Köpa ny bil. Någon som har en referenskod.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Re: Köpa ny bil. Någon som har en referenskod.

Inlägg av Zoidberg »

En gubbe(eller tjej) kvar till fälgarna...

Men jag kanske ska jobba lite för värvningen först?
Ställ en fråga! Vadsomhelst! :lol:
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Zoidberg skrev:

Vilken färg ska du ha på dina nya fina fälgar? ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Grå eller svart. Tycker det blir snyggast mot de mörka lackerna.
Den nya blå är förvisso lite ljusare ön den gamla. Men jag tycker det är tillräckligt med silver på bilen redan med all krom. Därav är silver uteslutet.
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Skulle du våga/gilla vita fälgar på din nya blåa fina bil?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Absolut
Inte
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Hade en känsla av det... ;) Men det skulle se ganska fräckt ut!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Svenssons skrev:
danni skrev:
Zalman3 skrev:
Andreasson skrev:
Behöver du kika på lite kalkyler sett ur ett småföretagarperspektiv, är det bara att höra av sig! Jag har gjort en grundlig variant.

Jag har en väska säkrad men skulle se fram emot en jacka... ;)
Min länk står nedan... :oops:
Får man några gratisprylar bara man köper en Tesla?
Tröja, keps, väska, paraply, fobskydd?
Överlag är det ont om freebies. Jag fick två fobskydd.
Du lär väl få en hel del "freebies" Danni?

Själv fick jag en flaska champange, paraply, mug, penna, två fobskydd, Tesla-pin och inte minst en modell på knappt 10 cm av fobben i metall på vilken det står Signature. Jag har dock legat ute med 263k i ett par år för en Signature så det kan ha påverkat.
Kan ha påverkat.Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

jpetters skrev:
Ser ut att bli uppgradering till en P90D. Någon som ligger nära att få en uppsättning hjul eller annat kul? Jag behöver alltså en kod.
Det blir en jacka ifall min kod utnyttjas... Och det är inte det sämsta... ;)
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Hej, en fråga från er lite mer erfarna. Hur ser man om man har någon värvning? Går jag in på min Model S under mytesla så står det där att jag 1 vänner värvade, antar att det innebär att någon använt min referens? (i så fall tror jag att det är en vän som köpt en lager/demobil, trodde inte det gällde då men men)
Kanske ska och lägga in länken i signumet nu när jävulen tagit tag i mig :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Pontus skrev:
Hej, en fråga från er lite mer erfarna. Hur ser man om man har någon värvning? Går jag in på min Model S under mytesla så står det där att jag 1 vänner värvade, antar att det innebär att någon använt min referens? (i så fall tror jag att det är en vän som köpt en lager/demobil, trodde inte det gällde då men men)
Jodå, det är exakt så man ser det:

Bild

Och det funkar även när man köper lagerbilar, man behöver bara säga till säljaren att lägga in länken manuellt i beställningen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Pontus skrev:
Jodå, det är exakt så man ser det:

Bild

Och det funkar även när man köper lagerbilar, man behöver bara säga till säljaren att lägga in länken manuellt i beställningen.
När får du fälgarna då?
Och framför allt när får vi andra se dom och chans att vara avundsjuka? :)

Ser också att du gått i taket, går din länk inte att använda mer? (skicka dom till mig ;) )
Ops såg att du ändrat till Olle redan... :( :)
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Grattis danni! Bara att hoppas att alla genomför köpet också! (och att du inte får inbjudan till något tråkigt event)
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

danni skrev:

Går använda dem automatiskt med, bara gå in på hemsidan via länken och sen navigera till lagerbilarna. Den faller då bort från url:en men är ändå registrerad när man väl klickar beställ på lagerbilen.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Pontus skrev:
När får du fälgarna då?

Ser också att du gått i taket, går din länk inte att använda mer? (skicka dom till mig ;) )
Jag vann ju förhoppningsvis fälgarna redan i förra referralomgången eftersom jag slog i taket på 5 den gången. Jag skriver förhoppningsvis eftersom det räcker att en enda av de fem avbryter sin beställning, och så får jag inga fälgar. Det funkar som så att när jag har fem godkända, färdiga referrals, dvs att fem bilar faktiskt har levererats till mina referrals, så tar det ytterligare ca två månader och sen får jag fälgarna. Och detsamma gäller i nya programmet, att minst fem måste ta leverans först, fast där har jag ju stor marginal på avbokningar så där är jag rätt säker på att få en uppsättning.

Men kort sagt så räknar jag inte med att köra på Arachnids förrän det är dags att byta tillbaks till sommardäck igen i april nästa år. Skulle det bli så att jag får in dubbla uppsättningar redan nu under vintern så kan det dock hända att jag väljer att köra på en av de uppsättningarna på vintern också. Jag har faktiskt redan ställt frågan till Tesla om det är möjligt att få en uppsättning levererad med vinterdäck.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

akeller skrev:
Grattis danni! Bara att hoppas att alla genomför köpet också! (och att du inte får inbjudan till något tråkigt event)
Tack! Ja, eller att minst fem genomför köpet för fälgarnas skull, i alla fall. Inbjudan lär väl komma tidigare än att alla kan leveranser hinner bekräftas ändå, så där spelar det ingen större roll. Och jag hoppas såklart att det blir en inbjudan till Model 3 part 2 eller nåt annat lika skoj, och inte till ett event för solpaneler eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Pontus skrev:
När får du fälgarna då?

Jag vann ju förhoppningsvis fälgarna redan i förra referralomgången eftersom jag slog i taket på 5 den gången. Jag skriver förhoppningsvis eftersom det räcker att en enda av de fem avbryter sin beställning, och så får jag inga fälgar. Det funkar som så att när jag har fem godkända, färdiga referrals, dvs att fem bilar faktiskt har levererats till mina referrals, så tar det ytterligare ca två månader och sen får jag fälgarna. Och detsamma gäller i nya programmet, att minst fem måste ta leverans först, fast där har jag ju stor marginal på avbokningar så där är jag rätt säker på att få en uppsättning.

Men kort sagt så räknar jag inte med att köra på Arachnids förrän det är dags att byta tillbaks till sommardäck igen i april nästa år. Skulle det bli så att jag får in dubbla uppsättningar redan nu under vintern så kan det dock hända att jag väljer att köra på en av de uppsättningarna på vintern också. Jag har faktiskt redan ställt frågan till Tesla om det är möjligt att få en uppsättning levererad med vinterdäck.
Är det samma sak med lottningen av bilen att man bara får en lott för varje levererad bil? Då kan ju en hel del lotter falla bort pga tidsaspekten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

danni skrev:
Jag har faktiskt redan ställt frågan till Tesla om det är möjligt att få en uppsättning levererad med vinterdäck.
Och vad var svaret på det? Eller är de fortfarande svaret skyldiga?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Pontus skrev:
Är det samma sak med lottningen av bilen att man bara får en lott för varje levererad bil? Då kan ju en hel del lotter falla bort pga tidsaspekten.
Det är det ingen som vet, men eftersom utlottningen sker ganska snart efter att programmet är avslutat så tycker jag det hade varit konstigt att göra så. Jag skulle tippa på att de räknar alla referrals som är aktiva just då. Det var ju samma sak med inbjudan till Gigafactory i förra programmet - hade du fyra aktiva referrals när inbjudan gick ut så fick du en, även om inte alla hade hunnit levereras. Extra lotter kostar ju faktiskt inte Tesla ett öre extra, de lottar ju fortfarande bara ut en bil.
bylund skrev:
danni skrev:
Jag har faktiskt redan ställt frågan till Tesla om det är möjligt att få en uppsättning levererad med vinterdäck.
Och vad var svaret på det? Eller är de fortfarande svaret skyldiga?
Inte fått svar än.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Zoidberg skrev:

Du har varit till god hjälp så du ligger bra till omjag slår till.

En fråga....

Spontant vad tror du om Model X med 60kWh? Utifrån dina erfarenheter av Model S 60. Tror du den räcker till eller kommer man få det svårt med räckvidden? Jag hävdar ju att kommer man bara mellan SC så funkar det mesta.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

LarsL skrev:
Zoidberg skrev:

Du har varit till god hjälp så du ligger bra till omjag slår till.

En fråga....

Spontant vad tror du om Model X med 60kWh? Utifrån dina erfarenheter av Model S 60. Tror du den räcker till eller kommer man få det svårt med räckvidden? Jag hävdar ju att kommer man bara mellan SC så funkar det mesta.
Nu vet jag inte vad en X drar i wh/km. Men säg 300.
Då kommer du ca:19 mil vilket kan bli tufft idag mellan vissa superchargers. I varje fall i Sverige.

Men fler och fler laddare dyker ständigt upp... och istället för att uppdatera till 75kwh batteri hade jag personligen lagt några tusen på en chademoadapter och clever-kort och laddat med en sådan de få tillfällen man behöver.

Jag kör ofta till halmstad vilket är 10mil enkel väg. Där har jag destinationsladdare så det hade funkat bra med X60D även utan supercharger Falkenberg emellan.

Men hemifrån till Ödeshög (mot stockholm) är det 22mil och det hade blivit svårt... med cahdemo på flera platser längs vägen hade man ändå lyckats ta sig fram.
Och de två-tre ggr per år jag gör den resan kan jag lätt lägga 15min extra på laddning. Hällre det än 90.000 (cirka) för större bilbatteri.

Sådan ser min situation ut. Jag hade gladeligen ägt och använt en X60D i min vardag. Lite för dyr för mig bara...
Ser din vardag liknadne ut? Det handlar om hur mycket man har råd att lägga ut på sin bil och hur mycket tid man skulle förlora på ett mindre batteri.
Du kanske reser långt oftare ön vad jag gör? I mitt fall handlar det bara om några timmar per som år jag förlorar vilket inte glr det värt nästan 100.000 mer i utgift för att få X75D.

Vad gäller laddhastighet så laddar X60D fullt batteri på under timmen på supercharger. Dvs du får dina 19mil rätt snabbt.
Förra bilen jag hade laddade 100% på 1h 20min. Så jag ser ju bara fördelar med nya 60 och tycker den är oerhört snabb och är väldigt nöjd med mitt Model S byte!
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare

Inlägg av muran »

Zoidberg skrev:
300wh/km låter extremt högt?
Jag ligger i regel på kanske 200wh/km när jag kör som jag gör. Vill man kan man relativt lätt trycka ned den mot 150wh/km.

Skulle verkligen X:en dra 50-100% mer?
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Mitt kör mönster består till 90% av resor under 20 mil. De få gånger jag åker längre kan jag planera och hålla ner hastigheten, föreställer jag mig.
En Chademo kommer jag med stor säkerhet slå till på. Med Leafen har jag ju fått erfara att det är bra att kunna ladda där man stannar och med en adapter ölet den chansen.

Jag har också gissat på en lägre förbrukning än 300wh/km. Måste kolla vad tex Björn fick under sin körning med X:n i USA då han hade en 90D. Någon annan som har siffror från X?

Sen har vi släpet så klart. Jag kommer göra en eller två långa körningar per år, mer än 20mil. Det blir nog spännande och jag antar att Chademo adaptern då blir nödvändig.
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

muran skrev:
Zoidberg skrev:
Jag ligger i regel på kanske 200wh/km när jag kör som jag gör. Vill man kan man relativt lätt trycka ned den mot 150wh/km.

Inte enligt EPA-siffrorna (X60D verkar vara runt 188Wh/km), men kan tänka mig att skillnaden ökar med hastigheten också.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Jag vill inte räkna för optimistiskt. Någon som har snittförbruking på MX på motorväg?

Min S60 kör jag på runt 220wh/km. Kör mestadels E6 i 110-120km/h.

Detta ger mig räckvidd på runt 26 mil fulladdat.
Vad kan en X60D landa på tro, i liknande situation?

Edit: kör man stadstrafik/landsväg/blandat så kan man tydligen närma sig 200wh/km även med en MX. Vilket ger 25-28mil räckvidd.
Men... ska man mellan två supercharger kör man nog inte gärna så snålt. Lika bra att räkna säkert.
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Köpa ny bil. Någon som har en referenskod.

Inlägg av mahulkp »

muran skrev:
Zoidberg skrev:

Min snittförbrukning första dagarna i MX P90DL ligger på drygt 300wh/km. Några få ludicrous-accelerationer annars mest i och runt Göteborg. Gör första längre resan till Töreboda imorgon, får se vad det landar på då.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar