Sida 2 av 2

Re: regenerative braking

Postat: 16 dec 2016 10:42
av Zoidberg
Helt rätt Danni

Jag ska vid tillfälle utöka testerna något för stt se om det ger samma resultat igen...

Re: regenerative braking

Postat: 16 dec 2016 11:00
av jonas
En strypt 60 är nog en riktig bra deal. När man kör långkörningar laddar man ju ändå inte fullt, utan man vill bara ha stort batteri för att kunna ladda snabbare. Här får du ju precis rätt!

Re: regenerative braking

Postat: 16 dec 2016 13:10
av vigge50
Det är väll inte konstigt att du kan få tillbaka energi, sålänge du inte har kört i en nedförbacke så krävs det lika mycket energi att accelerera upp bilen som att bromsa ner den. Lägg till lite förlustet, vindmotstånd mm så kommer vi fram till att det inte borde vara några problem. Ända sättet att testa detta är att ladda till 100% och sen direkt rulla ner för en backe, annars skulle du kunna gasa upp och sen broms ner och ha mer laddning, helt omöjligt.

Re: regenerative braking

Postat: 16 dec 2016 15:21
av Nicke Nyfiken
vigge50 skrev:
Det är väll inte konstigt att du kan få tillbaka energi, sålänge du inte har kört i en nedförbacke så krävs det lika mycket energi att accelerera upp bilen som att bromsa ner den. Lägg till lite förlustet, vindmotstånd mm så kommer vi fram till att det inte borde vara några problem. Ända sättet att testa detta är att ladda till 100% och sen direkt rulla ner för en backe, annars skulle du kunna gasa upp och sen broms ner och ha mer laddning, helt omöjligt.
Du har rätt i teorin men fel i praktiken.

En fulladdad (ostrypt) bil ger inte någon regen i början. Så även om du accelererat upp farten på plan mark så får du inte tillbaka det när du släpper gasen. För när batteriet är så gott som är fullt så tar bilen bara laddning med några få kW. Då kan man inte skicka in 60 kW från regen. Det fungerar likadant oavsett på vilket sätt du laddar.

Re: regenerative braking

Postat: 16 dec 2016 15:26
av Zoidberg
vigge50 skrev:
Det är väll inte konstigt att du kan få tillbaka energi, sålänge du inte har kört i en nedförbacke så krävs det lika mycket energi att accelerera upp bilen som att bromsa ner den. Lägg till lite förlustet, vindmotstånd mm så kommer vi fram till att det inte borde vara några problem. Ända sättet att testa detta är att ladda till 100% och sen direkt rulla ner för en backe, annars skulle du kunna gasa upp och sen broms ner och ha mer laddning, helt omöjligt.

Precis. Verkningsgraden är inte 100% och man förlorar lite energi även på en kort resa (på plan mark).
Men... om jag exempelvis laddar en Model S 75 eller 85 till 100% så har den knappt någon möjlighet att återmata till batteriet längre, ens om det skulle vara 99,5% laddat. Batterierna är så fullproppade med elektroner att det är väldigt dålig effekt på el-bromsen vid så hög laddnivå.

Det är här 60(75) skiljer sig. Min bil gav bevisligen +50kw effekt (högt) i inbromsning redan första 100-200m körning och 100% batteri.

Jag ska som sagt försöka testa detta vidare för att se om resultatet blir detsamma. Ska bara leta upp en lämplig backe först (med laddmöjlighet på toppen) som jag sedan kan elbromsa nedför.

Re: regenerative braking

Postat: 16 dec 2016 17:56
av bylund
Så har man nya 60 ska man strunta i Wall Connector och istället ladda bilen med rullande landsväg inställd på nedförsbacke hemma :)