AP2.0 är här

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: AP2.0 är här

Inlägg av Pontus »

kangru skrev:
Det finns en video nu på https://www.tesla.com/sv_SE/blog/all-te ... g-hardware och den ger mig ordentliga VILL HA vibbar.
Ha, kul. Det är ju så man vill att det ska fungera. Hoppas model 3 klarar allt det där redan från start, dvs att all mjukvara och alla lagliga krav är klara då.
Det ser ju också ut att vara en riktig stockholms AP då den lägger sig i vänster filen utan att det finns bilar i den högra filen :mrgreen:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Ska bli intressant att se hur AP2 klarar halkkörning, isfläckar, rådjur mm. Det blir nog övertid på nVidia
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

NVIDA är väl bara CPU leverantör här?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

kangru skrev:
Det finns en video nu på https://www.tesla.com/sv_SE/blog/all-te ... g-hardware och den ger mig ordentliga VILL HA vibbar.
Grymt :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Gustafsson skrev:
Ska bli intressant att se hur AP2 klarar halkkörning, isfläckar, rådjur mm. Det blir nog övertid på nVidia
nVidia? du menar Photoshop
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

kangru skrev:
Trots att det är väldigt imponerande vad bilen klarar i trafiken så går jag ändå igång mest på när den parkerar själv! :D :D :D
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Verkar som videon är satt på x2 vid uppspelning, lite fusk á la Johaug :D
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Satan va pepp :D Var lite grinig över att priset på Model S ökade igen men efter att ha sett denna videon är det glömt 8-)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

PNK46 skrev:
Jag har beställt MX90D den 3/10 med leveransen i februari 2017. Beställning har bekräftats den 16/10. i köpeavtal som jag har printat ut samma dag står ”autopilot funktioner 32600”.
Nu när jag tittar på My Tesla ser jag att fordonskonfiguration i köpeavtal blev ändrat till ”Autopilot Hårdvara 1 med komfortfunktioner 32 600” Kan inte hitta förklaringen till ”komfortfunktioner”, är det kanske det nya Enhanced Autopilot mjuk och hårdvara??
Fwiw, mitt avtal är inte uppdaterat. Står bara Autopilot-funktioner 32600:-.

Återstår att se vad vi som beställt innan, men tar leverans efter nya hårdvaran får för erbjudande. Köpeavtalet är ju ett avtal, så de måste leverera en bil med minst så mycket autopilot-funktioner som var specifikation när vi ingick avtalet. Tror inte vi kommer ha förlorat på att beställa innan skiftet, frågan är hur mycket vi vunnit, dvs hur mycket det kommer kosta oss totalt att få fulla autonomipaketet.

Ville egentligen ha en 100D med AP2 när jag beställde, men oro for prishöjning och ändrade villkor runt supercharging fick mig att beställa i september och begära framskjuten leverans till mars med förhoppningen att därmed pricka rätt.

AP2 tror jag får störst inverkan på andrahandsvärdet, så mycket nöjd nu. Hoppas på fortsatt tur med timingen!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

kangru skrev:
De är mycket mer än så:
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Har fått svar från DS. Bil beställd får HW 2.0 och då kan jag välja att köpa till mjukvara för 21.400 + 32.600. Beställt var det här!
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Frågan är vad som händer om du inte skulle uppgraderat?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Undrar om det ska kosta så mycket till M3 också, blir ju nästan 20% av grundpriset för full autopilotfunktionalitet. Känns ganska saftigt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

TiborBlomhall skrev:
kangru skrev:
De är mycket mer än så:
Den teorin stämmer inte riktigt med vad som står i denna artikel:
https://electrek.co/2016/10/20/tesla-ne ... la-vision/
Electrek skrev:
Unlike the first generation of the system in partnership with Mobileye, there’s no third-party software involved here. The vision processing system is built on a Tesla-developed neural net running on Nvidia’s CUDA parallel computing platform.

As we reported, the system was expected to run on Nvidia hardware and while the company recently launched a few platforms built especially for self-driving cars, Tesla went with a less expensive solution: a Nvidia Titan GPU.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

DS skrev att bilen annars kommer med befintlig mjukvara men med nya hårdvaran om man inte lägger till de nya paketen. Undrar om det stämmer?
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

Challe76a skrev:
DS skrev att bilen annars kommer med befintlig mjukvara men med nya hårdvaran om man inte lägger till de nya paketen. Undrar om det stämmer?
Kan ju inte stämma, befintlig mjukvara passar ju inte den nya hårdvaran så som jag förstått..
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

Autopilot är en av anledningarna till jag köpte en tesla. Missade tyvärr allt med 1 mån..

Funderar på att lämna tillbaka bilen till Tesla och köpa en ny den har gått 160 mil.. Men
sen tänkte jag att den nya enhanced AP kommer ju kanske ta ett tag innan den fungerar
och jag tyckte inte av beskrivningen att döma att den ger så mycket mer än befintliga AP.

Full autonomi lär ju inte hända i Sverige på flera år ändå regelmässigt..

Så man kanske skall byta den när leasingen går ut efter 3 år istället..
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

TiborBlomhall skrev:
kangru skrev:
De är mycket mer än så:
Det där är en demo som NVIDIA har gjort, titta i mitten så ser du att det inte är den vanliga skärmen utan en specialare.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Challe76a skrev:
Tesla är verkligen usla på att kommunicera.

Det framgår ju tydligt att så inte är fallet.

https://www.tesla.com/blog/all-tesla-ca ... g-hardware
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Seriöst så fattar jag inte varför man skulle betala 32500 nu för fullt autonom bil när det troligtvis är 2-3 år tills det överhuvudtaget är lagligt. Känns ganska bortkastat. Kanske tar ändå längre tid innan EU godkänner det.

Sen är den stora frågan; vad av extra funktioner får man när man nu betalar 54000 för grundpaketet av AP kontra vad gamla bilar har med AP1? Klarar bilen något mer eller har man bara fått ett gäng extra sensorer och kameror som egentligen inte gör mer än AP1?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

HelectriC skrev:

Sen är den stora frågan; vad av extra funktioner får man när man nu betalar 54000 för grundpaketet av AP kontra vad gamla bilar har med AP1? Klarar bilen något mer eller har man bara fått ett gäng extra sensorer och kameror som egentligen inte gör mer än AP1?
Eftersom den nu även kan titta bakåt så ska den i princip klara all körning den det att du kör på en motorväg tills du ska köra av en. Den ska alltså kunna byta fil, ta avfarter till annan motorväg mm utan att du ska behöva slå på blinkersen efter det att du kollat så att filen utanför är fri.
18650

Inlägg av 18650 »

Ser inte körningen i teslas film ut som en fyllekörning? Ganska vida svängar över i mötande körfält och så vidare.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
HelectriC skrev:

Eftersom den nu även kan titta bakåt så ska den i princip klara all körning den det att du kör på en motorväg tills du ska köra av en. Den ska alltså kunna byta fil, ta avfarter till annan motorväg mm utan att du ska behöva slå på blinkersen efter det att du kollat så att filen utanför är fri.
Ok, så ganska minimala skillnader mot AP1 med andra ord? Blinkersen är ju kul att slippa, men känns inte som en sensation.

Kommentar från Teslas kommunikationsdirektör i Norge:
Derfor vil enn så lenge de aller nyeste Teslaene til og med mangle funksjoner som er tilgjengelig på biler med første generasjon Autopilot – inkludert enkelte funksjoner som automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling, feltholder og aktiv cruisekontroll.

Say what?? Man kommer alltså inte ens ha adaptiv farthållare om man betalat 54000 för grundpaketet. Att köra runt i kanske 6månader utan adaptiv farthållare hade varit fullständigt oacceptabelt för mig, jag klarar mig inte utan, har haft nån hyrbil utan och jag sitter och stör mig på det HELA tiden. Tack Tesla för att ni sparat mig från att beställa ny bil ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
vigge50

Inlägg av vigge50 »

HelectriC skrev:
vigge50 skrev:
HelectriC skrev:

Ok, så ganska minimala skillnader mot AP1 med andra ord? Blinkersen är ju kul att slippa, men känns inte som en sensation.

Derfor vil enn så lenge de aller nyeste Teslaene til og med mangle funksjoner som er tilgjengelig på biler med første generasjon Autopilot – inkludert enkelte funksjoner som automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling, feltholder og aktiv cruisekontroll.

Say what?? Man kommer alltså inte ens ha adaptiv farthållare om man betalat 54000 för grundpaketet. Att köra runt i kanske 6månader utan adaptiv farthållare hade varit fullständigt oacceptabelt för mig, jag klarar mig inte utan, har haft nån hyrbil utan och jag sitter och stör mig på det HELA tiden. Tack Tesla för att ni sparat mig från att beställa ny bil ;)
Ja, tydligen så måste de kalibrera det nya systemet så Tesla harsagt att de nya bilarna kommer till en början ha betydligt mindre funktioner än dagens bilar med autopilot men när de väl har kalibrerats så kommer de klara betydligt mer.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

HelectriC skrev:
vigge50 skrev:
HelectriC skrev:

Så här står det på Teslas hemsida
Before activating the features enabled by the new hardware, we will further calibrate the system using millions of miles of real-world driving to ensure significant improvements to safety and convenience. While this is occurring, Teslas with new hardware will temporarily lack certain features currently available on Teslas with first-generation Autopilot hardware, including some standard safety features such as automatic emergency braking, collision warning, lane holding and active cruise control. As these features are robustly validated we will enable them over the air, together with a rapidly expanding set of entirely new features. As always, our over-the-air software updates will keep customers at the forefront of technology and continue to make every Tesla, including those equipped with first-generation Autopilot and earlier cars, more capable over time.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/all-te ... g-hardware
Skriv svar