Sida 2 av 2

Re: Vad händer när orderboken sinar

Postat: 08 okt 2016 17:29
av bylund
LarsL skrev:
De "måste" skaffa sig en fabrik inne i EU för vi kan inte ha de här prissvängningarna pga dollarkursen med Model 3. Tror inte folk i allmänhet accepterar det, särskilt inte om det svänger upp och ned.
Fast Tesla kan ju förvisso välja att ta valutarisken själva istället. Det som skiljer mellan tillverkning i EU eller USA rent valutamässigt är ju främst lönen till de anställda. Kilopriset på aluminium t ex är ju liknande oavsett var fabriken ligger.

Vinsterna med tillverkning i EU är framförallt logistik och möjligen mindre tull. Särskilt på komponenter som tillverkas här, skulle jag tro.

Re: Vad händer när orderboken sinar

Postat: 08 okt 2016 18:19
av Zalman3
Elon pratar ju om att på sikt så kanske Gigafactory producerar mer Powerwall batterier än till bilar.
Skulle det bli en dip på försäljningen av S och X innan 3 tar fart, kan de ju sälja lite batterier till andra.
Känns som batteriköparna står i kö nu och är lite desperata, priset spelar mindre roll.

Har dock svårt att se att Tesla skulle få problem att sälja bilar.

De som VERKLIGEN har problem är fossilbils tillverkarna.
Panik har ju tex Toyota som chocksänker priset med 15%.

The regular Prius - the one that doesn't plug in - has base price of $25,550. Looking in last Saturday's paper at a random Toyota dealer advertisement, they advertised that all Prius models are being sold at $3,900 below sticker. That means $21,650 net, for a regular Prius.
http://seekingalpha.com/article/4010423 ... &dr=1#alt1

Re: Vad händer när orderboken sinar

Postat: 08 okt 2016 18:37
av AGCF
Orderboken har inte sinat, de har bara äntligen kommit ikapp lite på ordrarna. De levererade rekordmycket bilar Q3.

Re: Vad händer när orderboken sinar

Postat: 08 okt 2016 18:39
av Daoops
jtesla skrev:
Det finns ju naturligtvis lite olika sätt Tesla kan hantera en minskning av efterfrågan på S och X.

Jag tänker att de kan börja göra reklam? Införa rabatter och gruppköp (tex till stora företag)
Tidigare så har ju Tesla konsekvent och strategiskt inte gjort som andra tillverkare. Blir de tvingade att börja med liknande nu?
De skulle ju också kunna komma igång med produktionen av Modell 3 tidigare. Men det kanske är svårt?

Vilka andra metoder tror ni Tesla kan tänka sig att göra?
Ny marknader och expandera i Kina. Men även om det kanske inte gäller Fremont så mycket så kan Tesla Energy vara på väg att slå genom taket 2017 med powerpack 2.0 och solar roof. Har man väldigt hög produktion i Nevada och det dippar lite i Cali så kanske dom gör ett 60-trick med 90-batterier rent av.

Re: Vad händer när orderboken sinar

Postat: 08 okt 2016 19:15
av boreno
Jag gissar att de har optimerat både tillverknings- och inköpsprocesserna så mycket att de helt enkelt kan leverera mer, snabbare än nya order kommer in. Detta tror jag är en nödvändighet för att kunna leverera alla modell 3 när den produktionen startar. I mitt tycke är den viktigare frågan hur efterfrågan på nya bilar i allmänhet kommer utvecklas de kommande åren. En nedgång i ekonomin kan bli förödande för ett företag som så väl förbereder sig för riktig masstillverkning. Och vad en nedgång i ekonomin faktiskt innebär, dvs var den sker, vad som orsakar den och hur den påverkar andra ekonomier - det är vad vi betalar analytiker för att misslyckas att förutspå. Det är någonstans från det hållet jag försöker analysera Tesla, inte utifrån deras orderböcker, eftersom jag är säker på att 1) i en god ekonomi ligger de bättre till än alla andra, och 2) i en dålig ekonomi har de produkter och produktionskapacitet att leverera till höga marginaler (läs: dyra bilar) och produkter som är mer attraktiva än konkurrenterna.

Re: Vad händer när orderboken sinar

Postat: 08 okt 2016 20:50
av far1far2
boreno skrev:
Jag gissar att de har optimerat både tillverknings- och inköpsprocesserna så mycket att de helt enkelt kan leverera mer, snabbare än nya order kommer in. Detta tror jag är en nödvändighet för att kunna leverera alla modell 3 när den produktionen startar. I mitt tycke är den viktigare frågan hur efterfrågan på nya bilar i allmänhet kommer utvecklas de kommande åren. En nedgång i ekonomin kan bli förödande för ett företag som så väl förbereder sig för riktig masstillverkning. Och vad en nedgång i ekonomin faktiskt innebär, dvs var den sker, vad som orsakar den och hur den påverkar andra ekonomier - det är vad vi betalar analytiker för att misslyckas att förutspå. Det är någonstans från det hållet jag försöker analysera Tesla, inte utifrån deras orderböcker, eftersom jag är säker på att 1) i en god ekonomi ligger de bättre till än alla andra, och 2) i en dålig ekonomi har de produkter och produktionskapacitet att leverera till höga marginaler (läs: dyra bilar) och produkter som är mer attraktiva än konkurrenterna.
Absolut. Första bilen levererades 2012. Det är bara 4 år sen! Inkörningen är väl färdig kantänka. Kan inte se att det skulle vara nån varningsklocka att dom börjar få flyt!

Re: Vad händer när orderboken sinar

Postat: 08 okt 2016 21:00
av jtesla
Får inget medhåll i min analys/oro här på forumet i alla fall ;-)
Jag hoppas ni har rätt och jag funderar i onödan. Det lär väl visa sig framåt Q1/Q2 2017.

Re: Vad händer när orderboken sinar

Postat: 08 okt 2016 21:25
av bullen
Ända sedan Tesla startade har man oroat sig för att dom inte ska få upp produktionshastigheten. När dom väl får det oroar man sig för att dom inte får in beställningar så det räcker. Vill man oroa sig hittar man alltid nåt.

Re: Vad händer när orderboken sinar

Postat: 08 okt 2016 22:21
av boreno
jtesla skrev:
Jag hoppas ni har rätt och jag funderar i onödan.
Man funderar aldrig i onödan (om man inte drar ut på det och "funderar" på att köpa elbil, så klart. Amen).

Jag tackar i alla fall för dina funderingar på forumet. De fick mig att...
...fundera.

Re: Vad händer när orderboken sinar

Postat: 09 okt 2016 08:08
av Toja
När jag beställde i augusti fara året så gick bilen i produktion ca 3 veckor efter.
Det som tar lång tid är transporten till Europa.
Transporten verkar gå fortare nu

Re: Vad händer när orderboken sinar

Postat: 09 okt 2016 08:16
av Zalman3
Jag beställde i september och får den i februari /mars.

Re: Vad händer när orderboken sinar

Postat: 15 okt 2016 13:20
av vigge50
I kvartalsrapporten för andra kvartalet förra året står det två intressanta saker.
At the beginning of Q2, we had very few Model X test drive cars in our stores and no refreshed Model S vehicles. Despite not having the refreshed Model S in stores for the full quarter, and not until June for international markets, Model S orders increased year over year. With the addition of Model X orders, total Q2 net new vehicle orders rose 67% from a year ago.
Och
We exited Q2 consistently producing nearly 2,000 vehicles per week and our total Q2 production of 18,345 vehicles constituted a new quarterly production record, up 18% from Q1 and up 43% from Q2 last year.
Om antal reservationer under andra kvartalet i år ökade mer än vad produktionen ökade borde de tyda på att orderboken fylls ut och det ska bli intressant och se hur siffrorna ser ut för tredje kvartalet, har antalet ordrar ökat mer eller mindre än produktionen?