Sida 2 av 2
Re: Bränslecellsfordon
Postat: 19 sep 2016 22:39
av Anders77
LarsL skrev:Och har du biogas/metan så är det väl bättre att kör på den direkt i en förbränningsmotor. Varför slösa energi på att omvandla den till vätgas?
Biogas är klart mer innefektivt.
Där gör de faktiskt rätt som omvandlar den till vätgas. Även att det går åt energi i den processen så är den lönsam.
Re: Bränslecellsfordon
Postat: 19 sep 2016 22:40
av Anders77
chpaulin skrev:LarsL skrev:Och har du biogas/metan så är det väl bättre att kör på den direkt i en förbränningsmotor. Varför slösa energi på att omvandla den till vätgas?
Enda "vinsten" med konverteringen är väl att man byter bort lokalt utsläpp (vid bilen) till mer utsläpp någon annanstans.
Vätgas eller förbränning av biogas är dock miljövänligt. Så de argumenten fallerar i en diskussion. Bättre argument finns helt klart.
Re: Bränslecellsfordon
Postat: 19 sep 2016 23:56
av joel80
Finns det någon sida eller bilder som på ett enkelt sätt visar hur man får fram vätgas. Alltså med lite siffror i energiåtgång o sånt. Hade ju varit väldigt pedagogiskt att kunna visa.

Re: Bränslecellsfordon
Postat: 20 sep 2016 00:14
av TiborBlomhall
Jag skulle vilja tipsa dem som inte läst den om min artikel:
http://teslaclubsweden.se/vatgasbilar-t ... attenanga/
Och framför allt den faktatyngda artikelserien Emile Nijssen (en av teknikerna bakom det ledande Formula Zero vätgasbiltävlingsteamet Team Delft) har skrivit:
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11 ... ork-part-1
Re: Bränslecellsfordon
Postat: 20 sep 2016 06:09
av Jerker
Tack, jag hade tänkt att plocka fram den artikeln men visste inte riktigt var den var...
Re: Bränslecellsfordon
Postat: 20 sep 2016 06:33
av LarsL
Anders77 skrev:LarsL skrev:Och har du biogas/metan så är det väl bättre att kör på den direkt i en förbränningsmotor. Varför slösa energi på att omvandla den till vätgas?
Biogas är klart mer innefektivt.
Där gör de faktiskt rätt som omvandlar den till vätgas. Även att det går åt energi i den processen så är den lönsam.
Skulle vilja se siffror på energi innehållet i biogas för att accepera det. När metan omvandlas till vätgas förloras massvis med energi och vikt.
Re: Bränslecellsfordon
Postat: 20 sep 2016 06:46
av Svenssons
Anders77 skrev:LarsL skrev:Och har du biogas/metan så är det väl bättre att kör på den direkt i en förbränningsmotor. Varför slösa energi på att omvandla den till vätgas?
Biogas är klart mer innefektivt.
Där gör de faktiskt rätt som omvandlar den till vätgas. Även att det går åt energi i den processen så är den lönsam.
Är du säker på det? Dels är det förluster vid själva vätgasframställningen som troligen ligger på minst 20%, dels är det större förluster på transporten och lagring av vätgas än vid transport och lagring av vätgas och sedan går ytterligare ca 50% bort i själva bränslecellen. Till sist går kanske 5% till bort vid drivlinan för elmotorn.
Att förbränna biogas är visserligen inte heller särskilt effektivt men det är nog inte mycket som skiljer. Har inte sett några sådana uträkningar.
Re: Bränslecellsfordon
Postat: 20 sep 2016 22:43
av joel80
Den här bilden från Tibors artikel tycker jag var intressant:
http://teslaclubsweden.se/vatgasbilar-t ... attenanga/
Med en minst tredubbling av energiförbrukningen skulle det betyda att det egentligen i nuläget endast är i typ norden som den tillverkningen ger lägre utsläpp än en fossilbil. Med så hög energiförbrukning i t.ex Tyskland eller den vanliga EU-mixen skulle elbilen motsvara en fossilbil som drar upp mot åtminstone 1l/milen.
Nu behöver man ju såklart lösa problemet med den smutsiga elproduktionen också, men i nuläget är det ingen bra deal rent utsläppsmässigt att tillverka vätgas nere på kontinenten.
Re: Bränslecellsfordon
Postat: 21 sep 2016 07:09
av Anders77
Svenssons skrev:Anders77 skrev:LarsL skrev:Och har du biogas/metan så är det väl bättre att kör på den direkt i en förbränningsmotor. Varför slösa energi på att omvandla den till vätgas?
Biogas är klart mer innefektivt.
Där gör de faktiskt rätt som omvandlar den till vätgas. Även att det går åt energi i den processen så är den lönsam.
Är du säker på det? Dels är det förluster vid själva vätgasframställningen som troligen ligger på minst 20%, dels är det större förluster på transporten och lagring av vätgas än vid transport och lagring av vätgas och sedan går ytterligare ca 50% bort i själva bränslecellen. Till sist går kanske 5% till bort vid drivlinan för elmotorn.
Att förbränna biogas är visserligen inte heller särskilt effektivt men det är nog inte mycket som skiljer. Har inte sett några sådana uträkningar.
Enligt ett svenskt företag som jobbar just med omvandling av biogas till vätgas. Vars tanke är att produktion skall ske lokalt på tankstationen. Så var det klart effektivare. Gav en länk till en presentationsmaterial som de hade i en annan tråd. Skall se om jag kan hitta det.
Re: Bränslecellsfordon
Postat: 21 sep 2016 10:16
av Svenssons
Anders77 skrev:
Enligt ett svenskt företag som jobbar just med omvandling av biogas till vätgas. Vars tanke är att produktion skall ske lokalt på tankstationen. Så var det klart effektivare. Gav en länk till en presentationsmaterial som de hade i en annan tråd. Skall se om jag kan hitta det.
Menar du
http://www.biogasost.se/LinkClick.aspx? ... &tabid=139 ?
Där står inte mycket om hur mycket energi som måste tryckas in i systemet för att få ut vätgas. Utgår jag från uppgifterna på sida 28 så får man på en timme ut 50 Nm3 vätgas från 35 Nm3 biogas och 20kWh. 50Nm3 motsvarar 50*0,0813=4,065 kg. 4 kg vätgas motsvarar ca 67 kWh el (räknar med 6 kg vätgas = 100 kWh).
35 Nm3 biogas motsvarar 35*1,15=40,25 kg biogas. Det går normalt åt ca 0,46 kg biogas per 10 km och man tar sig alltså 875 km på denna biogas. Det motsvarar kanske 120 kWh el i räckvidd. 35 Nm3 motsvarar dessutom 35*9,77= 341.95 kWh i energi.
Det går alltså åt 120+20=140 kWh el för att få ut 67 kWh el. Lägg därtill att vätgasen skall kylas ner, trycksättas och transporteras. För mig känns inte detta som en särskilt god affär.
Re: Bränslecellsfordon
Postat: 21 sep 2016 10:32
av dhogborg
Svenssons skrev:Anders77 skrev:
35 Nm3 biogas motsvarar 35*1,15=40,25 kg biogas. Det går normalt åt ca 0,46 kg biogas per 10 km och man tar sig alltså 875 km på denna biogas. Det motsvarar kanske 120 kWh el i räckvidd. 35 Nm3 motsvarar dessutom 35*9,77= 341.95 kWh i energi.
35 Nm3 biogas motsvarar 28 kg. Konverteringen är x*0.8.
http://www.gasbilen.se/att-tanka-din-gasbil/kg . På 28 kg kommer du ca 60 mil (dock ca 68 mil med en VW Passat Ecofuel i egen erfarenhet).

Re: Bränslecellsfordon
Postat: 21 sep 2016 11:12
av Svenssons
dhogborg skrev:Svenssons skrev:
35 Nm3 biogas motsvarar 35*1,15=40,25 kg biogas. Det går normalt åt ca 0,46 kg biogas per 10 km och man tar sig alltså 875 km på denna biogas. Det motsvarar kanske 120 kWh el i räckvidd. 35 Nm3 motsvarar dessutom 35*9,77= 341.95 kWh i energi.
35 Nm3 biogas motsvarar 28 kg. Konverteringen är x*0.8.
http://www.gasbilen.se/att-tanka-din-gasbil/kg . På 28 kg kommer du ca 60 mil (dock ca 68 mil med en VW Passat Ecofuel i egen erfarenhet).

Det är skillnad på densitet för biogas och fordonsgas/metangas:
1.15 kg/m3
At normal temperature and pressure, methane has a density of approximately 0.75 kg/m3. Due to carbon dioxide being somewhat heavier, biogas has a slightly higher density of 1.15 kg/m3. Pure methane has an upper calorific value of 39.8 MJ/m3, which corresponds to 11.06 kWh/ m3.
Biogas - green energy - Lemvig Biogas
http://www.lemvigbiogas.com/BiogasPJJuk.pdf
Spelar dock ingen större roll i sammanhanget. Vi skulle kunna räkna på lägre densitet och det skulle ändå inte gå ihop sig.
Re: Bränslecellsfordon
Postat: 21 sep 2016 13:00
av LarsL
Vi kan alltså konstatera att om du har biogas kör det i en förbränningsmotor?
Om du inte har ett värmekraftverk som genererar el och värme med ca 90% effektivitet.