Sida 2 av 12

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 20 dec 2016 12:30
av Torkel
Om nu Nissan lyckas trycka ner priset mot 200' SEK så kan man ju undra varför någon skulle köpa en bensinbil i liknande storlek alls?
Personligen skulle jag spara minst 15' om året i drivmedel. Vissa skulle kunna spara in hela bilens pris på 5-10 år, säg det om någon annan bil.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 20 dec 2016 13:00
av Bjelke
Torkel skrev:
Om nu Nissan lyckas trycka ner priset mot 200' SEK så kan man ju undra varför någon skulle köpa en bensinbil i liknande storlek alls?
Personligen skulle jag spara minst 15' om året i drivmedel. Vissa skulle kunna spara in hela bilens pris på 5-10 år, säg det om någon annan bil.
Precis, det är ju vad vi har kommit fram till många ggr här, när det händer försvinner det mesta av marknaden för fossilerna...

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 20 dec 2016 13:40
av Zalman3
Torkel skrev:
Om nu Nissan lyckas trycka ner priset mot 200' SEK så kan man ju undra varför någon skulle köpa en bensinbil i liknande storlek alls?
Personligen skulle jag spara minst 15' om året i drivmedel. Vissa skulle kunna spara in hela bilens pris på 5-10 år, säg det om någon annan bil.
Om nu Leaf 2 börjar runt 220-230.000kr, så 2018 med 60.000kr i miljörabatt
så är man nere på 160-170.000kr, vem har råd med en fossilbil då?

Enligt konsumentverkets www.bilsvar.se så kostar en Leaf 2015, 3000mil/år, 2015, pris 242.000kr
16kr/mil att köra.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2015-78300

En VW Golf 2015, 3000mil/år, pris 172.000kr,
21kr/mil att köra.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2015-78992

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 26 dec 2016 12:24
av Leo
Hade varit intressant att var "en fluga på väggen" hos Nissan! Frågan är ju hur tankarna/ambitionen omkring Leaf II gått. Tidsmässigt så borde den i princip vara "produktionsfärdig" och gömd i fabriken. MEN frågan är om de fått tänka om och "spänna bågen" mer med tanke på den snabba svängningen som är inom bilbranschen just nu.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 26 dec 2016 13:31
av LarsL
Nissan har säkert något på gång men de måste kunna leverera då också. För det är ju som ni säger förmodligen kommer det inte gå att sälja en fossilbil i den storleken med de priserna. Vem köper en Micra om du får en Leaf för samma pengar typ? Ingen..

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 26 dec 2016 13:35
av Plutric
Ang pris o ligga lågt. Kan det inte vara så att ICEtillverkarna som har elbilar också ute på marknaden som Nissan kan inte gå ut fullt med elbiltillv. för då slår de undan sin ICEtillv. Kanske också skapa problem med sin Elbilsavd/belastning. Dvs de måste gå mjukt fram för växla om. De har säkert samarbete emellan olika tillv och vill givetvis inte störa sina "kollegor" för mycket. En balansgång som vi givetvis inte tycker är så kul...

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 16:08
av Zalman3
Spänningen stiger. På torsdag får vi besked.
Nissan kan kanske lansera den första elbilen som har lågt pris, lång räckvidd och kan levereras i stor volym!
Pris 230.000kr?
Räckvidd över 400km?
Leverans Q1 2017?

Nissan chairman and CEO Carlos Ghosn will deliver the keynote at the conference on Thursday.
It's speculated he will announce either the next-generation Nissan Leaf, or an all-new electric vehicle with a range exceeding 200 miles per charge.
http://www.businessinsider.com/ces-2017 ... -vehicle-6

Även om Nissan klara detta, så har Tesla sin trumf på hand, sitt stora nät av Superchargers.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 16:51
av chpaulin
Zalman3 skrev:
Spänningen stiger. På torsdag får vi besked.
Nissan kan kanske lansera den första elbilen som har lågt pris, lång räckvidd och kan levereras i stor volym!
Pris 230.000kr?
Räckvidd över 400km?
Leverans Q1 2017?
En dagens leaf med 24kWh batteri kostar från 317 490:-. Att Nissan skulle lansera en bil i år med mer än dubbla batteristorleken till ett lägre pris är lika sannolikt som att Model 3 kommer med dubbla rattar.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 17:59
av joel80
Om dom lyckas lansera en elbil med 60kwh för under 400k före rabatter och miljöbilspremie får det ses som duktigt skulle jag säga.. Efter premie och lite rabatt är man ändå nere på under 350k isåfall.. Allt under det är en positiv överraskning! :)

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 18:30
av LarsL
chpaulin skrev:
Zalman3 skrev:
Spänningen stiger. På torsdag får vi besked.
Nissan kan kanske lansera den första elbilen som har lågt pris, lång räckvidd och kan levereras i stor volym!
Pris 230.000kr?
Räckvidd över 400km?
Leverans Q1 2017?
En dagens leaf med 24kWh batteri kostar från 317 490:-. Att Nissan skulle lansera en bil i år med mer än dubbla batteristorleken till ett lägre pris är lika sannolikt som att Model 3 kommer med dubbla rattar.
Går det att köpa 24kWh längre. Jag trodde att den skulle försvinna med MY 2017

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 18:30
av 18650
Varför skulle Nissan plötsligt ha batterier i mängder till massa billiga bilar med mycket kapacitet när ingen annan har det? Skall de presentera något substansiellt på CES så är det väl snarare en egen Gigafactory. Allt annat blir ju bogus.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 18:37
av LarsL
18650 skrev:
Varför skulle Nissan plötsligt ha batterier i mängder till massa billiga bilar med mycket kapacitet när ingen annan har det? Skall de presentera något substansiellt på CES så är det väl snarare en egen Gigafactory. Allt annat blir ju bogus.
Nissan tillverkar redan sina egna batterier.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 18:42
av Laban
LarsL skrev:
Nissan tillverkar redan sina egna batterier.
Fast de har nyligen gått ut med att de anser att det är ett misstag:

http://www.forbes.com/sites/bertelschmi ... c5d3ff2276

Verkar som om de ska köpa batterier från LG Chem istället.

Problemet är väl att det inte går att göra något halvdant här. Vilket Tesla sannerligen inte har gjort, samt att man också samarbetar med en av de största batteritillverkarna.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 18:46
av Bjelke
joel80 skrev:
Om dom lyckas lansera en elbil med 60kwh för under 400k före rabatter och miljöbilspremie får det ses som duktigt skulle jag säga.. Efter premie och lite rabatt är man ändå nere på under 350k isåfall.. Allt under det är en positiv överraskning! :)
Ja där ligger nog en mer seriös förväntning, det vore verkligen tillräckligt bra just nu, även om ett pris kring 300k vore
riktigt bra på riktigt :)

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 18:54
av chpaulin
18650 skrev:
Varför skulle Nissan plötsligt ha batterier i mängder till massa billiga bilar med mycket kapacitet när ingen annan har det? Skall de presentera något substansiellt på CES så är det väl snarare en egen Gigafactory. Allt annat blir ju bogus.
Tror du kan vara på rätt spår här. Hade de haft tillgång till batterier i de kvantiteterna och pris hade de nog redan lanserat en Leaf med högre kapacitet. Det billigaste borde vara att ta dagens Leaf och trycka in mer batterier känns det som, sen en liten refresh på det.

De har visserligen sagt att det var dumt att bygga egna batterier men de kan alltid ångra sig :)

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 19:06
av LarsL
Planen var att sälja Leaf i betydligt större kvantiteter än vad de lyckades med så det är mycket möjligt att deras batterikapacitet ligger på betydligt högre nivåer. De har ju inte heller sagt att de ska lägga ner sin egen tillverkning även om de inte ser det som ett självändamål att tillverka batteriet inhouse.

Ghosn har ju sagt att Nissan inte kan släppa en bil de inte kan massproducera eftersom de redan har den mest sålda elbilen. Det de släpper kommer alltså att vara betydligt bättre än nuvarande bil och den kommer kunna massproduceras direkt, inte som Bolten alltså.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 19:28
av Zalman3
joel80 skrev:
Om dom lyckas lansera en elbil med 60kwh för under 400k före rabatter och miljöbilspremie får det ses som duktigt skulle jag säga.. Efter premie och lite rabatt är man ändå nere på under 350k isåfall.. Allt under det är en positiv överraskning! :)
Opel Ampera-E 60kWh kostar ju 299.000NOK och säljs redan i Norge idag. Ska Nissan Leaf2 60kWh vara med och konkurrera med Opel måste de ner under 400.000kr i Sverige
före rabatter och miljöpremie.

Nissan Leaf 1, 24kWh
Pris 317.000kr

LRF rabatten är ju på 15%, ger 317.000 -15%=269.450kr dessutom mijörabatt på 40.000kr, vilket gör att man betalar 229.450kr netto idag för Leaf 1.
Modeller och rabatter EV - elbil
Nissan LEAF: 15 %
Nissan e-NV200: 15 %
http://www.lrfsamkop.se/leverantorer/al ... er/nissan/


Kommer Leaf 2 att kosta 20% mindre än dagens instegsmodell, så kostar den 317.000kr -20%=253.600kr
och med en miljörabatt på 40.000kr är man nere på 213.600kr för minsta modellen.
Om Leaf2 60kWh har ett listpris på 400.000kr -15% i rabatt ger 340.000kr, och med en miljörabatt på 40.000kr är man nere på 300.000kr jämnt.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 19:34
av joel80
Det där norska priset på 299k..är det efter att man dragit bort momsen som dom väl inte behöver betala där? Eller har dom fått börja med det nu?

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 19:37
av bylund
joel80 skrev:
Det där norska priset på 299k..är det efter att man dragit bort momsen som dom väl inte behöver betala där? Eller har dom fått börja med det nu?
Det torde vara utan moms.
Jag skulle säga att använda Amperaens pris i Norge som verktyg att uppskatta nästa generation Leafs pris i Sverige är lite väl trubbigt.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 19:39
av Laban
LarsL skrev:
Ghosn har ju sagt att Nissan inte kan släppa en bil de inte kan massproducera eftersom de redan har den mest sålda elbilen. Det de släpper kommer alltså att vara betydligt bättre än nuvarande bil och den kommer kunna massproduceras direkt, inte som Bolten alltså.
Massproduktion är en sak, matcha efterfrågan en annan. Därför blir nog Leaf 2 lite dyrare än vad man kunde hoppas på.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 19:44
av JFAH
Zalman3 skrev:
Det återstår att se vad priset blir hemma i Sverige. Dock är det en sanning att Leaf 1 reas ut till löjligt låga priser.
Varför skulle dom göra detta om inte Leaf 2 är rejält bättre?
Leaf 1 24kWh batteri för 11.510 dollar x 9,38=108.000kr
Därför att konkurrenterna blivit rejält mycket bättre och man inte längre erbjuder ens det näst bästa alternativet.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 jan 2017 19:46
av Zalman3
joel80 skrev:
Det där norska priset på 299k..är det efter att man dragit bort momsen som dom väl inte behöver betala där? Eller har dom fått börja med det nu?
De slipper momsen i Norge.

Mer enn 500 km* rekkevidde på én lading (NEDC målemetode)
Fra 0 - 100 km/t på bare 7,3 sekunder.
God plass til 5 passasjerer.
Pris 299.900NOK
http://www.opel.no/kjoretoy/opel-serie/ ... index.html

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 03 jan 2017 09:18
av 18650
LarsL skrev:
Planen var att sälja Leaf i betydligt större kvantiteter än vad de lyckades med så det är mycket möjligt att deras batterikapacitet ligger på betydligt högre nivåer. De har ju inte heller sagt att de ska lägga ner sin egen tillverkning även om de inte ser det som ett självändamål att tillverka batteriet inhouse.

Ghosn har ju sagt att Nissan inte kan släppa en bil de inte kan massproducera eftersom de redan har den mest sålda elbilen. Det de släpper kommer alltså att vara betydligt bättre än nuvarande bil och den kommer kunna massproduceras direkt, inte som Bolten alltså.
Jag tror ändå det är brist på batterier när Nissan, BMW Hyundai, Kia, VW mfl skall bygga bilar med samma celler mer eller mindre. Det är möjligt att jag missat nya satsningar på batteritillverkning, men jag tycker man borde hört mer om det generellt om det var på riktigt och inte bara snack om att "2025 skall vi ha det och det"

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 03 jan 2017 09:56
av Laban
18650 skrev:
Jag tror ändå det är brist på batterier när Nissan, BMW Hyundai, Kia, VW mfl skall bygga bilar med samma celler mer eller mindre. Det är möjligt att jag missat nya satsningar på batteritillverkning, men jag tycker man borde hört mer om det generellt om det var på riktigt och inte bara snack om att "2025 skall vi ha det och det"
Lite har vi ändå hört:

http://teslaclubsweden.se/3-gigafabriker-om-5-ar/

Ex:
Nu presenterar även Samsung sina planer om kraftig utökning av sin batteriverksamhet. Från dagens tillverkningsnivå på 4.5 GWh batterier per år vill de öka sin tillverkningskapacitet till 35 GWh år 2020 – siffror som exakt matchar Gigafabrikens.
Så bollen verkar ha satts i rullning..

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 03 jan 2017 10:01
av LarsL
18650 skrev:
LarsL skrev:
Planen var att sälja Leaf i betydligt större kvantiteter än vad de lyckades med så det är mycket möjligt att deras batterikapacitet ligger på betydligt högre nivåer. De har ju inte heller sagt att de ska lägga ner sin egen tillverkning även om de inte ser det som ett självändamål att tillverka batteriet inhouse.

Ghosn har ju sagt att Nissan inte kan släppa en bil de inte kan massproducera eftersom de redan har den mest sålda elbilen. Det de släpper kommer alltså att vara betydligt bättre än nuvarande bil och den kommer kunna massproduceras direkt, inte som Bolten alltså.
Jag tror ändå det är brist på batterier när Nissan, BMW Hyundai, Kia, VW mfl skall bygga bilar med samma celler mer eller mindre. Det är möjligt att jag missat nya satsningar på batteritillverkning, men jag tycker man borde hört mer om det generellt om det var på riktigt och inte bara snack om att "2025 skall vi ha det och det"
Jag håller med om att det är problematiskt att alla ska ha samma batterier. Man börjar ju undra om LG har sålt sin kapacitet många gånger om?