Beställa Total självkörningsförmåga?
Moderator: Redaktion
Re: Beställa Total självkörningsförmåga?
Får man betala högre förmånsvärde om man beställer efteråt i stället för tillsammans med bilen då det är dyrare att efterbeställa samma sak?
Om man inte beställer från början sparar man ca 6500 kr i förmånsvärde per år och det lär ju ta minst 1 år innan funktionerna finns tillgängliga. Eller kan man hävda att man inte fått leverans ännu och slippa förmånen på de 32 tkr? Ungefär som när bilen är avställd dvs man kan inte bruka den.
Om man inte beställer från början sparar man ca 6500 kr i förmånsvärde per år och det lär ju ta minst 1 år innan funktionerna finns tillgängliga. Eller kan man hävda att man inte fått leverans ännu och slippa förmånen på de 32 tkr? Ungefär som när bilen är avställd dvs man kan inte bruka den.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Man borde ju slippa förmånsvärde på ngt som inte levererats, dvs det har inte uppstått något värde för mig privat, dvs det borde liknas vid en vanlig beställning med betalning i förskott, eller?Pontus skrev:Får man betala högre förmånsvärde om man beställer efteråt i stället för tillsammans med bilen då det är dyrare att efterbeställa samma sak?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
DANNI --- HJÄLP ....Bjelke skrev:Man borde ju slippa förmånsvärde på ngt som inte levererats, dvs det har inte uppstått något värde för mig privat, dvs det borde liknas vid en vanlig beställning med betalning i förskott, eller?Pontus skrev:Får man betala högre förmånsvärde om man beställer efteråt i stället för tillsammans med bilen då det är dyrare att efterbeställa samma sak?

Tesla Model Y
Tror inte riktigt att Skatteverket helt plötsligt skulle blivit så sofistikerade. Du betalar förmånsvärdet baserat på bilens inköpspris.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
En viktig detalj som Tesla måste berätta är om dom kommer att släppa funktionen trots att den ej är godkänd i Sverige, alltså man kan uppleva full autonomi men man får ej lämna förarplatsen samt föraren är ansvarig.TiborBlomhall skrev:Fast Tesla kommer inte släppa full autonomi förrän den är godkänd och laglig i varje land.
Det köper de många års tid.
Det kan alltså bli så att funktionen är färdig och utvecklad - men inte tillgänglig i Sverige för att svenska myndigheter inte har godkänt självkörande bilar.
Eller ännu värre, tack vare EU: inte tillgänglig i Sverige för tex grekiska myndigheter inte har godkänt självkörande bilar.
Kommer ni ihåg hur det dröjde innan autopilot 1.0 blev släppt i EU pga väntan på godkännande?
Hade det varit så hade jag lätt bytt in min bil som bara gått 160 mil och köpt hela paketet...
Om inte så är full autonomipaketet och även byta in min bil som jag precis fått ganska ointressant just nu..
Detta är en ganska viktig fråga som borde stå ganska tydligt på deras hemsida..
- Bjelke
- Teslaägare
Jag tycker det är ganska självklart att dom släpper det så till att börja med, OM dom nu verkligen får det att fungera alltså...jos32 skrev:En viktig detalj som Tesla måste berätta är om dom kommer att släppa funktionen trots att den ej är godkänd i Sverige, alltså man kan uppleva full autonomi men man får ej lämna förarplatsen samt föraren är ansvarig.TiborBlomhall skrev:Fast Tesla kommer inte släppa full autonomi förrän den är godkänd och laglig i varje land.
Det köper de många års tid.
Det kan alltså bli så att funktionen är färdig och utvecklad - men inte tillgänglig i Sverige för att svenska myndigheter inte har godkänt självkörande bilar.
Eller ännu värre, tack vare EU: inte tillgänglig i Sverige för tex grekiska myndigheter inte har godkänt självkörande bilar.
Kommer ni ihåg hur det dröjde innan autopilot 1.0 blev släppt i EU pga väntan på godkännande?
Hade det varit så hade jag lätt bytt in min bil som bara gått 160 mil och köpt hela paketet...
Om inte så är full autonomipaketet och även byta in min bil som jag precis fått ganska ointressant just nu..
Detta är en ganska viktig fråga som borde stå ganska tydligt på deras hemsida..
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Hahahahahagellerstam skrev:DANNI --- HJÄLP ....Bjelke skrev:Man borde ju slippa förmånsvärde på ngt som inte levererats, dvs det har inte uppstått något värde för mig privat, dvs det borde liknas vid en vanlig beställning med betalning i förskott, eller?Pontus skrev:Får man betala högre förmånsvärde om man beställer efteråt i stället för tillsammans med bilen då det är dyrare att efterbeställa samma sak?

Även extrautrustning som köps i efterhand ska räknas med när man beräknar förmånsvärde, reglerna är solklara i alla fall på den punkten. Sen kan du väl försöka argumentera mot Skatteverket att du har beställt något men ännu inte fått det levererat och därför inte borde förmånsbeskattas, men jag skulle säga att dina chanser att lyckas med den argumentationen är rätt smala. Nej, på en firmabil är det nog smartare att hosta upp pengarna när funktionen väl finns tillgänglig, om man inte förutser att de kommer höja priset för aktivering i efterhand med väldigt mycket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jämför med att du hämtar ut bilen i maj och köpt till vinterdäck. Även fast du inte lägger på de förrän i November. (Inte lagligt på sommaren) så ska du betala förmånsvärde från maj. Du har ju haft "tillgång" till de fullt ut under sommaren kan man säga och företaget ligger ute med pengar för de osv.
Väntar du däremot och köper vinterdäcken i November så bör du knappast behöva betala förmånsvärde för maj-okt då företaget varken betalt för de eller du haft tillgång till de.
Så köpa AP i efterhand skulle jag säga är solklart. Köpa i förväg MEN få leverans i efterhand är nog möjligtvis möjligt att försöka hävda annat.
MEN företaget ligger ju ute med pengarna, beställningen är gjord, situationen är ju identisk för privatpersoner som gjort samma sak =du blir nog tvungen att betala förmånsvärdet redan från start. Förmånsvärdet ska ju liksom spegla situationen om du köpt den privat. Där fokus inte är på hur bra det fungerar om vi säger så.
Väntar du däremot och köper vinterdäcken i November så bör du knappast behöva betala förmånsvärde för maj-okt då företaget varken betalt för de eller du haft tillgång till de.
Så köpa AP i efterhand skulle jag säga är solklart. Köpa i förväg MEN få leverans i efterhand är nog möjligtvis möjligt att försöka hävda annat.
MEN företaget ligger ju ute med pengarna, beställningen är gjord, situationen är ju identisk för privatpersoner som gjort samma sak =du blir nog tvungen att betala förmånsvärdet redan från start. Förmånsvärdet ska ju liksom spegla situationen om du köpt den privat. Där fokus inte är på hur bra det fungerar om vi säger så.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Riktigt dåligt av Tesla att inte bjuda på första steget av AP 2.0 till de kunder som beställt bilar men inte fått dem än. Har man redan betalat 32.500 för AP får begränsad funktionalitet första tiden och utökad funktionalitet först efter eventuellt myndighetsgodkännande, ja då misshandlar man sina trogna kunder.
Riktigt dåligt!
Riktigt dåligt!
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Men är det inte så att om man beställt bil med AP1 och får en bil med AP2 och inte har någon önskan om att betala mer, så får man så småningom iaf de funktioner som AP1 har/hade?Rennwagen skrev:Riktigt dåligt av Tesla att inte bjuda på första steget av AP 2.0 till de kunder som beställt bilar men inte fått dem än. Har man redan betalat 32.500 för AP får begränsad funktionalitet första tiden och utökad funktionalitet först efter eventuellt myndighetsgodkännande, ja då misshandlar man sina trogna kunder.
Riktigt dåligt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Min uppfattning är att AP1 funktioner som beställts kommer fungera på AP2 hårdvara. Är jag ute och cyklar?HelectriC skrev:Men är det inte så att om man beställt bil med AP1 och får en bil med AP2 och inte har någon önskan om att betala mer, så får man så småningom iaf de funktioner som AP1 har/hade?Rennwagen skrev:Riktigt dåligt av Tesla att inte bjuda på första steget av AP 2.0 till de kunder som beställt bilar men inte fått dem än. Har man redan betalat 32.500 för AP får begränsad funktionalitet första tiden och utökad funktionalitet först efter eventuellt myndighetsgodkännande, ja då misshandlar man sina trogna kunder.
Riktigt dåligt!
Absolut, AP1 funktioner som beställts kommer att fungera på AP2. Men det är som om du har beställt en Iphone 6 för 32.500 och får betala 20.000 mer för att få en Iphone 7. Marknadsutvecklingen gör att det blir mer funktioner och det skall bli billigare med dessa. Som någon skrev tidigare i tråden så kommer AP kosta 3-5000 en dag då tekniken är mer vedertagen. Det är fel att kräva 20.000 till när man inte ens vet då den utökade funktionaliteten är tillgänglig. Betala 20.000 till och du kanske får 5G om den kommer när den kommer.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag förstår faktiskt inte det här klagomålet. Du beställde en sak som kostade 32500 kr, och du kommer få precis vad du beställde för exakt det pris du beställde. Under tiden tog de fram en bättre version av det du beställde som kostar mer pengar, men de ger ändå dig möjligheten att när som helst uppgradera till den bättre versionen och du behöver bara betala mellanskillnaden. Hur kan det vara mer fair än så? Du får valet att låtsas som att inget har hänt, eller att låtsas som om du hade beställt senare och kunde ha valt den nyare, bättre versionen. Om problemet är när den nya funktionen blir tillgänglig, så kan du ju bara vänta med att uppgradera, men baserat på vad de sagt hittills så borde det vara tillgängligt innan din bil ens levereras.Rennwagen skrev:Absolut, AP1 funktioner som beställts kommer att fungera på AP2. Men det är som om du har beställt en Iphone 6 för 32.500 och får betala 20.000 mer för att få en Iphone 7. Marknadsutvecklingen gör att det blir mer funktioner och det skall bli billigare med dessa. Som någon skrev tidigare i tråden så kommer AP kosta 3-5000 en dag då tekniken är mer vedertagen. Det är fel att kräva 20.000 till när man inte ens vet då den utökade funktionaliteten är tillgänglig. Betala 20.000 till och du kanske får 5G om den kommer när den kommer.
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Något jag missat.danni skrev:Jag förstår faktiskt inte det här klagomålet. Du beställde en sak som kostade 32500 kr, och du kommer få precis vad du beställde för exakt det pris du beställde. Under tiden tog de fram en bättre version av det du beställde som kostar mer pengar, men de ger ändå dig möjligheten att när som helst uppgradera till den bättre versionen och du behöver bara betala mellanskillnaden. Hur kan det vara mer fair än så? Du får valet att låtsas som att inget har hänt, eller att låtsas som om du hade beställt senare och kunde ha valt den nyare, bättre versionen. Om problemet är när den nya funktionen blir tillgänglig, så kan du ju bara vänta med att uppgradera, men baserat på vad de sagt hittills så borde det vara tillgängligt innan din bil ens levereras.Rennwagen skrev:Absolut, AP1 funktioner som beställts kommer att fungera på AP2. Men det är som om du har beställt en Iphone 6 för 32.500 och får betala 20.000 mer för att få en Iphone 7. Marknadsutvecklingen gör att det blir mer funktioner och det skall bli billigare med dessa. Som någon skrev tidigare i tråden så kommer AP kosta 3-5000 en dag då tekniken är mer vedertagen. Det är fel att kräva 20.000 till när man inte ens vet då den utökade funktionaliteten är tillgänglig. Betala 20.000 till och du kanske får 5G om den kommer när den kommer.
Är det så att AP1 sw kommer fungera på AP2 hw? nu i början innan AP2 sw blir släppt? Säg att jag beställt en bil med AP1 men kommer kommer få AP2 hw. Kommer jag då få AP1 sw vid leverans som fungerar? Eller måste man vänta på att AP2 sw släpps för att man ska få AP1 funktionalitet på AP2 hw?
Rörigt? Knappast .....

Tesla Model Y
De som beställt AP1 och får AP2 HW har 3 valgellerstam skrev:Något jag missat.danni skrev:Jag förstår faktiskt inte det här klagomålet. Du beställde en sak som kostade 32500 kr, och du kommer få precis vad du beställde för exakt det pris du beställde. Under tiden tog de fram en bättre version av det du beställde som kostar mer pengar, men de ger ändå dig möjligheten att när som helst uppgradera till den bättre versionen och du behöver bara betala mellanskillnaden. Hur kan det vara mer fair än så? Du får valet att låtsas som att inget har hänt, eller att låtsas som om du hade beställt senare och kunde ha valt den nyare, bättre versionen. Om problemet är när den nya funktionen blir tillgänglig, så kan du ju bara vänta med att uppgradera, men baserat på vad de sagt hittills så borde det vara tillgängligt innan din bil ens levereras.Rennwagen skrev:Absolut, AP1 funktioner som beställts kommer att fungera på AP2. Men det är som om du har beställt en Iphone 6 för 32.500 och får betala 20.000 mer för att få en Iphone 7. Marknadsutvecklingen gör att det blir mer funktioner och det skall bli billigare med dessa. Som någon skrev tidigare i tråden så kommer AP kosta 3-5000 en dag då tekniken är mer vedertagen. Det är fel att kräva 20.000 till när man inte ens vet då den utökade funktionaliteten är tillgänglig. Betala 20.000 till och du kanske får 5G om den kommer när den kommer.
Är det så att AP1 sw kommer fungera på AP2 hw? nu i början innan AP2 sw blir släppt? Säg att jag beställt en bil med AP1 men kommer kommer få AP2 hw. Kommer jag då få AP1 sw vid leverans som fungerar? Eller måste man vänta på att AP2 sw släpps för att man ska få AP1 funktionalitet på AP2 hw?
Rörigt? Knappast .....
1 få begränsning på AP2 så att den har samma möjlighet som AP1
2 betala mellanskillnad och få AP2
3 betala lite till och få autonomi på sikt
Oavsett val finns inte mjukvara färdig idag och funktioner blir aktiverade med uppdatering
AP räknar de med i December
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
Förlåt om jag verkar lite grinig men jag är högst skeptisk till att dom skulle få fart på nya programvaran så snabbt som dom "påstår", jag tror att det mkt väl skulle kunna ta lika lång tid som förra ggn, detdanni skrev:Jag förstår faktiskt inte det här klagomålet. Du beställde en sak som kostade 32500 kr, och du kommer få precis vad du beställde för exakt det pris du beställde. Under tiden tog de fram en bättre version av det du beställde som kostar mer pengar, men de ger ändå dig möjligheten att när som helst uppgradera till den bättre versionen och du behöver bara betala mellanskillnaden. Hur kan det vara mer fair än så? Du får valet att låtsas som att inget har hänt, eller att låtsas som om du hade beställt senare och kunde ha valt den nyare, bättre versionen. Om problemet är när den nya funktionen blir tillgänglig, så kan du ju bara vänta med att uppgradera, men baserat på vad de sagt hittills så borde det vara tillgängligt innan din bil ens levereras.Rennwagen skrev:Absolut, AP1 funktioner som beställts kommer att fungera på AP2. Men det är som om du har beställt en Iphone 6 för 32.500 och får betala 20.000 mer för att få en Iphone 7. Marknadsutvecklingen gör att det blir mer funktioner och det skall bli billigare med dessa. Som någon skrev tidigare i tråden så kommer AP kosta 3-5000 en dag då tekniken är mer vedertagen. Det är fel att kräva 20.000 till när man inte ens vet då den utökade funktionaliteten är tillgänglig. Betala 20.000 till och du kanske får 5G om den kommer när den kommer.
vore ju inte precis första ggn dom gör så sas...
Och OM det dröjer länge så skulle iaf jag bli lika missnöjd som många blev när AP1 tog milt sagt lång tid att införa jämfört med vad som sagts...
Fast i det här fallet är det faktiskt ännu värre, dom som har beställt bilar nyligen med AP var ju säkra på vad dom skulle få för pengarna och även att det skulle finnas i bilen direkt, och nu
blir dom på obestämd tid blåsta på det istället.
När AP1 skulle införas så visste vi ju alla att det inte fanns i bilen vid leverans och var medvetna om att det skulle dröja innan vi fick ngt överhuvudtaget sas, även om det tog rackarns så mkt längre tid än
vad Tesla sa.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är detta jag menar: Att ha beställt något idag, men bara till högre kostnad få något som sannolikt är bättre, men inte finns klart idag. Då betalar vi verkligen en framåtriktad R&D åt Tesla. Det skapar inte lojala kundgrupper. Vi betalar ändå rätt fett i och med bilarnas pris är rätt höga (ja, jag har koll på Tesla koncernens resultat och aktieutveckling).
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, okay, den delen kan bli kinkig. Om man måste vänta många månader på något som man trodde var tillgängligt på direkten vid beställning. Det kan man få lov att kinka över. Men det har ju inget med priserna att göra.Bjelke skrev:Förlåt om jag verkar lite grinig men jag är högst skeptisk till att dom skulle få fart på nya programvaran så snabbt som dom "påstår", jag tror att det mkt väl skulle kunna ta lika lång tid som förra ggn, detdanni skrev:Jag förstår faktiskt inte det här klagomålet. Du beställde en sak som kostade 32500 kr, och du kommer få precis vad du beställde för exakt det pris du beställde. Under tiden tog de fram en bättre version av det du beställde som kostar mer pengar, men de ger ändå dig möjligheten att när som helst uppgradera till den bättre versionen och du behöver bara betala mellanskillnaden. Hur kan det vara mer fair än så? Du får valet att låtsas som att inget har hänt, eller att låtsas som om du hade beställt senare och kunde ha valt den nyare, bättre versionen. Om problemet är när den nya funktionen blir tillgänglig, så kan du ju bara vänta med att uppgradera, men baserat på vad de sagt hittills så borde det vara tillgängligt innan din bil ens levereras.Rennwagen skrev:Absolut, AP1 funktioner som beställts kommer att fungera på AP2. Men det är som om du har beställt en Iphone 6 för 32.500 och får betala 20.000 mer för att få en Iphone 7. Marknadsutvecklingen gör att det blir mer funktioner och det skall bli billigare med dessa. Som någon skrev tidigare i tråden så kommer AP kosta 3-5000 en dag då tekniken är mer vedertagen. Det är fel att kräva 20.000 till när man inte ens vet då den utökade funktionaliteten är tillgänglig. Betala 20.000 till och du kanske får 5G om den kommer när den kommer.
vore ju inte precis första ggn dom gör så sas...
Och OM det dröjer länge så skulle iaf jag bli lika missnöjd som många blev när AP1 tog milt sagt lång tid att införa jämfört med vad som sagts...
Fast i det här fallet är det faktiskt ännu värre, dom som har beställt bilar nyligen med AP var ju säkra på vad dom skulle få för pengarna och även att det skulle finnas i bilen direkt, och nu
blir dom på obestämd tid blåsta på det istället.
När AP1 skulle införas så visste vi ju alla att det inte fanns i bilen vid leverans och var medvetna om att det skulle dröja innan vi fick ngt överhuvudtaget sas, även om det tog rackarns så mkt längre tid än
vad Tesla sa.
Jag tror faktiskt inte att det kommer ta så jättelång tid denna gången. De har rätt bra koll på de här grejerna vid det här laget, och jag tror att enda anledningen till dröjsmålet är att de vill ha x antal mils verklig körning för att säkerhetstesta den nya AP:n. Men den som lever får se...
Jag är mer positiv. Få bilar tillverkade med AP2 hårdvara hinner levereras ut till kund i år.
Tror det var model3ownersclub som sa att de trodde att bilar med AP2 kommer få minst AP1 funktionalitet i december.
När AP2 hårdvara kommer att utnyttjas fullt ut är dock svårt att säga.
Tror det var model3ownersclub som sa att de trodde att bilar med AP2 kommer få minst AP1 funktionalitet i december.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
Hoppas det blir så, både för köparnas skull men även för TeslasZalman3 skrev:Jag är mer positiv. Få bilar tillverkade med AP2 hårdvara hinner levereras ut till kund i år.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det var väl Elon själv som sa December på eventet, och med hans tideräkning så är det vara gissa på valfri torsdag i vår...
Med tanke på Teslas historik så skulle jag aldrig betala extra nu för varesig AP2 eller total självkörning. Det är ju ett totalt guldläge att ha betalat för AP1 och fått AP2 hårdvaran gratis. Nu är det ju bara till attsitta lugn i båten och vänta på att AP2 funkar som det ska och när det blir så bra att man bara måste ha ja, då kan man köpa det. Gissar på att det läget blir våren 2018eller något sånt.
Själv avbeställde jag min bil och beställde ny med både AP2 och självkörning. Leasar via firman, 5 år och 10 000 mil. 45% restvärde ger en kapitalkost på ca 47 500 kr för dessa men ränta på 86 500. Lägger man till efteråt kostar ju varje ca 11 000 kr mer samt räknas inte med i restvärdesgarantin. Tänker inte ta upp förmånsvärde på något av paketen förrän det funkar. Tror motiveringen att det inte funkar duger för att slippa straffavgift om det inte skulle godkännas vid kontroll. Värsta scenariot bör vara retroaktiv betalning.
Men själv är jag övertygad om att stora delar av AP2 kommer att funka i slutet av februari när jag får bilen. Troligtvis har väl Tesla tagit del av mycket av det Nvidia gjort, dom har ju satsat miljarder dollar i att ta fram både HW och mjukvaruverktyg till detta. Kombinera detta med Teslas erfarenhet samt att dom jobbat med det ett år redan så tror jag det redan funkar men måste verifieras genom att gå i bakgrunden på ett antal bilar i en massa mil innan man låser upp det.
Vad gäller självkörningen kommer nog systemet rent tekniskt att klara ganska mycket inom ett år eller så, men man får nog inte släppa ratten helt. Men det kommer jag att tycka är hur kul som helst ändå så jag räknar inte med mer än så.
Vi får väl se hur det går...
Men själv är jag övertygad om att stora delar av AP2 kommer att funka i slutet av februari när jag får bilen. Troligtvis har väl Tesla tagit del av mycket av det Nvidia gjort, dom har ju satsat miljarder dollar i att ta fram både HW och mjukvaruverktyg till detta. Kombinera detta med Teslas erfarenhet samt att dom jobbat med det ett år redan så tror jag det redan funkar men måste verifieras genom att gå i bakgrunden på ett antal bilar i en massa mil innan man låser upp det.
Vad gäller självkörningen kommer nog systemet rent tekniskt att klara ganska mycket inom ett år eller så, men man får nog inte släppa ratten helt. Men det kommer jag att tycka är hur kul som helst ändå så jag räknar inte med mer än så.
Vi får väl se hur det går...
- Bjelke
- Teslaägare
Ungefär så kan man väl resonera tycker jag oxoLarsL skrev:Med tanke på Teslas historik så skulle jag aldrig betala extra nu för varesig AP2 eller total självkörning. Det är ju ett totalt guldläge att ha betalat för AP1 och fått AP2 hårdvaran gratis. Nu är det ju bara till attsitta lugn i båten och vänta på att AP2 funkar som det ska och när det blir så bra att man bara måste ha ja, då kan man köpa det. Gissar på att det läget blir våren 2018eller något sånt.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Med tanke på hur dollarn utvecklats efter valet tycker jag att det bara blir tydligare att det är bra att köpa nu istället för sen.
Jag tror att priset kommer stiga, både på kort sikt (valutajustering) och lång sikt (när funktionaliteten väl är levererad lär de ta bort rabatten som man nu får för att man förskottsbetalar).
Jag har fortfarande inte hört något ifrån dem och har därför inte slutgiltigt bestämt mig ännu, men funderar på att ta kontakt själv för att "förutsättningslöst" höra lite om vad som gäller och därmed få erbjudandet om uppgradering så att jag kan tacka ja till ett pris i SEK nu innan de valutakorrigerar igen.
Jag tror att priset kommer stiga, både på kort sikt (valutajustering) och lång sikt (när funktionaliteten väl är levererad lär de ta bort rabatten som man nu får för att man förskottsbetalar).
Jag har fortfarande inte hört något ifrån dem och har därför inte slutgiltigt bestämt mig ännu, men funderar på att ta kontakt själv för att "förutsättningslöst" höra lite om vad som gäller och därmed få erbjudandet om uppgradering så att jag kan tacka ja till ett pris i SEK nu innan de valutakorrigerar igen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD