2.50.15

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Re: 2.50.15

Inlägg av Johnalm »

Det måste ju vara nåt knas med min bil, min förra Tesla var nästan alltid bland de första att få nya updates :roll:
Ytterligare en dag med 7.1 i bilen.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Är 2.50.114:
IMG_2126.JPG
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

MangeT skrev:
Är 2.50.114:
IMG_2126.JPG
Vad är nytt i equalizern??
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Har inte hunnit kolla. Ska försöka komma ihåg att kolla det nästa gång.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Ser ni någon skillnad? Kollade inte in eqn innan uppdatering:
IMG_2127.JPG
Har inte läst release notes där det kanske står vilka två ändringar som gjorts.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

Inte bra på ljud men ser ut att vara bättre (fler) "selektering" av frekvenserna.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Plutric skrev:
Inte bra på ljud men ser ut att vara bättre (fler) "selektering" av frekvenserna.
Exakt, tidigare var det bara bas, mellanregister och diskant (3-bands), nu 5-bands. Alltid något 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet? ;)
Någon som fått 2.50.x och har testat med två fobs i bilen samtidigt?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Johnalm skrev:
Plutric skrev:
Exakt, tidigare var det bara bas, mellanregister och diskant (3-bands), nu 5-bands. Alltid något 8-)
Precis, förut har det varit en 3-bands-variant och nu blir det alltså en 5-bands :)
Det borde vara ett stort framsteg, även om jag hade hoppats på iaf 7-bands så man bättre kan kompensera för "allt".

3-bands tycker jag inte ens man borde få kalla för EQ eg. då är det helt enkelt bara bas/mellan/diskant-reglage...
Eq för mig är just när man kan justera bättre än det som fanns på en stereo på typ 70-80-talet, då var det oftast
bas och diskant-rattar på alla bilstereos och ibland en loudness (eller sub-bas-knapp).

Sedan kom EQ:s där 5-bandare var dom enklaste och 7-bands dom vanligaste (bland oss som byggde billjud) och nästan alltid en separat hantering av basen (eget steg, eget filter osv).
Sen så har vi såna som mig som byggde prylarna själv :lol: men det är en annan story...

Och slutligen kom det digitala prylar där man i princip kan göra lite vad man vill med ljudet enbart genom "lite" programmering och/eller digitala leksaker. Man började tex med att återskapa
ljud som inte ens fanns (kvar) på CD-skivorna där man räknade ut låga basfrekvenser och genererade dom och skickade ut dom på en egen kanal (MDS-vanen är en klassiker).

Lite därför jag förväntar mig ganska mycket av just en Tesla som helt och fullt kör allt digitalt och tom har dumpat den fysiska CD:n liksom...
I en Tesla vore det förhållandevis enkelt att ge oss saker som en flerbands-equalizer och iaf en extra utgång för externa slutsteg mm.
Varför inte åtminstone på den extra dyra HiFi:n som vi köper till en del av oss...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

BTW så står även min bil och uppdaterar just nu så..... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
bat skrev:
FOB-en kopplad till förare-profilen är bra grej!

https://electrek.co/2016/12/21/tesla-ne ... r-key-fob/
Men mest intressant av allt (jo det bara måste alla bara tycka hahaha) är att det verkar komma mer inställningar till equalizern!!! :) :) Det bästa som hänt sedan jag köpte bilen om den blir bättre,
och lagom tills att jag tänker sätta klorna i bilens ljud och isolering, får jag det till julafton så behöver jag inge andra julklappar! :)

Nästa stora steg vore en eller fler utgångar med separata filterinställningar som tex en sub-kanal eller vad man nu vill ställa in den/dom utgångarna på, då skulle jag fanimig kunna tänka mig
börja tävla i billjud igen :mrgreen: :ugeek:
Nu vet jag inte (än) om det alls ens finns ngn utgång som man skulle kunna använda, man får väl gå via befintliga eller tom (urk) via högnivå (direkt på högtalarkablarna alltså)...
Vad jag vet finns bara högnivå att gå på, tyvärr :cry:
Blir inte det minsta förvånad, men annars hade det varit guld om det funnit en lågnivå (som man kunde köra ett filter på oxo)... Dom som byggt mest i dessa har väl iaf meckat en del med stegen
så lite hopp har jag iaf om att kunna bygga ut systemet som jag vill, men annars får det bli old school :)
Har bl a. en låda med dubbla 10" 7:e ordningens som dessutom trivs bäst i stora bilar och ett 1kW-mono-steg som borde passa bra till, ska bli sjukt kul att testa :)
Jag bytte batteri i min vänstra hörapparat och fick stereo! Inte så dumt! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Foluke skrev:
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
bat skrev:
FOB-en kopplad till förare-profilen är bra grej!

https://electrek.co/2016/12/21/tesla-ne ... r-key-fob/
Men mest intressant av allt (jo det bara måste alla bara tycka hahaha) är att det verkar komma mer inställningar till equalizern!!! :) :) Det bästa som hänt sedan jag köpte bilen om den blir bättre,
och lagom tills att jag tänker sätta klorna i bilens ljud och isolering, får jag det till julafton så behöver jag inge andra julklappar! :)

Nästa stora steg vore en eller fler utgångar med separata filterinställningar som tex en sub-kanal eller vad man nu vill ställa in den/dom utgångarna på, då skulle jag fanimig kunna tänka mig
börja tävla i billjud igen :mrgreen: :ugeek:
Nu vet jag inte (än) om det alls ens finns ngn utgång som man skulle kunna använda, man får väl gå via befintliga eller tom (urk) via högnivå (direkt på högtalarkablarna alltså)...
Vad jag vet finns bara högnivå att gå på, tyvärr :cry:
Blir inte det minsta förvånad, men annars hade det varit guld om det funnit en lågnivå (som man kunde köra ett filter på oxo)... Dom som byggt mest i dessa har väl iaf meckat en del med stegen
så lite hopp har jag iaf om att kunna bygga ut systemet som jag vill, men annars får det bli old school :)
Har bl a. en låda med dubbla 10" 7:e ordningens som dessutom trivs bäst i stora bilar och ett 1kW-mono-steg som borde passa bra till, ska bli sjukt kul att testa :)
Jag bytte batteri i min vänstra hörapparat och fick stereo! Inte så dumt! :D
Blir stereon bättre ju större batteri man har, typ P100D har bäst ljud också? :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Johnalm skrev:
Plutric skrev:
Precis, förut har det varit en 3-bands-variant och nu blir det alltså en 5-bands :)
Det borde vara ett stort framsteg, även om jag hade hoppats på iaf 7-bands så man bättre kan kompensera för "allt".

3-bands tycker jag inte ens man borde få kalla för EQ eg. då är det helt enkelt bara bas/mellan/diskant-reglage...
Eq för mig är just när man kan justera bättre än det som fanns på en stereo på typ 70-80-talet, då var det oftast
bas och diskant-rattar på alla bilstereos och ibland en loudness (eller sub-bas-knapp).

Sedan kom EQ:s där 5-bandare var dom enklaste och 7-bands dom vanligaste (bland oss som byggde billjud) och nästan alltid en separat hantering av basen (eget steg, eget filter osv).
Sen så har vi såna som mig som byggde prylarna själv :lol: men det är en annan story...

Och slutligen kom det digitala prylar där man i princip kan göra lite vad man vill med ljudet enbart genom "lite" programmering och/eller digitala leksaker. Man började tex med att återskapa
ljud som inte ens fanns (kvar) på CD-skivorna där man räknade ut låga basfrekvenser och genererade dom och skickade ut dom på en egen kanal (MDS-vanen är en klassiker).

Lite därför jag förväntar mig ganska mycket av just en Tesla som helt och fullt kör allt digitalt och tom har dumpat den fysiska CD:n liksom...
I en Tesla vore det förhållandevis enkelt att ge oss saker som en flerbands-equalizer och iaf en extra utgång för externa slutsteg mm.
Varför inte åtminstone på den extra dyra HiFi:n som vi köper till en del av oss...
Om du byggt mycket själv kan du väl slänga ihop ett super kit till Teslan. Det vore ju trevligt med lite riktiga grejor.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Johnalm skrev:
Plutric skrev:

Om du byggt mycket själv kan du väl slänga ihop ett super kit till Teslan. Det vore ju trevligt med lite riktiga grejor.
Det mesta finns att köpa nu för tiden och det är nog bättre än prylarna vi byggde förr (eller iaf sjukt mkt billigare om man skulle jämföra likvärdiga prestanda).
Men för egen del kommer jag nog att bygga lite själv, eller iaf plocka fram och damma av lite godis ;)
Det är ju bara så fantastiskt synd att man inte kan få det direkt i det digitala systemet "gratis" när det ändå är uppriggat för det eg.
Nu vill jag minnas att stegen och lite annat trots allt är köpta som "standard"-grejer fast anpassade för Tesla och att det går att bygga ut det ganska friskt iaf, men har inte hunnit läsa in mig på det igen,
den där gamla (amerikanska?) tråden om billjud beskrev väl en hel del skoj...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Kirre skrev:
Min hustru har oftast sin teslafob i handväskan och jag har min i jackfickan. Ska bli spännande att se om och isf hur bilen känner av vilken av oss som sitter i förarsätet? ;)
Jag har formellt fått in en feature-request om att blåtanden ska knytas till förarprofil, dvs om jag och frun har båda våra telefoner i bilen så vill jag inte ha den som kom närmast bilen först, utan den telefon som är knuten till en specifik förarprofil...

Måste ut och se om dom fått med den detaljen nu! :)
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Kirre skrev:
Jag har inte testat med två fobs än, men det verkar som att den som låser upp bilen blir den som gäller. Det går ju att välja en annan profil än den som är knuten till nyckeln när man väl har låst upp. Det hade ju varit lite speciellt om man blev upptryckt mellan ratten och solskyddet på motorvägen. :o
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjorn skrev:
Kirre skrev:
Jag har inte testat med två fobs än, men det verkar som att den som låser upp bilen blir den som gäller. Det går ju att välja en annan profil än den som är knuten till nyckeln när man väl har låst upp. Det hade ju varit lite speciellt om man blev upptryckt mellan ratten och solskyddet på motorvägen. :o
:lol: :lol: :lol:

Kan se det framför mig. Antar att du är betydligt större än din fru/sambo. Men det skulle nästan vara ännu värre för henne när hon plötsligt inte längre når ratten eller bromsen när hon kör på motorvägen. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Bjorn skrev:
Kirre skrev:

Kan se det framför mig. Antar att du är betydligt större än din fru/sambo. Men det skulle nästan vara ännu värre för henne när hon plötsligt inte längre når ratten eller bromsen när hon kör på motorvägen. ;)
:lol: min sambo är 146cm och jag 180.... Skaplig skillnad, jag kommer överhuvudtaget inte in bakom ratten med hennes inställningar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bjorn skrev:
Kirre skrev:

:lol: min sambo är 146cm och jag 180.... Skaplig skillnad, jag kommer överhuvudtaget inte in bakom ratten med hennes inställningar...
Och hon når väl inte fram till skärmen för att ändra profil när hon sätter sig i sätet med dina inställningar. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bjorn skrev:
Kirre skrev:

Och hon når väl inte fram till skärmen för att ändra profil när hon sätter sig i sätet med dina inställningar. :lol:
Näe precis, hon får sträcka sig bra nog för att nå skärmen då :lol:
Hon ser inte ens över ratten, ser skitkul ut ;)
(när hon sitter på en vanlig stol når inte ens benen ner till golvet, supergulligt ju)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Har någon Modell X ägare kört sina Falcon ving dörrar efter att ha fått 2.50.15?

Jag har en krånglande vänster vinge. Fick av SC veta att nästa åtgärd var ändrad styrning så den stängde hårdare.

Fick min uppdatering i går. Provade mina Faclon ving dörrar och inbillade mej att bilen gungade till i sista stängningsskedet vilket jag inte har tänkt på förut.
Någon fler som upplever en ändring?

Tyvärr kunde jag bara prova två gånger, sen låste sig dörren igen, visuellt i stängt läge. Går inte öppna eller stänga men indikerar öppen.

Har pratat med 24 h service och SC men ännu inte fått något svar om uppdateringen innehöll någon uppdatering av Faclon ving dörrarna.

Dörr problemlösning får jag ta i en annan tråd.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Faclon Ving dörrarnas styrning har enligt SC uppdaterats i denna relice.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Alexander skrev:
Fick precis bilen uppdaterad till v8.0(2.50.114)
Fick ikväll samma version och tidigare under dagen fick jag meddelande om att jag har fått de senaste kartuppdateringen.

Varför kommer kartorna automatiskt men en uppdatering av programvara måste man aktivera? (Tog ca 1 tim på 3G)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

leiflodde skrev:
Alexander skrev:
Fick ikväll samma version och tidigare under dagen fick jag meddelande om att jag har fått de senaste kartuppdateringen.

Varför kommer kartorna automatiskt men en uppdatering av programvara måste man aktivera? (Tog ca 1 tim på 3G)
Kartorna kommer i bakgrunden, medans bilen är okörbar medan man uppdaterar resten av systemet. Jag ser vissa fördelar med att kunna välja själv mer exakt när bilen inte kan köras :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

bylund skrev:
leiflodde skrev:
Alexander skrev:

Kartorna kommer i bakgrunden, medans bilen är okörbar medan man uppdaterar resten av systemet. Jag ser vissa fördelar med att kunna välja själv mer exakt när bilen inte kan köras :)
Jodå ok att kunna välja stilleståndet men då bör ju kart uppdateringen fungerar under drift och just den skillnaden som jag undrar över. varför?
Skriv svar