Sida 2 av 10
Re: P100D på väg
Postat: 09 sep 2016 16:02
av vigge50
Mickep skrev:Gastrogate skrev:Hej!
Har flera gånger ställt mig frågan varför det inte produceras en bil med 90/10 (eldriften står för 90% av resan och 10% är en backup och reserv med något fossilt bränsle)
/Elias
En intressant tanke. Skulle vilja se en beräkning om man kunde la en bensinladdare till batteriet (el motsvarande miljövänliga alternativ ex etanol). 5-10 liter skulle man kunna ta sig långt på om man kört tomt långt borta från civilisationen, men det är också en inställning att fossilmotorn inte är den primära. (det finns givetvis invändning men bortser man från det så kan man i alla fall räkna om det skulle vara rimligt)
Det ni beskriver är väll BMW i3 REX och BMW har pratat om att deras kommande bil (i5?) också skulle ha en räckviddsförlängare.
Re: P100D på väg
Postat: 09 sep 2016 20:13
av e5m1r
Du vet att den är lika snabb som Hybris bil

Du kommer förstå ovan när du hängt här ett tag
Grattis
Re: P100D på väg
Postat: 09 sep 2016 21:04
av Anders77
Grattis och välkommen. Kul med några P100D i Sverige nu med.
Re: P100D på väg
Postat: 10 sep 2016 03:55
av Daoops
Mickep skrev:Gastrogate skrev:Hej!
Har flera gånger ställt mig frågan varför det inte produceras en bil med 90/10 (eldriften står för 90% av resan och 10% är en backup och reserv med något fossilt bränsle)
/Elias
En intressant tanke. Skulle vilja se en beräkning om man kunde la en bensinladdare till batteriet (el motsvarande miljövänliga alternativ ex etanol). 5-10 liter skulle man kunna ta sig långt på om man kört tomt långt borta från civilisationen, men det är också en inställning att fossilmotorn inte är den primära. (det finns givetvis invändning men bortser man från det så kan man i alla fall räkna om det skulle vara rimligt)
Vad blir det, 100 kg extra och en massa mekanik som skall få plats och fungera och vara säkert. Sotar in sådan primitiv teknik igen också om den inte används på några månader?
Re: P100D på väg
Postat: 10 sep 2016 15:27
av Gustafsson
Mickep skrev:Gastrogate skrev:Hej!
Har flera gånger ställt mig frågan varför det inte produceras en bil med 90/10 (eldriften står för 90% av resan och 10% är en backup och reserv med något fossilt bränsle)
/Elias
En intressant tanke. Skulle vilja se en beräkning om man kunde la en bensinladdare till batteriet (el motsvarande miljövänliga alternativ ex etanol). 5-10 liter skulle man kunna ta sig långt på om man kört tomt långt borta från civilisationen, men det är också en inställning att fossilmotorn inte är den primära. (det finns givetvis invändning men bortser man från det så kan man i alla fall räkna om det skulle vara rimligt)
Svaret är rätt enkelt tycker jag, det behövs inte...
Re: P100D på väg
Postat: 10 sep 2016 16:13
av Toja
Gustafsson skrev:Mickep skrev:Gastrogate skrev:Hej!
Har flera gånger ställt mig frågan varför det inte produceras en bil med 90/10 (eldriften står för 90% av resan och 10% är en backup och reserv med något fossilt bränsle)
/Elias
En intressant tanke. Skulle vilja se en beräkning om man kunde la en bensinladdare till batteriet (el motsvarande miljövänliga alternativ ex etanol). 5-10 liter skulle man kunna ta sig långt på om man kört tomt långt borta från civilisationen, men det är också en inställning att fossilmotorn inte är den primära. (det finns givetvis invändning men bortser man från det så kan man i alla fall räkna om det skulle vara rimligt)
Svaret är rätt enkelt tycker jag, det behövs inte...
Jag har aldrig saknat någon backup. Det är bara till för den som har räckviddsångest, vilket brukar försvinna när man haft Tesla ett tag.
Dock behöver man planera lite, men det tar bara några minuter.
Re: P100D på väg
Postat: 10 sep 2016 16:16
av taliz
Det är inte många som skaffar vedspis till lägenheten trots att elen/värmen kan försvinna...
På samma sätt är det med elbilar. Folk kommer vänja sig vid att de fungerar.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: P100D på väg
Postat: 15 sep 2016 15:46
av Gastrogate
Första testen på P100D.
Hur ska det gå för min son som sitter bakåtvänd?
https://electrek.co/2016/09/15/tesla-mo ... -in-10-7s/
Galet!
Re: P100D på väg
Postat: 15 sep 2016 16:13
av vigge50
Helt galet fort, han bör nog inte sitta bakåtvänd i de accelerationerna.
Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 18:11
av Jojje167
Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 18:18
av vigge50
Jojje167 skrev:Namdsadnlös.jpg


Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 18:30
av Johnalm
Å just precis DÄR slog uppgraderingsdjävulen till...
Jojje167 skrev:Namdsadnlös.jpg

Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 19:25
av Gastrogate
Härligt! Väntar bara på leveransen nu så man får prova...
Snälla Maersk, öka!!!!
En fråga: Jag kör ca 1500 mil om året.
Ni som har Tesla, hur har er sträcka sett ut i förhållande till tidigare?
Ökning eller minskning? I procent?
Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 19:28
av bjelkeman
Gastrogate skrev:Härligt! Väntar bara på leveransen nu så man får prova...
Snälla Maersk, öka!!!!
En fråga: Jag kör ca 1500 mil om året.
Ni som har Tesla, hur har er sträcka sett ut i förhållande till tidigare?
Ökning eller minskning? I procent?
Jag har bara haft min i två månader. Och jag har redan dubblat mina km/månad. Och då håller jag igen.
Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 19:36
av jpetters
Mer... ju mer, desto bättre.
Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 19:39
av Tars
Ligger på 560 mil på 4 veckor...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 19:42
av Bjelke
Jojje167 skrev:Namdsadnlös.jpg

Fyrhjulssläpp då eller?

Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 19:44
av Svenssons
Gastrogate skrev:Härligt! Väntar bara på leveransen nu så man får prova...
Snälla Maersk, öka!!!!
En fråga: Jag kör ca 1500 mil om året.
Ni som har Tesla, hur har er sträcka sett ut i förhållande till tidigare?
Ökning eller minskning? I procent?
Jag körde tidigare ca 1000 mil per år (visserligen stod bilen stilla 3-5 månader). Haft min bil i knappt två månader och kört 420 mil nu. Ca 60% ökning även ifall jag räknar bort 5 månaders stillastående.
Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 19:55
av Gastrogate
Herregud! Jag sa till att jag går från 1500 till 2000 men jag tror jag får ändra till 2500 med era erfarenheter.
Har redan planerat en midsommartur genom Finland mot Rovaniemi, vidare över Norge och tillbaka igen. Sedan en Europatour...
Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 19:57
av Bjelke
Gastrogate skrev:Herregud! Jag sa till att jag går från 1500 till 2000 men jag tror jag får ändra till 2500 med era erfarenheter.
Har redan planerat en midsommartur genom Finland mot Rovaniemi, vidare över Norge och tillbaka igen. Sedan en Europatour...
Minst en uppsättning däck per säsong!

Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 20:06
av bylund
Gastrogate skrev:Herregud! Jag sa till att jag går från 1500 till 2000 men jag tror jag får ändra till 2500 med era erfarenheter.
Har redan planerat en midsommartur genom Finland mot Rovaniemi, vidare över Norge och tillbaka igen. Sedan en Europatour...
Jo, dubbling drygt. Körde c:a 1500 mil per år tidigare. Slog till på 2000 mil/år på försäkringen första året, då jag nog skulle köra lite mer tänkte jag. Fick öka till 3500 mil/år tillslut...
Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 20:20
av Bjelke
Lugnt för mig, låg redan på 5-6 tusen per år så...

Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 21:02
av Gastrogate
Gaaah! Jaja, bara att bita i det goda äpplet!
Däcken får rulla! Får väl revidera min prognos efter ett kvartal, men risken är ju överhängande att det blir några mil extra per månad med en Tesla.
Gällande däck? Jag kör 19" både sommar och vinter på Teslan. Vill ha komfort.
Hur tänker ni kring detta? Klart 21" är grymmare men är det värt?
/elias
Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 21:12
av Niclas
Jag tycker 21" är klart värt det, 19" ser inte bra ut på en i övrigt läcker bil som Tesla
Har 21" grå turbin på sommar och vinterhjulen.
Re: P100D på väg
Postat: 04 nov 2016 21:27
av Franz
Gastrogate skrev:Gaaah! Jaja, bara att bita i det goda äpplet!
Däcken får rulla! Får väl revidera min prognos efter ett kvartal, men risken är ju överhängande att det blir några mil extra per månad med en Tesla.
Gällande däck? Jag kör 19" både sommar och vinter på Teslan. Vill ha komfort.
Hur tänker ni kring detta? Klart 21" är grymmare men är det värt?
/elias
Efter att ha testat både 19" och 21" så går det väl att konstatera att det är aningen sämre komfort med 21" på några mindre/ojämnare vägar men inget jag reflekterade över på motorvägen. Bränsleförbrukningen var även den något sämre med 21". Priset och utseendet är väl upp till var och en att ta hänsyn till men min egen åsikt är väl att har men en P-variant så är det 21" som gäller och annars 19". Sist men inte minst så är risken för skador på fälgarna väldigt mycket större med 21" än med 19". Kolla Teslas lånebilar med 21" så ser du nog att nästan alla har någon skada på någon av de högra fälgarna.