Re: Dags att Tesla visar vad det ska kosta att ladda?
Postat: 26 dec 2016 13:22
Största nackdelen med att vänta är att man måste just vänta.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Bra svarLeo skrev:Hade en släkt som skulle köpa videokamera på 90-talet.
Kritiskt sa han till den butiksanställde på OnOff:
-men ni säljer ju en bättre/billgare om ett år, eller hur!?
Iskallt svarade den unge killen:
Ja, och då är barnbarnet ditt ett år äldre också...
Har en bekant som hela tiden läser/följer/påpekar om alla elbilar som ska komma med längre räckvidd och väntar.... Jag brukar ibland bara retas och skriva typ, kört 8300mil i elbil nu, när ska du hoppa på tåget?
Nu finns ett par tusen Tesla i Sverige. Det är ett problem på enstaka laddare. Hur ser det ut när antalet Teslor mångdubblas medan antalet SC är detsamma?point1 skrev:Är detta ett problem? Förutom kanske i infra city med taxibilar? Jag har iaf aldrig upplevt detta.Herr X skrev:Risken är att ett självkostnadspris på ström ökar okynnesanvändningen av superladdarna eftersom man då känner att man betalar för laddningen och därmed inte upplever att man gör något fel. Teslas problem är sannolikt inte de småslantar som det kostar när folk som saknar hemladdning står och laddar, utan att dessa personer blockerar laddstall som behövs av dem som åker långt. Detta i sin tur gör att Tesla måste ta enorma investeringar i utbyggnad av superladdarstationerna.Svenssons skrev:Tror inte att priset kommer öka vid ökad användning. Tar Tesla ett självkostnadspris på ca. 1,5:- per kWh så räcker det gått och väl för att hindra missbrukare eftersom de då skulle kunna ladda hemma till samma eller billigare peng.dstr skrev:I kombination av exponentiell ökning för att komma åt (miss)brukare? 1:- för nästa 400kwh, 3:- för nästa 400 osv?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om antalet bilar mångdubblas så lär väl även antal laddare mångdubblas, eller?Torkel skrev:Nu finns ett par tusen Tesla i Sverige. Det är ett problem på enstaka laddare. Hur ser det ut när antalet Teslor mångdubblas medan antalet SC är detsamma?point1 skrev:Är detta ett problem? Förutom kanske i infra city med taxibilar? Jag har iaf aldrig upplevt detta.Herr X skrev:Risken är att ett självkostnadspris på ström ökar okynnesanvändningen av superladdarna eftersom man då känner att man betalar för laddningen och därmed inte upplever att man gör något fel. Teslas problem är sannolikt inte de småslantar som det kostar när folk som saknar hemladdning står och laddar, utan att dessa personer blockerar laddstall som behövs av dem som åker långt. Detta i sin tur gör att Tesla måste ta enorma investeringar i utbyggnad av superladdarstationerna.Svenssons skrev:Tror inte att priset kommer öka vid ökad användning. Tar Tesla ett självkostnadspris på ca. 1,5:- per kWh så räcker det gått och väl för att hindra missbrukare eftersom de då skulle kunna ladda hemma till samma eller billigare peng.dstr skrev:I kombination av exponentiell ökning för att komma åt (miss)brukare? 1:- för nästa 400kwh, 3:- för nästa 400 osv?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
F.ö. tror jag Tesla kommer välja en så okomplicerad modell som möjligt. Överblickbarhet är A och O.