Övningsköring

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Övningsköring

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerker skrev: 08 jan 2024 11:24
Allt fler tar körkort för automat, och det är ju inget problem om man bara tänker sig köra elbil. Men både på mitt jobb och sambons jobb så har vi börjat få problem med folk som söker jobb och bara har körkort för automat när bilarna som de kommer tvingas köra är manuella. Så det är fortfarande lite för tidigt att nöja sig med körkort för automat, iaf om man tänker sig yrken där det är krav på körkort. Och i jobbannonserna får man lägga till "krav på körkort för manuell bil".
För oss var det 21 år sedan någon av våra bilar var manuellt växlade. Och på jobbet är det säkert 10 år sedan vi hade bilar utan automatlåda. Samma sak med de hyrbilar jag haft genom jobbet de senaste 10 åren. Så jag kommer inte på ett enda argument för att mina barn ska ta körkort för manuellt växlad bil. Blir även svårt att övningsköra privat när man inte äger någon sådan bil. Jag har 3 barn som jag övningskör med.

Men visst finns det fortfarande arbeten som kräver körkort för manuellt växlad bil. Men de minskar snabbt i antal.

Körskolan där ungarna går säger att mer än 50% av deras elever numera väljer att ta körkort för automat, och att de har stora problem att hitta nya körskolebilar som är manuellt växlade.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Övningsköring

Inlägg av MangeT »

Skyvandrare skrev: 08 jan 2024 01:01
Dottern har fyllt 16 och ska börja övningsköra, men hur f-n får man fast skylten bak på en 3:a? Bakluckan är ju visserligen av plåt men alla ytor är krökta.

Någon som har något tips?
I en Model 3 är det bara att kila fast skylten mot bakrutan med en filt eller tröja under. Brukar vi göra när jag övningskör med sonen och tidigare dotter.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Övningsköring

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev: 08 jan 2024 13:56
Jerker skrev: 08 jan 2024 11:24
Allt fler tar körkort för automat, och det är ju inget problem om man bara tänker sig köra elbil. Men både på mitt jobb och sambons jobb så har vi börjat få problem med folk som söker jobb och bara har körkort för automat när bilarna som de kommer tvingas köra är manuella. Så det är fortfarande lite för tidigt att nöja sig med körkort för automat, iaf om man tänker sig yrken där det är krav på körkort. Och i jobbannonserna får man lägga till "krav på körkort för manuell bil".
För oss var det 21 år sedan någon av våra bilar var manuellt växlade. Och på jobbet är det säkert 10 år sedan vi hade bilar utan automatlåda. Samma sak med de hyrbilar jag haft genom jobbet de senaste 10 åren. Så jag kommer inte på ett enda argument för att mina barn ska ta körkort för manuellt växlad bil. Blir även svårt att övningsköra privat när man inte äger någon sådan bil. Jag har 3 barn som jag övningskör med.

Men visst finns det fortfarande arbeten som kräver körkort för manuellt växlad bil. Men de minskar snabbt i antal.

Körskolan där ungarna går säger att mer än 50% av deras elever numera väljer att ta körkort för automat, och att de har stora problem att hitta nya körskolebilar som är manuellt växlade.
Ja, det går givetvis mot automat/oväxlat men frågan är hur lång övergångstiden är? Och kanske dröjer sig oväxlade kvar längre på vissa biltyper. Vi har lätta lastbilar och de verkar vara manuellt växlade som standard. Automatväxlade är dyrare och då väljer man manuell. Nu ska vi få vår första elbil även där, men den andra kommer inom överskådlig framtid vara en fossil och också manuellt växlad.

På sambons jobb har de en äldre bilpark och hyr en hel del på Rent a wreck och där är det värre att hitta automater.
Skriv svar