Bra jobbat och lobbat themax!
themax skrev:Nu blev det lite överraskande ett par glas god whisky (Tomatin Legacy, 12 och 18) med Micke ikväll och naturligtvis snöade vi in på laddning, elnät, batterilagring, Tesla och Ljusdal. Så här är de senaste nyheterna...
Till sommaren kommer Ljusdals Energi att anlägga följande platser för elbilsladdning:
Totalt 30 laddpunkter med 22,2 kW och två laddpunkter med 50 kW inom kommunen alltså.
- Färila / Parkeringen vid kyrkan, 6 laddpunkter 22,2 kW AC
- Järvsö / Järnvägsstationen, 6 laddpunkter 22,2 kW AC
- Kårböle / Pilgrimmen, 1 laddpunkt 50 kW DC & 2 laddpunkter 22,2 kW AC
- Ljusdal / OK-korsningen, 1 laddpunkt 50 kW DC & 4 laddpunkter 22,2 kW AC
- Ljusdal / Förvaltningshuset (mitt emot biografen Rio), 6 laddpunkter 22,2 kW AC
- Ljusdal / Taxi (Mitt emot Erikssons Bokhandel i centrum), 6 laddpunkter 22,2 kW AC
Alla platser utom de i Järvsö kommer placeras så att de är synliga för all genomfartstrafik. Ljusdals Energi vill att elbilar som laddas ska synas i gatumiljön för att verka som ett "skyltfönster" för transformationen från fossildrift till eldrift. De kommer skyltas tydligt (men kommer naturligtvis markeras med "Förbud för parkering / Gäller ej elbil som laddar" enligt det system som föredras bland Tesla Club Swedens medlemmar. Det bestämde Micke och jag ikväll).
Alla laddplatser med 22,2 kW kommer ha mode två, laddkabel medtages själv, medan snabbladdarna med 50 kW kommer ha både CHAdeMO och CCS. För 50 kW-laddarna kommer Ljusdal Energi ta betalt per minut (2 kr per minut) och för 22,2 kW-laddarna kommer de ta betalt per kWh (1 kr/kWh). Tanken är att de som har bråttom ska stå så kort tid som möjligt men ändå få tillräckligt för att nå utanför kommunen till Sveg, Bollnäs eller Hudiksvall även med "mindre" batteri, medan de som kan tänka sig att spendera några kronor på det lokala näringslivet och stanna en stund betalar för hur mycket de laddar, inte hur länge. Enda "vita fläcken" i kommunen är således Loos, där möjligen något skulle behövas för att nå Orsas 7,4 kW-plats vid järnvägsstationen med en Leaf (13 mil från Färila) men det har de ännu inte beslutat om. De tror att bilarna bara om några år kommer ha batterier att klara denna sträcka även på vintern.
De har sökt pengar från Klimatklivet (varifrån jag har fått ovanstående information) men de kommer bygga dessa laddplatser i sommar även om de inte får besked om utbetalning innan dess. Fram tills att dessa platser är klara så kan ni kontakta Micke på via telefonnumret ovan så ordnar han trefas vid deras anläggning på Pårsgatan om det skulle behövas. Han vet att Jocce kommer höra av sig när snön ligger i Klövsjö.