Sida 2 av 3
Utnyttjbar energi på S60
Postat: 15 sep 2016 23:50
av fakerlind
vigge50 skrev:fakerlind skrev:Ursäkta nybörjarfrågan kring detta, men finns det ngn bra källa kring hur snabbt batterierna degraderas vid fulladdning? Jag försöker förstå om det t.ex är ok att ladda fullt en gång i månaden (eller var sjätte), för att inte se ngn märkbar skillnad i kapacitet över en, säg, 3 eller 5-års period?
Över 3 till 5 år så kommer du se skillnad, däremot blir skillnaden mindre om du inte laddar ända upp till 100% så ofta. Här är en del data för hur degraderingen har påverkats dels av hur långt som har körts och ålder på batteriet.
https://steinbuch.wordpress.com/2015/01 ... tion-data/
Tack! Intressant läsning.
Hur gör ni här generellt? T.ex dagligt bruk ca 85% och 100% inför långfärd utan SuC?
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 16 sep 2016 09:47
av Zoidberg
fakerlind skrev:
Tack! Intressant läsning.
Hur gör ni här generellt? T.ex dagligt bruk ca 85% och 100% inför långfärd utan SuC?
Rek. daglig laddning är 85%.
Med min förra S60 laddade jag 100 kanske en gång i månaden i snitt. Vid dessa tillfällen var jag noga med att använda energin direkt efter det laddat fullt.
I somras efter 16månader och 5000mil gjorde jag en resa på 33,5mil på en laddning. Så kapaciteten fanns kvar även om batteriet säkert försämrats något.
Så man ska inte vara rädd för 100%.
Absolut inte i de nya S60(D) som egentligen har ett 75 batteri och 100% då motsvarar 80% laddning i battericellerna.
Jag tror jag kommer sätta en laddgräns på 90% med nya bilen. Så toppar jag upp de sista 10 vid vehon innan jag kör iväg.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 16 sep 2016 09:59
av e5m1r
Kör 90% i det dagliga men kopplar inte in varje dag
Om planerad resa alltid 100 innan avresa ( som idag ska hämta en iphone 7 på väla)
Nästan 3000 mil och ingen degradering på typical
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 16 sep 2016 10:23
av fakerlind
Tack för input. Det ger mig ett hum om hur jag själv kan lägga upp det.
e5m1r, hoppas du blir nöjd med luren!
Trevlig helg på er.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 24 sep 2016 21:02
av Zoidberg
Nu har jag kört in mig med min nya S60. Inte bara facelift som är ett lyft. Hela bilen känns lyxigare och mer fulländad som produkt jämfört med förra S60 RWD.
Efter första längre svängen, t/r till Löddeköpinge kan jag konstatera att tillgänglig energi i min bil ligger på runt 57,6kwh (om man fulräknar lite).
Jag lyckades bara klämma batteriet från 100% ner till 24%. Trotts slarvig körstil i 20,33mil.
76% samt 43,8kwh använt säger skärmen.
Så... räknar man linjärt ner till noll blir det 43,8kwh/0,76=57,6kwh
Tar man bort lite förluster i diverse odefinierade energitjuvar är det inte omöjligt att man kan klämma ut 58kwh en bra dag.
Långt bättre än de 53,5kwh jag mätte upp på min förra S60 (som visserligen hade gått 5000mil vid nämnda testtillfälle).
På vägen hem stannade jag till vid Falkenberg SuC med bara 2% kvar i batteriet. Stannade i 30min och hade då 65%. Oerhört snabbt för mig som är van vid lugnare tempo.
Fulräknar man även här så är 63% på 30 min =
2,1% per minut. Detta betyder 0-100% på 47min. Men laddhastigheten avtar som bekant hela tiden. Så säg 50min då... ge och ta. Väder och temp påverkar. Likaså SuC status (jag hade egen SuC-grupp hela tiden). Förra bilen til 70-80min att ladda till 100 vilket man sällan orkade vänta på.
Många klockrena fördelar med nya S60! Jag är mycket nöjd. Men det kan också ha att göra med de 3 veckor jag tvingades köra Opel Astra till jobbet. Abstinens gör nog att första dagarna i Models S känns befriande. Oavsett vilken Model S det är.
Tyvärr var ju inte allt perfekt med nya bilen. Den åker in på omlackering 2v i November. Samt en balansering av hjulen vore nog även på sin plats.
Same procedure as last year.

Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 24 sep 2016 21:33
av lator
Vad bra att du är nöjd med den nya bilen. Kul att höra din uppfattning om förbättringar och förändringar jämfört med din gamla. Synd att den kom med lackskador. Jag får den uppfattningen att det inte är allt för ovanligt med småskador som inte upptäcks förrän kunden har mottagit bilen. Vad beror detta på? Granskas inte bilen innan leverans eller väljer Tesla att visa för kunden vad som måste åtgärdas? Eller kan det vara så illa att de chansar på att det inte ska upptäckas förrän det är för sent?
Det låter bra att den nya 60´n kan utnyttja nästan hela 60 kWh. Innebär ju ännu en fördel jämfört med äldre bilar plus att den laddar klart snabbare. Det blir svårare och svårare att motivera ett köp av en begagnad classic...

Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 26 sep 2016 22:07
av bainit
Vad tror ni om att ladda fullt i nya S60? Just med tanke på att man ändå inte utnyttjar hela batteriet.
Hämtade ut min förra veckan och är supernöjd!!
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 26 sep 2016 22:16
av lator
Ladda så mycket som du behöver. 100% är inget problem enligt de rön som finns men vissa på SC har uttryckt sig annorlunda.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 26 sep 2016 22:18
av bjelkeman
bainit skrev:Vad tror ni om att ladda fullt i nya S60? Just med tanke på att man ändå inte utnyttjar hela batteriet.
Hämtade ut min förra veckan och är supernöjd!!
Tesla är ovanligt tysta om just hur batterierna är strypta. De vid Infra City SC jag frågat säger att man rekommenderar att inte ladda full (90%) i dagligt bruk. Jag tror man inte säger så mycket för att man är rädd för att skada Model S 75 försäljningen.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 26 sep 2016 22:22
av bainit
Säljaren sa att det var OK, men killen som gick igenom bilen när jag hämtade ut den sa 90%. Å andra sidan blev han bara tyst när jag frågade om just S60 och att man ändå inte utnyttjar hela batteriet....."gör som du vill" var slutkommentaren.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 26 sep 2016 23:08
av Nyren
Fy vad jag avskyr den här typen av otydlighet! Varför kan de inte bara ge ett klart besked vad som gäller istället för att man ska behöva spekulera... Likadant med vad som gäller med icke-originalfälgar - vissa säger att garantin inte gäller trots att de inte har belägg för det...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 27 sep 2016 06:43
av Bjelke
Nyren skrev:Fy vad jag avskyr den här typen av otydlighet! Varför kan de inte bara ge ett klart besked vad som gäller istället för att man ska behöva spekulera... Likadant med vad som gäller med icke-originalfälgar - vissa säger att garantin inte gäller trots att de inte har belägg för det...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med!
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 27 sep 2016 21:18
av beef
Ni som kör nya 60:or idag, laddar ni 100% alltid?
Hämtar min 60:a på fredag!

Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 27 sep 2016 21:31
av Nyren
Jag med! Min delivery specialist mer eller mindre tiggde och bad att få leverera på fredag så de skulle få med den i kvartalsrapporten...
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 27 sep 2016 21:39
av beef
Nyren skrev:Jag med! Min delivery specialist mer eller mindre tiggde och bad att få leverera på fredag så de skulle få med den i kvartalsrapporten...
Vilken tid? Vi lär träffas i gbg med andra ord.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 27 sep 2016 21:46
av Nyren
Jag flyger hem från Dubai till Köpenhamn på förmiddagen och sen blir det tåg till Göteborg, så det lär bli ganska sent - kanske vid 6-7 tiden
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 27 sep 2016 22:01
av Zoidberg
beef skrev:Ni som kör nya 60:or idag, laddar ni 100% alltid?
Hämtar min 60:a på fredag!

Nä, än så länge laddar jag 90%. Kanske att jag vågar mata på upp till 100% oftare framöver. Men det käns ovant!
Om jag behöver de sista två-tre milen räckvidd sätter jag bilen på 100 så snart jag kan. Men allt som oftast klarar jag mig på 20-25 mil på en dag. Dvs 90%.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 27 sep 2016 23:18
av artscho
Jag hämtade ut min S60D idag och då klämde han ur sig ungefär "ja, du kan ju låta den stå kvar på 100% eftersom det är en 60" när han skulle visa inställningarna för laddning
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 27 sep 2016 23:48
av tofriis
Hämtar min 60D imorgon kl 17 i Mölndal. Hoppas på att få svar om rekommenderad laddning, eller de lär väl säga 90, men vill ju få det motiverat också... Återkommer med vad de säger.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 28 sep 2016 04:43
av Zoidberg
Jag tror jag laddar 90% just av gammal vana.
Har ju haft en S60 sedan 2015-02-21 och skaffat mig god rutin på att ladda över 85% enbart vid behov.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 28 sep 2016 08:25
av beef
tofriis skrev:Hämtar min 60D imorgon kl 17 i Mölndal. Hoppas på att få svar om rekommenderad laddning, eller de lär väl säga 90, men vill ju få det motiverat också... Återkommer med vad de säger.
Super! Många dagar tills fredag känns det som.

Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 28 sep 2016 23:27
av Hajjen
beef skrev:tofriis skrev:Hämtar min 60D imorgon kl 17 i Mölndal. Hoppas på att få svar om rekommenderad laddning, eller de lär väl säga 90, men vill ju få det motiverat också... Återkommer med vad de säger.
Super! Många dagar tills fredag känns det som.

De sa ladda 100% till mig om du vill i och med att du har en 60
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 28 sep 2016 23:58
av tofriis
Han som gick igenom bilen med mig, en dansk, verkade inte riktigt först frågan. Eller så förstod inte jag honom... Genomgången gick på totalt 15 min, hade ju läst och sett på videos om allt innan...
Egentligen tycker jag svaret är självklart, Det är ju ett batteri på 75 kwh, om vi laddar till vårt 100% är det ju i realiteten för batteriet bara 80%.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 29 sep 2016 04:57
av Zoidberg
Jag fick denna i morse
Men det var inte oväntat. Tesla har så klart satt liknande mjukvara i alla bilar, 60 som 75. Jag har laddat 91% i nägra dagar nu och får således en varning.
Hoppas nu bara att detta inte dyker upp varje morgon. Risken finns ju att så är fallet och det blir lite jobbigt att klicka bort varje dag.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Postat: 29 sep 2016 06:46
av Pro-Z
Har man någon fördel att sätta nivån betydligt lägre, säg 50%. Mitt dagliga bruk innebär endast 5 mil men det är klart att det är skönt att högre SoC om något spontant eller oplanerat sker. Nu har jag min på 50% i tron om att vara extra snäll mot batteriet.
Skickat från min SM-T530 via Tapatalk