1) det blir som bmw säger. Sakta men säkert går världen över till elbilar. 2030 kanske hälften som säljs är elbilar och 2045 är nästan alla bilar på vägarna elbilar
...
Personligen har jag svårt att tro på "sakta men säkert" scenarion. Speciellt när det nu börjar pratas om att förbjuda dieselbilar och bensinbilar, i Tyskland har man röstat för ett förbud till 2030.
Har tillverkarna råd med utvecklingsavdelningar/produktionskostnader för två så vitt skilda drivlinor och samtidigt vara konkurrenskraftiga ?
Kommer man kunna konkurrera med chassin som klarar dessa drivlinor när man jämför med de som är utvecklade endast för eldrift ?
Men som skrivet tidigare,var ska alla batterier komma ifrån? Vi skriver här ofta här om hur stor Gigafactory ska bli men den ska bara räcka till 1,5 miljoner bilar per år, i världen säljs nästan 100 miljoner bilar per år. Det betyder att vi behöver 67 batterifabriker i storlek med Gigafactory för att de ska säljas bara elbilar, kommer detta finnas 2030? Nu är det många som säger att automa bilar kommer minska behpvet av antalet bilar men det gäller västvärlden, i Kina och andra delar av Asien så kommer antalet bilar med största sannolikhet fortsätta öka även om det blir helt automa bilar. Jag tror andelen elbilar kommer öka framöver men så länge vi inte ser en explosion av kommande batterifabriker så kommer elbilar inte kunna ta över en stor del av marknaden oavsett hur stor efterfrågan är.
Nja, nu är det ganska stor skillnad på 100 miljoner och de ca 65 miljoner som är den verkliga siffran. Men visst, det krävs en hel del batterier om vi ska stoppa i 50 - 100 kWh i varje bil... Sen kommer man ju att kunna återvinna det mesta ur batterierna men de ska fortfarande packas ihop till ett användbart format så visst, nog blir det jobb för några avdankade förbränningsmotoringenjörer...
Jag har länge förespråkat induktiv laddning direkt från vägen och tycker att det blir mer och mer klart att det är den rätta vägen att gå. Batterier på ca 20 kWh och laddskenor i alla större vägar. Då minskar batteribehovet med upp till en femtedel och slipper köer vid snabbladdstationer. Och nej, det behöver inte alls bli så hemskt dyrt!
Enligt denna sidan så såldes det över 72 miljoner bilar förra året och med en ständig ökning så förväntas det säljas 100 miljoner bilar 2020.
Visst går det att återvinna batterier men om vi säger att ett batteri håller i 15 år och förra året såldes det en halv miljon elbilar och plug-in hybrider så blir det en extremt liten del av batterierna som kommer från återvunna elbilasbatterier 2030 om vi säger att 30 miljoner elbilar produceras då. Av den anledningen tror jag att det är först kring 2040-2050 som en stor del av batterierna till elbilar kommer från återvunna elbilsbatterier. Detta ser jag som ett stort problem, även om det är mycket diskussion om att vi i framtiden ska kunna återvinna batterier så kommer en livscykel på 15 år för elbilsbatterier göra att det tar många årtionden innan vi har stora mängder batterier som kommer från gamla elbilar.
Men som skrivet tidigare,var ska alla batterier komma ifrån? Vi skriver här ofta här om hur stor Gigafactory ska bli men den ska bara räcka till 1,5 miljoner bilar per år, i världen säljs nästan 100 miljoner bilar per år. Det betyder att vi behöver 67 batterifabriker i storlek med Gigafactory för att de ska säljas bara elbilar, kommer detta finnas 2030? Nu är det många som säger att automa bilar kommer minska behpvet av antalet bilar men det gäller västvärlden, i Kina och andra delar av Asien så kommer antalet bilar med största sannolikhet fortsätta öka även om det blir helt automa bilar. Jag tror andelen elbilar kommer öka framöver men så länge vi inte ser en explosion av kommande batterifabriker så kommer elbilar inte kunna ta över en stor del av marknaden oavsett hur stor efterfrågan är.
Varför skulle vi inte kunna få se en explosionsartad utveckling när det gäller batterifabriker ?
Det finns massor med bolag som har betydligt mycket mer pengar än Tesla. Kan Tesla bygga en fabrik så borde rimligtvis VW, BMW, Toyota, Mercedes mfl kunna bygga 4-5 st vardera. Det sägs att Gigafabriken kommer att kosta 5 miljarder dollar. VW's dieselgate skandal har kostat företaget 15 miljarder dollar hittills, bara där har du 3 gigafabriker.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Varför skulle vi inte kunna få se en explosionsartad utveckling när det gäller batterifabriker ?
Det finns massor med bolag som har betydligt mycket mer pengar än Tesla. Kan Tesla bygga en fabrik så borde rimligtvis VW, BMW, Toyota, Mercedes mfl kunna bygga 4-5 st vardera. Det sägs att Gigafabriken kommer att kosta 5 miljarder dollar. VW's dieselgate skandal har kostat företaget 15 miljarder dollar hittills, bara där har du 3 gigafabriker.
Precis, varför skulle inte "vissa" kunna inse att efterfrågan kommer att bli enorm och bygger fabriker typ nu? Inte bara LG som har koll lixom... Jag tror att det förbereds en hel del nu
Kina kommer stå för en stor del av batterierna. Om jag förstått rätt så har de bestämt sig för att ställa om och då kommer det hända saker där. Pengar är inget bekymmer för Kina och egentligen inte för biltillverkarna heller, inte nu. Men väntar tillverkarna tills den gamla industrin har kollapsat pga Kinabilarna så kommer de absolut inte ha pengar till batterier.