Försäkring?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Försäkring?

Inlägg av vigge50 »

Monark1954 skrev:
Ingår vagnskadeförsäkring från Tesla på nya bilar?

Blir inte klok på detta, har ett garantidokument men där verkar inte vagnskada ingå.

Är vagnskada = helförsäring inbakad i Protectors försäkring de första åren?

Om jag ej väljer Protector, blir det då halv eller helförsäkring jag måste teckan på en bil levererad nu?

Har från Länsförsäkringar Västerbotten fått < 5.000 kr/år för halvförsäkring och fria mil.

Helförsäkring ca 11.000 efter ca 1.000 länsbonus dragen. Fria mil. För max 2500 mil sjunker det till ca 10.000 kr för en helförsäkring.

Men skall vi som köpt ny Tesla teckna hel eller halvförsäkring?
Ja, vagnskadegaranti ingår i bilarna sen förra året tror jag så nya ägare behöver bara teckna halvförsäkring de första tre åren.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Vagnsskada blev standard för Svensksålda bilar augusti 2014 ungefär. MEN om man nu plockat hem en bil (via Tesla) som var tänkt till annat land eller privatimporterar en själv så är det risk att det INTE ingår.

Köpte min i februari 2015, den var ämnad för Danmark från början. Så därför fick jag köpa vagnskada separat, 19500kr/3år var det för vagnskadan då. Sen tecknade jag halvförsäkring via Protector, kostade 6500kr/år senast.

Har ingen dagsfärsk uppgift.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Jag har läst garantivillkoren, den gäller inte för vagnsskada.
Har sökt och sökt på Teslas hemsida men hittar inget dokument på att jag har vagnsskada.

Har mejlat en sist fråga till vår DS får se om han svarar.

Vågar ni andra med nya bilar teckna halvförsäkring?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Monark1954 skrev:
Jag har läst garantivillkoren, den gäller inte för vagnsskada.
Har sökt och sökt på Teslas hemsida men hittar inget dokument på att jag har vagnsskada.

Har mejlat en sist fråga till vår DS får se om han svarar.

Vågar ni andra med nya bilar teckna halvförsäkring?
På beställningssidan står det "inklusive 3 år VSG försäkring" men var man hittar mer information om det vet jag inte.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Jag har fått offert från Protector samt villkor på Teslas vagnskadeförsäkringen som verkar gå via Protector.
Så nu vågar jag teckna halvförsäkring.

Länsförsäkringar Västerbotten ger mej halva försäkringskostnaden för både hel och halvförsäkring räknat på fria mil. Ca 11 respektive 5 tusen.
Länsförsäkringars självrisk är lägre, på vagnsskada mycket lägre än Protector.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare

Inlägg av tr1 »

Puffar denna. Har ni fortsatt med Protector, dvs tagit helförsäkring där?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Har min bil avställd en månad nu och då är ju en fråga om man behåller gamla priset när den ställs på?
Jag har TH och när jag ringde dom sa killen att det är inget som ändras, är dock alltid lite tveksam till svar i telefon så där så om det är någon som har erfarenhet så.
En annan orsak till tveksamheten är att om jag tar bilen privat sedan så går försäkringen upp 5x drygt och anledningen skulle vara att dom höjt priset på försäkringen för Tesla.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Har min bil avställd en månad nu och då är ju en fråga om man behåller gamla priset när den ställs på?
Jag har TH och när jag ringde dom sa killen att det är inget som ändras, är dock alltid lite tveksam till svar i telefon så där så om det är någon som har erfarenhet så.
En annan orsak till tveksamheten är att om jag tar bilen privat sedan så går försäkringen upp 5x drygt och anledningen skulle vara att dom höjt priset på försäkringen för Tesla.
Jag har inte ställt av bilen tidigare under resorna till Thailand men kört på mycket lägre mil/år. Det är därför jag har klarat mig på 1000 mil/år då jag har varit i Thailand ca 5 månader av tiden. Med Teslan har jag kört 750 mil på tre månader och behöver nog höja miltalen till minst 2500 mil eller mer eftersom det inte blir någon Thailandvistelse i år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Jag har inte ställt av bilen tidigare under resorna till Thailand men kört på mycket lägre mil/år. Det är därför jag har klarat mig på 1000 mil/år då jag har varit i Thailand ca 5 månader av tiden. Med Teslan har jag kört 750 mil på tre månader och behöver nog höja miltalen till minst 2500 mil eller mer eftersom det inte blir någon Thailandvistelse i år.
Jag gjorde det för att slippa förmånsvärdet i december då tiden passade bra. Får se hur det går med Trygg Hansa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Kuncale
Teslaägare

Inlägg av Kuncale »

Försäkringskostnad hos Länsförsäkringar ändras ganska drastiskt om man flyttar över sina andra försäkringar dit.

Model S bara bilen. Halvförsäkring ca 7.500kr

Model S och huset. Halvförsäkring ca 4.300kr
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare

Inlägg av tr1 »

Fick 9200 kr som pris på TH.

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Länsförsäkringar Västerbotten.
Modell X och hus.

Halvförsäkring med fria mil. < 5.000 :-
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

tr1 skrev:

Vad har du för förutsättningar då? Jag fick pris på över 30 tkr och svaret var att dom typ inte vill försäkra Tesla längre.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Kriper

Inlägg av Kriper »

Bor i Värmdö kommun och har helförsäkring hos Watercircles för 12000 kr/år, Model S 2014. La till djurkollision men måste nog uppgradera när garantin tar slut i mars 2018.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare

Inlägg av tr1 »

Pontus skrev:
tr1 skrev:

Vad har du för förutsättningar då? Jag fick pris på över 30 tkr och svaret var att dom typ inte vill försäkra Tesla längre.
90D Tjänstebil, villa + Sthlm 2000 mil per år. Har mkt privat hos TH, vet inte om det beaktas.

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

tr1 skrev:
Pontus skrev:
tr1 skrev:

90D Tjänstebil, villa + Sthlm 2000 mil per år. Har mkt privat hos TH, vet inte om det beaktas.

Som tjänstebil betalar vi 6000kr per år nu de tre första åren. Man kan väl säga att förutsättningarna är väldigt lika om jag har den privat ur hänseendet hur stor risken för skada är och ändå vill dom ha drygt 5 gånger så mycket.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag fick av Protector 22 700:- och då är vagnskadan på 12 400:-

Villa ingen skadad på ett tiotal år.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Någon som vet vad de skulle få betala för en liknande Porsche Panamera, Aidi A/S8, BMW 6/7 serie, MB S-klass eller större AMG-versioner?

Är ju antagligen liknande bilar som är ganska relevant att jämföra med i olika avseenden.

Även om flera av oss "förare" har kört betydligt billigare bilar tidigare. (=risken för att olycka)

Men när det gäller "bilens" prisnivå/reparationer/verkstäder (=kostnader omkring olyckor) så får man nog inte jämföra med vad vi körde för bilar tidigare.

Dessutom körs nog de flesta Tesla längre än andra bilar (Då en av de stora ekonomiska fördelarna är just när man kör långt)
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Fick prisförslag från LF idag 8500:- men då bara 1500 mil/år så vi får se vad det kostar med 6000 mil/år.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Någon Som har ett regnr till en X60D eller X75D att låna ut så jag kan börja fråga runt? PMa gärna
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Betalar 9780 kr/år hos Wasakredit (LF) för fria mil inkl MER försäkring (vilt, hyrbil etc. )
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Kuncale
Teslaägare

Inlägg av Kuncale »

leiflodde skrev:
Fick prisförslag från LF idag 8500:- men då bara 1500 mil/år så vi får se vad det kostar med 6000 mil/år.
Allt efter 2000 (eller kanske var det 2500) mil hos LF är fria mil. Det sade dom till mig iaf när jag bad dom räkna på 3000 mil.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Leo skrev:
Någon som vet vad de skulle få betala för en liknande Porsche Panamera, Aidi A/S8, BMW 6/7 serie, MB S-klass eller större AMG-versioner?

Är ju antagligen liknande bilar som är ganska relevant att jämföra med i olika avseenden.

Även om flera av oss "förare" har kört betydligt billigare bilar tidigare. (=risken för att olycka)

Men när det gäller "bilens" prisnivå/reparationer/verkstäder (=kostnader omkring olyckor) så får man nog inte jämföra med vad vi körde för bilar tidigare.

Dessutom körs nog de flesta Tesla längre än andra bilar (Då en av de stora ekonomiska fördelarna är just när man kör långt)
Mina tidigare bilar har kostat 10000+ att försäkra så tesla tycker jag är hur billig som helst. Jag kör med sixt och då kostar försäkringen strax över 300kr + moms
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

300 kr/mån då? Det är ingen moms på försäkringar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Leo skrev:
Min Mercedes GL 420cdi kostade runt 20k/året i helförsäkring (och 12k skatt!) Inte exakt samma kategori, men en bil med ett nypris runt miljonen.
Skriv svar