Vad "tjänar" man på en elbil jfr med dieselbil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare

Re: Vad "tjänar" man på en elbil jfr med dieselbil

Inlägg av Gretsch »

Jag skulle omformulera frågan och istället fråga vad våran jord tjänar på att vi slutar att använda oss av fossila bränslen och använder oss av mer miljöanpassade lösningar .
För mig vad ingen tvekan , jag skulle aldrig köpa en fossilbil i den här prisklassen men jag betalar gladligen för att få en bil där jag kan säga att jag har försökt dra mitt strå till stacken för att minska utsläppen.
Teslan uppfyllde de krav jag hade med råge. Miljö, komfort, lastutrymme och prestanda, jag kan inte vara lyckligare :D
18650

Inlägg av 18650 »

r_o_n skrev:
Ett tack för era svar. :)

Så en del av det man sparar in på en Tesla jfr med dieselbil äts upp av kostnaden för försäkringen/år istället?
Jämför du två likvärdiga bilar eller jämför du med Tesla eftersom den är den enda elbilen utan begränsningar? Ofta får man ta Teslan att jämföra mot bara för det inte finns något annat och då är det svårt att räkna hem.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Gretsch skrev:
Jag skulle omformulera frågan och istället fråga vad våran jord tjänar på att vi slutar att använda oss av fossila bränslen och använder oss av mer miljöanpassade lösningar .
[...]
+1 Tummen upp
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

mati skrev:
Gretsch skrev:
[...]
+1 Tummen upp
Bäst hittills!+++
X100 lev.14/8-18.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag är helt med på att miljövinsten är ett stort plus. Men går inte ekonomin ihop så gör den inte det. Jag jämförde Teslan en S85) vid inköp som tjänstebil med den Volvo hybrid jag nu har och tyvärr hamnade Teslan på nästan dubbla månadskostnaden mot för Volvon. Volvons inköpspris var 495k.. Teslan 995k (det var innan några höjningar). Bara första förhöjda leasinghyran var 100000kr högre på Teslan.
Jag kör ca 3000mil per år. Det är helt omöjligt att hämta hem skillnaderna på den sträckan.

Betalar nu 189kr/mån för service och ca 320kr/mån för försäkring. Halvförsäkring första tre åren.

Min dieselkostnad är på ca 1200kr/mån. Lyckas köra ca hälften av milen på el trots skapligt många långresor som sabbar det.

Inget skatt första 3 åren sen ligger den på runt 900kr/år.

Totalsumman blev att månadskostnaden för Teslan under första 3 åren blir runt det dubbla.
På 3 år och 9000mil halveras troligen värdet i Volvon. Alltså ca 250k i värdeminskning. På en Tesla skulle jag räkna med att 40% ändå försvann på 3 år och 9k mil med nuvarande prisläge. Det är 400k där i värdetapp. Svårt att ta igen på bränslekostnad...

Jag skulle hemskt gärna kört runt i en Tesla istället men jag hade helt enkelt inte råd att lägga dom pengarna i firman. :/

Så har du råd, köp! Men det är dumt att lura dig själv att det blir billigare än en typ dieselbil i 400-500kkr-klassen. Jämför du med premiumbilar kring 800-1000kkr blir det såklart annan kalkyl.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

@joel80
Jag förstår hur du räknar och jag tror att du räknar rätt. Konstigt nog är det väldigt många här på forumet som påstår bestämt att en Tesla är skitbillig att ha som tjänstebil, rentav billigare än nästan vilken annan tjänstebil som helst. Jag har aldrig haft möjlighet att skaffa tjänstebil, jag var således tvungen att riva upp madrassen och skrapa ut alla riksdaler som fanns där. Och visst går det inte att räkna hem rent ekonomiskt, förutsatt att man är ärlig med sig själv och inte hittar på en annan matematik än den man lärt sig i skolan.
Jag har visserligen förstått att det är förmånligare att ha en Tesla som tjänstebil isf privat, men hur det kan vara billigare än en dieselbil som kostar mindre än hälften i inköp har jag heller aldrig begripit. (Därmed vill jag inte säga att jag hellre skulle vilja ha en dieselbil)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
@joel80
Jag förstår hur du räknar och jag tror att du räknar rätt. Konstigt nog är det väldigt många här på forumet som påstår bestämt att en Tesla är skitbillig att ha som tjänstebil, rentav billigare än nästan vilken annan tjänstebil som helst. Jag har aldrig haft möjlighet att skaffa tjänstebil, jag var således tvungen att riva upp madrassen och skrapa ut alla riksdaler som fanns där. Och visst går det inte att räkna hem rent ekonomiskt, förutsatt att man är ärlig med sig själv och inte hittar på en annan matematik än den man lärt sig i skolan.
Jag har visserligen förstått att det är förmånligare att ha en Tesla som tjänstebil isf privat, men hur det kan vara billigare än en dieselbil som kostar mindre än hälften i inköp har jag heller aldrig begripit. (Därmed vill jag inte säga att jag hellre skulle vilja ha en dieselbil)
Billigare än vilken annan tjänstebil som helst har jag aldrig sett. Däremot hävdar jag bestämt fortfarande att när jag gjorde kalkylerna för min bil så blev den billigare än en dieselbil för runt en halvmiljon om man ser till totalkostnaden, räknat på 2000 mils körning om året. Nu har både priserna och förmånsvärdena gått upp en del sen dess, men det är fortfarande så att totalkostnaden landar på samma som för en mycket billigare bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
@joel80
Det som skilljer här är att han har jämfört med en plug-in hybrid så som jag förstår det vilket gör att han får samma avdrag på den som på Teslan. Om den inte hade haft möjlighet till avdragen så hade nog det varit lite närmre.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Vad

Inlägg av dstr »

joel80 skrev:
Så har du råd, köp! Men det är dumt att lura dig själv att det blir billigare än en typ dieselbil i 400-500kkr-klassen. Jämför du med premiumbilar kring 800-1000kkr blir det såklart annan kalkyl.
Precis. En Fiat 500 hade jag fått för halva första förhöjda avgiften och 200k i värdeminskning hade räckt till bensin för 30.000 mil. "Gratis" jämfört med en miljon-bil.

Jag åkte A 45 AMG innan och tankade för 3-4k/mån. För mig kostnadsmässigt "gick det på ett ut" att byta till en Tesla istället för den E63 AMG som jag egentligen suktade efter.

Så, om vi håller oss till kriterierna 5-sitsig bil som gör 0-100 runt 3.5 sek och kostar några hundringar över miljonen så är Teslan riktigt billig:

P85D
2:-/milen
300k värdeminskning
8200 förmånsvärde

E63 AMG
2 liter milen/ 30:-
600k värdeminskning
26000 börjar förmånsvärdet på
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

joel80 skrev:
Jag är helt med på att miljövinsten är ett stort plus. Men går inte ekonomin ihop så gör den inte det. Jag jämförde Teslan en S85) vid inköp som tjänstebil med den Volvo hybrid jag nu har och tyvärr hamnade Teslan på nästan dubbla månadskostnaden mot för Volvon. Volvons inköpspris var 495k.. Teslan 995k (det var innan några höjningar). Bara första förhöjda leasinghyran var 100000kr högre på Teslan.
Jag kör ca 3000mil per år. Det är helt omöjligt att hämta hem skillnaderna på den sträckan.

Betalar nu 189kr/mån för service och ca 320kr/mån för försäkring. Halvförsäkring första tre åren.

Min dieselkostnad är på ca 1200kr/mån. Lyckas köra ca hälften av milen på el trots skapligt många långresor som sabbar det.

Inget skatt första 3 åren sen ligger den på runt 900kr/år.

Totalsumman blev att månadskostnaden för Teslan under första 3 åren blir runt det dubbla.
På 3 år och 9000mil halveras troligen värdet i Volvon. Alltså ca 250k i värdeminskning. På en Tesla skulle jag räkna med att 40% ändå försvann på 3 år och 9k mil med nuvarande prisläge. Det är 400k där i värdetapp. Svårt att ta igen på bränslekostnad...

Jag skulle hemskt gärna kört runt i en Tesla istället men jag hade helt enkelt inte råd att lägga dom pengarna i firman. :/

Där tror jag att du kan räkna lite till. Volvons värde mer än halveras på 3 år/9000 mil till att börja med. Skulle tippa att Volvo skulle räkna på runt 40% restvärde med de milen.

För det andra så när du håller företaget kostnadsneutralt så går du i kalkylen ner i lön, vilket gör att om du tjänar över brytgränsen så byter du i praktiken pengar du skattar drygt 50% för och företaget betalar arbetsgivaravgift o.s.v. på och sedan köper diesel/bensin för mot en halvt avdragsgill bilkostnad för företaget eftersom drivmedelskostnaden på en elbil är nära på försumbar i sammanhanget.

Min kalkyl jag har ställt upp har efter ett år dessutom visat sig varit lite väl negativt räknad för Teslans räkning. I praktiken plussar jag runt 2000 kr/mån efter skatt på att åka Tesla mot min MB E220d jag hade tidigare.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Billigare än vilken annan tjänstebil som helst har jag aldrig sett. ....
Okej, jag överdrev kanske lite. Inte vilken bil som helst, men säg en vanlig bil i halvmiljonsklassen, som du säger. Det blir ändå allt svårare att få ihop det, med tanke på att Teslas priser har rusat iväg, samtidigt som förmånsvärdet också har ökat. Jag tycker fortfarande synd om folk som sitter i en sprillans ny V90 eller XC90, för de verkar inte vilja inse att de har köpt helt fel bil. Men rent ekonomiskt tror jag inte att de hart gjort en jättedålig affär, jämfört med en som köper en ny Model S/X.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det är hybrider och förmåner man får där som gör att dessa blir vettigare affär än tesla speciellt om man inte kör långt
En vanlig bil är en ren diesel/bensin i samma storlek och utrustning vinner nog tesla varje gång

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
danni skrev:
Billigare än vilken annan tjänstebil som helst har jag aldrig sett. ....
Okej, jag överdrev kanske lite. Inte vilken bil som helst, men säg en vanlig bil i halvmiljonsklassen, som du säger. Det blir ändå allt svårare att få ihop det, med tanke på att Teslas priser har rusat iväg, samtidigt som förmånsvärdet också har ökat. Jag tycker fortfarande synd om folk som sitter i en sprillans ny V90 eller XC90, för de verkar inte vilja inse att de har köpt helt fel bil. Men rent ekonomiskt tror jag inte att de hart gjort en jättedålig affär, jämfört med en som köper en ny Model S/X.
Totalkostnaden för en ny XC90 kommer nästan garanterat bli högre än för en billigare variant av Tesla, oavsett. Med en snålkonfad V90 kanske du kommer undan billigare, men fan vad ovärt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Det är hybrider och förmåner man får där som gör att dessa blir vettigare affär än tesla speciellt om man inte kör långt
En vanlig bil är en ren diesel/bensin i samma storlek och utrustning vinner nog tesla varje gång
Jo, det vet jag. Och kalkylen som joel80 gjorde ovan var ju baserad på en hybrid. Dessutom är väl Volvo fortfarande vanligaste tjänstebilen skulle jag tro. Många företag accepterar inte hur dyra tjänstebilar som helst, vilket då innebär att man inte kan välja Tesla om man inte betalar mellanskillnaden själv. Om man då tar en hybrid istället blir det klart billigare. Så är det tyvärr.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Haglund skrev:
Där tror jag att du kan räkna lite till. Volvons värde mer än halveras på 3 år/9000 mil till att börja med. Skulle tippa att Volvo skulle räkna på runt 40% restvärde med de milen.

För det andra så när du håller företaget kostnadsneutralt så går du i kalkylen ner i lön, vilket gör att om du tjänar över brytgränsen så byter du i praktiken pengar du skattar drygt 50% för och företaget betalar arbetsgivaravgift o.s.v. på och sedan köper diesel/bensin för mot en halvt avdragsgill bilkostnad för företaget eftersom drivmedelskostnaden på en elbil är nära på försumbar i sammanhanget.

Min kalkyl jag har ställt upp har efter ett år dessutom visat sig varit lite väl negativt räknad för Teslans räkning. I praktiken plussar jag runt 2000 kr/mån efter skatt på att åka Tesla mot min MB E220d jag hade tidigare.
Jag hade en V70 D3 -13 innan hybriden. Den körde jag 8700mil på 3 år och en månad och fick ut 54% av ursprungsvärdet vid försäljning via KVD. (51% efter avgifterna till KVD)
Jag räknar med att få ut minst lika mycket med hybriden. Dom är eftertraktade som begagnade bilar då det inte finns så väldigt många.
Det ligger bl.a en Volvo hybrid från 2013 som gått 14500mil ute för 219 000kr. Det är den billigaste på Blocket.. Nästa är en 2014 som gått 18000 mil! Den säljs för 249k och den första under 10k mil är en 2014 (byggd 2013, så 3 år nu) som går för 286k.
Jag är rätt säker på att jag kan få kring 50% (ca 245k) om jag byter min vid knappt 9k mil och tre år.

Jag tjänar inte över brytgränsen, förstår om era kalkyler blir annorlunda då.

Ska man räkna fullständig kalkyl på elbil/hybrid kan man ta med milersättning för resor i tjänst också, om man ser till att betala all el själv och t.ex inte har clever-kort på firman. Då får man ju tra 9kr skattefritt per mil körd.
Det gör jag.. Trots att jag gör av med diesel. Min snittförbrukning är kring 0,35l/mil, plus en knapp krona milen för elen (utslaget på alla mil där jag kör ca hälften på el.) Min milkostnad ligger alltså på kring 5kr, så kan ta ut 4kr "extra" per mil skattefritt.

Ibland verkar det som att ni i kalkylerna också glömmer den första förhöjda leasingkostnaden som på en Tesla kan vara ett par hundra tusen. (20% betalade jag på volvon, drygt 95k.)
Det bör också slås ut över 36 månader. Bara där blev Teslan runt 3000kr/mån dyrare än Volvon.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Men är inte kostnaden för den första förhöjda leasen med i värdeminskningen? Framgår inte riktigt hur du räknar
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jo absolut.. Men vissa av de övriga uträkningarna jämför bara månadskostnad för leasing/försäkring/skatt/förbrukning och service kändes det som. Jag nämnde det bara så att det inte ska glömmas bort när man räknar då det gör en rätt stor del på månadskostnaden.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Foluke skrev:
Jag räknar LIVSKVALITÉ och där blir Teslan ett stort fynd.
Bra! Men så är det ju en ( den ende i forumet) som har hissat på! Snygg båt! Vad är det för nån?
X100 lev.14/8-18.
Skriv svar