.
Edit: Ändrat efter Svenssons påpekande om ingående 400kWh
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 09:30
av Zalman3
Om man kör 10.000 mil per år i 3 år och det kostar ca 4kr/milen då kan man ju betala 40.000x3=120.000kr mer för gratis laddning!
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 09:37
av bullen
Mickep skrev:Nu kan man börja räkna på värdet av gratis SuC .
Är intresserad av vad folk värderar det till (det var tidigare spekulation om paket med fri tillgång men det var nog bara naiva förhoppningar)
Har man någon statistik över hur mycket en bil laddar när det var gratis?
SuC kommer fortfarande vara en förlust för tesla.
Om vi anser att man enbart reser inom Sveriges gränser med 1.9 kr/kWh . Hur mycket kan Max sparas? Säg att man tar 50 mil på en dag i ett år(ggr 4kr mil) så blir det 73 kkr.
Om du åker 50 mil per dag lär du behöva ha laddning hemma o då startar du varje dag med 30-45 mil i batteriet. Alltså laddar du bara en liten del på Suc
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 09:46
av vigge50
Zalman3 skrev:Om man kör 10.000 mil per år i 3 år och det kostar ca 4kr/milen då kan man ju betala 40.000x3=120.000kr mer för gratis laddning!
Om du inte laddar något hemma men chansen för det är nog ganska liten om du inte bor i lägenhet utan laddmörligheter.
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 09:49
av Zalman3
vigge50 skrev:Zalman3 skrev:Om man kör 10.000 mil per år i 3 år och det kostar ca 4kr/milen då kan man ju betala 40.000x3=120.000kr mer för gratis laddning!
Om du inte laddar något hemma men chansen för det är nog ganska liten om du inte bor i lägenhet utan laddmörligheter.
Men frågan är, hur mycket mer ska man betala för att få gratis laddning, när man köper en begagnad Tesla?
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 10:15
av bylund
Svaret är nog "inte särskilt mycket".
Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 10:18
av bylund
e5m1r skrev:Remuz skrev:
Jag kan inte juridiken, men borde dom inte kunna komma runt det genom att sälja "räckvidd" i enheten "mil" istället?

1mil är inte lika med lika många kw beroende på bil
Och framförallt förare!