Prissänkning om Trump blir president?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Prissänkning om Trump blir president?

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Att Trump väljs var det sämre valet av alternativen men jag tror inte att det kommer att påverka så särskilt mycket egentligen, i alla fall inte under de första 3-4 åren. Obama hade stora planer om förändringar i USA:s utrikespolitik men saker tar längre tid och går långsammare än vad många tror. Inte ens efter 8 år har Obama lyckats få igenom alla sina "vallöften" från innan han blev president. Presidenten i USA har inte enväldig makt på något sätt.
Det är sant. Å andra sidan kan presidenten styra en hel del via dekret, fast det är något som en normalt funtad president avstår ifrån om det inte gäller nåt som de till varje pris vill ha igenom. Men det brukar inte löna sig i längden att reta upp representanthuset och senaten med allt för många dekret. Men man vet ju inte hur en sån som Trump kommer att agera.

Han kommer att få vissa svårigheter att få igenom de flesta av sina idéer eftersom han inte är särskilt populär ens bland republikanerna. Men vissa saker han får chansen till kommer att sätta långvariga spår, t.ex. att tillsätta abortmotståndare i högsta domstolen och lite sånt...
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Han, Trump har ju sagt att han ska inte följa klimatavtalet. Det anser han som något av det dummaste osv...! Tesla är ju minst sagt beroende av miljöpolitiken! Eller? :?:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
Min enda fråga blir: NÄR GÅR FÖRSTA RESAN TILL MARS??? :shock:
Tänkte samma sak. Nu förstår jag varför Elon vill ha en planet i reserv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

mati skrev:
lator skrev:
+++Hänger med!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Att Trump väljs var det sämre valet av alternativen men jag tror inte att det kommer att påverka så särskilt mycket egentligen, i alla fall inte under de första 3-4 åren. Obama hade stora planer om förändringar i USA:s utrikespolitik men saker tar längre tid och går långsammare än vad många tror. Inte ens efter 8 år har Obama lyckats få igenom alla sina "vallöften" från innan han blev president. Presidenten i USA har inte enväldig makt på något sätt.
Det är sant. Å andra sidan kan presidenten styra en hel del via dekret, fast det är något som en normalt funtad president avstår ifrån om det inte gäller nåt som de till varje pris vill ha igenom. Men det brukar inte löna sig i längden att reta upp representanthuset och senaten med allt för många dekret. Men man vet ju inte hur en sån som Trump kommer att agera.

Han kommer att få vissa svårigheter att få igenom de flesta av sina idéer eftersom han inte är särskilt populär ens bland republikanerna. Men vissa saker han får chansen till kommer att sätta långvariga spår, t.ex. att tillsätta abortmotståndare i högsta domstolen och lite sånt...
Platsen som är ledig är ju en republikan som tillsatte tidigare. Så majoriteten blir ju densamma. Jag har verkligen inte intrycket att Trump är någon konservativ i värdefrågor, snarare i budgetfrågor. Oron som varit har väl handlat om att Obama skulle tillsätta någon vapenmotståndare om han knipit den lediga platsen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

far1far2 skrev:
mati skrev:
lator skrev:
+++Hänger med!
Alternativet är ju att skicka Trumpen till Mars istället. Då kan han bygga sina murar och elda upp sin olja där uppe. Det är ju enklare att göra sig av med en individ än att evakuera en halv planet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Är ni helt säkra på att Elon sa år 2024 och inte om 2024 timmar? 2024 timmar är 84 dygn och skulle betyda uppskjutning kring den 20:e december, lagom marginal innan Trump flyttar in i Vita huset. :D
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Kommer Trump motarbeta Tesla? Han är ju väl pro-olja? :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Obama hjälpte väl tesla med lån/bidrag. Undrar hur Trump ställer sig till tesla/elbilar? Mindre bidrag och mindre skatter låter inte bra för elbilar i dagsläget.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Å andra sidan borde han ju guld ett växande amerikanskt företag - make America great again!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Tesla och SpaceX är ju några av de saker som "Make America great again". Så det vore väl att skjuta sig i foten att motarbeta Musk. Men logik är kanske inte är något att hoppas på just nu.

Edit: jonasl var först :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Hoppas att jag, med det här inlägget, uppfattas vara lika trovärdig som herr Trump när jag nu gratulerar honom att leda USA och därmed bli världens mäktigaste person på vår planet. Vad jag tidigare har skrivit och tyckt vara viktigt på det här forumet är därmed överspelat. Nu ser jag bara framåt och längtar redan efter att se nya avsnitt av House of Cards ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

AGCF skrev:
Jerker skrev:
Svenssons skrev:

Platsen som är ledig är ju en republikan som tillsatte tidigare. Så majoriteten blir ju densamma. Jag har verkligen inte intrycket att Trump är någon konservativ i värdefrågor, snarare i budgetfrågor. Oron som varit har väl handlat om att Obama skulle tillsätta någon vapenmotståndare om han knipit den lediga platsen.
Man vet ju aldrig vilka platser som blir lediga under en 4-årsperiod. Folk dör och avgår i förtid. Och just i abortfrågor har Trump varit väldigt tydlig: Man ska inte göra abort, för om USA ska bli stort igen behöva alla [vita] och ingen ska aborteras bort.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jerker skrev:
AGCF skrev:
Jerker skrev:
Svenssons skrev:

Man vet ju aldrig vilka platser som blir lediga under en 4-årsperiod. Folk dör och avgår i förtid. Och just i abortfrågor har Trump varit väldigt tydlig: Man ska inte göra abort, för om USA ska bli stort igen behöva alla [vita] och ingen ska aborteras bort.
Jag vet inte vad du har för källa på det. Om han sagt så hade det garanterat nått svensk media eftersom det framstår som smått nazistiskt. Det här är en sammanställning som jag ändå tolkar som att han inte tycker att det är en viktig fråga. Han har ju inga större moraliska överväganden som grund för sin skiftande ståndpunkt.
http://www.ontheissues.org/Celeb/Donald ... ortion.htm
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

AGCF skrev:
Jerker skrev:
AGCF skrev:
Jerker skrev:
Svenssons skrev:

Jag vet inte vad du har för källa på det. Om han sagt så hade det garanterat nått svensk media eftersom det framstår som smått nazistiskt. Det här är en sammanställning som jag ändå tolkar som att han inte tycker att det är en viktig fråga. Han har ju inga större moraliska överväganden som grund för sin skiftande ståndpunkt.
http://www.ontheissues.org/Celeb/Donald ... ortion.htm
Ja, jag lyssnar väldigt mycket på radio och detta vet jag var en ganska stor grej en dag. Men Trump svänger ju som en vindflöjel mellan olika ståndpunkter, så har har säkert sagt motatsen också.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
Obama hjälpte väl tesla med lån/bidrag. Undrar hur Trump ställer sig till tesla/elbilar? Mindre bidrag och mindre skatter låter inte bra för elbilar i dagsläget.
Det var Department of Energy och inte Obama som lånade ut pengar till Tesla men dessa lån är lösta och Tesla är inte beroende av några bidrag, snarare att de skulle gynnas av om bidragen försvann eftersom det då skulle bli en bättre marknad. De $7500 som köpare av elbilar får lär väl inte Teslaköpare få i vilket fall som helst eftersom Tesla har levererat tillräckligt många bilar för att detta bidrag kommer att trappas av när det gäller just Teslabilar. ZEV-krediter stod dock för $138.5M senaste kvartalet fattar jag det som men det är ändå så att Tesla får allt mindre och mindre per bil i ZEV-krediter.

Men som sagt så är USAs president ingen diktator med allsmäktig makt. USA har mer maktdelning än Sverige. Det kommer krävas många fler "Trumps" i kongress och senaten för att ändringar skall till och de flesta republikaner är inte "Trumps".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
Det var Department of Energy och inte Obama som lånade ut pengar till Tesla men dessa lån är lösta och Tesla är inte beroende av några bidrag, snarare att de skulle gynnas av om bidragen försvann eftersom det då skulle bli en bättre marknad. De $7500 som köpare av elbilar får lär väl inte Teslaköpare få i vilket fall som helst eftersom Tesla har levererat tillräckligt många bilar för att detta bidrag kommer att trappas av när det gäller just Teslabilar. ZEV-krediter stod dock för $138.5M senaste kvartalet fattar jag det som men det är ändå så att Tesla får allt mindre och mindre per bil i ZEV-krediter.

Men som sagt så är USAs president ingen diktator med allsmäktig makt. USA har mer maktdelning än Sverige. Det kommer krävas många fler "Trumps" i kongress och senaten för att ändringar skall till och de flesta republikaner är inte "Trumps".
De 200 000 gäller ju bara i USA och där är Tesla nu precis under 100 000 så det ser fortfarande ut som att många Model lll köpare i USA kommer få ta del av den. Om Trump skulle bestämma sig för att ta bort den nu direkt så kommer Tesla nog se en hel del avbeställningar då det faktiskt är en ganska stor del av grundpriset.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

De där $7500 och att de snart är slut är ju en stor anledning till alla beställningar.
Mickep

Inlägg av Mickep »

När det gäller bidraget så startar en klocka på 6 månader när de sålt sin 200 000 bil. Därefter har de 6 månader på att sälja så himmla många bilar de kan med 7500 avdrag (100%) sedan en 6 månaders period där de(köparna) får 50% och sist en till 6 månaders period på 25% efter det är det inget. så det är en 18 månaders period så man får avdrag max. Så avdraget försvinner inte efter 200 000 bilen som säljs. (om programmet avbryts eller ändras i förtid kan givetvis ställa till det)
Så har jag fått det förklarar för mig (källa: model3 buyers club på youtube)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
När det gäller bidraget så startar en klocka på 6 månader när de sålt sin 200 000 bil. Därefter har de 6 månader på att sälja så himmla många bilar de kan med 7500 avdrag (100%) sedan en 6 månaders period där de(köparna) får 50% och sist en till 6 månaders period på 25% efter det är det inget. så det är en 18 månaders period så man får avdrag max. Så avdraget försvinner inte efter 200 000 bilen som säljs. (om programmet avbryts eller ändras i förtid kan givetvis ställa till det)
Så har jag fått det förklarar för mig (källa: model3 buyers club på youtube)
Inte riktigt, när Tesla passerar 200 000 då får kunderna 100% resterande kvartalet och ett kvartal till så det kan vara allt mellan 3 till 6 månader beroende på när bil nummer 200 000 säljs. Självklart så kommer Tesla ha stenkoll på detta så att de får 6 månader på sig att leverera så många bilar som möjligt med $7500 i bidrag men det är inte självklart.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
De 200 000 gäller ju bara i USA och där är Tesla nu precis under 100 000 så det ser fortfarande ut som att många Model lll köpare i USA kommer få ta del av den. Om Trump skulle bestämma sig för att ta bort den nu direkt så kommer Tesla nog se en hel del avbeställningar då det faktiskt är en ganska stor del av grundpriset.
Vet detta men om dessa $7 500 tas bort så lär det även tas bort för alla andra tillverkare också. För Tesla spelar det därmed inte lika stor roll som för GM, Audi, VW, Toyota osv som inte har levererat särskilt många bilar ännu. För Teslas del så kommer bidraget med stor sannolikhet vara borta efter 2017 oavsett.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vad trump kan ställa till med är dock inte helt klart, men sådana kan vara farliga och oberäkneliga så det är svårt att säga.
Förhoppningsvis så ändras inte för mycket, men han har varit oerhörd vag med all sin politik. (man skulle kunna säga ljugit men det är upp till bevis om han blir en bra eller katastrofpresident)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Uramerikanska GM blir nog inte heller så nöjda om det försvinner, då dör Bolt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
JFAH

Inlägg av JFAH »

Mickep skrev:
Vad trump kan ställa till med är dock inte helt klart, men sådana kan vara farliga och oberäkneliga så det är svårt att säga.
Förhoppningsvis så ändras inte för mycket, men han har varit oerhörd vag med all sin politik. (man skulle kunna säga ljugit men det är upp till bevis om han blir en bra eller katastrofpresident)
Med tanke på att han är en rasistisk, narcissistisk sociopat som omger sig med vad som närmast kan kallas det mest inkompetenta gäng som någonsin kommit i närheten av en regerings ställning så, jo oddsen är definitivt goda att han ställer ett till ett renodlat h-vete inte bara för USA men resten av världen. Det kommer helt seriöst bli allvarligt.
Senast redigerad av JFAH, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

jonasl skrev:
Uramerikanska GM blir nog inte heller så nöjda om det försvinner, då dör Bolt.
Bolt lär ju dö oavsett då det mesta levereras av LG...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar