BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
Moderator: Redaktion
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
10 miljarder sek ska investeras till 2020. Detta är seriös satsning, inga bidrag räknar de med.
Bra artikel
https://www.google.se/amp/s/amp.ft.com/ ... acd97f622d
Bra artikel
https://www.google.se/amp/s/amp.ft.com/ ... acd97f622d
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
Kom inte åt artikeln då det är prenumeration vad det verkar, men det är hur som helst intressant med satsningen, hoppas att det kan komma att bli en enda standard för detta i Europa även om CCS-kontakten är sjukt stor så är det bättre än adapterdjungeln.Swede1 skrev:10 miljarder sek ska investeras till 2020. Detta är seriös satsning, inga bidrag räknar de med.
Bra artikel
https://www.google.se/amp/s/amp.ft.com/ ... acd97f622d
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
http://www.di.se/bil/europeiskt-laddnat ... ute-tesla/
Spännande ledare för jag förstår inte hur han kan påpeka att tesla ställs utanför. Modell 3 kanske får CSS kontakt i Europa och kan då såklart utnyttja både tesla supercharger och CSS nätverket.
Sedan har han ju helt missat att de finns idag ingen bil som kan laddas med 350KW även om de såklart säker kommer i framtiden men då kanske även tesla har uppgraderat sina laddare.
Spännande ledare för jag förstår inte hur han kan påpeka att tesla ställs utanför. Modell 3 kanske får CSS kontakt i Europa och kan då såklart utnyttja både tesla supercharger och CSS nätverket.
Sedan har han ju helt missat att de finns idag ingen bil som kan laddas med 350KW även om de såklart säker kommer i framtiden men då kanske även tesla har uppgraderat sina laddare.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
Hummersåsen flödar. Håkan Matsson har i vanlig ordning ingen aning om vad han pratar om och när han säger något så ska det på vanligt journalistmanér ställas upp som om alla ville starta krig mot alla. Personligen ser jag denna satsning som oväntat öppenhjärtig där flera olika konsortier gått samman och dessutom gjort det inom en standard som alla andra kan ansluta sig till (som Tesla ju redan har). Därför tror jag att detta kommer bli succé om än om flera år.chaffis75 skrev:http://www.di.se/bil/europeiskt-laddnat ... ute-tesla/
Spännande ledare för jag förstår inte hur han kan påpeka att tesla ställs utanför. Modell 3 kanske får CSS kontakt i Europa och kan då såklart utnyttja både tesla supercharger och CSS nätverket.
Sedan har han ju helt missat att de finns idag ingen bil som kan laddas med 350KW även om de såklart säker kommer i framtiden men då kanske även tesla har uppgraderat sina laddare.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
Klart Tesla är glada. Mer anledning att köpa elbil om det finns flera laddställen. Sedan har vi ju Teslas motto, som vi alla kan!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
Det var inte många rätt från Håkan Matsson. Tesla är ju med i CharIn, sammarbetsorganisationen som tar fram CCS laddstandard. Chademo lär inte sitta still i båten heller.
Detta citat tycker jag är intressant också:
Lånar en bild från Elbilstatistik för att illustrera hur det ser ut i Sverige:
Detta citat tycker jag är intressant också:
Verkligheten är att det släpps nästan inga bilar med CCS och de bilar som har CCS säljer mycket sämre än de med Chademo. Detta beror med all sannolikhet inte på själva laddstandarden utan på biltillverkarna bakom de olika standardena. De tyska biltillverkarna bakom CCS verkar inte vilja ta fram och sälja elbilar. De asiatiska biltillverkarna bakom Chademo verkar vilja sälja de elbilar som de tar fram.Allt pekar på att CCS blir den ledande tekniken också globalt. Koreanska Hyundai bytte nyligen hastigt fot inför lanseringen av Ioniq och erbjuder CCS-laddning.
Lånar en bild från Elbilstatistik för att illustrera hur det ser ut i Sverige:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
Såg denna tabellen över försäljning av elbilar i världen räknat per snabbladdstandard räknat fram till september.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
Förhållandet CCS/CHAdeMO verkar vara snudd på identiskt senaste året iaf (till CHAdeMO:s fördel)... Men Mattson tänker säkert bara på EU:s std och att det ska gälla globaltvigge50 skrev:Såg denna tabellen över försäljning av elbilar i världen räknat per snabbladdstandard räknat fram till september.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
Är Håkan Mattson verkligen så fel ute?
http://www.di.se/bil/europeiskt-laddnat ... ute-tesla/
Jag är inte helt övertygad av era argument.
Jag uppfattade inte att 400 stationer skulle vara klara 2017, påbörjad utbyggnad 2017, 400 klara 2018. Där tror jag Matson har fel.
Varför är CCS svårare att göra adapter till än Chademo? Eller göra ett ladduttag lite större på Teslas bilar med de två stora kontakterna under? Kan man ladda med 350 KW så måste Tesla vara med tycker jag.
Annars blir Porsche mfl bättre på den kanske viktigaste punkten för de som åker på längre resor. Dessutom kan vi vara ganska övertygade om att kvaliteten på bilarna blir bättre, även om Tesla är helt ok.
http://www.di.se/bil/europeiskt-laddnat ... ute-tesla/
Jag är inte helt övertygad av era argument.
Jag uppfattade inte att 400 stationer skulle vara klara 2017, påbörjad utbyggnad 2017, 400 klara 2018. Där tror jag Matson har fel.
Varför är CCS svårare att göra adapter till än Chademo? Eller göra ett ladduttag lite större på Teslas bilar med de två stora kontakterna under? Kan man ladda med 350 KW så måste Tesla vara med tycker jag.
Annars blir Porsche mfl bättre på den kanske viktigaste punkten för de som åker på längre resor. Dessutom kan vi vara ganska övertygade om att kvaliteten på bilarna blir bättre, även om Tesla är helt ok.
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
Ja!Swede1 skrev:Är Håkan Mattson verkligen så fel ute?
Han verkar ha ett motstånd mot Tesla som nästan är på gränsen till hat. Kanske beroende på "oss" som hela tiden hackar på hans okunskap?
Tesla har gått med i CCS och är alltså endel av denna utbyggnad, på sätt och vis. Och jag kan garantera att Tesla kommer kunna utnyttja ett väl utbyggt laddnätverk som bygger på CCS antingen genom adapter eller ett uttag på bilen. Detta är inget annat än positivt för Tesla...
VW, BMW, Mercedes och Volvo gör bättre bilar än Tesla precis på samma sätt som Nokia och Ericsson gjorde bättre telefoner än Apple och Samsung.
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
Det är det inte, Håkan har fel där också. Vad jag läst så liknar Supercharger-laddning CCS mer än Chademo. Protokollet för Supercharger liknar alltså mer CCS än Chademo. Tesla valde att ta fram adaptor till Chademo istället för CCS eftersom CCS inte var något alternativ när de började utvecklingen. Det fanns i princip inga publika CCS-laddare medan det fanns många hundratals Chademo-laddare.Swede1 skrev:Varför är CCS svårare att göra adapter till än Chademo?
Tesla verkade vara rätt tveksamma på att släppa Chademo-adaptern. Den fanns först endast i Japan under lång tid och det tog tid innan den var möjlig att skaffa i Europa. Ser det som självklart att Tesla kommer att annama CCS när det väl går att ladda snabbare än 50kW som är dagens standard på i princip samtliga CCS-laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4435
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
Det har ju spekulerats en del om ccs i Model 3.
Model Y LR AWD 2022
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
Nja, det där är fel på så många vis det kan bli. Teslas fördel idag är att man har EV-bilar som säljs i premiumsegmentet 1MSEK+. Skulle man byta ut drivlinan i en Tesla till en diesel eller bensinspis, hur många skulle då köpa en Tesla i detta segment? Troligtvis någon, men i sammanhanget troligtivs ganska få. Om man däremot skulle byta ut drivlinan till EV i en premiumbil från exempelvis någon av de tyska tillverkarna, då skulle troligtivis många välja detta alternativ. Det är gissningsvis så landskapet kommer se ut år 2020 när CCS-nätet är utbyggt och det finns alternativa produkter på marknaden.LarsL skrev:VW, BMW, Mercedes och Volvo gör bättre bilar än Tesla precis på samma sätt som Nokia och Ericsson gjorde bättre telefoner än Apple och Samsung.
Det är lite naivt att tro att Tesla kommer att "äga" marknaden framåt. De kommer säkert vara en spelare på marknaden med några intressanta produkter, men någon dominans har jag svårt att se om låt oss säga 10 år. Tror vi ska vara glada om Tesla finns kvar öht.
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 2 gång.
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
Det är väl ingen här som är negativ till nyheten? Det finns dock en del som är skeptiska till om de verkligen kommer att leva upp till det eftersom vi under många år sett prototyper av kommande elbilar som inte kommer, de skall alltid komma om 5, 10 eller 15 år.hooked skrev:Riktigt positiva nyheter att de stora drakarna i Tyskland bestämt sig för att satsa! Med resurserna bakom dessa bolag finns det nog alla möjligheter att det här nätverket byggs upp i den takt som anges. Man sparar inte på krutet heller och satsar på 350kw, vilket ju som bekant är en bit över dubbla kapaciteten på Superchargers.
Förstår inte de negativa kommentarerna. Trodde generellt att folk här inne var PRO fossilfritt, men det verkar som att detta ses mer som ett hot än möjlighet när det kommer konkurrens. För oss konsumenter är ju detta toppen! Fler alternativ och förhoppningsvis billigare. Känns naivt att tro att Tesla skulle vara ensamma på marknade länge till och detta ställer såklart ännu högre krav på att Tesla får ut Model 3 enligt den agressivaste tidplanen. Om det blir förseningar så blir det nog tufft att behålla alla kunder som förbeställt när det finns andra alternativ.
Detta snabbladdarnätverk kommer enbart hjälpa Tesla, inte enbart genom att bryta isen med elbilar i och med att fler tillverkare börjar ta saken på allvar utan även för att Teslas bilar med mycket stor sannolikhet kommer kunna nyttja dessa laddare.
De som lagt reservation på Model 3, särskilt de i Europa, vet att det kommer att ta tid innan leveranser av Model 3 kommer. Det finns i dagsläget ingen annan elbil i samma klass och räckvidd som har annonserats komma före 2019 som det verkar. Bolt är inte riktigt samma klass plus att den är dyrare. Positivt dock att GM verkar ta det på allvar även ifall den blir försenad. Några tillverkare kan överraska oss och komma med en bil med 50-60kWh batteripack utan att ha annonserat det. Frågan är dock hur priset kommer bli och vilken klass de kommer i.
2017 ser ut att bli ett mycket lovande år för utvecklingen av elbilar. Fler och fler tillverkare visar att de vill in på marknaden och gamla fossilbilar kommer att få det allt tuffare i konkurrensen när priset på batterier sjunker. Marknaden för Tesla och andra elbilar är inte 1% av totala antalet personbilar med inbördes konkurreras mellan elbilar utan 100% av totala antalet personbilar inklusive konkurrens mot fossilbilar.
Det är väl ingen som tror eller vill att Tesla skall "äga" marknaden? Allra minst Tesla eller Elon Musk...hooked skrev:Det är lite naivt att tro att Tesla kommer att "äga" marknaden framåt. De kommer säkert vara en spelare på marknaden med några intressanta produkter, men någon dominans har jag svårt att se om låt oss säga 10 år. Tror vi ska vara glada om Tesla finns kvar öht.
Om VW, BMW, Mercedes och Volvo alla är med om 10 år får vi se. Mycket möjligt att några av de gamla drakarna blir uppköpta (antagligen av andra gamla drakar) och nya uppstickare förutom Tesla finns med som t.ex. LG eller Samsung.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
I vilken "klass" ser ni Model 3 egentligen? Jag ser det som typ en småbil.. Eller möjligen mellansegment.. Lite som Volvo V40 eller en Golf. Uppfattningen jag fått från videos och bilder är att det är en rätt liten bil.. Småtrångt baksäte och rätt lite lastmöjligheter.
Bolt är större än M3 av vad jag kan se...
Bolt är större än M3 av vad jag kan se...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4435
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi och Porche bygger CCS-nät
I klass med 3-serien och a4 är det som brukar nämnas, och då till yttermåtten sett och rymligare inuti. Vill minnas att Tibor tyckte den hade rymligare baksäte än Model S.
Model Y LR AWD 2022