
BMW tror att elbilar kan konkurrera med fossilbilar om 7 år
Moderator: Redaktion
Re: BMW tror att elbilar kan konkurrera med fossilbilar om 7
Jag byter från BMW 3-serie till Model 3. Skulle vilja fortsätta köra tyskt även med el, men har dom bara i3 att erbjuda så är det inget snack om saken. Tesla har förstått grejen 

Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW tror att elbilar kan konkurrera med fossilbilar om 7
Jag är inne på min sjunde BMW 3-seriebil, men om inte BMW lanserar något alternativ som gott och väl kan mäta sig med Model 3 så blir min nuvarande 335i kanske den sista BMW:n för min del, trots att jag gillar den bilen väldigt mycket. Skulle dock gärna plocka drivlinan från en Tesla, inklusive access till SUC-nätverket, och stoppa i en BMW.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: BMW tror att elbilar kan konkurrera med fossilbilar om 7
Det jag menar främst är att jag inte fattar varför utbudet är så skralt. Äntligen verkar det som att det släppts en till elbil som jag gillar utöver Tesla och det är hyundai, den skulle ha varit fullkomligt med ett till batterival på 50kWh.joel80 skrev:Jag tror det handlar om utbud. Det finns helt enkelt för lite att välja på än så länge. Men jag tror på hockeyklubban, den kan man redan se om man tar med hybriderna, där det nu finns rätt mycket valmöjligheter.apkungen skrev:Utvecklingen borde gå så mycket snabbare. Jag fattar verkligen inte varför det går så segt.
Med Hyundaien, Bolt, M3 och ett par till närmsta åren kommer ökningen fortsätta.. En försäljningsökning med dubblerar varje år som vi nästan sett nu sen 2013 kan nog fortsätta, och då har vi hälften av alla bilar som säljs 2025 eldrivna..
Vi kunde redan varit längre fram om biltillverkarna inte varit så förbannat sega. Men det kunde sett värre ut också.. Tesla har både visat att det går samt börjat skrämma upp de etablerade.
Det kommer bara säga swosh! Snart så...
Re: BMW tror att elbilar kan konkurrera med fossilbilar om 7
Jag tycker inte att vi är för onyanserade. Det finns folk här på forumet som är gamla fossilbilsälskare, de som gillar alla elbilar, de som gillar miljö, teknik, fart, de som är höger och de som är vänster.hooked skrev:Problemet är att det finns väldigt många bra bensin och diesel bilar som klarar av alla de kriterierna du listar, fast till ett mkt billigare pris. Det finns dessutom en begagnatmarknad där man kan köpa en bra och säker bil för en relativt billig peng. Alla är inte så frälsta i el-drift och har inte ekonomin att investera dessa summor i en bil.apkungen skrev:Utvecklingen borde gå så mycket snabbare. Jag fattar verkligen inte varför det går så segt.
Det finns bara en enda bil jag verkligen tror och hoppas på och det är model 3. Om de får fram den så som de vill med en riktigt grym basmodell så kommer den säljas i mängder, en kombi redan 2018 kommer att dra på försäljning ännu mer. Fatta om de kan kränga 1 miljon bilar redan 2019!? Och 2 miljoner 2020. Det verkar inte finnas nån annan konkurrens liksom så jag tror inte att det är omöjligt. Och då kommer konkurrenterna vakna på riktigt!
Det jag ser som ett måste hos en riktigt grym bil:
25 mils räckvidd i 125km/h på vintern.
Minst 100kW laddning upp till 70-80% SoC (tror inte Tesla fixar det idag)
Gjord som förstabil "motorvägsbil"
Drag o (takräcke)
Fem ordentliga sittplatser och mycket bagage
0-100 på max 8s och bra körkänsla
Pris Max 400k
Finns det nån annan modell än model 3 som kommer fixa ovanstånde?
När det gäller att skala upp produktionen på Model 3 i den takt som Elon pratar om så är jag mycket skeptisk. Min gissning, utan att vara negativ till Tesla, är att tyskarna kommer att dominera segmentet för "prisvärda" elbilar om cirka 5 år när CCS-nätverket är utbyggt. Jag tror Tesla är och kommer att förbli ett entusiastmärke som får problem med ekonomi och volym. Time will tell
Själv skulle jag vilja tro att de andra biltillverkarna kommer att ta över elbilsledarmössan för om Tesla själv ska ställa om världen till elbilar kommer det att ta tiotals år. Problemet är att jag inte har sett något som jag tror på, inte ens som koncept. Jag hör heller inget om något påbörjat bygge för batterier. Mina ovanstående punkter finns det ingen som har presenterat förutom Tesla. Däremot hoppas jag på leaf 2 och kanske kan de få in lågt luftmotstånd i en något större bil som är lite tyngre och har dubbelt så stort batteri. Leaf 2 skulle kunna börja säljas redan nästa höst.
Re: BMW tror att elbilar kan konkurrera med fossilbilar om 7
Du har inte hört nått om andra batterifabriker? Det har ju haglat nyheter om sånna.. hur mycket som blir verklighet återstår att se men det verkar ju vara på gång:
Jaguar och Landrover tillsammans med BMW och Ford:
http://m.se.investing.com/news/r%C3%A5v ... bmw-28825/
Mitsubishi
http://www.mynewsdesk.com/se/mitsubishi ... rik-402713
VW har ju också sagt att dom ska bygga egen fabrik:
http://www.expressen.se/motor/vw-utmana ... erifabrik/
Före detta Teslachefen ska bygga i Sverige.. oberoende från biltillverkare tror jag:
http://www.nyteknik.se/energi/svenska-b ... -301591622
BYD har gått ut och sagt att dom ska matcha Gigafactory om några år:
http://www.nyteknik.se/fordon/byd-utmanar-tesla-6394715
Så nog finns det lite intiativ i allafall...
Håller med om att det går trögt! Borde finnas så mycket fler modeller att välja mellan redan nu. Jag vill inte behöva välja bland märken och modeller jag annars aldrig tänkt tanken att köpa. Jag vill han nått liknande det jag gillar nu, men med "rätt" drivlina.
Att det är så få som gör liknande Tesla med olika storlekar på batteri är också märkligt. Jag tror många skulle kunna tänka sig att betala lite mer för en leaf som går 10 mil extra, eller en Ionic med runt 40kwh istället för 28kwh.. 40-50k extra för dom 12kwh vore nog inte omöjligt att dra in... och då borde det ju vara en bra affär för Huyndai med skapligt hög vinst per kwh. Varför gör man inte så??
Jaguar och Landrover tillsammans med BMW och Ford:
http://m.se.investing.com/news/r%C3%A5v ... bmw-28825/
Mitsubishi
http://www.mynewsdesk.com/se/mitsubishi ... rik-402713
VW har ju också sagt att dom ska bygga egen fabrik:
http://www.expressen.se/motor/vw-utmana ... erifabrik/
Före detta Teslachefen ska bygga i Sverige.. oberoende från biltillverkare tror jag:
http://www.nyteknik.se/energi/svenska-b ... -301591622
BYD har gått ut och sagt att dom ska matcha Gigafactory om några år:
http://www.nyteknik.se/fordon/byd-utmanar-tesla-6394715
Så nog finns det lite intiativ i allafall...
Håller med om att det går trögt! Borde finnas så mycket fler modeller att välja mellan redan nu. Jag vill inte behöva välja bland märken och modeller jag annars aldrig tänkt tanken att köpa. Jag vill han nått liknande det jag gillar nu, men med "rätt" drivlina.
Att det är så få som gör liknande Tesla med olika storlekar på batteri är också märkligt. Jag tror många skulle kunna tänka sig att betala lite mer för en leaf som går 10 mil extra, eller en Ionic med runt 40kwh istället för 28kwh.. 40-50k extra för dom 12kwh vore nog inte omöjligt att dra in... och då borde det ju vara en bra affär för Huyndai med skapligt hög vinst per kwh. Varför gör man inte så??
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: BMW tror att elbilar kan konkurrera med fossilbilar om 7
+1hooked skrev:Det samma gäller ju även Tesla. Vem skulle köpa en överprisad jenkarbil med fossilspis för 1,5 miljoner?Teslaspolen skrev:BMW var visst glömt bort den där saken vi känner till som Model 3.
För övrigt skulle ingen heller köpa Leaf om den skulle funnits med ICE. Allt som gör den bilen bra har med drivlinan att göra.
Jag är nöjd med min 90D, men när tyskarna kommer med EV-alternativ så är jag nog inte svårflörtad att överge Tesla.
Kul att delta i detta forum, men kan tycka att Tesla är lite väl mkt religion för vissa och att många trådar blir ganska obalanserade. Men det är kul läsning hur som helst