Sida 2 av 2

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 07:59
av mati
Swede1 skrev:
Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?
Ointressant. Jag går inte ut när det är så kallt. ;)

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 09:07
av Bjelke
Swede1 skrev:
Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?
Min erfarenhet hittils (15000 mil och två olika märken) är att elbilarna klarar av kyla mycket bättre än fossilare, och ju kallare desto mer nöjd är jag att jag kör på el sas...
33-34 minus är ganska vanligt här varje vinter och det har funkat riktigt bra :)

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 09:26
av 12man
Lembritt skrev:
Min står på laddning ute med förlängningskab...........oterade att spänningen är väldigt låg nu. Kanske läge att ringa Vattenfall?
mät i ett annat uttag i huset först, antar att du har en vettig voltmeter alt. använd elmätarens inbyggda, innan du ringer dem

har mätt själv med en gammal fluke75, och teslans värden stämmer bra
men du kanske inte tänkte ringa

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 09:45
av sondell
Swede1 skrev:
Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?
Det går nog betydligt bättre än en fossilbil ;). Enda Tesla har sagt är väl att bilen inte ska stå utan tillkoppling i under -30 i över 24 timmar. Pga kylmediet runt batteriet om jag förstått rätt. Men funktionsmässigt finns det väl ingen gräns. Dock är det nog väldigt låg effekt på batteriet. Och man bör gärna förvärma lite.

Vad bilen drar när den står still kan man inte kolla genom att ladda och sen låta den stå ute i ett dygn. Dels för att tillgänglig energi minskar något med låg temperatur och man har snöstjärnan vid batteristatus ikonen. Det andra är att laddningen av 12V batteriet sker random och inte hela tiden, vilket är den enda förbrukaren.

Som nämnt tar det ett tag innan ett kallt batteri börjar ladda, kan ta någon timme på 10A. Man ser att det först står 0A länge. Sen går det långsamt uppåt och når nästan upp till 10A iaf. Har dock ingen erfarenhet av under -20.

Intressant fråga det där med underhållsladdning när det är kallt. Blir ju lite onödigt att värma batteriet varje dag... har inte tänkt på om det finns någon smartness där.

Skarvsladden och spänningsfall. Kolla så det inte är 1.5 mm2 kabel. Bör vara 2.5 mm2. Vinterdagar med hög belastning på nätet är det ju ibland lite låg spänning från början så då kan det blir lite väl låg spänning med dålig skarvsladd (förutom att den kan smälta då...). Laddade bilen med så låg spänning?

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 11:20
av Pontus
I morse var det -2 grader och bilen laddade med 220V 13A än tills jag slog på värmen då minskade räckvidden med ca 7km på 30min :cry:

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 11:26
av Zalman3
Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 11:47
av danni
Zalman3 skrev:
Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Om du gör på det viset så skulle jag tippa på att du kan hålla på i åtminstone ett par dygn i sträck utan paus :D Du kommer få helt löjliga siffror i förbrukning om du kollar på Wh/km, men oavsett kommer det ändå räcka till rätt många mils körning så jag kan inte se att det skulle vara ett problem. Min erfarenhet är att bilen tappar en del temperatur genom att stå en stund på vintern, men att det inte är några större problem att hålla temperaturen uppe långa stunder genom appen.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 11:49
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Det beror ju såklart på hur kallt det är ute men jag skulle säga att det kan dra ganska mkt att värma bilen efter varje timmes "julhandling".
Starkt beroende på hur långt du körde till shoppingen så kan man nog säga att batteriet hinner svalna en hel del under en timmes paus.
Jag brukar nöja mig med att slå på värmen ungefär en kvart för jag ska till bilen...

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 14:35
av sondell
Zalman3 skrev:
Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Är batteriet varmt från början tar det lååång tid innan det kallnar helt, flera timmar. Sätt på range mode och värm 5-10 min innan varje avresa. Då kommer du gör av med 1-3 km på räckvidden varje gång och batterivärmaren är då inte på (3 kW).

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 16:55
av Lembritt
Kl 05 imorse tog jag en skärmdump innan jag satte på värmen. En halvtimme senare hade räckvidden minskat med 7km, fast laddningen har stått på under natten.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 17:00
av Lembritt
Fortfarande begränsing på regen. noterade inte när strecken försvann, men efter 5 mil var dom borta.
DSC_0284.jpg
Framme!
DSC_0285.jpg

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 18:44
av bylund
Värmeanläggningen kan brassa på upp till 6 kW, och du laddar med 2,3 kW, så det är ju inte så konstigt att du kan tappa lite räckvidd om värmeanläggningen får kämpa lite ett tag.

Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?

Postat: 07 nov 2016 21:29
av sondell
bylund skrev:
Värmeanläggningen kan brassa på upp till 6 kW, och du laddar med 2,3 kW, så det är ju inte så konstigt att du kan tappa lite räckvidd om värmeanläggningen får kämpa lite ett tag.
Batteriet har nog värmts lite också. Range mode på om man inte vill tappa räckvidd och bara värma kupen. Men tar längre tid till full regen då.