Re: Norrköping vill inte vara värst
Postat: 12 sep 2016 15:14
...vilket alltså inte stämde, iaf inte i söndags. Min bil kan ta emot 22 kW, så det skulle den ha gjort om det bara funnits det i uttaget. Det kan vara så att den ger 22 kW per enhet och därför max 11 kW per uttag. Men det borde vara lastbalansering, så att den ger 22 kW om det bara står en bil där och laddar och 11 kW var till två bilar. Men det är inte alltid verkligheten stämmer överens med kartan.tobbeturbo skrev:
Jerker skrev:...vilket alltså inte stämde, iaf inte i söndags. Min bil kan ta emot 22 kW, så det skulle den ha gjort om det bara funnits det i uttaget. Det kan vara så att den ger 22 kW per enhet och därför max 11 kW per uttag. Men det borde vara lastbalansering, så att den ger 22 kW om det bara står en bil där och laddar och 11 kW var till två bilar. Men det är inte alltid verkligheten stämmer överens med kartan.tobbeturbo skrev:
Klinga, menar du? Ja, fast jag kan inte ladda likström, bara växelström. Men den ger 22 kW till min bil, som den ska. Uppladdning.nu stämmer oftast, men ibland är det fel. Men de där snabbladdarna som har alla tre standarderna, som Fortum, Vattenfall eller Clever sätter upp, brukar hålla vad de lovar.tobbeturbo skrev:Jerker skrev:...vilket alltså inte stämde, iaf inte i söndags. Min bil kan ta emot 22 kW, så det skulle den ha gjort om det bara funnits det i uttaget. Det kan vara så att den ger 22 kW per enhet och därför max 11 kW per uttag. Men det borde vara lastbalansering, så att den ger 22 kW om det bara står en bil där och laddar och 11 kW var till två bilar. Men det är inte alltid verkligheten stämmer överens med kartan.tobbeturbo skrev:
Okey, Har du provat laddstationen i Skärblacka vid mcdonalds? står på samma sida att de har 50kwh
Härligt. Exakt, klinga hette det där ja.Jerker skrev:Klinga, menar du? Ja, fast jag kan inte ladda likström, bara växelström. Men den ger 22 kW till min bil, som den ska. Uppladdning.nu stämmer oftast, men ibland är det fel. Men de där snabbladdarna som har alla tre standarderna, som Fortum, Vattenfall eller Clever sätter upp, brukar hålla vad de lovar.tobbeturbo skrev:Jerker skrev:...vilket alltså inte stämde, iaf inte i söndags. Min bil kan ta emot 22 kW, så det skulle den ha gjort om det bara funnits det i uttaget. Det kan vara så att den ger 22 kW per enhet och därför max 11 kW per uttag. Men det borde vara lastbalansering, så att den ger 22 kW om det bara står en bil där och laddar och 11 kW var till två bilar. Men det är inte alltid verkligheten stämmer överens med kartan.tobbeturbo skrev:
Okey, Har du provat laddstationen i Skärblacka vid mcdonalds? står på samma sida att de har 50kwh
Men så är det så också att ett kallt batteri tar ändå inte emot full effekt, så jag har varit med om ungefär halva farten mitt i vintern på en Cleverladdare. Men nu var mitt batteri var varmt, så det kan inte ha varit felet. Och sen har Tesla ett bättre system för att både värma och kyla batteriet, så det brukar inte vara så stort problem.
Hopppas att de har skrivit fel då det står " cee 5 pin 32A". Den vanliga röda adaptern som följer med Tesla är 16A och passar inte på 32A, det är nog ganska få som har med sig en sådan adapter! Förhoppningsvis har de satt upp en laddbox son anslutits till ovanstående kontakt men som förhoppningsvis har en typ 2 utgång.tobbeturbo skrev:
Ja vi har varit väldigt ihärdiga här vet du!hanty skrev:Hopppas att de har skrivit fel då det står " cee 5 pin 32A". Den vanliga röda adaptern som följer med Tesla är 16A och passar inte på 32A, det är nog ganska få som har med sig en sådan adapter! Förhoppningsvis har de satt upp en laddbox son anslutits till ovanstående kontakt men som förhoppningsvis har en typ 2 utgång.tobbeturbo skrev:
Ytterligare en kommentar till räkneexemplen i tråden. En Tesla Model S med normal laddare kan bara ladda max 16A per fas med ett undantag: Nyare bilar kan omvandla 32A enfas till 16A tvåfas och få ut 7,2kw/h, min bil, tillverkad april 15, kan inte men kan evt hårdvaru-uppgraderas. Bilar med dubbelladdare kan ladda max 3x32A. Nyare bilar med bättre laddare (mot tilläggsbetalning) klarar 3x24A. Tesla kan således inte fullt ut nyttja (de få) laddställen som ger 43A AC... Allt ovan gäller förstås bara AC, DC via Chademo är en annan historia.
Edit: Tre nya inlägg medans jag skrev mitt, inte illa.
Ja, Clever är bra. Clever bygger snabbt ut sitt laddarnätverk och har redan börjat prata om att höja effekten inför kommande nya standarder.tobbeturbo skrev:Härligt. Exakt, klinga hette det där ja.
Elever är också att rekommendera att beställa laddkort/bricka ifrån alltså?
Jag väntar på leverans, för att bli en av er dock...TiborBlomhall skrev:Ni skriver "de" om uppladdning.nu men det finns inget "de" bara "vi".
Det är vi elbilsägare som fyller i uppladdning.nu databas. Ser ni nåt som inte stämmer: ändra! Hittar ni en laddplats: lägg till! Så får alla elbilsägare nytta av en bra laddkarta.
Helt sant!TiborBlomhall skrev:Ni skriver "de" om uppladdning.nu men det finns inget "de" bara "vi".
Det är vi elbilsägare som fyller i uppladdning.nu databas. Ser ni nåt som inte stämmer: ändra! Hittar ni en laddplats: lägg till! Så får alla elbilsägare nytta av en bra laddkarta.
Tackhanty skrev:Men ingen mening att köpa en 32A-adapter alltså?
Vad skulle du rekommendera att införskaffa för adaptrar och kablar utöver de som ingår då?Beror på körvanor men typ 2 kabel och evt Chademoadapter räcker normalt. Har själv bara behövt använda Chademoadaptern någon enstaka gång. Det är huvudsakligen när man reser utomlands som man behöver kolla lite extra, även när man kanske inte förväntar sig det som i Danmark och Norge.
Mörkgrå från Linköping. Endast hunnit med Norrpan en gång äntobbeturbo skrev:Jaså det är du som åker runt i svart model s. Eller så har vi fler i stan
För en annan tidning kanske men inte ETCTiborBlomhall skrev:Jag blev kontaktad av en reporter på lokaltidningen ETC Norrköping, Lucas De Vivo.
Han ska skriva en uppföljningsartikel om stadens arbete med elbilar och vill komma i kontakt med någon med Tesla i Norrköping.
Ni som bor i stan (eller omnejd) kan väl slå honom en signal på 073-663 98 26
Någon speciell anledning till detta?AGCF skrev:För en annan tidning kanske men inte ETCTiborBlomhall skrev:Jag blev kontaktad av en reporter på lokaltidningen ETC Norrköping, Lucas De Vivo.
Han ska skriva en uppföljningsartikel om stadens arbete med elbilar och vill komma i kontakt med någon med Tesla i Norrköping.
Ni som bor i stan (eller omnejd) kan väl slå honom en signal på 073-663 98 26
Ah My badnicklasandersson skrev:Mörkgrå från Linköping. Endast hunnit med Norrpan en gång äntobbeturbo skrev:Jaså det är du som åker runt i svart model s. Eller så har vi fler i stan
Sent from my iPhone using Tapatalk