Sida 2 av 15
Re: Opel Ampera-e
Postat: 25 okt 2016 07:25
av Anders77
Eftersom Bolt och Ampera-e är samma bil samt tillverkats på samma fabrik. Så undrar jag om produktionsvolymen.
2015 sa GM att Bolt skulle tillverkas i 20 000 ex per år. Nu säger de 25 000 ex per år från början.
http://insideevs.com/2017-chevrolet-bol ... n-october/
Så är ampera-e inräknat där, eller inte?
Ampera-e skall tillverkas komplett i USA. Vilket betyder att kostnaden blir hög när den kommer hit.
37500$ ex moms + frakt + tull mm.
Snällt räknat. 37500×9 (dollarn) × 10% tull + frakt × 25% moms = ca 470 000 ink moms.
Ärligt så tror jag att det är lite högt för att vara en familjebil som skall döda Teslan. Men jag förstår ju varför GM inte vill öka produktionen mer åtminstone.
Teslan M3 slipper tull och börjar på lägre pris. Den bör alltså hamna på ca 400 000 kr ink moms.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 25 okt 2016 07:51
av Bod
En fundering som jag inte tänkt på tidigare. GM/Opel skryter ju lite över att bilen kommer att kunna beställas nu efter nyår, men jag undrar lite över leveranstider. Om efterfrågan blir stor, vilket jag hoppas, när kommer den första att levereras i Europa eller Sverige? Det kanske blir så att man ser en Model 3 på vägen innan man ser en Ampere E. 25.000 bilar ju inte så många.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 25 okt 2016 07:52
av Jerker
Anders77 skrev:Eftersom Bolt och Ampera-e är samma bil samt tillverkats på samma fabrik. Så undrar jag om produktionsvolymen.
2015 sa GM att Bolt skulle tillverkas i 20 000 ex per år. Nu säger de 25 000 ex per år från början.
http://insideevs.com/2017-chevrolet-bol ... n-october/
Så är ampera-e inräknat där, eller inte?
Ampera-e skall tillverkas komplett i USA. Vilket betyder att kostnaden blir hög när den kommer hit.
37500$ ex moms + frakt + tull mm.
Snällt räknat. 37500×9 (dollarn) × 10% tull + frakt × 25% moms = ca 470 000 ink moms.
Ärligt så tror jag att det är lite högt för att vara en familjebil som skall döda Teslan. Men jag förstår ju varför GM inte vill öka produktionen mer åtminstone.
Teslan M3 slipper tull och börjar på lägre pris. Den bör alltså hamna på ca 400 000 kr ink moms.
Eller så prissätter de den på ett annat sätt, efter en rimligt marknadspris och resonerar enligt "gungorna och karusellerna" som de här koncernerna gör på andra bilmodeller. Men antagligen vill de låta elbilarna bära sina egna kostnader. Ska bli intressant att se vad priset blir här!
Re: Opel Ampera-e
Postat: 25 okt 2016 07:59
av vigge50
Anders77 skrev:Eftersom Bolt och Ampera-e är samma bil samt tillverkats på samma fabrik. Så undrar jag om produktionsvolymen.
2015 sa GM att Bolt skulle tillverkas i 20 000 ex per år. Nu säger de 25 000 ex per år från början.
http://insideevs.com/2017-chevrolet-bol ... n-october/
Så är ampera-e inräknat där, eller inte?
Ampera-e skall tillverkas komplett i USA. Vilket betyder att kostnaden blir hög när den kommer hit.
37500$ ex moms + frakt + tull mm.
Snällt räknat. 37500×9 (dollarn) × 10% tull + frakt × 25% moms = ca 470 000 ink moms.
Ärligt så tror jag att det är lite högt för att vara en familjebil som skall döda Teslan. Men jag förstår ju varför GM inte vill öka produktionen mer åtminstone.
Teslan M3 slipper tull och börjar på lägre pris. Den bör alltså hamna på ca 400 000 kr ink moms.
Tre månader är lång tid inom elbilsvärlden, LG sa förra veckan i deras kvartalsrapport att de förväntar sig leverera till mer än 30 000 bilar nästa år. Det är så mycket olika uttalanden i den frågan så vi får nog se hur det blir, tror jag har sett siffror allt från 20-45 000.
http://insideevs.com/lg-chem-expects-ch ... 0000-2017/
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 08:38
av Anders77
30 000 är fortfarande lite för en bil som skall döda Tesla

Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 08:48
av mati
Jerker skrev:
Nej, Opel och GM anser att en stadsbil som denna ska inte ha dragkrok. Men de ska utveckla sitt elbilsprogram (som alla säger att de ska) så vi får snällt vänta på större bilmodeller som de tänker sig ska ha dragkrog. Så det är fortfarande bara Tesla 3 som gäller för oss märkliga svenskar som vill ha drag på bilen...
Det kanske är så. Vi får avvakta lite. Frågan är ju också hur prisbilden kommer att se ut. I Amerikat är ju Bolten något dyrare än 35k dollar. Men jag har svårt att tro att Model 3 kommer vara billigare än en Opel här hos oss. Det skulle ju bli jättekonstigt. Jag skulle helt klart kunna tänka mig att köpa en Ampera-e istället för en Model 3, men då måste den vara billigare, annars är det liksom ingen vits med det. Eller så väntar man ytterligare några år till och köper en prisvärd elbil med drag, när de väl dyker upp. (Om 100 år....)
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 10:07
av Jerker
mati skrev:Jerker skrev:
Nej, Opel och GM anser att en stadsbil som denna ska inte ha dragkrok. Men de ska utveckla sitt elbilsprogram (som alla säger att de ska) så vi får snällt vänta på större bilmodeller som de tänker sig ska ha dragkrog. Så det är fortfarande bara Tesla 3 som gäller för oss märkliga svenskar som vill ha drag på bilen...
Det kanske är så. Vi får avvakta lite. Frågan är ju också hur prisbilden kommer att se ut. I Amerikat är ju Bolten något dyrare än 35k dollar. Men jag har svårt att tro att Model 3 kommer vara billigare än en Opel här hos oss. Det skulle ju bli jättekonstigt. Jag skulle helt klart kunna tänka mig att köpa en Ampera-e istället för en Model 3, men då måste den vara billigare, annars är det liksom ingen vits med det. Eller så väntar man ytterligare några år till och köper en prisvärd elbil med drag, när de väl dyker upp. (Om 100 år....)
Det måste ju dyka upp billigare elbilar med dragkrok! Fattar inte vad elbilsdivisionerna hos de traditionella tillverkarna sysslar med!
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 10:53
av dstr
Jerker skrev:
Det måste ju dyka upp billigare elbilar med dragkrok! Fattar inte vad elbilsdivisionerna hos de traditionella tillverkarna sysslar med!
Eller Tesla heller för den delen - varför finns det inte till S ännu?
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 11:30
av Mickep
Har svårt att förstå att model s inte har fått en dragkrok. model x har en, samma platta borde därmed ha samma förutsättningar.
Att ampera-e inte har kan jag förstå. liksom andra miljöbilar så hade de heller inte någon dragkrok.(jämför drive modellerna hos volvo). och de kanske för att de har svagare motor(dvs mer miljövänlig) som gjorde att de inte skulle kunna dra tungt.
ampera-e verkar ha ganska bra hk så eg borde de kunna sätta på ett drag, men givetvis kommer räckvidden bli lidande och det är nog samma tanke varför modell s inte har. Men ser inte det som ett giltigt argument för även model x s räckvidd sjunker dramatiskt, men det är valet man får göra om man vill dra lass. (man kan fortfarande ta sig rimligt långt även med släp)
Måste säga att jag satte på en dragkrok på min bil, har inte använt den en gång, möjligtvis om man sätter sig i ett livsprojekt som hus är som kräver ständiga underhåll skulle jag ha användning för en sådan. (byggvaruhusens hela affärsidé är ju att serva de som mäter en gång och sågar flera gånger)
tror dock att det kommer komma elbilar med rimligt pris och bra räckvidd med drag om några år (det finns ingen anledning att tveka då det inte gör något om bilen kan ta sig 40 mil istället för 50 )
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 12:32
av Jerker
Mickep skrev:Har svårt att förstå att model s inte har fått en dragkrok. model x har en, samma platta borde därmed ha samma förutsättningar.
Att ampera-e inte har kan jag förstå. liksom andra miljöbilar så hade de heller inte någon dragkrok.(jämför drive modellerna hos volvo). och de kanske för att de har svagare motor(dvs mer miljövänlig) som gjorde att de inte skulle kunna dra tungt.
ampera-e verkar ha ganska bra hk så eg borde de kunna sätta på ett drag, men givetvis kommer räckvidden bli lidande och det är nog samma tanke varför modell s inte har. Men ser inte det som ett giltigt argument för även model x s räckvidd sjunker dramatiskt, men det är valet man får göra om man vill dra lass. (man kan fortfarande ta sig rimligt långt även med släp)
Måste säga att jag satte på en dragkrok på min bil, har inte använt den en gång, möjligtvis om man sätter sig i ett livsprojekt som hus är som kräver ständiga underhåll skulle jag ha användning för en sådan. (byggvaruhusens hela affärsidé är ju att serva de som mäter en gång och sågar flera gånger)
tror dock att det kommer komma elbilar med rimligt pris och bra räckvidd med drag om några år (det finns ingen anledning att tveka då det inte gör något om bilen kan ta sig 40 mil istället för 50 )
Men det handlar ju inte bara om att dra husvagn! Jag vill dra en sketen släpkärra med lite gipsskivor eller trallvirke hem från byggmarknaden! Det krävs inga jättemotorer för det! Det går alldeles utmärkt med en Bolt, Leaf eller Zoe! Det fantastiska vridmomentet gör ju elbilar är utmärkta dragbilar och det behövs inte särskilt stor motor för det.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 12:32
av LarsL
mati skrev:Jerker skrev:
Nej, Opel och GM anser att en stadsbil som denna ska inte ha dragkrok. Men de ska utveckla sitt elbilsprogram (som alla säger att de ska) så vi får snällt vänta på större bilmodeller som de tänker sig ska ha dragkrog. Så det är fortfarande bara Tesla 3 som gäller för oss märkliga svenskar som vill ha drag på bilen...
Det kanske är så. Vi får avvakta lite. Frågan är ju också hur prisbilden kommer att se ut. I Amerikat är ju Bolten något dyrare än 35k dollar. Men jag har svårt att tro att Model 3 kommer vara billigare än en Opel här hos oss. Det skulle ju bli jättekonstigt. Jag skulle helt klart kunna tänka mig att köpa en Ampera-e istället för en Model 3, men då måste den vara billigare, annars är det liksom ingen vits med det. Eller så väntar man ytterligare några år till och köper en prisvärd elbil med drag, när de väl dyker upp. (Om 100 år....)
Model 3 har dragkrok.
Och basmodellen av Model 3 kan säkert vara billigare än Opeln.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 12:51
av jonasl
För min del handlar det mycket om att enkelt kunna köra cyklar på kroken.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 13:13
av dstr
Jerker skrev:
Men det handlar ju inte bara om att dra husvagn! Jag vill dra en sketen släpkärra med lite gipsskivor eller trallvirke hem från byggmarknaden! Det krävs inga jättemotorer för det! Det går alldeles utmärkt med en Bolt, Leaf eller Zoe! Det fantastiska vridmomentet gör ju elbilar är utmärkta dragbilar och det behövs inte särskilt stor motor för det.
Precis. Vi har en Fiat 500 med dragkrok för att kunna få åkgräsklipparen till/från torpet sommar/vinter samt köra skrymmande saker till/från soptipp/affär.
Jag behöver dragkrok på min S.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 15:22
av Jerker
dstr skrev:Jerker skrev:
Men det handlar ju inte bara om att dra husvagn! Jag vill dra en sketen släpkärra med lite gipsskivor eller trallvirke hem från byggmarknaden! Det krävs inga jättemotorer för det! Det går alldeles utmärkt med en Bolt, Leaf eller Zoe! Det fantastiska vridmomentet gör ju elbilar är utmärkta dragbilar och det behövs inte särskilt stor motor för det.
Precis. Vi har en Fiat 500 med dragkrok för att kunna få åkgräsklipparen till/från torpet sommar/vinter samt köra skrymmande saker till/från soptipp/affär.
Jag behöver dragkrok på min S.
Jag kollade på fordonsuppgifterna på min Zoe. Det är lite motstridiga uppgifter. Å ena sidan är bilen inte typbesiktigad för drag (fast just det står inte på bland fordonsuppgifterna). Å andra sidan står det vilka max dragvikter det är:
B-körkort: 1535 kg
Utökad B-behörighet: 2285 kg
Det är ju verkligen imponerande siffror!
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 15:27
av bylund
Detta kommer väl upp i varje diskussion om dragkrok. Det anger vad som gäller för olika körkortsklasser för en dragbil med den vikten. Har inget alls att göra med vad bilen i sig får dra.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 15:40
av Jerker
bylund skrev:Detta kommer väl upp i varje diskussion om dragkrok. Det anger vad som gäller för olika körkortsklasser för en dragbil med den vikten. Har inget alls att göra med vad bilen i sig får dra.
Nej, den här får ju inte dra nåt alls!

Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 16:50
av mati
Jerker skrev:
Men det handlar ju inte bara om att dra husvagn! Jag vill dra en sketen släpkärra med lite gipsskivor eller trallvirke hem från byggmarknaden! Det krävs inga jättemotorer för det! Det går alldeles utmärkt med en Bolt, Leaf eller Zoe! Det fantastiska vridmomentet gör ju elbilar är utmärkta dragbilar och det behövs inte särskilt stor motor för det.
Japp precis. Den minskade räckvidden med släp är totalt betydelselös. Det är inte så långt till tippen eller brädgården. Jag vill inte dra husvagn eller båt. Bara ett enkelt släp. Världens enklaste grej. Se till och fixa det. Annars måste man alltid ha en fossilbil i reserv. Är det kanske meningen?
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 17:46
av Jerker
mati skrev:Jerker skrev:
Men det handlar ju inte bara om att dra husvagn! Jag vill dra en sketen släpkärra med lite gipsskivor eller trallvirke hem från byggmarknaden! Det krävs inga jättemotorer för det! Det går alldeles utmärkt med en Bolt, Leaf eller Zoe! Det fantastiska vridmomentet gör ju elbilar är utmärkta dragbilar och det behövs inte särskilt stor motor för det.
Japp precis. Den minskade räckvidden med släp är totalt betydelselös. Det är inte så långt till tippen eller brädgården. Jag vill inte dra husvagn eller båt. Bara ett enkelt släp. Världens enklaste grej. Se till och fixa det. Annars måste man alltid ha en fossilbil i reserv. Är det kanske meningen?
Ja, det tror jag. De vill inte göra elbilarna till kompletta substitut för fossilbilarna. Det blir det bara tvingade till när det verkligen finns elbilar som utmanar fossilerna i de flesta segment.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 20:34
av Anders77
Jag tror att räckviddsångesten är det som skrämmer dem till att inte sätta på dragkrokar.
En Zoe med 1 ton släp efter hade nog fått de flesta att kolla mätaren så fort man rullat 5m

Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 21:41
av Wilson
Undrar om inte avsaknad av dragkroksmöjlighet har att göra med att man är rädd för att tvingas effektbegränsa motorn om värmeutvecklingen blir för kraftig i motor/batteri
Jag kan själv provocera fram en effektbegränsning i min i3 när jag åker full fart i långa uppförsbackar, eller under trackday, så jag kan mycket väl tänka mig att även ett lättare släp skulle kunna orsaka problem om man tar en tur i Alperna, eller kanske tom bara över Hallandsåsen. Precis en sådan situation där man inte vill råka ut för effekttapp. Gissar att de flesta elbilarna i klassen under Tesla skulle ha liknande problematik.
Och visst var väl även Model S, i sin barndom, mycket känsligare mot höga effektuttag under längre perioder, och det kan väl vara så att man av den anledningen inte vågade erbjuda krok. Nu har man väl löst mycket av värmeproblematiken i samband med att man utvecklade Model X, men jag anar att det inte skulle vara helt oproblematiskt att sätta en krok på en äldre Model S.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 21:59
av Jerker
Wilson skrev:Undrar om inte avsaknad av dragkroksmöjlighet har att göra med att man är rädd för att tvingas effektbegränsa motorn om värmeutvecklingen blir för kraftig i motor/batteri
Jag kan själv provocera fram en effektbegränsning i min i3 när jag åker full fart i långa uppförsbackar, eller under trackday, så jag kan mycket väl tänka mig att även ett lättare släp skulle kunna orsaka problem om man tar en tur i Alperna, eller kanske tom bara över Hallandsåsen. Precis en sådan situation där man inte vill råka ut för effekttapp. Gissar att de flesta elbilarna i klassen under Tesla skulle ha liknande problematik.
Och visst var väl även Model S, i sin barndom, mycket känsligare mot höga effektuttag under längre perioder, och det kan väl vara så att man av den anledningen inte vågade erbjuda krok. Nu har man väl löst mycket av värmeproblematiken i samband med att man utvecklade Model X, men jag anar att det inte skulle vara helt oproblematiskt att sätta en krok på en äldre Model S.
Den första tänkbara teori jag har hört!
Re: Opel Ampera-e
Postat: 26 okt 2016 23:36
av Wilson
Ja, det verkar inte helt orimligt. Samtidigt så är det uppenbarligen inte omöjligt att lösa. Tesla har ju bevisligen gjort det med Model X och kommande Model 3. Men vi får heller inte glömma bort Outlander PHEV som ju får dra 1500 kg.
Men vaddå?! Den fuskar ju med en bensinmotor! Jo, men den driver inte hjulen, förutom i rätt höga hastigheter. Den går inte över till parallellhybrid-läge förrän någonstans kring motorvägshastighet. Annars laddar den bara batterierna. Kraften till hjulen går alltså via elmotorerna, som tydligen pallar för påfrestningarna. Det borde m.a.o. inte vara omöjligt för andra tillverkare att få styr på värmeutvecklingen. Om det nu verkligen är där begränsningen ligger.
(Så nej, det låter som en CVT och det känns som en CVT. Men det finns ingen CVT i Outlandern. Däremot finns det möjlighet till direktdrift mellan bensinmotorn och hjulen, vilket måste vara det enda den har gemensamt med Koenigsegg Regera)
Re: Opel Ampera-e
Postat: 27 okt 2016 06:27
av Jerker
Jag hävdar ändå att ovilligheten att sätta en dragkrok på t.ex. Zoe beror på bristande insikt i kundernas behov. De skulle ju kunna begränsa släpvagnsvikten till c:a 800 kg. En vanlig släpvagn som man lånar på en byggmarknad har väl en totalvikt på 750 kg eller så?
Re: Opel Ampera-e
Postat: 27 okt 2016 17:22
av Anders77
Gällande volymen på tillverkningen. Enligt detta så kommer de gå upp till nästan 70 000 ex per år. Sånt gillar miljön.
http://insideevs.com/chevrolet-bolt-pro ... ign=buffer
Re: Opel Ampera-e
Postat: 27 okt 2016 17:29
av apkungen
Jag tror ungefär på 27 mil på motorväg, som leaf där räckvidden halveras mot nedc på motorväg. Tror att ampera e kommer att ligga på 556 km nedcc.
Men samtidigt hör man om att folk verkligen har kört långt med ampera e. Kanske kommer den lite längre trots allt.