Ser allt mer lovande ut, den kanske kommer att gå och köpa innan M3 i Sverige. Pris enligt Jaguar Sverige är uppskattat till 10-15% mer än motsvarande F-pace. Ska bli intressant att jämföra den med M3.
Motsvarande modell prestandamässigt är F-pace SVR som startar på ca 100.000 pund i UK...
Nu har jag reserverat även I-Pace. Samma system som hos Tesla, 10 000kr i reservationsbelopp och fullt refunderbart fram till konfiguration. Får se vad den faktiskt får för specifikationer. En möjlig dealbreaker är laddning på långresa. Har dom inte nån slags 150-350kW CCS, så blir det nog inget, men om dom fixar till det, så är det inte omöjligt att jag hoppar till Jaguar efter Tesla. Bekräftelsen säger 2018 nån gång, får väl se hur det går med det
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2017 09:28
av Bjelke
HelectriC skrev:
Nu har jag reserverat även I-Pace. Samma system som hos Tesla, 10 000kr i reservationsbelopp och fullt refunderbart fram till konfiguration. Får se vad den faktiskt får för specifikationer. En möjlig dealbreaker är laddning på långresa. Har dom inte nån slags 150-350kW CCS, så blir det nog inget, men om dom fixar till det, så är det inte omöjligt att jag hoppar till Jaguar efter Tesla. Bekräftelsen säger 2018 nån gång, får väl se hur det går med det
Tänker lika, fast jag behåller nog isf Teslan som andrabil
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2017 10:34
av Johnalm
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Nu har jag reserverat även I-Pace. Samma system som hos Tesla, 10 000kr i reservationsbelopp och fullt refunderbart fram till konfiguration. Får se vad den faktiskt får för specifikationer. En möjlig dealbreaker är laddning på långresa. Har dom inte nån slags 150-350kW CCS, så blir det nog inget, men om dom fixar till det, så är det inte omöjligt att jag hoppar till Jaguar efter Tesla. Bekräftelsen säger 2018 nån gång, får väl se hur det går med det
Tänker lika, fast jag behåller nog isf Teslan som andrabil
+1
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2017 11:28
av janni
2018 kan bli spännande, många som säger att kommer släppa något då.
Hoppas dock att någon annan tillverkare skulle använda sig av Teslas laddnätverk, skulle gynna alla om de skulle kunna samarbeta lite för en gångs skull =)
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2017 12:08
av Bjelke
janni skrev:
2018 kan bli spännande, många som säger att kommer släppa något då.
Hoppas dock att någon annan tillverkare skulle använda sig av Teslas laddnätverk, skulle gynna alla om de skulle kunna samarbeta lite för en gångs skull =)
Och lättare att kräla upp ur Teslaträsket oxo
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2017 12:55
av HelectriC
janni skrev:
2018 kan bli spännande, många som säger att kommer släppa något då.
Hoppas dock att någon annan tillverkare skulle använda sig av Teslas laddnätverk, skulle gynna alla om de skulle kunna samarbeta lite för en gångs skull =)
Bara det att få upp samtliga laddare i gps:en gör ju långkörningar betydligt enklare än att behöve leta i diverse appar. Att sen få bilen att räkna ut var man behöver ladda och hur länge på dessa varierande laddare från olika firmor kan ju bli lite hassle. Men om det kommer en ordentlig lösning så är jag öppen för förslag
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2017 21:58
av olarsson
HelectriC skrev:
Nu har jag reserverat även I-Pace. Samma system som hos Tesla, 10 000kr i reservationsbelopp och fullt refunderbart fram till konfiguration. Får se vad den faktiskt får för specifikationer. En möjlig dealbreaker är laddning på långresa. Har dom inte nån slags 150-350kW CCS, så blir det nog inget, men om dom fixar till det, så är det inte omöjligt att jag hoppar till Jaguar efter Tesla. Bekräftelsen säger 2018 nån gång, får väl se hur det går med det
Mysko. När jag ville reservera i höstas direkt efter lanseringen så var det tack och adjö till de 10kkr om man skulle hoppa av. Så då blidde det inget för mig.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2017 22:26
av HelectriC
olarsson skrev:
HelectriC skrev:
Nu har jag reserverat även I-Pace. Samma system som hos Tesla, 10 000kr i reservationsbelopp och fullt refunderbart fram till konfiguration. Får se vad den faktiskt får för specifikationer. En möjlig dealbreaker är laddning på långresa. Har dom inte nån slags 150-350kW CCS, så blir det nog inget, men om dom fixar till det, så är det inte omöjligt att jag hoppar till Jaguar efter Tesla. Bekräftelsen säger 2018 nån gång, får väl se hur det går med det
Mysko. När jag ville reservera i höstas direkt efter lanseringen så var det tack och adjö till de 10kkr om man skulle hoppa av. Så då blidde det inget för mig.
Från bekräftelsemailet:
"Frem til bilen er konfigurert (spesifikasjoner mht. farge utvendig, interiør etc) kan Reservasjonsbeløpet kreves tilbakebetalt av deg ved å gi meddelelse om at du ikke lengre ønsker å reservere produksjonsplass."
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 mar 2017 14:18
av fnystrom
Var kan man reservera Jaguar I-Pace?
Om de visar upp riktig snabbladdning så kan den här bilen bli ett bra alternativ.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 mar 2017 14:31
av vigge50
Tyvärr så skriver de om två timmars laddtid och 50 kW på deras hemsida men de skriver också att de kan ändras framöver så vi får väll se hur de gör. 50 kW laddning känns fjuttigt när de ska ha ett batteri på 90 kWh.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 mar 2017 15:30
av Limbster
Motorbromsen kunde väl ladda 150 Kwh? Clever ska börja sätta upp 150 kwh laddare. Men frågan är hur vanligt det kommer bli, samt köer. Tyvärr känns fortfarande elbilen som ganska kass när det kommer till långresor.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 05 mar 2017 16:59
av HelectriC
fnystrom skrev:
Var kan man reservera Jaguar I-Pace?
Om de visar upp riktig snabbladdning så kan den här bilen bli ett bra alternativ.
Möjligt att det bara är i utvalda länder? I Norge via officiella Jaguarhemsidan.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 15 mar 2017 20:16
av Jojje167
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 15 mar 2017 20:34
av iAkita
Den där videon önskar nog min sambo att jag aldrig sett.... Kostar den söder om 600 000 kr så får det bli en sån. Nu gäller det bara att träna på rådjursblicken till hon kommer hem från jobbet senare ikväll så jag får ett ok att lägga in en reservation! Hennes högst troliga kommentarer om att: "Se, nu är du väl glad att du lyssnade på mig och inte reserverade en Model 3?", får jag helt enkelt svälja... Den här väcker verkligen ett oerhört mycket större ha-begär! Till skillnad mot model 3 uppfyller den mina behov utrymmesmässigt, och dessutom är den i mina ögon väldigt mycket snyggare både in- och utvändigt än koncept Model 3:an.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 15 mar 2017 22:40
av HelectriC
Ser jäkligt nice ut in motion! Lite som BMW i3 fast på ett bra sätt dvs en spacig variant av märkets vanliga bilar.
Springande punkten är fortfarande laddmöjligheter. Blir det max 50kW (antingen genom att begränsningen ligger i bilen eller att infrastrukturen inte finns), så funkar den helt enkelt inte.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 15 mar 2017 22:48
av Jerker
...och hur blir det med dragkrok? Nån som vet?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 16 mar 2017 06:58
av Bjelke
Den ligger fruktansvärt bra till i mina ögon oxo!
Jag hade hoppats på lite mer Jaguar-lyx-känsla i interiören men det är väl så här dom bilar ska se hut (ett tag) framöver, dock sjukt snygg iaf
Synd att man inte fick vara föst med att skriva att man bokat en, men en bokning bara måste det bli!
Måste kolla med Jaguarmeganörd-polaren (han har 3 st just nu) om vi kan åka och få lite mer info (och vart närmaste ligger från Bollnäs)
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 16 mar 2017 07:52
av HelectriC
Jerker skrev:
...och hur blir det med dragkrok? Nån som vet?
Du kan ju fundera på hur många existerande Jaguarägare, som är intresserade av dragkrok, så tror jag du har svaret där
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 16 mar 2017 08:16
av Jerker
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
...och hur blir det med dragkrok? Nån som vet?
Du kan ju fundera på hur många existerande Jaguarägare, som är intresserade av dragkrok, så tror jag du har svaret där
Mm... Fast som jag lärt mig när jag vistats på detta forum så är här en massa bilentusiaster, och ändå hör jag önskemålet om dragkrok så ofta. Det verkar som att en stor del av S-ägarna skulle velat ha en dragkrok. Jag tycker ändå inte att frågan är så dum. Dessutom, som det alltid är så här i början av elbilseran, att när ett märka bara har en vettig elbil borde den ha det mesta, i synnerhet till det prislapp som denna säkert kommer att få.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 16 mar 2017 08:26
av Laban
Det är inte så vanligt som man kan tro, åtminstone globalt sett. Endast 18% av Model 3 köparna vill ex ha dragkrok enligt model3tracker.
Såg förresten videon med testet, riktigt imponerad av i-Pace. Tycker dom har fått till en jävligt snygg bil, ingen lång motorhuv (nya XC90) som inte fyller någon funktion annat än att man låtsas ha en stor V8 under huven, istället en framflyttad förarposition samt kort motorhuv/front för att få bättre utrymmen invändigt. Enligt Jaguar samma som klassen ovanför storleksmässigt. Som det ska vara med elbilar, och samma som man har gjort i Model 3.
Jag får mer lite större rallybils känsla än SUV designmässigt. Model Y får gärna anamma något liknande.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 16 mar 2017 09:48
av HelectriC
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
...och hur blir det med dragkrok? Nån som vet?
Du kan ju fundera på hur många existerande Jaguarägare, som är intresserade av dragkrok, så tror jag du har svaret där
Mm... Fast som jag lärt mig när jag vistats på detta forum så är här en massa bilentusiaster, och ändå hör jag önskemålet om dragkrok så ofta. Det verkar som att en stor del av S-ägarna skulle velat ha en dragkrok. Jag tycker ändå inte att frågan är så dum. Dessutom, som det alltid är så här i början av elbilseran, att när ett märka bara har en vettig elbil borde den ha det mesta, i synnerhet till det prislapp som denna säkert kommer att få.
Jaguar ägs av indier. Indier som köper Jaguar har absolut inget behov av dragkrok. Jaguar kommer från UK och tillverkas där. Britter som kör Jaguar har nog ett lika litet intresse av dragkrok som indiern med privatchaufför. Jag tror definitivt inte det kommer. Möjligen på en eldriven Land Rover, om det kommer.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 16 mar 2017 10:17
av Laban
HelectriC skrev:
Jaguar ägs av indier. Indier som köper Jaguar har absolut inget behov av dragkrok. Jaguar kommer från UK och tillverkas där. Britter som kör Jaguar har nog ett lika litet intresse av dragkrok som indiern med privatchaufför. Jag tror definitivt inte det kommer. Möjligen på en eldriven Land Rover, om det kommer.
Fast i-Pace ska väl vara en SUV, åtminstone enligt Jaguar själva. Och F-Pace har dragkrok. Så jag skulle nog inte utesluta att det kommer som ett tillval.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 16 mar 2017 11:34
av HelectriC
Laban skrev:
HelectriC skrev:
Jaguar ägs av indier. Indier som köper Jaguar har absolut inget behov av dragkrok. Jaguar kommer från UK och tillverkas där. Britter som kör Jaguar har nog ett lika litet intresse av dragkrok som indiern med privatchaufför. Jag tror definitivt inte det kommer. Möjligen på en eldriven Land Rover, om det kommer.
Fast i-Pace ska väl vara en SUV, åtminstone enligt Jaguar själva. Och F-Pace har dragkrok. Så jag skulle nog inte utesluta att det kommer som ett tillval.
Har F-pace drag? Det visste jag inte. Ok, då lär det nog monteras på I-pace också.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 16 mar 2017 11:38
av Seregon
Det ska bli intressant att se en mer exakt specifikation på pris och prestanda när det börjar närma sig. Det är onekligen en rätt snygg bil (till skillnad från i3:an) och lite mer distinkt än en Tesla.