Lite felräknat där Danni. Momsen är 25% ja, men det gör inte att du kan räkna bort 25% / 2 när du räknar fram de 87500 kr som du skrivit att avdraget blir. Det blir 70 000kr, eftersom du måste räkna 20% när man räknar bakåt.danni skrev:Nej, det får man verkligen inte. Du får inte dra någon moms på bilköp förutom under rätt speciella omständigheter. Men här finns också en lite intressant specialare som gör att man kan skinna staten på lite pengar. Eftersom du inte får dra av moms vid bilköp så behöver du inte heller betala in moms när du säljer en bil. Så säg att du leasar en bil för en miljon, och betalar ner leasingen till 300k. Du har då fått dra halva momsen på avbetalningarna ner dit, dvs du har fått dra av 87 500 kr i moms på själva amorteringen. Sen ska du sälja bilen vidare och har en köpare som ger 500k för den. Du köper då loss bilen av leasingbolaget för 300k inkl moms, och får inte dra av någon moms på det, sen säljer du bilen till köparen för 500k och behöver inte betala in någon moms på det. Mellanskillnaden på 200k får du stoppa rakt i företagets ficka med andra ord. Så totalt har du fått betala 412 500 kr för värdeminskningen på 500 000 kr, vilket gör att du i praktiken har fått dra av ca 17,5% moms istället för de 12,5% som du har rätt till. Lurigt men så är det.Pontus skrev:Man får väl dra halva momsen när företaget köper loss bilen för restvärdet också? Så har vår ekonomiavdelning sagt till mig i varje fall.danni skrev:Att man får dra av mycket mer moms, såklart. Men man får, som påpekats ovan, se upp så inte Skatteverket har synpunkter. Jag har satt 30% efter tre år på tidigare bilar, tror det är okay, men 20% låter lite lågt.Pontus skrev:Även 20% låter lågt efter 3 år. Vi har en gräns på 40% efter 3 år tror jag och det pga att man inte vill bråka med SKV.Johnalm skrev:40% låter högt, se upp så du inte "åker dit" på förtäckt köp om SKV får för sig att granska. Har hört att 30% är maximala insatsen för att krypa under radarn men kan ha fel.
Som jag brukar säga, jag trodde jag hade fel men jag hade fel
Vad är meningen med att ha så lågt restvärde?
Men annars så tänker du rätt.