Laddkabeln fastnar?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddkabeln fastnar?

Inlägg av Bjelke »

ovelundkvist skrev:
Försöker förstå vilka problem, om några, som jag kommer att slippa med min nya Model S... Är laddluckan bara självstängade eller är den även självöppnande? Alltså öppnas den även med elmotor eller med fjäder och elektromagnet på samma sätt som på bilar utan självstängande lucka?
Den är väl motordriven åt båda håll tror jag...
Just öppnande saknar man ju mest såhär på vintern...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Och idag fick jag inte loss sladden för 3e gången. Men jag börjar se ett mönster.
Alla 3 gånger har bilen varit färdigladdad (ca 80-85%)
Alla 3 gånger så fungerade inte fobben eller skärmen
Alla 3 gånger så hjälpte inte en reboot i sig
Däremot om man ökar på hur mycket man vill ladda och gör en reboot så påbörjar laddningen igen och då fungerar det avbryta och koppla loss.
Jag kommer felanmäla till Tesla på måndag.

Jag har även börjat få stora problem att koppla upp mig mot bilen med appen. Vid 9 fall av 10 får bara meddelande om att jag ej ska ha bilen i strömsparläge vilket jag aldrig har haft.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

EnTraktor skrev:
Och idag fick jag inte loss sladden för 3e gången. Men jag börjar se ett mönster.
Däremot om man ökar på hur mycket man vill ladda och gör en reboot så påbörjar laddningen igen och då fungerar det avbryta och koppla loss.

Jag har även börjat få stora problem att koppla upp mig mot bilen med appen. Vid 9 fall av 10 får bara meddelande om att jag ej ska ha bilen i strömsparläge vilket jag aldrig har haft.
Grymt att du kan sammanfatta alla gemensamma nämnare!
Jag laddade 100% när det hände mig vilket omöjliggör höjd gräns. Men det löste ju sig ändå efter en omstart av bilen.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Zoidberg skrev:
EnTraktor skrev:

Jag laddade 100% när det hände mig vilket omöjliggör höjd gräns. Men det löste ju sig ändå efter en omstart av bilen.
Att sänka och höja sen igen brukar trigga igång porten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Zoidberg skrev:
EnTraktor skrev:

Att sänka och höja sen igen brukar trigga igång porten
Eller att slå på värmen via appen (och sedan stänga av den igen ev), men det funkar ju inte heller om inte appen får kontakt med bilen förstås :(
Jag hade alla dessa fel flera ggr på en och samma stolpe i somras nu när jag tänker efter, och då berodde det faktiskt på stolpen (!?!? helt stört), det var på Gävle konserthus stolpe...
(så alltså måste jag ta tillbaks det där med att det var ett fel som jag inte haft :lol: )
Den gången var bilen helt dum i huvudet för den gick knappt att låsa upp ens, och efter lite meck (läs lekt med fobben och appen i typ 5 minuter) så kom jag in i bilen och lyckades låsa upp laddporten osv
samt fick typ 3 olika felmeddelanden på skärmen, som tex "drive over safely and park car" + "12V battery-system failure" samt ngt till typ kattastrofiskt meddelande i stil med
"Car may unexpectedly shut down osv"... (allt i bilen är ok sa SC när jag ringde och i panik frågade vad som händer)
Lite komiskt att en bil som står parkerad tycker att man ska åka till sidan av vägen och stanna :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

För min del gäller det att vara snabb att dra ut kontakten ur bilen. När jag trycker på knappen har jag oftast bara någon halvsekund på mig innan den låser sig igen. Något som känns igen? Använder bara utrustningen som följde med bilen och laddar trefas. Tror inte det händer vid SuC-laddning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

tofriis skrev:
För min del gäller det att vara snabb att dra ut kontakten ur bilen. När jag trycker på knappen har jag oftast bara någon halvsekund på mig innan den låser sig igen. Något som känns igen? Använder bara utrustningen som följde med bilen och laddar trefas. Tror inte det händer vid SuC-laddning.
Absolut, så har det vart sedan jag köpte bilen, helt stört, några som skrattat åt mig på jobbet men va fan ska man göra lixom :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Bjelke skrev:
tofriis skrev:
Absolut, så har det vart sedan jag köpte bilen, helt stört, några som skrattat åt mig på jobbet men va fan ska man göra lixom :lol:
Samma här så har det varit på bägge mina bilar.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Har ni prövat att fortsätta hålla inne knappen ända till ni dragit ur kontakten?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Fredriksv skrev:
Har ni prövat att fortsätta hålla inne knappen ända till ni dragit ur kontakten?
Nej, jag klarar inte att hålla inne knappen samtidigt som jag bänder loss sladden med en kofot. :-)
Alltså, kabeln är ju fastlåst hela tiden, svårt o dra ut den om man inte får låset att släppa
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

För mig släpper den sladden om jag trycker in knappen en andra gång.
Användarvisningsbild
Bengan L
Teslaägare

Inlägg av Bengan L »

Har en m3lr4wd med laddkabel utan knapp, jag får alltid använda manuell öppnare i bagageutrymmet för att få loss kabeln när bilen är färdigladdad. Frustrerande
Jag är ny teslaägare, så det är väl något jag har missat eller inte förstår. Ni som har haft tesla länge kan säkert tala om för mej hu jag ska göra.
Hjälp :o
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

Bengan L skrev: 20 feb 2025 18:28
Har en m3lr4wd med laddkabel utan knapp, jag får alltid använda manuell öppnare i bagageutrymmet för att få loss kabeln när bilen är färdigladdad. Frustrerande
Jag är ny teslaägare, så det är väl något jag har missat eller inte förstår. Ni som har haft tesla länge kan säkert tala om för mej hu jag ska göra.
Hjälp :o
Utan knapp är det trycka på knappen "lås upp laddport" i appen eller på skärmen i bilen som gäller, den manuella öppnare skall man aldrig behöva använda.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Bengan L
Teslaägare

Inlägg av Bengan L »

:D Tack jag ska prova detta i morgon
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Inte nog med det, man SKA inte använda dne annat än i nödfall.

Det är onekligen smidigt med en knapp på laddaren för att avsluta laddning, jag saknar det nu med min "generiska" trefasladdare, extrabök att behöva öppna dörren eller appen först.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Här kommer jag med en rekommendation på SEXY buttons och aktivera funktionen att vänster bakdörrs handtag låser upp laddkablen.
Öppnar man handtaget en liten stund så avbrytsladdningen, en av alla bra funktioner med dessa knappar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Man kan också ha en fob.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev: 21 feb 2025 08:56
Man kan också ha en fob.
Det var en på SC igår när vi var där som köpte just en fob till en Model Y (tror det var
det iaf)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar