BMW has a “Captain Obvious” moment
Moderator: Redaktion
Re: BMW has a “Captain Obvious” moment
I3an + M2an lär väl tillsammans kosta nästan som en model S?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
I3 verkar vara lagom som andrabil utöver Teslan. Då har man en riktig långfärdsbil och en mindre pendlingsbil som är även enklare att parkera i trånga parkeringfickor i stan. Teslan känns ju lite som ett containerfartyg ibland.
Däremot så är jag inte så övertygad om att i3 är så mycket energisnålare än Model S. Var ligger den nu på vintern ungefär? Lite drygt 2kWh/mil gissar jag. Eller?
Däremot så är jag inte så övertygad om att i3 är så mycket energisnålare än Model S. Var ligger den nu på vintern ungefär? Lite drygt 2kWh/mil gissar jag. Eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nja, antagligen är en BMW i3 sämre ur miljöhänseende än en Tesla om man tar hänsyn till hela livscykeln. Detta för att den delvis är byggd av kolfiber, vilket kostar en massa energi att framställa. I alla fall enligt den här analysen:Verdi skrev:Jag köpte en i3 i måndags.
Som miljövänlig produkt är den självklart mycket bättre än en Tesla. Den är mycket lättare och det krävs således inte lika mycket energi att driva den. Den har även mer miljövänliga material interiört. Känns mer genomtänkt än Tesla.
Vi kommer antagligen byta ut vår XC70 mot en i5 så småningom. Jag gillar det BMW gör med bilar mer än vad Tesla gör. Jag vill köra bilen själv. Inte sitta med nån jäkla autopilot. Jag älskar att köra bil och hatar att åka tåg, buss osv. Visst, sitta och surfa på telefonen kan man göra men för mig är bilkörning avkoppling. Då behöver jag inte tänka på så mycket annat. Lite som att vara ute och löpträna. Den enda gången jag vill ha en självkörande bil är när jag druckit alkohol men det lär väl dröja innan man får framföra en bil med autopilot onykter.
http://teslaclubsweden.se/vatgasbil-liv ... um=twitter
En sak till: Grattis till dig för att antingen inte jobbar på vanliga tider, bor i glesbyggd utan trafik, eller har begåvats med ett oändligt tålamod! För en sak kan jag säga dig, det finns ta mig tusan inget som helst avkopplande med att köra i rusningstrafik tidigt på morgonen, och det är enbart måttligt roligare på eftermiddagen…
Till sist: Grattis till bilen! Hoppas du kommer gilla elbilslivet lika mycket som jag!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Helix har redan påpekat hur mycket av en "förarens bil" Model S är, så det behöver jag inte älta mer. Men om du ogillar utvecklingen mot autonoma bilar men vill se mer elektrifiering, samtidigt som du sätter din tilltro till BMW, så kanske du missade den här nyheten från förra året: http://teknikensvarld.se/bmw-i-blir-bmw ... ar-306478/Verdi skrev:Jag köpte en i3 i måndags.
Som miljövänlig produkt är den självklart mycket bättre än en Tesla. Den är mycket lättare och det krävs således inte lika mycket energi att driva den. Den har även mer miljövänliga material interiört. Känns mer genomtänkt än Tesla.
Vi kommer antagligen byta ut vår XC70 mot en i5 så småningom. Jag gillar det BMW gör med bilar mer än vad Tesla gör. Jag vill köra bilen själv. Inte sitta med nån jäkla autopilot. Jag älskar att köra bil och hatar att åka tåg, buss osv. Visst, sitta och surfa på telefonen kan man göra men för mig är bilkörning avkoppling. Då behöver jag inte tänka på så mycket annat. Lite som att vara ute och löpträna. Den enda gången jag vill ha en självkörande bil är när jag druckit alkohol men det lär väl dröja innan man får framföra en bil med autopilot onykter.
BMWs i-division har ju uttryckligen skiftat fokus från elektrifiering till autonomi. Om det ens kommer någon i5 inom överskådlig tid känns ju rätt tveksamt i nuläget.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
iAkita skrev:Nja, antagligen är en BMW i3 sämre ur miljöhänseende än en Tesla om man tar hänsyn till hela livscykeln. Detta för att den delvis är byggd av kolfiber, vilket kostar en massa energi att framställa. I alla fall enligt den här analysen:Verdi skrev:Jag köpte en i3 i måndags.
http://teslaclubsweden.se/vatgasbil-liv ... um=twitter
En sak till: Grattis till dig för att antingen inte jobbar på vanliga tider, bor i glesbyggd utan trafik, eller har begåvats med ett oändligt tålamod! För en sak kan jag säga dig, det finns ta mig tusan inget som helst avkopplande med att köra i rusningstrafik tidigt på morgonen, och det är enbart måttligt roligare på eftermiddagen…
Till sist: Grattis till bilen! Hoppas du kommer gilla elbilslivet lika mycket som jag!
Fast all el till produktionen av kolfibern kommer från vattenkraft. Och sen i fabriken där bilen sätts ihop så kommer all el från vindkraft. Sen så är en stor del av bilen uppbyggd av återvunna material. Återvunnen plast och tyg och sånt.
Jag skulle faktiskt tro att BMW i3 att ur miljösynpunkt är BMW i3 en av de bästa elbilarna på marknaden.
Möjligt. Men jag har läst en del tester av Tesla där man klagar på styrningen och den något amerikanska synen på väghållning och stötdämpning.danni skrev:Helix har redan påpekat hur mycket av en "förarens bil" Model S är, så det behöver jag inte älta mer. Men om du ogillar utvecklingen mot autonoma bilar men vill se mer elektrifiering, samtidigt som du sätter din tilltro till BMW, så kanske du missade den här nyheten från förra året: http://teknikensvarld.se/bmw-i-blir-bmw ... ar-306478/Verdi skrev:Jag köpte en i3 i måndags.
BMWs i-division har ju uttryckligen skiftat fokus från elektrifiering till autonomi. Om det ens kommer någon i5 inom överskådlig tid känns ju rätt tveksamt i nuläget.
Men för all del. Läste här i nån tråd att äldre Model S har ruskigt bra förmånsvärde. Stämmer det fortfarande? Vad har en Model S från 2013/14 för förmånsvärde brutto? Är det ner mot de 2600:- som det snackades om för 3-4 år sen så är det ju ekonomi i en sån.
En sak jag undrar över, ni som gillar i3:an, vad tycker ni om lösningen med bakdörrarna? För mig är det rena vansinnet, och tydligen är Tibor av samma åsikt:
http://teslaclubsweden.se/bmw-i3-testkord/
Jag skulle aldrig köpa en bil med en så korkad lösning.
En std S85 från 2014 ligger på runt 2600 kr i förmånsvärde. Med lite lulllull närmar den sig 6000kr
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Styrningen har inte mycket känsla, men den är exakt och bra i övrigt. Synen på väghållning och stötdämpning tycker jag inte är amerikansk överhuvudtaget, utan mer åt det tyska hållet. Faktum är att jag tycker det är vanligare att jag ser klagomål på att det är för hårt och stötigt, något jag personligen inte upplever alls (jag tycker fjädringen på Model S är väldigt väl avvägd, långt mer komfortabel än Audi A6 med sportchassi t.ex. men fortfarande med väldigt fin vägkänsla - fjädringen känns sofistikerad, helt enkelt). När Auto Motor & Sport nyligen testade Model S mot Panamera och 7-serien (ett test som Model S för övrigt vann) skrev de såhär om chassit och fjädringen i Model S:Verdi skrev:Möjligt. Men jag har läst en del tester av Tesla där man klagar på styrningen och den något amerikanska synen på väghållning och stötdämpning.danni skrev:Helix har redan påpekat hur mycket av en "förarens bil" Model S är, så det behöver jag inte älta mer. Men om du ogillar utvecklingen mot autonoma bilar men vill se mer elektrifiering, samtidigt som du sätter din tilltro till BMW, så kanske du missade den här nyheten från förra året: http://teknikensvarld.se/bmw-i-blir-bmw ... ar-306478/Verdi skrev:Jag köpte en i3 i måndags.
Men för all del. Läste här i nån tråd att äldre Model S har ruskigt bra förmånsvärde. Stämmer det fortfarande? Vad har en Model S från 2013/14 för förmånsvärde brutto? Är det ner mot de 2600:- som det snackades om för 3-4 år sen så är det ju ekonomi i en sån.
"Av de tre är det Model S som har det mest levande chassit, även om den inte kommunicerar lika tydligt som Porsche. Den är ivrigast att byta riktning och mest lekfull på kurviga småvägar. Tacka den låga tyngdpunkten och den fasta fjädringskalibreringen för det. Baksidan av myntet är att den inte är lika lugn och behaglig rakt fram på landsvägen."
Lite mer från det testet:

Och jo, förmånsvärdena är väldigt låga, särskilt på lite äldre modeller. Förmånsvärdena på alla elbilar gick upp med 500 kr per månad vid senaste årsskiftet (tack för det, Miljöpartiet!), men jag tycker fortfarande de är jämförelsevis väldigt låga. Min 85D från 2015 med lite utrustning på ligger på 5400 kr. En Model S60 från 2013 utan utrustning ligger på 2566 kr per månad (före årsskiftet låg den på absurt låga 2083 kr per månad!).
Holy smokes, detta har jag missat (har ju bara kört i3). Är det fortfarande så på alla i3:or? Förutsatt att man är fler än två som åker i bilen så måste detta ju göra en helt vansinnig?Jerker skrev:En sak jag undrar över, ni som gillar i3:an, vad tycker ni om lösningen med bakdörrarna? För mig är det rena vansinnet, och tydligen är Tibor av samma åsikt:
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det var så på i3:an jag såg på elbilsmässan i höstas iaf.Legato skrev:Holy smokes, detta har jag missat (har ju bara kört i3). Är det fortfarande så på alla i3:or? Förutsatt att man är fler än två som åker i bilen så måste detta ju göra en helt vansinnig?Jerker skrev:En sak jag undrar över, ni som gillar i3:an, vad tycker ni om lösningen med bakdörrarna? För mig är det rena vansinnet, och tydligen är Tibor av samma åsikt:
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, det är fortfarande så. Är det så outhärdligt, då? Jag tänker att alternativet kanske är att göra den tvådörrars istället med en lösning där man måste fälla fram stolen framför för att komma i och ur - och såna bilar har ju folk uppenbarligen köpt och lyckats stå ut med länge.Legato skrev:Holy smokes, detta har jag missat (har ju bara kört i3). Är det fortfarande så på alla i3:or? Förutsatt att man är fler än två som åker i bilen så måste detta ju göra en helt vansinnig?Jerker skrev:En sak jag undrar över, ni som gillar i3:an, vad tycker ni om lösningen med bakdörrarna? För mig är det rena vansinnet, och tydligen är Tibor av samma åsikt:
För mig är det en mycket värre sak än att Tesla 3 inte blir en halvkombi, som så många här är så besvikna på. Men visst, har man ändå bara små barn som ändå ska ha assistans i och ur bilen, eller aldrig har passagerare bak, så funkar den väl.danni skrev:Ja, det är fortfarande så. Är det så outhärdligt, då? Jag tänker att alternativet kanske är att göra den tvådörrars istället med en lösning där man måste fälla fram stolen framför för att komma i och ur - och såna bilar har ju folk uppenbarligen köpt och lyckats stå ut med länge.Legato skrev:Holy smokes, detta har jag missat (har ju bara kört i3). Är det fortfarande så på alla i3:or? Förutsatt att man är fler än två som åker i bilen så måste detta ju göra en helt vansinnig?Jerker skrev:En sak jag undrar över, ni som gillar i3:an, vad tycker ni om lösningen med bakdörrarna? För mig är det rena vansinnet, och tydligen är Tibor av samma åsikt:
Jag som är singel skulle troligtvis inte ha några problem alls med bakdörrarna. Är så pass sällan man har fler än en passagerare och de få gångerna kan man nog stå ut med det extra böket.
Kollegans i3 REX (som ska dra lite mer) snittade han runt 1.4kwh/mil i somras och nu på vintern kring 1.7kwh/mil.mati skrev:Däremot så är jag inte så övertygad om att i3 är så mycket energisnålare än Model S. Var ligger den nu på vintern ungefär? Lite drygt 2kWh/mil gissar jag. Eller?
Han kör mest infartsleder runt Stockholm, lite stadstrafik och lite turer Sthlm - Västerås.
Precis som också nämns här har BMWs fabriker miljövänlig el, och upp mitt 95% av bilen är återvinningsbar samt så används en rätt stor del återvunna material redan i tillverkningen. (hittade tyvärr ingen siffra på hur mycket..)
Känns som att i3an är en av de miljösmartaste alternativen just nu..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
En av förrdelarna med i3 är väl att den inte byggs på andra sidan jordklotet och således inte behöver transporteras hit. Dessutom tillverkas den med miljövänlig el, som det redan har påpekats. Mig veterligen är det enda bilen hittills. För Fremont-fabriken drivs väl med "vanlig" el?
Om du undrar över hur Model S är att köra så rekommenderar jag en provkörning. Jag upplever den inte alls som Amerikansk och slapp, inte alls.Verdi skrev:Möjligt. Men jag har läst en del tester av Tesla där man klagar på styrningen och den något amerikanska synen på väghållning och stötdämpning.
En bil som kör själv uppskattar man först när man åkt en stund med den i tex köer. Man förstår då också att den behöver lite övervakning åtminstone dagens version.
Är inte Model S chassi utvecklat i samarbete med Mercedes har jag för mig? De har väl inte enbart bidragit med några blinkerspakar. 

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Mercedes hade ett mindre (enstaka %) aktieinnehav i Tesla förut, och tillät vissa av sina underleverantörer att sälja blinkersspakar till andra biltillverkare också.mati skrev:Är inte Model S chassi utvecklat i samarbete med Mercedes har jag för mig? De har väl inte enbart bidragit med några blinkerspakar.
De har inte låtit sina ingenjörer jobba för Tesla. Möjligtvis att Tesla hade lyckats sno några ingenjörer, få dem att sluta på Mercedes och flytta till Kalifornien.
Jaha okej, tack för upplysningen. Då har jag fått nånting om bakfoten där.TiborBlomhall skrev:Mercedes hade ett mindre (enstaka %) aktieinnehav i Tesla förut, och tillät vissa av sina underleverantörer att sälja blinkersspakar till andra biltillverkare också.mati skrev:Är inte Model S chassi utvecklat i samarbete med Mercedes har jag för mig? De har väl inte enbart bidragit med några blinkerspakar.
De har inte låtit sina ingenjörer jobba för Tesla. Möjligtvis att Tesla hade lyckats sno några ingenjörer, få dem att sluta på Mercedes och flytta till Kalifornien.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har läst på rätt många ställen att Tesla använder samma luftfjädring som Mercedes men aldrig lyckats bekräfta den uppgiften.TiborBlomhall skrev:Mercedes hade ett mindre (enstaka %) aktieinnehav i Tesla förut, och tillät vissa av sina underleverantörer att sälja blinkersspakar till andra biltillverkare också.mati skrev:Är inte Model S chassi utvecklat i samarbete med Mercedes har jag för mig? De har väl inte enbart bidragit med några blinkerspakar.
Vad är egentligen problemet? Det är ju bättre än en vanlig tvådörrars coupe som istället har en lång otymplig dörr. Insteget till baksätet i en i3 är rätt lätt även för mig som är lång. Du menar att du vill ha 4-dörrars bilar?Jerker skrev:En sak jag undrar över, ni som gillar i3:an, vad tycker ni om lösningen med bakdörrarna? För mig är det rena vansinnet, och tydligen är Tibor av samma åsikt:
Att ändra en sån sak på i3 är inte lätt eller billigt. Och det är ju ingen stor grej. Jag har i stort sett aldrig några med mig när jag åker till jobbet.Legato skrev:Holy smokes, detta har jag missat (har ju bara kört i3). Är det fortfarande så på alla i3:or? Förutsatt att man är fler än två som åker i bilen så måste detta ju göra en helt vansinnig?Jerker skrev:En sak jag undrar över, ni som gillar i3:an, vad tycker ni om lösningen med bakdörrarna? För mig är det rena vansinnet, och tydligen är Tibor av samma åsikt:

Klart det är praktiskt med fristående bakdörrar men kom igen. 2-dörrars coupe bilar har funnits i måååånga årtionden. Vi hade en 2-dörrars Volvo 340 DL när jag var liten t ex. Funkade bra det med.Jerker skrev:För mig är det en mycket värre sak än att Tesla 3 inte blir en halvkombi, som så många här är så besvikna på. Men visst, har man ändå bara små barn som ändå ska ha assistans i och ur bilen, eller aldrig har passagerare bak, så funkar den väl.danni skrev:Ja, det är fortfarande så. Är det så outhärdligt, då? Jag tänker att alternativet kanske är att göra den tvådörrars istället med en lösning där man måste fälla fram stolen framför för att komma i och ur - och såna bilar har ju folk uppenbarligen köpt och lyckats stå ut med länge.Legato skrev:Holy smokes, detta har jag missat (har ju bara kört i3). Är det fortfarande så på alla i3:or? Förutsatt att man är fler än två som åker i bilen så måste detta ju göra en helt vansinnig?Jerker skrev:En sak jag undrar över, ni som gillar i3:an, vad tycker ni om lösningen med bakdörrarna? För mig är det rena vansinnet, och tydligen är Tibor av samma åsikt:
Jag tycker inte heller att BMW:s lösning är så dum egentligen. Det blir ju en stor öppning att kliva in. Det som är lite jobbigt är att man alltid måste öppna och stänga i rätt ordning. Men det känns ju ärligt talat inte som ett jätteproblem.Verdi skrev:Vad är egentligen problemet? Det är ju bättre än en vanlig tvådörrars coupe som istället har en lång otymplig dörr. Insteget till baksätet i en i3 är rätt lätt även för mig som är lång. Du menar att du vill ha 4-dörrars bilar?