Sida 2 av 2
Re: Volvo kommer inte använda litium-jonbatterier!
Postat: 20 sep 2016 11:34
av Mysman
Litium-järn?
Re: Volvo kommer inte använda litium-jonbatterier!
Postat: 20 sep 2016 20:05
av mans71
Snubblade över denna intressanta diskussion där några menar att det är inte laddningen till 100% i sig som knäcker batteriet utan snarare värmeutvecklingen. Vet för lite om ämnet själv, men om det är så borde ju Tesla med sin temperaturkontroll ligga bra till jämfört med t.ex. en e-Golf som helt saknar temperaturreglering?
Re: Volvo kommer inte använda litium-jonbatterier!
Postat: 22 sep 2016 00:20
av Silversound
Det som jag har läst mig till angående batterier och degradering är att hög volt, dvs hög procentuell laddning gör anoden och katoden väldigt reaktiva. Så det sker en reaktion med elektrolyten vilket över tid bygger upp ett skikt som blockerar litiumjonernas "vandring". Till slut kan detta skikt blockera helt och batteriet blir värdelöst. Lägger man till hög temperatur så påskyndas denna process. Frågan är hur skadligt värme är vid lägre laddnivåer och även hur skadligt hög laddnivå är vid låg temperatur? Skulle vara intressant att få se riktiga tester på flera olika varianter. Men hög laddnivå och hög temperatur är i alla fall dåligt, så aktiv temperaturreglering gillar vi.
Men det forskas mycket på detta och man använder olika tillsatser i elektrolyten för att minska reaktionen. Förhoppningsvis lyckas någon lösa detta helt i framtiden och man kan då helt strunta i att bara ladda till 80% eller liknande.