Sida 2 av 2

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 06 mar 2017 22:21
av jpetters
Mats skrev:
unnamed-9.jpg
En Bild på kontakt i italien jag fick skickat till mig från ett hotell. Är det denna man använder husvagnskontakten till? Nån form av enfaskontakt blå?
Precis. Mycket vanlig i Italien.

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 06 mar 2017 22:59
av bylund
jpetters skrev:
Mats skrev:
unnamed-9.jpg
En Bild på kontakt i italien jag fick skickat till mig från ett hotell. Är det denna man använder husvagnskontakten till? Nån form av enfaskontakt blå?
Precis. Mycket vanlig i Italien.
Kan vara värt att påpeka att det på bilden ser ut att vara en 16 A kontakt, så den blå 32 A-adaptern som Tesla säljer passar inte.

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 07 mar 2017 06:59
av Mats
Jag tänkte mig en https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... el-403160/

Eller finns det smartare sätt? Fungerar en sån här?
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400713/

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 07 mar 2017 06:59
av e5m1r
Mats skrev:
unnamed-9.jpg
En Bild på kontakt i italien jag fick skickat till mig från ett hotell. Är det denna man använder husvagnskontakten till? Nån form av enfaskontakt blå?
Industri en fas här hemma antingen 16A eller 32A
Finns adapter t.ex. Ta bara reda på om den blåa kontakten är 16 eller 32A olika storlek på dem så samma adapter passar inte
Vet inte de hur många A det är fråga efter diameter
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/e ... GAodwpsJkA

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 07 mar 2017 08:17
av Remuz
Du borde ju kunna ta en blå hane och koppla på L1, N och jord i en röd hona. Sedan använda röd adaptern till umc. Eller funkar umc bara med tre faser när man kör röd adapter?

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 07 mar 2017 08:27
av e5m1r
Remuz skrev:
Du borde ju kunna ta en blå hane och koppla på L1, N och jord i en röd hona. Sedan använda röd adaptern till umc. Eller funkar umc bara med tre faser när man kör röd adapter?
Funkar med en fas bara osäker vilken av de tre:)

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 07 mar 2017 08:36
av Monark1954
e5m1r skrev:
Remuz skrev:
Du borde ju kunna ta en blå hane och koppla på L1, N och jord i en röd hona. Sedan använda röd adaptern till umc. Eller funkar umc bara med tre faser när man kör röd adapter?
Funkar med en fas bara osäker vilken av de tre:)
Jag har gjort en adapter från rund enfas (blå) till röd rund trefas. Fördel att slippa en 16A schuko skarv men nu inser jag att om uttaget är felkopplat kan jag inte fasvända. Då är adapter från rund blå 16A till schuko att föredra.

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 07 mar 2017 09:24
av jpetters
Jag har en adapter från blå CEE 16A till röd CEE 16A. Det fungerar utmärkt och man kan då ladda på fulla 16A.

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 07 mar 2017 09:42
av Remuz
Fasvända borde man bara behöva om uttaget är felkopplat och då borde man kanske oroa sig lite generallt. Ingen elektricker skulle väl sätta fasen och nollan fel? Då kan dom ju lika gärna sätta fasen på jord.

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 07 mar 2017 10:34
av Mats
Remuz skrev:
Fasvända borde man bara behöva om uttaget är felkopplat och då borde man kanske oroa sig lite generallt. Ingen elektricker skulle väl sätta fasen och nollan fel? Då kan dom ju lika gärna sätta fasen på jord.
Nu kan jag inte detta så väldigt bra men jag gissar att det fungerar hjälpligt om fas och nolla är felkopplade jämfört med om dom kopplat jorden fel. Så vid installation upptäcks nog det oftare om jorden hamnat fel än om fas nolla bytt plats.

Och står man där med 9km kvar i batteriet på landsbyggden i Italien så vill man bara ladda, oavsett om nolla, fas är felkopplade.

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 07 mar 2017 10:44
av Remuz
Då tar man med skruvmejsel så man kan vända i adaptern ;)

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 07 mar 2017 17:44
av bullen
Remuz skrev:
Fasvända borde man bara behöva om uttaget är felkopplat och då borde man kanske oroa sig lite generallt. Ingen elektricker skulle väl sätta fasen och nollan fel? Då kan dom ju lika gärna sätta fasen på jord.
Det kan du ge dig fasen på

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 07 mar 2017 17:46
av bullen
jpetters skrev:
Jag har en adapter från blå CEE 16A till röd CEE 16A. Det fungerar utmärkt och man kan då ladda på fulla 16A.
En sån har hag oxå gjort. Kombinerat med en sladd ned schuko hane o blå CEE hona. Så kan jag köra 16A i schuko

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 07 mar 2017 17:55
av Remuz
bullen skrev:
jpetters skrev:
Jag har en adapter från blå CEE 16A till röd CEE 16A. Det fungerar utmärkt och man kan då ladda på fulla 16A.
En sån har hag oxå gjort. Kombinerat med en sladd ned schuko hane o blå CEE hona. Så kan jag köra 16A i schuko
Då kan du väl göra schukohane->CEE 3fas direkt och få 16A. Tyvärr gillar inte schukokontakten det under lång tid.

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 20 dec 2018 22:39
av Crappy
Kablar ja
Jag lär behöva en blå "villavagns" men vill inte ha en schucko i andra änden. Den kommer vara inkopplad många timmar eftersom jag bara kommer kunna mata med ca 8A, resten måste villavagnen ha. Hur gör man enklast?

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 20 dec 2018 22:44
av Teslaspolen
8 ampere borde inte vara några problem med schuko; speciellt inte någon enstaka gång. Men vill man undvika den till varje pris så kan man ju som ett par andra föreslagit och skaffa en enfas till trefas CEE adapter och köra trefaskopplingen på sin UMC (fast man får så klart bara en av faserna).

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 21 dec 2018 09:11
av gellerstam
Monark1954 skrev:
e5m1r skrev:
Remuz skrev:
Du borde ju kunna ta en blå hane och koppla på L1, N och jord i en röd hona. Sedan använda röd adaptern till umc. Eller funkar umc bara med tre faser när man kör röd adapter?
Funkar med en fas bara osäker vilken av de tre:)
Jag har gjort en adapter från rund enfas (blå) till röd rund trefas. Fördel att slippa en 16A schuko skarv men nu inser jag att om uttaget är felkopplat kan jag inte fasvända. Då är adapter från rund blå 16A till schuko att föredra.
Remuz skrev:
Fasvända borde man bara behöva om uttaget är felkopplat och då borde man kanske oroa sig lite generallt. Ingen elektricker skulle väl sätta fasen och nollan fel? Då kan dom ju lika gärna sätta fasen på jord.
Ni förstår säker varandra, men jag vart förvirrad först så jag förtydligar lite.

Det man menar med att fasvända är att ändra ordningen på faserna. Exempelvis: L1, L2, L3 -> L1, L3, L2 Vissa röda trefas CEE kontakter har en roterbar platta runt två av fasstiften (L2 och L3), vrid den 180 grader så har man fasvänt anslutningen. Detta påverkar bl.a. vissa trefas elmotorer's rotationsriktning. Att ngn monterat nolla och fas fel i handsken har ingenting med fasvändning att göra när man pratar om trefas.

När Teslas UMC använder Schuko (Vanlig stickpropp) så är det viktigt att kontakten vänds åt rätt håll i vägguttaget så att nollledaren i väggen ansluts till nolledaren i laddaren. När man vänder Schukon fel så kallar vissa det att man fasvänder när man vrider kontakten 180 grader...

:-)
fasvandning.jpg

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 06 jul 2019 06:47
av PhR34k
Om man skulle uppdatera denna tråd lite, vilka adaptrar och kablar är värda att ha om man åker runt i Sverige / Europa 2019?
CHADeMO eller vad den nu heter kostar 5000kr hos Tesla, känns sjukt dyrt med tanke på att man behöver andra adaptrar också. Om man slår ihop alla adaptrar och wallbox osv så är det inte lika billigt längre som man tror.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Postat: 06 jul 2019 08:51
av Trean
Vet inte om jag har andra resemönster än många andra, men jag har hittills klarat mig på min 2 meters (!) typ 2 kabel samt SuC och destinationsladdare med kabel. Har även skaffat blippar på Fortum, InCharge och Bee, men aldrig behövt använda dem.

Var parkerar ni när ni behöver superlång förlängningskabel, trefas och allt annat? För mig har de behoven aldrig infunnit sig ännu.