Ytterligare en dag med 7.1 i bilen.
Moderator: Redaktion
Vad är nytt i equalizern??MangeT skrev:Är 2.50.114:
Exakt, tidigare var det bara bas, mellanregister och diskant (3-bands), nu 5-bands. Alltid någotPlutric skrev:Inte bra på ljud men ser ut att vara bättre (fler) "selektering" av frekvenserna.
Precis, förut har det varit en 3-bands-variant och nu blir det alltså en 5-bandsJohnalm skrev:Exakt, tidigare var det bara bas, mellanregister och diskant (3-bands), nu 5-bands. Alltid någotPlutric skrev:Inte bra på ljud men ser ut att vara bättre (fler) "selektering" av frekvenserna.
Jag bytte batteri i min vänstra hörapparat och fick stereo! Inte så dumt!Bjelke skrev:Blir inte det minsta förvånad, men annars hade det varit guld om det funnit en lågnivå (som man kunde köra ett filter på oxo)... Dom som byggt mest i dessa har väl iaf meckat en del med stegenPontus skrev:Vad jag vet finns bara högnivå att gå på, tyvärrBjelke skrev:Men mest intressant av allt (jo det bara måste alla bara tycka hahaha) är att det verkar komma mer inställningar till equalizern!!!bat skrev:FOB-en kopplad till förare-profilen är bra grej!
https://electrek.co/2016/12/21/tesla-ne ... r-key-fob/![]()
Det bästa som hänt sedan jag köpte bilen om den blir bättre,
och lagom tills att jag tänker sätta klorna i bilens ljud och isolering, får jag det till julafton så behöver jag inge andra julklappar!
Nästa stora steg vore en eller fler utgångar med separata filterinställningar som tex en sub-kanal eller vad man nu vill ställa in den/dom utgångarna på, då skulle jag fanimig kunna tänka mig
börja tävla i billjud igen![]()
![]()
Nu vet jag inte (än) om det alls ens finns ngn utgång som man skulle kunna använda, man får väl gå via befintliga eller tom (urk) via högnivå (direkt på högtalarkablarna alltså)...
så lite hopp har jag iaf om att kunna bygga ut systemet som jag vill, men annars får det bli old school![]()
Har bl a. en låda med dubbla 10" 7:e ordningens som dessutom trivs bäst i stora bilar och ett 1kW-mono-steg som borde passa bra till, ska bli sjukt kul att testa
Blir stereon bättre ju större batteri man har, typ P100D har bäst ljud också?Foluke skrev:Jag bytte batteri i min vänstra hörapparat och fick stereo! Inte så dumt!Bjelke skrev:Blir inte det minsta förvånad, men annars hade det varit guld om det funnit en lågnivå (som man kunde köra ett filter på oxo)... Dom som byggt mest i dessa har väl iaf meckat en del med stegenPontus skrev:Vad jag vet finns bara högnivå att gå på, tyvärrBjelke skrev:Men mest intressant av allt (jo det bara måste alla bara tycka hahaha) är att det verkar komma mer inställningar till equalizern!!!bat skrev:FOB-en kopplad till förare-profilen är bra grej!
https://electrek.co/2016/12/21/tesla-ne ... r-key-fob/![]()
Det bästa som hänt sedan jag köpte bilen om den blir bättre,
och lagom tills att jag tänker sätta klorna i bilens ljud och isolering, får jag det till julafton så behöver jag inge andra julklappar!
Nästa stora steg vore en eller fler utgångar med separata filterinställningar som tex en sub-kanal eller vad man nu vill ställa in den/dom utgångarna på, då skulle jag fanimig kunna tänka mig
börja tävla i billjud igen![]()
![]()
Nu vet jag inte (än) om det alls ens finns ngn utgång som man skulle kunna använda, man får väl gå via befintliga eller tom (urk) via högnivå (direkt på högtalarkablarna alltså)...
så lite hopp har jag iaf om att kunna bygga ut systemet som jag vill, men annars får det bli old school![]()
Har bl a. en låda med dubbla 10" 7:e ordningens som dessutom trivs bäst i stora bilar och ett 1kW-mono-steg som borde passa bra till, ska bli sjukt kul att testa
Om du byggt mycket själv kan du väl slänga ihop ett super kit till Teslan. Det vore ju trevligt med lite riktiga grejor.Bjelke skrev:Precis, förut har det varit en 3-bands-variant och nu blir det alltså en 5-bandsJohnalm skrev:Exakt, tidigare var det bara bas, mellanregister och diskant (3-bands), nu 5-bands. Alltid någotPlutric skrev:Inte bra på ljud men ser ut att vara bättre (fler) "selektering" av frekvenserna.
Det borde vara ett stort framsteg, även om jag hade hoppats på iaf 7-bands så man bättre kan kompensera för "allt".
3-bands tycker jag inte ens man borde få kalla för EQ eg. då är det helt enkelt bara bas/mellan/diskant-reglage...
Eq för mig är just när man kan justera bättre än det som fanns på en stereo på typ 70-80-talet, då var det oftast
bas och diskant-rattar på alla bilstereos och ibland en loudness (eller sub-bas-knapp).
Sedan kom EQ:s där 5-bandare var dom enklaste och 7-bands dom vanligaste (bland oss som byggde billjud) och nästan alltid en separat hantering av basen (eget steg, eget filter osv).
Sen så har vi såna som mig som byggde prylarna självmen det är en annan story...
Och slutligen kom det digitala prylar där man i princip kan göra lite vad man vill med ljudet enbart genom "lite" programmering och/eller digitala leksaker. Man började tex med att återskapa
ljud som inte ens fanns (kvar) på CD-skivorna där man räknade ut låga basfrekvenser och genererade dom och skickade ut dom på en egen kanal (MDS-vanen är en klassiker).
Lite därför jag förväntar mig ganska mycket av just en Tesla som helt och fullt kör allt digitalt och tom har dumpat den fysiska CD:n liksom...
I en Tesla vore det förhållandevis enkelt att ge oss saker som en flerbands-equalizer och iaf en extra utgång för externa slutsteg mm.
Varför inte åtminstone på den extra dyra HiFi:n som vi köper till en del av oss...
Det mesta finns att köpa nu för tiden och det är nog bättre än prylarna vi byggde förr (eller iaf sjukt mkt billigare om man skulle jämföra likvärdiga prestanda).Pontus skrev:Om du byggt mycket själv kan du väl slänga ihop ett super kit till Teslan. Det vore ju trevligt med lite riktiga grejor.Bjelke skrev:Precis, förut har det varit en 3-bands-variant och nu blir det alltså en 5-bandsJohnalm skrev:Exakt, tidigare var det bara bas, mellanregister och diskant (3-bands), nu 5-bands. Alltid någotPlutric skrev:Inte bra på ljud men ser ut att vara bättre (fler) "selektering" av frekvenserna.
Det borde vara ett stort framsteg, även om jag hade hoppats på iaf 7-bands så man bättre kan kompensera för "allt".
3-bands tycker jag inte ens man borde få kalla för EQ eg. då är det helt enkelt bara bas/mellan/diskant-reglage...
Eq för mig är just när man kan justera bättre än det som fanns på en stereo på typ 70-80-talet, då var det oftast
bas och diskant-rattar på alla bilstereos och ibland en loudness (eller sub-bas-knapp).
Sedan kom EQ:s där 5-bandare var dom enklaste och 7-bands dom vanligaste (bland oss som byggde billjud) och nästan alltid en separat hantering av basen (eget steg, eget filter osv).
Sen så har vi såna som mig som byggde prylarna självmen det är en annan story...
Och slutligen kom det digitala prylar där man i princip kan göra lite vad man vill med ljudet enbart genom "lite" programmering och/eller digitala leksaker. Man började tex med att återskapa
ljud som inte ens fanns (kvar) på CD-skivorna där man räknade ut låga basfrekvenser och genererade dom och skickade ut dom på en egen kanal (MDS-vanen är en klassiker).
Lite därför jag förväntar mig ganska mycket av just en Tesla som helt och fullt kör allt digitalt och tom har dumpat den fysiska CD:n liksom...
I en Tesla vore det förhållandevis enkelt att ge oss saker som en flerbands-equalizer och iaf en extra utgång för externa slutsteg mm.
Varför inte åtminstone på den extra dyra HiFi:n som vi köper till en del av oss...
Jag har formellt fått in en feature-request om att blåtanden ska knytas till förarprofil, dvs om jag och frun har båda våra telefoner i bilen så vill jag inte ha den som kom närmast bilen först, utan den telefon som är knuten till en specifik förarprofil...Kirre skrev:Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet?![]()
Jag har inte testat med två fobs än, men det verkar som att den som låser upp bilen blir den som gäller. Det går ju att välja en annan profil än den som är knuten till nyckeln när man väl har låst upp. Det hade ju varit lite speciellt om man blev upptryckt mellan ratten och solskyddet på motorvägen.Kirre skrev:Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet?![]()
Någon som fått 2.50.x och har testat med två fobs i bilen samtidigt?
Bjorn skrev:Jag har inte testat med två fobs än, men det verkar som att den som låser upp bilen blir den som gäller. Det går ju att välja en annan profil än den som är knuten till nyckeln när man väl har låst upp. Det hade ju varit lite speciellt om man blev upptryckt mellan ratten och solskyddet på motorvägen.Kirre skrev:Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet?![]()
Någon som fått 2.50.x och har testat med två fobs i bilen samtidigt?
Nicke Nyfiken skrev:Bjorn skrev:Jag har inte testat med två fobs än, men det verkar som att den som låser upp bilen blir den som gäller. Det går ju att välja en annan profil än den som är knuten till nyckeln när man väl har låst upp. Det hade ju varit lite speciellt om man blev upptryckt mellan ratten och solskyddet på motorvägen.Kirre skrev:Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet?![]()
Någon som fått 2.50.x och har testat med två fobs i bilen samtidigt?![]()
![]()
![]()
Kan se det framför mig. Antar att du är betydligt större än din fru/sambo. Men det skulle nästan vara ännu värre för henne när hon plötsligt inte längre når ratten eller bromsen när hon kör på motorvägen.
Och hon når väl inte fram till skärmen för att ändra profil när hon sätter sig i sätet med dina inställningar.Bjelke skrev:Nicke Nyfiken skrev:Bjorn skrev:Jag har inte testat med två fobs än, men det verkar som att den som låser upp bilen blir den som gäller. Det går ju att välja en annan profil än den som är knuten till nyckeln när man väl har låst upp. Det hade ju varit lite speciellt om man blev upptryckt mellan ratten och solskyddet på motorvägen.Kirre skrev:Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet?![]()
![]()
![]()
Kan se det framför mig. Antar att du är betydligt större än din fru/sambo. Men det skulle nästan vara ännu värre för henne när hon plötsligt inte längre når ratten eller bromsen när hon kör på motorvägen.min sambo är 146cm och jag 180.... Skaplig skillnad, jag kommer överhuvudtaget inte in bakom ratten med hennes inställningar...
Näe precis, hon får sträcka sig bra nog för att nå skärmen dåNicke Nyfiken skrev:Och hon når väl inte fram till skärmen för att ändra profil när hon sätter sig i sätet med dina inställningar.Bjelke skrev:Nicke Nyfiken skrev:Bjorn skrev:Jag har inte testat med två fobs än, men det verkar som att den som låser upp bilen blir den som gäller. Det går ju att välja en annan profil än den som är knuten till nyckeln när man väl har låst upp. Det hade ju varit lite speciellt om man blev upptryckt mellan ratten och solskyddet på motorvägen.Kirre skrev:Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet?![]()
![]()
![]()
Kan se det framför mig. Antar att du är betydligt större än din fru/sambo. Men det skulle nästan vara ännu värre för henne när hon plötsligt inte längre når ratten eller bromsen när hon kör på motorvägen.min sambo är 146cm och jag 180.... Skaplig skillnad, jag kommer överhuvudtaget inte in bakom ratten med hennes inställningar...
Fick ikväll samma version och tidigare under dagen fick jag meddelande om att jag har fått de senaste kartuppdateringen.Alexander skrev:Fick precis bilen uppdaterad till v8.0(2.50.114)
Kartorna kommer i bakgrunden, medans bilen är okörbar medan man uppdaterar resten av systemet. Jag ser vissa fördelar med att kunna välja själv mer exakt när bilen inte kan körasleiflodde skrev:Fick ikväll samma version och tidigare under dagen fick jag meddelande om att jag har fått de senaste kartuppdateringen.Alexander skrev:Fick precis bilen uppdaterad till v8.0(2.50.114)
Varför kommer kartorna automatiskt men en uppdatering av programvara måste man aktivera? (Tog ca 1 tim på 3G)
Jodå ok att kunna välja stilleståndet men då bör ju kart uppdateringen fungerar under drift och just den skillnaden som jag undrar över. varför?bylund skrev:Kartorna kommer i bakgrunden, medans bilen är okörbar medan man uppdaterar resten av systemet. Jag ser vissa fördelar med att kunna välja själv mer exakt när bilen inte kan körasleiflodde skrev:Fick ikväll samma version och tidigare under dagen fick jag meddelande om att jag har fått de senaste kartuppdateringen.Alexander skrev:Fick precis bilen uppdaterad till v8.0(2.50.114)
Varför kommer kartorna automatiskt men en uppdatering av programvara måste man aktivera? (Tog ca 1 tim på 3G)