Haglund skrev:
Där tror jag att du kan räkna lite till. Volvons värde mer än halveras på 3 år/9000 mil till att börja med. Skulle tippa att Volvo skulle räkna på runt 40% restvärde med de milen.
För det andra så när du håller företaget kostnadsneutralt så går du i kalkylen ner i lön, vilket gör att om du tjänar över brytgränsen så byter du i praktiken pengar du skattar drygt 50% för och företaget betalar arbetsgivaravgift o.s.v. på och sedan köper diesel/bensin för mot en halvt avdragsgill bilkostnad för företaget eftersom drivmedelskostnaden på en elbil är nära på försumbar i sammanhanget.
Min kalkyl jag har ställt upp har efter ett år dessutom visat sig varit lite väl negativt räknad för Teslans räkning. I praktiken plussar jag runt 2000 kr/mån efter skatt på att åka Tesla mot min MB E220d jag hade tidigare.
Jag hade en V70 D3 -13 innan hybriden. Den körde jag 8700mil på 3 år och en månad och fick ut 54% av ursprungsvärdet vid försäljning via KVD. (51% efter avgifterna till KVD)
Jag räknar med att få ut minst lika mycket med hybriden. Dom är eftertraktade som begagnade bilar då det inte finns så väldigt många.
Det ligger bl.a en Volvo hybrid från 2013 som gått 14500mil ute för 219 000kr. Det är den billigaste på Blocket.. Nästa är en 2014 som gått 18000 mil! Den säljs för 249k och den första under 10k mil är en 2014 (byggd 2013, så 3 år nu) som går för 286k.
Jag är rätt säker på att jag kan få kring 50% (ca 245k) om jag byter min vid knappt 9k mil och tre år.
Jag tjänar inte över brytgränsen, förstår om era kalkyler blir annorlunda då.
Ska man räkna fullständig kalkyl på elbil/hybrid kan man ta med milersättning för resor i tjänst också, om man ser till att betala all el själv och t.ex inte har clever-kort på firman. Då får man ju tra 9kr skattefritt per mil körd.
Det gör jag.. Trots att jag gör av med diesel. Min snittförbrukning är kring 0,35l/mil, plus en knapp krona milen för elen (utslaget på alla mil där jag kör ca hälften på el.) Min milkostnad ligger alltså på kring 5kr, så kan ta ut 4kr "extra" per mil skattefritt.
Ibland verkar det som att ni i kalkylerna också glömmer den första förhöjda leasingkostnaden som på en Tesla kan vara ett par hundra tusen. (20% betalade jag på volvon, drygt 95k.)
Det bör också slås ut över 36 månader. Bara där blev Teslan runt 3000kr/mån dyrare än Volvon.