Nu var frågan till jtesla men jag kan svara för egen del också - jag kör samma däck som jag fick på bilen när den levererades, Michelin Pilot Sport 3. Inga skrap för min del heller, fastän jag skavt upp mot lite trottoarkanter och så. Den högre profilen på 19" hjälper till.Ferro94 skrev:Vad har du för däck på dem?jtesla skrev:Jag har 19 tum T Sportsline och de sticker inte ut. Har klarat mig hela sommaren utan märken på fälgarna. (Dock är jag försiktig om mina svarta fälgar då jag misstänker att skador syns tydligare än på silver)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tips på fälgar
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tips på fälgar
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Tips på fälgar
Jag flyttade över däcken som bilen levererades med. Pilot sport eller vad det nu är. Satte viterdäcken på originalfälgarna.Ferro94 skrev:Vad har du för däck på dem?jtesla skrev:Jag har 19 tum T Sportsline och de sticker inte ut. Har klarat mig hela sommaren utan märken på fälgarna. (Dock är jag försiktig om mina svarta fälgar då jag misstänker att skador syns tydligare än på silver)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Tips på fälgar
Michelin PS verkar vara tricket. Lämnade min på service idag och fick en P90DL (kul) med samma fälgar som jag (Turbin). Michelin-däcken som satt på går någon cm utanför fälgen, till skillnad från mina Continental där fälgen istället sticker strax utanför däcken. Fanns inte ett märke på lånebilens fälgar fastän den gått 2000 mil med olika förare. Så ser det inte riktigt ut på min... Fattar inte varför Tesla levererar Contis däck öht. Hade jag vetat detta så hade jag tjatat till mig Michelin (eller löst på ngt sätt).
Så om man vill ha original Turbin, se till att sätta på Michelin PS.
BTW... Någon som vet var man kan få fälgarna slipade och omlackade i Stockholmsområdet?
Så om man vill ha original Turbin, se till att sätta på Michelin PS.
BTW... Någon som vet var man kan få fälgarna slipade och omlackade i Stockholmsområdet?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Tips på fälgar
Intera i södra stockholmsförorten reparerar och lackerar fälgar
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Tips på fälgar
fakerlind skrev:Provar att göra ett nytt inlägg på rätt ställe
Jag är sugen på att köpa 20" till våren, är det någon som har tips på fälgar som passar bra till Model S? Jag skulle gärna köpa Teslas 21" men tycker de är på tok för dyra samt att jag får för mig att man slipper en del slitage och vägljud genom att gå ned en tum. Kommer använda 19" slipstream som vinterhjul.
Har en svart metallic S90D på ingång om det kan vara till hjälp.
Tack för alla tips på förhand!
http://---
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blanka Vossen 21" på svart MS mumsigt

Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Re: Tips på fälgar
Men är inte Continental utrustade med ContiSilent? Det betyder ju en del för ljudnivån i bilen. Jag står i valet och kvalet vilka däck jag ska välja till våren när de ska bytas och är lite inne på ContiSilent...Ferro94 skrev:Michelin PS verkar vara tricket. Lämnade min på service idag och fick en P90DL (kul) med samma fälgar som jag (Turbin). Michelin-däcken som satt på går någon cm utanför fälgen, till skillnad från mina Continental där fälgen istället sticker strax utanför däcken. Fanns inte ett märke på lånebilens fälgar fastän den gått 2000 mil med olika förare. Så ser det inte riktigt ut på min... Fattar inte varför Tesla levererar Contis däck öht. Hade jag vetat detta så hade jag tjatat till mig Michelin (eller löst på ngt sätt).
Så om man vill ha original Turbin, se till att sätta på Michelin PS.
BTW... Någon som vet var man kan få fälgarna slipade och omlackade i Stockholmsområdet?

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tips på fälgar
TackarNiclas skrev:Intera i södra stockholmsförorten reparerar och lackerar fälgar

Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Tips på fälgar
Jag hade Continental på min P85+. 245 fram på 8.5 turbinfälgarna gav i princip obefintlig skydd av fälgkanten. Jag hade kört på 255 nästa gång.HelectriC skrev:Men är inte Continental utrustade med ContiSilent? Det betyder ju en del för ljudnivån i bilen. Jag står i valet och kvalet vilka däck jag ska välja till våren när de ska bytas och är lite inne på ContiSilent...Ferro94 skrev:Michelin PS verkar vara tricket. Lämnade min på service idag och fick en P90DL (kul) med samma fälgar som jag (Turbin). Michelin-däcken som satt på går någon cm utanför fälgen, till skillnad från mina Continental där fälgen istället sticker strax utanför däcken. Fanns inte ett märke på lånebilens fälgar fastän den gått 2000 mil med olika förare. Så ser det inte riktigt ut på min... Fattar inte varför Tesla levererar Contis däck öht. Hade jag vetat detta så hade jag tjatat till mig Michelin (eller löst på ngt sätt).
Så om man vill ha original Turbin, se till att sätta på Michelin PS.
BTW... Någon som vet var man kan få fälgarna slipade och omlackade i Stockholmsområdet?
I bak hade jag 265 på 9 och det var klart bättre.
Bakdäck var Continental ContiSilant och fram de vanliga Continental SportContact 5, om det möjligen är någon skillnad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Tips på fälgar
jpetters skrev:Jag hade Continental på min P85+. 245 fram på 8.5 turbinfälgarna gav i princip obefintlig skydd av fälgkanten. Jag hade kört på 255 nästa gång.HelectriC skrev:Men är inte Continental utrustade med ContiSilent? Det betyder ju en del för ljudnivån i bilen. Jag står i valet och kvalet vilka däck jag ska välja till våren när de ska bytas och är lite inne på ContiSilent...Ferro94 skrev:Michelin PS verkar vara tricket. Lämnade min på service idag och fick en P90DL (kul) med samma fälgar som jag (Turbin). Michelin-däcken som satt på går någon cm utanför fälgen, till skillnad från mina Continental där fälgen istället sticker strax utanför däcken. Fanns inte ett märke på lånebilens fälgar fastän den gått 2000 mil med olika förare. Så ser det inte riktigt ut på min... Fattar inte varför Tesla levererar Contis däck öht. Hade jag vetat detta så hade jag tjatat till mig Michelin (eller löst på ngt sätt).
Så om man vill ha original Turbin, se till att sätta på Michelin PS.
BTW... Någon som vet var man kan få fälgarna slipade och omlackade i Stockholmsområdet?
I bak hade jag 265 på 9 och det var klart bättre.
Bakdäck var Continental ContiSilant och fram de vanliga Continental SportContact 5, om det möjligen är någon skillnad.

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Tips på fälgar
Ahh, så du menar att ContiSilentdäcken eventuellt har mer kant än de vanliga conti? Eller missförstår jag dig och du helt enkelt menar att 245 egentligen är för smalt på 8,5" medans 265 är mer korrekt för 9"?jpetters skrev:Jag hade Continental på min P85+. 245 fram på 8.5 turbinfälgarna gav i princip obefintlig skydd av fälgkanten. Jag hade kört på 255 nästa gång.HelectriC skrev:Men är inte Continental utrustade med ContiSilent? Det betyder ju en del för ljudnivån i bilen. Jag står i valet och kvalet vilka däck jag ska välja till våren när de ska bytas och är lite inne på ContiSilent...Ferro94 skrev:Michelin PS verkar vara tricket. Lämnade min på service idag och fick en P90DL (kul) med samma fälgar som jag (Turbin). Michelin-däcken som satt på går någon cm utanför fälgen, till skillnad från mina Continental där fälgen istället sticker strax utanför däcken. Fanns inte ett märke på lånebilens fälgar fastän den gått 2000 mil med olika förare. Så ser det inte riktigt ut på min... Fattar inte varför Tesla levererar Contis däck öht. Hade jag vetat detta så hade jag tjatat till mig Michelin (eller löst på ngt sätt).
Så om man vill ha original Turbin, se till att sätta på Michelin PS.
BTW... Någon som vet var man kan få fälgarna slipade och omlackade i Stockholmsområdet?
I bak hade jag 265 på 9 och det var klart bättre.
Bakdäck var Continental ContiSilant och fram de vanliga Continental SportContact 5, om det möjligen är någon skillnad.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tips på fälgar
Möjligen, men eftersom jag hade olika setup fram vs bak kan jag inte påstå det med säkerhet. Ville bara påpeka skillnaden. Någon annan som har 245 ContiSilant på turbin borde kunna kommentera om det är bättre.HelectriC skrev:Ahh, så du menar att ContiSilentdäcken eventuellt har mer kant än de vanliga conti? Eller missförstår jag dig och du helt enkelt menar att 245 egentligen är för smalt på 8,5" medans 265 är mer korrekt för 9"?jpetters skrev:Jag hade Continental på min P85+. 245 fram på 8.5 turbinfälgarna gav i princip obefintlig skydd av fälgkanten. Jag hade kört på 255 nästa gång.HelectriC skrev:Men är inte Continental utrustade med ContiSilent? Det betyder ju en del för ljudnivån i bilen. Jag står i valet och kvalet vilka däck jag ska välja till våren när de ska bytas och är lite inne på ContiSilent...Ferro94 skrev:Michelin PS verkar vara tricket. Lämnade min på service idag och fick en P90DL (kul) med samma fälgar som jag (Turbin). Michelin-däcken som satt på går någon cm utanför fälgen, till skillnad från mina Continental där fälgen istället sticker strax utanför däcken. Fanns inte ett märke på lånebilens fälgar fastän den gått 2000 mil med olika förare. Så ser det inte riktigt ut på min... Fattar inte varför Tesla levererar Contis däck öht. Hade jag vetat detta så hade jag tjatat till mig Michelin (eller löst på ngt sätt).
Så om man vill ha original Turbin, se till att sätta på Michelin PS.
BTW... Någon som vet var man kan få fälgarna slipade och omlackade i Stockholmsområdet?
I bak hade jag 265 på 9 och det var klart bättre.
Bakdäck var Continental ContiSilant och fram de vanliga Continental SportContact 5, om det möjligen är någon skillnad.
På min nya P90D sitter det Michelin och det är som sagt klart bättre.
Ljudmässigt skulle jag ändå föredra Continental ContiSilant, men med 255 i fram.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Tips på fälgar
Håller med om att ljudet på Michelindäcken var klart värre än med Conti, och då har jag ändå Sport Contact - inte ContiSilent.jpetters skrev:Möjligen, men eftersom jag hade olika setup fram vs bak kan jag inte påstå det med säkerhet. Ville bara påpeka skillnaden. Någon annan som har 245 ContiSilant på turbin borde kunna kommentera om det är bättre.
På min nya P90D sitter det Michelin och det är som sagt klart bättre.
Ljudmässigt skulle jag ändå föredra Continental ContiSilant, men med 255 i fram.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15