Sida 2 av 5

Re: 2.50.15

Postat: 22 dec 2016 20:44
av Johnalm
Det måste ju vara nåt knas med min bil, min förra Tesla var nästan alltid bland de första att få nya updates :roll:
Ytterligare en dag med 7.1 i bilen.

Re: 2.50.15

Postat: 22 dec 2016 20:47
av MangeT
Är 2.50.114:
IMG_2126.JPG

Re: 2.50.15

Postat: 22 dec 2016 20:49
av Johnalm
MangeT skrev:
Är 2.50.114:
IMG_2126.JPG
Vad är nytt i equalizern??

Re: 2.50.15

Postat: 22 dec 2016 21:38
av MangeT
Har inte hunnit kolla. Ska försöka komma ihåg att kolla det nästa gång.

Re: 2.50.15

Postat: 22 dec 2016 21:46
av MangeT
Ser ni någon skillnad? Kollade inte in eqn innan uppdatering:
IMG_2127.JPG
Har inte läst release notes där det kanske står vilka två ändringar som gjorts.

Re: 2.50.15

Postat: 22 dec 2016 22:22
av Plutric
Inte bra på ljud men ser ut att vara bättre (fler) "selektering" av frekvenserna.

Re: 2.50.15

Postat: 22 dec 2016 22:35
av Johnalm
Plutric skrev:
Inte bra på ljud men ser ut att vara bättre (fler) "selektering" av frekvenserna.
Exakt, tidigare var det bara bas, mellanregister och diskant (3-bands), nu 5-bands. Alltid något 8-)

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 00:16
av Kirre
Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet? ;)
Någon som fått 2.50.x och har testat med två fobs i bilen samtidigt?

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 07:10
av Bjelke
Johnalm skrev:
Plutric skrev:
Inte bra på ljud men ser ut att vara bättre (fler) "selektering" av frekvenserna.
Exakt, tidigare var det bara bas, mellanregister och diskant (3-bands), nu 5-bands. Alltid något 8-)
Precis, förut har det varit en 3-bands-variant och nu blir det alltså en 5-bands :)
Det borde vara ett stort framsteg, även om jag hade hoppats på iaf 7-bands så man bättre kan kompensera för "allt".

3-bands tycker jag inte ens man borde få kalla för EQ eg. då är det helt enkelt bara bas/mellan/diskant-reglage...
Eq för mig är just när man kan justera bättre än det som fanns på en stereo på typ 70-80-talet, då var det oftast
bas och diskant-rattar på alla bilstereos och ibland en loudness (eller sub-bas-knapp).

Sedan kom EQ:s där 5-bandare var dom enklaste och 7-bands dom vanligaste (bland oss som byggde billjud) och nästan alltid en separat hantering av basen (eget steg, eget filter osv).
Sen så har vi såna som mig som byggde prylarna själv :lol: men det är en annan story...

Och slutligen kom det digitala prylar där man i princip kan göra lite vad man vill med ljudet enbart genom "lite" programmering och/eller digitala leksaker. Man började tex med att återskapa
ljud som inte ens fanns (kvar) på CD-skivorna där man räknade ut låga basfrekvenser och genererade dom och skickade ut dom på en egen kanal (MDS-vanen är en klassiker).

Lite därför jag förväntar mig ganska mycket av just en Tesla som helt och fullt kör allt digitalt och tom har dumpat den fysiska CD:n liksom...
I en Tesla vore det förhållandevis enkelt att ge oss saker som en flerbands-equalizer och iaf en extra utgång för externa slutsteg mm.
Varför inte åtminstone på den extra dyra HiFi:n som vi köper till en del av oss...

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 07:11
av Bjelke
BTW så står även min bil och uppdaterar just nu så..... :)

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 07:31
av Foluke
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
bat skrev:
FOB-en kopplad till förare-profilen är bra grej!

https://electrek.co/2016/12/21/tesla-ne ... r-key-fob/
Men mest intressant av allt (jo det bara måste alla bara tycka hahaha) är att det verkar komma mer inställningar till equalizern!!! :) :) Det bästa som hänt sedan jag köpte bilen om den blir bättre,
och lagom tills att jag tänker sätta klorna i bilens ljud och isolering, får jag det till julafton så behöver jag inge andra julklappar! :)

Nästa stora steg vore en eller fler utgångar med separata filterinställningar som tex en sub-kanal eller vad man nu vill ställa in den/dom utgångarna på, då skulle jag fanimig kunna tänka mig
börja tävla i billjud igen :mrgreen: :ugeek:
Nu vet jag inte (än) om det alls ens finns ngn utgång som man skulle kunna använda, man får väl gå via befintliga eller tom (urk) via högnivå (direkt på högtalarkablarna alltså)...
Vad jag vet finns bara högnivå att gå på, tyvärr :cry:
Blir inte det minsta förvånad, men annars hade det varit guld om det funnit en lågnivå (som man kunde köra ett filter på oxo)... Dom som byggt mest i dessa har väl iaf meckat en del med stegen
så lite hopp har jag iaf om att kunna bygga ut systemet som jag vill, men annars får det bli old school :)
Har bl a. en låda med dubbla 10" 7:e ordningens som dessutom trivs bäst i stora bilar och ett 1kW-mono-steg som borde passa bra till, ska bli sjukt kul att testa :)
Jag bytte batteri i min vänstra hörapparat och fick stereo! Inte så dumt! :D

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 07:38
av Pontus
Foluke skrev:
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
bat skrev:
FOB-en kopplad till förare-profilen är bra grej!

https://electrek.co/2016/12/21/tesla-ne ... r-key-fob/
Men mest intressant av allt (jo det bara måste alla bara tycka hahaha) är att det verkar komma mer inställningar till equalizern!!! :) :) Det bästa som hänt sedan jag köpte bilen om den blir bättre,
och lagom tills att jag tänker sätta klorna i bilens ljud och isolering, får jag det till julafton så behöver jag inge andra julklappar! :)

Nästa stora steg vore en eller fler utgångar med separata filterinställningar som tex en sub-kanal eller vad man nu vill ställa in den/dom utgångarna på, då skulle jag fanimig kunna tänka mig
börja tävla i billjud igen :mrgreen: :ugeek:
Nu vet jag inte (än) om det alls ens finns ngn utgång som man skulle kunna använda, man får väl gå via befintliga eller tom (urk) via högnivå (direkt på högtalarkablarna alltså)...
Vad jag vet finns bara högnivå att gå på, tyvärr :cry:
Blir inte det minsta förvånad, men annars hade det varit guld om det funnit en lågnivå (som man kunde köra ett filter på oxo)... Dom som byggt mest i dessa har väl iaf meckat en del med stegen
så lite hopp har jag iaf om att kunna bygga ut systemet som jag vill, men annars får det bli old school :)
Har bl a. en låda med dubbla 10" 7:e ordningens som dessutom trivs bäst i stora bilar och ett 1kW-mono-steg som borde passa bra till, ska bli sjukt kul att testa :)
Jag bytte batteri i min vänstra hörapparat och fick stereo! Inte så dumt! :D
Blir stereon bättre ju större batteri man har, typ P100D har bäst ljud också? :)

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 07:39
av Pontus
Bjelke skrev:
Johnalm skrev:
Plutric skrev:
Inte bra på ljud men ser ut att vara bättre (fler) "selektering" av frekvenserna.
Exakt, tidigare var det bara bas, mellanregister och diskant (3-bands), nu 5-bands. Alltid något 8-)
Precis, förut har det varit en 3-bands-variant och nu blir det alltså en 5-bands :)
Det borde vara ett stort framsteg, även om jag hade hoppats på iaf 7-bands så man bättre kan kompensera för "allt".

3-bands tycker jag inte ens man borde få kalla för EQ eg. då är det helt enkelt bara bas/mellan/diskant-reglage...
Eq för mig är just när man kan justera bättre än det som fanns på en stereo på typ 70-80-talet, då var det oftast
bas och diskant-rattar på alla bilstereos och ibland en loudness (eller sub-bas-knapp).

Sedan kom EQ:s där 5-bandare var dom enklaste och 7-bands dom vanligaste (bland oss som byggde billjud) och nästan alltid en separat hantering av basen (eget steg, eget filter osv).
Sen så har vi såna som mig som byggde prylarna själv :lol: men det är en annan story...

Och slutligen kom det digitala prylar där man i princip kan göra lite vad man vill med ljudet enbart genom "lite" programmering och/eller digitala leksaker. Man började tex med att återskapa
ljud som inte ens fanns (kvar) på CD-skivorna där man räknade ut låga basfrekvenser och genererade dom och skickade ut dom på en egen kanal (MDS-vanen är en klassiker).

Lite därför jag förväntar mig ganska mycket av just en Tesla som helt och fullt kör allt digitalt och tom har dumpat den fysiska CD:n liksom...
I en Tesla vore det förhållandevis enkelt att ge oss saker som en flerbands-equalizer och iaf en extra utgång för externa slutsteg mm.
Varför inte åtminstone på den extra dyra HiFi:n som vi köper till en del av oss...
Om du byggt mycket själv kan du väl slänga ihop ett super kit till Teslan. Det vore ju trevligt med lite riktiga grejor.

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 11:04
av Bjelke
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Johnalm skrev:
Plutric skrev:
Inte bra på ljud men ser ut att vara bättre (fler) "selektering" av frekvenserna.
Exakt, tidigare var det bara bas, mellanregister och diskant (3-bands), nu 5-bands. Alltid något 8-)
Precis, förut har det varit en 3-bands-variant och nu blir det alltså en 5-bands :)
Det borde vara ett stort framsteg, även om jag hade hoppats på iaf 7-bands så man bättre kan kompensera för "allt".

3-bands tycker jag inte ens man borde få kalla för EQ eg. då är det helt enkelt bara bas/mellan/diskant-reglage...
Eq för mig är just när man kan justera bättre än det som fanns på en stereo på typ 70-80-talet, då var det oftast
bas och diskant-rattar på alla bilstereos och ibland en loudness (eller sub-bas-knapp).

Sedan kom EQ:s där 5-bandare var dom enklaste och 7-bands dom vanligaste (bland oss som byggde billjud) och nästan alltid en separat hantering av basen (eget steg, eget filter osv).
Sen så har vi såna som mig som byggde prylarna själv :lol: men det är en annan story...

Och slutligen kom det digitala prylar där man i princip kan göra lite vad man vill med ljudet enbart genom "lite" programmering och/eller digitala leksaker. Man började tex med att återskapa
ljud som inte ens fanns (kvar) på CD-skivorna där man räknade ut låga basfrekvenser och genererade dom och skickade ut dom på en egen kanal (MDS-vanen är en klassiker).

Lite därför jag förväntar mig ganska mycket av just en Tesla som helt och fullt kör allt digitalt och tom har dumpat den fysiska CD:n liksom...
I en Tesla vore det förhållandevis enkelt att ge oss saker som en flerbands-equalizer och iaf en extra utgång för externa slutsteg mm.
Varför inte åtminstone på den extra dyra HiFi:n som vi köper till en del av oss...
Om du byggt mycket själv kan du väl slänga ihop ett super kit till Teslan. Det vore ju trevligt med lite riktiga grejor.
Det mesta finns att köpa nu för tiden och det är nog bättre än prylarna vi byggde förr (eller iaf sjukt mkt billigare om man skulle jämföra likvärdiga prestanda).
Men för egen del kommer jag nog att bygga lite själv, eller iaf plocka fram och damma av lite godis ;)
Det är ju bara så fantastiskt synd att man inte kan få det direkt i det digitala systemet "gratis" när det ändå är uppriggat för det eg.
Nu vill jag minnas att stegen och lite annat trots allt är köpta som "standard"-grejer fast anpassade för Tesla och att det går att bygga ut det ganska friskt iaf, men har inte hunnit läsa in mig på det igen,
den där gamla (amerikanska?) tråden om billjud beskrev väl en hel del skoj...

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 11:18
av dstr
Kirre skrev:
Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet? ;)
Jag har formellt fått in en feature-request om att blåtanden ska knytas till förarprofil, dvs om jag och frun har båda våra telefoner i bilen så vill jag inte ha den som kom närmast bilen först, utan den telefon som är knuten till en specifik förarprofil...

Måste ut och se om dom fått med den detaljen nu! :)

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 11:40
av Bjorn
Kirre skrev:
Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet? ;)
Någon som fått 2.50.x och har testat med två fobs i bilen samtidigt?
Jag har inte testat med två fobs än, men det verkar som att den som låser upp bilen blir den som gäller. Det går ju att välja en annan profil än den som är knuten till nyckeln när man väl har låst upp. Det hade ju varit lite speciellt om man blev upptryckt mellan ratten och solskyddet på motorvägen. :o

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 12:02
av Nicke Nyfiken
Bjorn skrev:
Kirre skrev:
Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet? ;)
Någon som fått 2.50.x och har testat med två fobs i bilen samtidigt?
Jag har inte testat med två fobs än, men det verkar som att den som låser upp bilen blir den som gäller. Det går ju att välja en annan profil än den som är knuten till nyckeln när man väl har låst upp. Det hade ju varit lite speciellt om man blev upptryckt mellan ratten och solskyddet på motorvägen. :o
:lol: :lol: :lol:

Kan se det framför mig. Antar att du är betydligt större än din fru/sambo. Men det skulle nästan vara ännu värre för henne när hon plötsligt inte längre når ratten eller bromsen när hon kör på motorvägen. ;)

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 12:04
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
Bjorn skrev:
Kirre skrev:
Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet? ;)
Någon som fått 2.50.x och har testat med två fobs i bilen samtidigt?
Jag har inte testat med två fobs än, men det verkar som att den som låser upp bilen blir den som gäller. Det går ju att välja en annan profil än den som är knuten till nyckeln när man väl har låst upp. Det hade ju varit lite speciellt om man blev upptryckt mellan ratten och solskyddet på motorvägen. :o
:lol: :lol: :lol:

Kan se det framför mig. Antar att du är betydligt större än din fru/sambo. Men det skulle nästan vara ännu värre för henne när hon plötsligt inte längre når ratten eller bromsen när hon kör på motorvägen. ;)
:lol: min sambo är 146cm och jag 180.... Skaplig skillnad, jag kommer överhuvudtaget inte in bakom ratten med hennes inställningar...

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 12:15
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bjorn skrev:
Kirre skrev:
Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet? ;)
Någon som fått 2.50.x och har testat med två fobs i bilen samtidigt?
Jag har inte testat med två fobs än, men det verkar som att den som låser upp bilen blir den som gäller. Det går ju att välja en annan profil än den som är knuten till nyckeln när man väl har låst upp. Det hade ju varit lite speciellt om man blev upptryckt mellan ratten och solskyddet på motorvägen. :o
:lol: :lol: :lol:

Kan se det framför mig. Antar att du är betydligt större än din fru/sambo. Men det skulle nästan vara ännu värre för henne när hon plötsligt inte längre når ratten eller bromsen när hon kör på motorvägen. ;)
:lol: min sambo är 146cm och jag 180.... Skaplig skillnad, jag kommer överhuvudtaget inte in bakom ratten med hennes inställningar...
Och hon når väl inte fram till skärmen för att ändra profil när hon sätter sig i sätet med dina inställningar. :lol:

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 12:24
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bjorn skrev:
Kirre skrev:
Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet? ;)
Någon som fått 2.50.x och har testat med två fobs i bilen samtidigt?
Jag har inte testat med två fobs än, men det verkar som att den som låser upp bilen blir den som gäller. Det går ju att välja en annan profil än den som är knuten till nyckeln när man väl har låst upp. Det hade ju varit lite speciellt om man blev upptryckt mellan ratten och solskyddet på motorvägen. :o
:lol: :lol: :lol:

Kan se det framför mig. Antar att du är betydligt större än din fru/sambo. Men det skulle nästan vara ännu värre för henne när hon plötsligt inte längre når ratten eller bromsen när hon kör på motorvägen. ;)
:lol: min sambo är 146cm och jag 180.... Skaplig skillnad, jag kommer överhuvudtaget inte in bakom ratten med hennes inställningar...
Och hon når väl inte fram till skärmen för att ändra profil när hon sätter sig i sätet med dina inställningar. :lol:
Näe precis, hon får sträcka sig bra nog för att nå skärmen då :lol:
Hon ser inte ens över ratten, ser skitkul ut ;)
(när hon sitter på en vanlig stol når inte ens benen ner till golvet, supergulligt ju)

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 15:03
av Monark1954
Har någon Modell X ägare kört sina Falcon ving dörrar efter att ha fått 2.50.15?

Jag har en krånglande vänster vinge. Fick av SC veta att nästa åtgärd var ändrad styrning så den stängde hårdare.

Fick min uppdatering i går. Provade mina Faclon ving dörrar och inbillade mej att bilen gungade till i sista stängningsskedet vilket jag inte har tänkt på förut.
Någon fler som upplever en ändring?

Tyvärr kunde jag bara prova två gånger, sen låste sig dörren igen, visuellt i stängt läge. Går inte öppna eller stänga men indikerar öppen.

Har pratat med 24 h service och SC men ännu inte fått något svar om uppdateringen innehöll någon uppdatering av Faclon ving dörrarna.

Dörr problemlösning får jag ta i en annan tråd.

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 16:27
av Monark1954
Faclon Ving dörrarnas styrning har enligt SC uppdaterats i denna relice.

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 21:12
av leiflodde
Alexander skrev:
Fick precis bilen uppdaterad till v8.0(2.50.114)
Fick ikväll samma version och tidigare under dagen fick jag meddelande om att jag har fått de senaste kartuppdateringen.

Varför kommer kartorna automatiskt men en uppdatering av programvara måste man aktivera? (Tog ca 1 tim på 3G)

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 21:24
av bylund
leiflodde skrev:
Alexander skrev:
Fick precis bilen uppdaterad till v8.0(2.50.114)
Fick ikväll samma version och tidigare under dagen fick jag meddelande om att jag har fått de senaste kartuppdateringen.

Varför kommer kartorna automatiskt men en uppdatering av programvara måste man aktivera? (Tog ca 1 tim på 3G)
Kartorna kommer i bakgrunden, medans bilen är okörbar medan man uppdaterar resten av systemet. Jag ser vissa fördelar med att kunna välja själv mer exakt när bilen inte kan köras :)

Re: 2.50.15

Postat: 23 dec 2016 21:33
av leiflodde
bylund skrev:
leiflodde skrev:
Alexander skrev:
Fick precis bilen uppdaterad till v8.0(2.50.114)
Fick ikväll samma version och tidigare under dagen fick jag meddelande om att jag har fått de senaste kartuppdateringen.

Varför kommer kartorna automatiskt men en uppdatering av programvara måste man aktivera? (Tog ca 1 tim på 3G)
Kartorna kommer i bakgrunden, medans bilen är okörbar medan man uppdaterar resten av systemet. Jag ser vissa fördelar med att kunna välja själv mer exakt när bilen inte kan köras :)
Jodå ok att kunna välja stilleståndet men då bör ju kart uppdateringen fungerar under drift och just den skillnaden som jag undrar över. varför?