Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Re: Skatteverket jagar Teslaförare som laddar!
Det är ju SuC som gör elbilarna riktigt användbara. Det är väl inte otänkbart att skattemasen tittar på betal SuC som till exempel Cleaver. Och sedan sätter marknadsvärde för snabbladdning enligt deras taxa.
SKV har ju varit hysteriska på att kolla upp vem som betalar för drivmedel tidigare.
SKV har ju varit hysteriska på att kolla upp vem som betalar för drivmedel tidigare.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Jag är med på hur du tänker bylund, men i detta fall finns det inget värde på förmånen - finns inga kronor och ören nämnda någonstans.
Och när det gäller drivmedel så är det ju exakt den köpta mängden du skall betala för, du kan ju inte köpa "fri diesel för långresor under bilens livstid" någonstans och betala förmån för det, det är antal liter som räknas.
Skall SuC beskattas borde det baseras på antal kWh man fyllt på i så fall till ett "elsnittpris" eller nått liknande. Och hur skall det gå till. En samvetsfråga för brukaren i så fall antar jag. Skriv upp i körjournalen varje gång du fyller på vid SuC.
Man kan bara gissa...
Och när det gäller drivmedel så är det ju exakt den köpta mängden du skall betala för, du kan ju inte köpa "fri diesel för långresor under bilens livstid" någonstans och betala förmån för det, det är antal liter som räknas.
Skall SuC beskattas borde det baseras på antal kWh man fyllt på i så fall till ett "elsnittpris" eller nått liknande. Och hur skall det gå till. En samvetsfråga för brukaren i så fall antar jag. Skriv upp i körjournalen varje gång du fyller på vid SuC.
Man kan bara gissa...
Hej!mati skrev:Håller med. Är det verkligen så mycket billigare att ha förmånsbil? Det känns ju inte så.Surfaren skrev:Jag har iaf bestämt mig för att köpa min nästa Tesla privat, med redan skattade pengar. Känns väldigt krångligt detta med förmånsbil och det blir inte lättare om Skv får för sig att jaga efter oss som nån sorts skattesmitare.
Läst forumet med stor entusiasm ett tag o nu även registrerat mig för att kunna vara lite mer aktiv

Kör sedan ett knappt år S85D som förmånsbil via bolag som jag är majoritetsägare i.
Nedsättningen av förmånsvärdet gör det väsentligt mycket billigare att ha bilen som förmånsbil. Jag råder er som har alternativen att verkligen räkna igenom det innan ni väljer att köpa bilen privat istf via bolag och förmånsbeskattning. Det är nog minst 30% billigare totalkostnad via bilförmån även om man via bruttolöneavdrag står för alla bolagets kostnader.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej och välkommen som aktiv medlem.
Tack för förklaringen. Jag har hittills aldrig haft möjlighet att ha förmånsbil, tack vare snåla arbetsgivare. Jag har därför aldrig räknat på det heller. Nu planerar jag dock att starta ett eget aktiebolag, så jag ska bli min egen chef. Då kan det eventuellt bli intressant med förmånsbil framöver. Om det verkligen lönar sig.

Tack för förklaringen. Jag har hittills aldrig haft möjlighet att ha förmånsbil, tack vare snåla arbetsgivare. Jag har därför aldrig räknat på det heller. Nu planerar jag dock att starta ett eget aktiebolag, så jag ska bli min egen chef. Då kan det eventuellt bli intressant med förmånsbil framöver. Om det verkligen lönar sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
Tyvärr är det inte speciellt lönsamt med bilar alls.
Är du egen företagare så är bilen oftast bara en stor kostnad.
Har du bestämt dig för att köpa en ny bil ger dock elbil i företaget lägre totalkostnad än att äga den privat.
Dessutom kan den i bästa fall även ge fler kunder, beroende på vilken verksamhet du har förstås.
Har du bestämt dig för att köpa en ny bil ger dock elbil i företaget lägre totalkostnad än att äga den privat.
Dessutom kan den i bästa fall även ge fler kunder, beroende på vilken verksamhet du har förstås.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Det är klart att bilen är en kostnad, oavsett om jag äger den privat eller inte. Men det går inte heller att vara utan bil. Det där med häst och vagn har börjat kännas ljte gammaldags, jag föredrar bilen faktiskt.Off Grid Byggaren skrev:Tyvärr är det inte speciellt lönsamt med bilar alls.

- Off Grid Byggaren
Det jag menade var att om du har ett nystartat AB kan det vara bra att inte dra på sig allt för höga fasta månadskostnader i början. Med har du tillräckliga och säkra intäkter hela tiden är det ju inget problem.mati skrev:Det är klart att bilen är en kostnad, oavsett om jag äger den privat eller inte. Men det går inte heller att vara utan bil. Det där med häst och vagn har börjat kännas ljte gammaldags, jag föredrar bilen faktiskt.Off Grid Byggaren skrev:Tyvärr är det inte speciellt lönsamt med bilar alls.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Jaha, det var så du menar. Nä, jag har ju en bil. Finns i nuläget ingen anledning att köpa en ny bil, bara för att det är lite billigare att köpa den på företaget än privat. Totalt sett måste det ju helt klart vara bäst att köra den privata Teslan ett tag till. Däremot så kan det ju vara intressant när det är dags att byta bort den mot valfri elbil. Det behöver absolut inte vara en Tesla.Off Grid Byggaren skrev:Det jag menade var att om du har ett nystartat AB kan det vara bra att inte dra på sig allt för höga fasta månadskostnader i början. Med har du tillräckliga och säkra intäkter hela tiden är det ju inget problem.
Intäkterna lär inte vara några bekymmer. Jag har att göra flera år framöver.

mati skrev:Det behöver absolut inte vara en Tesla.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Nja, man vet ju inte om det dyker upp nåt annat/bättre om några år. Min förhoppning är att det kommer fler bra elbilar så man kan välja lite. Teslan är egentligen alldeles för stor och för dyr för mina behov. Jag köpte den mer som nåt slags en-gång-i-livet grej. Jag har aldrig tidigare ägt bilar i den prisklassen och jag tänker återgå till lite mer lagom prissatta (el-)bilar så fort de finns på marknaden.Surfaren skrev:Varför svär han i kyrkan?mati skrev:Det behöver absolut inte vara en Tesla.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Kan man inte jämföra superladdare med mobilabonnemang? I början ansåg Skatteverket att man skulle förmånsbeskattas på privatsamtal från jobbmobilen, fram tills fast pris avtalen dök upp. Då kom Skatteverket med ett förtydligande
https://www.skatteverket.se/omoss/press ... 79d42.html
I fallet supercharger så indikerar allt att man dessutom privat får betala förmånsskatt för denna tjänst, så det finns ingen som helst logik i att skatteverket ska jaga Teslaförare som laddar.
Vad skiljer då ett mobilabonemmang från supercharger-laddning? Båda är en fast avgift som betalas av arbetsgivaren och det går inte särskilja det privata användandet.Första förutsättningen för skattefrihet är att arbetsgivaren har abonnemang mot fast avgift och det inte går att särskilja det privata användandet.
I fallet supercharger så indikerar allt att man dessutom privat får betala förmånsskatt för denna tjänst, så det finns ingen som helst logik i att skatteverket ska jaga Teslaförare som laddar.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Mycket bra!EnTraktor skrev:Kan man inte jämföra superladdare med mobilabonnemang? I början ansåg Skatteverket att man skulle förmånsbeskattas på privatsamtal från jobbmobilen, fram tills fast pris avtalen dök upp. Då kom Skatteverket med ett förtydligande
Vad skiljer då ett mobilabonemmang från supercharger-laddning? Båda är en fast avgift som betalas av arbetsgivaren och det går inte särskilja det privata användandet.Första förutsättningen för skattefrihet är att arbetsgivaren har abonnemang mot fast avgift och det inte går att särskilja det privata användandet.

Håller med fullständigt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Fast om man skulle få ner förmånsvärdet och sedan skatta för förmånen så borde det bli billigare för förmånstagaren? Det är ju inte många kr marknadsvärde på elen per laddning för privat bruk. Vi pratar ju tior, inte hundralappar.EnTraktor skrev:Kan man inte jämföra superladdare med mobilabonnemang? I början ansåg Skatteverket att man skulle förmånsbeskattas på privatsamtal från jobbmobilen, fram tills fast pris avtalen dök upp. Då kom Skatteverket med ett förtydligande
Mindre roligt för löneavdelningen att administrera dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Förmånsbeskattningen har inte hängt med i utvecklingen så överlag är det billigare att ta en ny bil som firmabil än att köpa samma nya bil privat, om det inte rör sig om riktigt dyra bilar. När det gäller elbilar är förmånsvärdet så enormt reducerat att det blir extremt mycket billigare att ha den som firmabil. Jag har räknat på det, det skiljer mycket.mati skrev:Hej och välkommen som aktiv medlem.![]()
Det verkar vara ett ämne som intresserar många. Åh, om ändå Teslapodden kunde göra ett avsnitt om exakt det här

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Har för mig att man tidigare sagt att el för motorvärme kan ingå i parkeringsplats och har man tjänstebil så ingår förmånen av parkeringsplats i förmånsvärdet på bilen. Borde ju inte vara någon skillnad om elen går till bilen eller motorvärmaren förutom att det är större volymer.danni skrev:Jag tycker det här känns riktigt löjligt. Förmånsbeskattningen ska ju täcka upp för saker man får på jobbets bekostnad och jämna ut kostnaderna mellan förmånsbil och privatbil. Supercharging ingår både för företag och privatkunder. Jag ser inte hur de ska kunna argumentera för något annat än att supercharging ingår i det förmånsvärde man redan betalar (särskilt sedan Regeringsrätten fastställt att till och med trängselskatten ska anses ingå i det förmånsvärde man redan betalar). Och det gäller även om förmånsvärdet är nedsatt - nedsättningen görs ju av andra anledningar och ska inte innebära att det istället skulle uppstå en annan förmån.
Det hade varit väldigt intressant att få det här rättsligt prövat, men jag tänker inte anmäla mig som frivillig om man säger så
Frågan är hur det är med laddning av mobiler på jobbet. Jag har ju flat rate på min jobbmobil och får därför använda den privat utan förmånsbeskattning men elen som förbrukas för mina privatasamtal laddar jag upp på kontoret ?

- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Finns det en bra (dvs hyfsat lättbegriplig) kalkyl för det? Det verkar inte finnas ett enkelt sätt att beräkna prisskillnaden mellan privatägd bil och förmånsbil. Åtminstone inte vad jag kan hitta.danni skrev:Förmånsbeskattningen har inte hängt med i utvecklingen så överlag är det billigare att ta en ny bil som firmabil än att köpa samma nya bil privat, om det inte rör sig om riktigt dyra bilar. När det gäller elbilar är förmånsvärdet så enormt reducerat att det blir extremt mycket billigare att ha den som firmabil. Jag har räknat på det, det skiljer mycket.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har en sån kalkyl som du kan titta på här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... 6relse.xlsmati skrev:Finns det en bra (dvs hyfsat lättbegriplig) kalkyl för det? Det verkar inte finnas ett enkelt sätt att beräkna prisskillnaden mellan privatägd bil och förmånsbil. Åtminstone inte vad jag kan hitta.danni skrev:Förmånsbeskattningen har inte hängt med i utvecklingen så överlag är det billigare att ta en ny bil som firmabil än att köpa samma nya bil privat, om det inte rör sig om riktigt dyra bilar. När det gäller elbilar är förmånsvärdet så enormt reducerat att det blir extremt mycket billigare att ha den som firmabil. Jag har räknat på det, det skiljer mycket.
Tanken med den är just att det ska bli lättare att jämföra mellan olika bilar som kanske slår olika på företagets ekonomi och den privata ekonomin, men också att kunna jämföra med rent privatägda bilar. Därför gör jag så att jag utgår från att räkna om alla kostnader för företaget som om jag istället hade tagit ut samma summa som extra lön. Dvs jämförelsen gäller mellan "skaffa företagsbil eller ta ut motsvarande pengar som lön och skaffa privatbil", typ.
Coolt. Tack. 

Men supermiljöbilspremien innehåller ingen moms dvs företaget får tillbaka hela 40 tkr. Bara en notis.danni skrev:Jag har en sån kalkyl som du kan titta på här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... 6relse.xlsmati skrev:Finns det en bra (dvs hyfsat lättbegriplig) kalkyl för det? Det verkar inte finnas ett enkelt sätt att beräkna prisskillnaden mellan privatägd bil och förmånsbil. Åtminstone inte vad jag kan hitta.danni skrev:Förmånsbeskattningen har inte hängt med i utvecklingen så överlag är det billigare att ta en ny bil som firmabil än att köpa samma nya bil privat, om det inte rör sig om riktigt dyra bilar. När det gäller elbilar är förmånsvärdet så enormt reducerat att det blir extremt mycket billigare att ha den som firmabil. Jag har räknat på det, det skiljer mycket.
Tanken med den är just att det ska bli lättare att jämföra mellan olika bilar som kanske slår olika på företagets ekonomi och den privata ekonomin, men också att kunna jämföra med rent privatägda bilar. Därför gör jag så att jag utgår från att räkna om alla kostnader för företaget som om jag istället hade tagit ut samma summa som extra lön. Dvs jämförelsen gäller mellan "skaffa företagsbil eller ta ut motsvarande pengar som lön och skaffa privatbil", typ.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Har man en bil som kan gå på el kan man också med fördel se till att betala allt drivmedel med privata pengar. Man kan då ta ut 9.50kr/mil skattefritt från firman i ersättning. (enbart diesel ger bara 6.50kr/mil, men har man hybrid med möjlighet till eldrift är det 9.50kr/mil som gäller.) Kör man åtminstone hälften av milen på el går man bra plus på det. Jag snittar ca 3.5l/100km diesel, plus ungefär 8-10kwh/100km. Betalar inte mer än 68öre/kwh inkl skatter och så alltså ca 44kr för diesel och 6-7kr för el.. Troligen lite lägre då jag får en och annan kwh gratis på allmänna laddare och ett och annan kupevärmaruttag.
En kostnad på ca 50kr/100km alltså.. Och samtidigt kan jag plocka ut 95kr skattefritt.
Det hade blivit struligt att göra tvärtom då jag inte kan urskilja laddningen hemma på ett tillfredsställande sätt för Skatteverket för att kunna dra det på firman. Så då hade jag ändå inte fått ersättning för elen.
En kostnad på ca 50kr/100km alltså.. Och samtidigt kan jag plocka ut 95kr skattefritt.
Det hade blivit struligt att göra tvärtom då jag inte kan urskilja laddningen hemma på ett tillfredsställande sätt för Skatteverket för att kunna dra det på firman. Så då hade jag ändå inte fått ersättning för elen.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ah, hmmm, jag hade fått för mig att leasingbolaget minskar restskulden inkl moms med 40k. Men det kanske är restskulden exkl moms som minskas med 40k. Svårt att få klarhet i det där.Pontus skrev:Men supermiljöbilspremien innehåller ingen moms dvs företaget får tillbaka hela 40 tkr. Bara en notis.danni skrev:Jag har en sån kalkyl som du kan titta på här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... 6relse.xlsmati skrev:Finns det en bra (dvs hyfsat lättbegriplig) kalkyl för det? Det verkar inte finnas ett enkelt sätt att beräkna prisskillnaden mellan privatägd bil och förmånsbil. Åtminstone inte vad jag kan hitta.danni skrev:Förmånsbeskattningen har inte hängt med i utvecklingen så överlag är det billigare att ta en ny bil som firmabil än att köpa samma nya bil privat, om det inte rör sig om riktigt dyra bilar. När det gäller elbilar är förmånsvärdet så enormt reducerat att det blir extremt mycket billigare att ha den som firmabil. Jag har räknat på det, det skiljer mycket.
Jag fick en utbetalning efter typ 2 månader.. Alltså 40k insatta på företagskontot.
40 000 kr inkl moms.
Som företagare ska den hanteras via din skattedeklaration.
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Fick för mig att det beloppet inte innehåller någon moms, dvs det ska inte moms registreras i deklarationen alls.Hajjen skrev:40 000 kr inkl moms.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Man kanske ska se det som 40" inkl EJ avlyftbar moms?
Dvs bilen "pris" inklusive moms sänks med 40000kr tack vare supermiljöbilspremien.
Dvs bilen "pris" inklusive moms sänks med 40000kr tack vare supermiljöbilspremien.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.