Sida 2 av 3

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 28 sep 2016 13:19
av Off Grid Byggaren
Det är ju SuC som gör elbilarna riktigt användbara. Det är väl inte otänkbart att skattemasen tittar på betal SuC som till exempel Cleaver. Och sedan sätter marknadsvärde för snabbladdning enligt deras taxa.

SKV har ju varit hysteriska på att kolla upp vem som betalar för drivmedel tidigare.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 28 sep 2016 13:30
av LarsB
Jag är med på hur du tänker bylund, men i detta fall finns det inget värde på förmånen - finns inga kronor och ören nämnda någonstans.

Och när det gäller drivmedel så är det ju exakt den köpta mängden du skall betala för, du kan ju inte köpa "fri diesel för långresor under bilens livstid" någonstans och betala förmån för det, det är antal liter som räknas.

Skall SuC beskattas borde det baseras på antal kWh man fyllt på i så fall till ett "elsnittpris" eller nått liknande. Och hur skall det gå till. En samvetsfråga för brukaren i så fall antar jag. Skriv upp i körjournalen varje gång du fyller på vid SuC.

Man kan bara gissa...

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 28 sep 2016 18:44
av Spexhult
mati skrev:
Surfaren skrev:
Jag har iaf bestämt mig för att köpa min nästa Tesla privat, med redan skattade pengar. Känns väldigt krångligt detta med förmånsbil och det blir inte lättare om Skv får för sig att jaga efter oss som nån sorts skattesmitare.
Håller med. Är det verkligen så mycket billigare att ha förmånsbil? Det känns ju inte så.
Hej!

Läst forumet med stor entusiasm ett tag o nu även registrerat mig för att kunna vara lite mer aktiv Bild
Kör sedan ett knappt år S85D som förmånsbil via bolag som jag är majoritetsägare i.

Nedsättningen av förmånsvärdet gör det väsentligt mycket billigare att ha bilen som förmånsbil. Jag råder er som har alternativen att verkligen räkna igenom det innan ni väljer att köpa bilen privat istf via bolag och förmånsbeskattning. Det är nog minst 30% billigare totalkostnad via bilförmån även om man via bruttolöneavdrag står för alla bolagets kostnader.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 28 sep 2016 18:55
av mati
Hej och välkommen som aktiv medlem. :)
Tack för förklaringen. Jag har hittills aldrig haft möjlighet att ha förmånsbil, tack vare snåla arbetsgivare. Jag har därför aldrig räknat på det heller. Nu planerar jag dock att starta ett eget aktiebolag, så jag ska bli min egen chef. Då kan det eventuellt bli intressant med förmånsbil framöver. Om det verkligen lönar sig.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 28 sep 2016 20:08
av Off Grid Byggaren
Tyvärr är det inte speciellt lönsamt med bilar alls.

Är du egen företagare så är bilen oftast bara en stor kostnad.

Har du bestämt dig för att köpa en ny bil ger dock elbil i företaget lägre totalkostnad än att äga den privat.

Dessutom kan den i bästa fall även ge fler kunder, beroende på vilken verksamhet du har förstås.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 28 sep 2016 21:02
av mati
Off Grid Byggaren skrev:
Tyvärr är det inte speciellt lönsamt med bilar alls.

Är du egen företagare så är bilen oftast bara en stor kostnad.

Har du bestämt dig för att köpa en ny bil ger dock elbil i företaget lägre totalkostnad än att äga den privat.

Dessutom kan den i bästa fall även ge fler kunder, beroende på vilken verksamhet du har förstås.
Det är klart att bilen är en kostnad, oavsett om jag äger den privat eller inte. Men det går inte heller att vara utan bil. Det där med häst och vagn har börjat kännas ljte gammaldags, jag föredrar bilen faktiskt. ;)

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 28 sep 2016 21:24
av Off Grid Byggaren
mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tyvärr är det inte speciellt lönsamt med bilar alls.

Är du egen företagare så är bilen oftast bara en stor kostnad.

Har du bestämt dig för att köpa en ny bil ger dock elbil i företaget lägre totalkostnad än att äga den privat.

Dessutom kan den i bästa fall även ge fler kunder, beroende på vilken verksamhet du har förstås.
Det är klart att bilen är en kostnad, oavsett om jag äger den privat eller inte. Men det går inte heller att vara utan bil. Det där med häst och vagn har börjat kännas ljte gammaldags, jag föredrar bilen faktiskt. ;)
Det jag menade var att om du har ett nystartat AB kan det vara bra att inte dra på sig allt för höga fasta månadskostnader i början. Med har du tillräckliga och säkra intäkter hela tiden är det ju inget problem.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 29 sep 2016 05:58
av mati
Off Grid Byggaren skrev:
Det jag menade var att om du har ett nystartat AB kan det vara bra att inte dra på sig allt för höga fasta månadskostnader i början. Med har du tillräckliga och säkra intäkter hela tiden är det ju inget problem.
Jaha, det var så du menar. Nä, jag har ju en bil. Finns i nuläget ingen anledning att köpa en ny bil, bara för att det är lite billigare att köpa den på företaget än privat. Totalt sett måste det ju helt klart vara bäst att köra den privata Teslan ett tag till. Däremot så kan det ju vara intressant när det är dags att byta bort den mot valfri elbil. Det behöver absolut inte vara en Tesla.
Intäkterna lär inte vara några bekymmer. Jag har att göra flera år framöver. :)

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 29 sep 2016 06:28
av Surfaren
mati skrev:
Det behöver absolut inte vara en Tesla.
Bild Varför svär han i kyrkan?

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 29 sep 2016 06:38
av mati
Surfaren skrev:
mati skrev:
Det behöver absolut inte vara en Tesla.
Varför svär han i kyrkan?
Nja, man vet ju inte om det dyker upp nåt annat/bättre om några år. Min förhoppning är att det kommer fler bra elbilar så man kan välja lite. Teslan är egentligen alldeles för stor och för dyr för mina behov. Jag köpte den mer som nåt slags en-gång-i-livet grej. Jag har aldrig tidigare ägt bilar i den prisklassen och jag tänker återgå till lite mer lagom prissatta (el-)bilar så fort de finns på marknaden.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 30 sep 2016 06:41
av EnTraktor
Kan man inte jämföra superladdare med mobilabonnemang? I början ansåg Skatteverket att man skulle förmånsbeskattas på privatsamtal från jobbmobilen, fram tills fast pris avtalen dök upp. Då kom Skatteverket med ett förtydligande

https://www.skatteverket.se/omoss/press ... 79d42.html
Första förutsättningen för skattefrihet är att arbetsgivaren har abonnemang mot fast avgift och det inte går att särskilja det privata användandet.
Vad skiljer då ett mobilabonemmang från supercharger-laddning? Båda är en fast avgift som betalas av arbetsgivaren och det går inte särskilja det privata användandet.
I fallet supercharger så indikerar allt att man dessutom privat får betala förmånsskatt för denna tjänst, så det finns ingen som helst logik i att skatteverket ska jaga Teslaförare som laddar.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 30 sep 2016 06:58
av Bjelke
EnTraktor skrev:
Kan man inte jämföra superladdare med mobilabonnemang? I början ansåg Skatteverket att man skulle förmånsbeskattas på privatsamtal från jobbmobilen, fram tills fast pris avtalen dök upp. Då kom Skatteverket med ett förtydligande

https://www.skatteverket.se/omoss/press ... 79d42.html
Första förutsättningen för skattefrihet är att arbetsgivaren har abonnemang mot fast avgift och det inte går att särskilja det privata användandet.
Vad skiljer då ett mobilabonemmang från supercharger-laddning? Båda är en fast avgift som betalas av arbetsgivaren och det går inte särskilja det privata användandet.
I fallet supercharger så indikerar allt att man dessutom privat får betala förmånsskatt för denna tjänst, så det finns ingen som helst logik i att skatteverket ska jaga Teslaförare som laddar.
Mycket bra! :)
Håller med fullständigt.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 30 sep 2016 07:52
av bylund
EnTraktor skrev:
Kan man inte jämföra superladdare med mobilabonnemang? I början ansåg Skatteverket att man skulle förmånsbeskattas på privatsamtal från jobbmobilen, fram tills fast pris avtalen dök upp. Då kom Skatteverket med ett förtydligande

https://www.skatteverket.se/omoss/press ... 79d42.html
Första förutsättningen för skattefrihet är att arbetsgivaren har abonnemang mot fast avgift och det inte går att särskilja det privata användandet.
Vad skiljer då ett mobilabonemmang från supercharger-laddning? Båda är en fast avgift som betalas av arbetsgivaren och det går inte särskilja det privata användandet.
I fallet supercharger så indikerar allt att man dessutom privat får betala förmånsskatt för denna tjänst, så det finns ingen som helst logik i att skatteverket ska jaga Teslaförare som laddar.
Fast om man skulle få ner förmånsvärdet och sedan skatta för förmånen så borde det bli billigare för förmånstagaren? Det är ju inte många kr marknadsvärde på elen per laddning för privat bruk. Vi pratar ju tior, inte hundralappar.

Mindre roligt för löneavdelningen att administrera dock.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 30 sep 2016 08:46
av danni
mati skrev:
Hej och välkommen som aktiv medlem. :)
Tack för förklaringen. Jag har hittills aldrig haft möjlighet att ha förmånsbil, tack vare snåla arbetsgivare. Jag har därför aldrig räknat på det heller. Nu planerar jag dock att starta ett eget aktiebolag, så jag ska bli min egen chef. Då kan det eventuellt bli intressant med förmånsbil framöver. Om det verkligen lönar sig.
Förmånsbeskattningen har inte hängt med i utvecklingen så överlag är det billigare att ta en ny bil som firmabil än att köpa samma nya bil privat, om det inte rör sig om riktigt dyra bilar. När det gäller elbilar är förmånsvärdet så enormt reducerat att det blir extremt mycket billigare att ha den som firmabil. Jag har räknat på det, det skiljer mycket.

Det verkar vara ett ämne som intresserar många. Åh, om ändå Teslapodden kunde göra ett avsnitt om exakt det här ;)

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 30 sep 2016 09:38
av BigDaddyT
danni skrev:
Jag tycker det här känns riktigt löjligt. Förmånsbeskattningen ska ju täcka upp för saker man får på jobbets bekostnad och jämna ut kostnaderna mellan förmånsbil och privatbil. Supercharging ingår både för företag och privatkunder. Jag ser inte hur de ska kunna argumentera för något annat än att supercharging ingår i det förmånsvärde man redan betalar (särskilt sedan Regeringsrätten fastställt att till och med trängselskatten ska anses ingå i det förmånsvärde man redan betalar). Och det gäller även om förmånsvärdet är nedsatt - nedsättningen görs ju av andra anledningar och ska inte innebära att det istället skulle uppstå en annan förmån.

Det hade varit väldigt intressant att få det här rättsligt prövat, men jag tänker inte anmäla mig som frivillig om man säger så :mrgreen:
Har för mig att man tidigare sagt att el för motorvärme kan ingå i parkeringsplats och har man tjänstebil så ingår förmånen av parkeringsplats i förmånsvärdet på bilen. Borde ju inte vara någon skillnad om elen går till bilen eller motorvärmaren förutom att det är större volymer.

Frågan är hur det är med laddning av mobiler på jobbet. Jag har ju flat rate på min jobbmobil och får därför använda den privat utan förmånsbeskattning men elen som förbrukas för mina privatasamtal laddar jag upp på kontoret ? :-)

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 30 sep 2016 10:00
av mati
danni skrev:
Förmånsbeskattningen har inte hängt med i utvecklingen så överlag är det billigare att ta en ny bil som firmabil än att köpa samma nya bil privat, om det inte rör sig om riktigt dyra bilar. När det gäller elbilar är förmånsvärdet så enormt reducerat att det blir extremt mycket billigare att ha den som firmabil. Jag har räknat på det, det skiljer mycket.
Finns det en bra (dvs hyfsat lättbegriplig) kalkyl för det? Det verkar inte finnas ett enkelt sätt att beräkna prisskillnaden mellan privatägd bil och förmånsbil. Åtminstone inte vad jag kan hitta.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 30 sep 2016 10:16
av danni
mati skrev:
danni skrev:
Förmånsbeskattningen har inte hängt med i utvecklingen så överlag är det billigare att ta en ny bil som firmabil än att köpa samma nya bil privat, om det inte rör sig om riktigt dyra bilar. När det gäller elbilar är förmånsvärdet så enormt reducerat att det blir extremt mycket billigare att ha den som firmabil. Jag har räknat på det, det skiljer mycket.
Finns det en bra (dvs hyfsat lättbegriplig) kalkyl för det? Det verkar inte finnas ett enkelt sätt att beräkna prisskillnaden mellan privatägd bil och förmånsbil. Åtminstone inte vad jag kan hitta.
Jag har en sån kalkyl som du kan titta på här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... 6relse.xls

Tanken med den är just att det ska bli lättare att jämföra mellan olika bilar som kanske slår olika på företagets ekonomi och den privata ekonomin, men också att kunna jämföra med rent privatägda bilar. Därför gör jag så att jag utgår från att räkna om alla kostnader för företaget som om jag istället hade tagit ut samma summa som extra lön. Dvs jämförelsen gäller mellan "skaffa företagsbil eller ta ut motsvarande pengar som lön och skaffa privatbil", typ.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 30 sep 2016 12:44
av mati
Coolt. Tack. :)

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 30 sep 2016 13:54
av Pontus
danni skrev:
mati skrev:
danni skrev:
Förmånsbeskattningen har inte hängt med i utvecklingen så överlag är det billigare att ta en ny bil som firmabil än att köpa samma nya bil privat, om det inte rör sig om riktigt dyra bilar. När det gäller elbilar är förmånsvärdet så enormt reducerat att det blir extremt mycket billigare att ha den som firmabil. Jag har räknat på det, det skiljer mycket.
Finns det en bra (dvs hyfsat lättbegriplig) kalkyl för det? Det verkar inte finnas ett enkelt sätt att beräkna prisskillnaden mellan privatägd bil och förmånsbil. Åtminstone inte vad jag kan hitta.
Jag har en sån kalkyl som du kan titta på här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... 6relse.xls

Tanken med den är just att det ska bli lättare att jämföra mellan olika bilar som kanske slår olika på företagets ekonomi och den privata ekonomin, men också att kunna jämföra med rent privatägda bilar. Därför gör jag så att jag utgår från att räkna om alla kostnader för företaget som om jag istället hade tagit ut samma summa som extra lön. Dvs jämförelsen gäller mellan "skaffa företagsbil eller ta ut motsvarande pengar som lön och skaffa privatbil", typ.
Men supermiljöbilspremien innehåller ingen moms dvs företaget får tillbaka hela 40 tkr. Bara en notis.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 01 okt 2016 00:34
av joel80
Har man en bil som kan gå på el kan man också med fördel se till att betala allt drivmedel med privata pengar. Man kan då ta ut 9.50kr/mil skattefritt från firman i ersättning. (enbart diesel ger bara 6.50kr/mil, men har man hybrid med möjlighet till eldrift är det 9.50kr/mil som gäller.) Kör man åtminstone hälften av milen på el går man bra plus på det. Jag snittar ca 3.5l/100km diesel, plus ungefär 8-10kwh/100km. Betalar inte mer än 68öre/kwh inkl skatter och så alltså ca 44kr för diesel och 6-7kr för el.. Troligen lite lägre då jag får en och annan kwh gratis på allmänna laddare och ett och annan kupevärmaruttag.
En kostnad på ca 50kr/100km alltså.. Och samtidigt kan jag plocka ut 95kr skattefritt.

Det hade blivit struligt att göra tvärtom då jag inte kan urskilja laddningen hemma på ett tillfredsställande sätt för Skatteverket för att kunna dra det på firman. Så då hade jag ändå inte fått ersättning för elen.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 01 okt 2016 15:19
av danni
Pontus skrev:
danni skrev:
mati skrev:
danni skrev:
Förmånsbeskattningen har inte hängt med i utvecklingen så överlag är det billigare att ta en ny bil som firmabil än att köpa samma nya bil privat, om det inte rör sig om riktigt dyra bilar. När det gäller elbilar är förmånsvärdet så enormt reducerat att det blir extremt mycket billigare att ha den som firmabil. Jag har räknat på det, det skiljer mycket.
Finns det en bra (dvs hyfsat lättbegriplig) kalkyl för det? Det verkar inte finnas ett enkelt sätt att beräkna prisskillnaden mellan privatägd bil och förmånsbil. Åtminstone inte vad jag kan hitta.
Jag har en sån kalkyl som du kan titta på här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... 6relse.xls

Tanken med den är just att det ska bli lättare att jämföra mellan olika bilar som kanske slår olika på företagets ekonomi och den privata ekonomin, men också att kunna jämföra med rent privatägda bilar. Därför gör jag så att jag utgår från att räkna om alla kostnader för företaget som om jag istället hade tagit ut samma summa som extra lön. Dvs jämförelsen gäller mellan "skaffa företagsbil eller ta ut motsvarande pengar som lön och skaffa privatbil", typ.
Men supermiljöbilspremien innehåller ingen moms dvs företaget får tillbaka hela 40 tkr. Bara en notis.
Ah, hmmm, jag hade fått för mig att leasingbolaget minskar restskulden inkl moms med 40k. Men det kanske är restskulden exkl moms som minskas med 40k. Svårt att få klarhet i det där.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 01 okt 2016 22:06
av joel80
Jag fick en utbetalning efter typ 2 månader.. Alltså 40k insatta på företagskontot.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 23 okt 2016 08:21
av Hajjen
40 000 kr inkl moms.
Som företagare ska den hanteras via din skattedeklaration.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 23 okt 2016 08:34
av Pontus
Hajjen skrev:
40 000 kr inkl moms.
Som företagare ska den hanteras via din skattedeklaration.
Fick för mig att det beloppet inte innehåller någon moms, dvs det ska inte moms registreras i deklarationen alls.

Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!

Postat: 23 okt 2016 10:49
av Leo
Man kanske ska se det som 40" inkl EJ avlyftbar moms?

Dvs bilen "pris" inklusive moms sänks med 40000kr tack vare supermiljöbilspremien.