Jag har Tele2, hade Telia innan. För varken Telia eller Tele2 har jag någonsin haft 3G täckning hemma med samtliga mobiltelefoner jag har ägt/äger. I Teslan fungerade det förut. Nu är det väldigt svajigt. Jag tror inte vi kan dra några slutsatsar utifrån hur bra täckning vi har i mobilen, eftersom Teslan har en helt annan (bättre?) antenn.Ragnarferdinand skrev:Vad har du för mobilleverantör i mobilen?Jag fick också SIM-kortet utbytt pga detta. Det var i våras. 3G har fungerat väldigt bra både innan och efter bytet. Det har alltid förvånat mig, eftersom det är noll 3G täckning i mobilen här hemma till exempel. I Teslan var det aldrig några problem. Först nu under sommaren har det plötsligt blivit riktigt kasst. Nu är det mobilen som fungerar bättre än Teslan.
Jag har Telia och ibland har bilen bättre täckning. IBLAND!
Svajig 3G på senaste tiden
Moderator: Redaktion
Re: Svajig 3G på senaste tiden
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Det är Teslan har klart bättre antenn och det kan bli skillnader i täckning här och där, men det har hänt flertal gånger när jag åkt utanför storstaden att Tesla har 0 och mobilen har 5, eller tvärtom. Så jag är ganska så säker på att min Tesla inte kör med Telia.
Ett annat exempel är P-garaget där jag parkerar dagtid där Telia i stort sett helt saknar täckning, och Teslan har hur bra täckning som helst. En extern antenn kan förbättra täckningen men den kan inte trolla, finns det ingen signal så finns det inte.
Ett annat exempel är P-garaget där jag parkerar dagtid där Telia i stort sett helt saknar täckning, och Teslan har hur bra täckning som helst. En extern antenn kan förbättra täckningen men den kan inte trolla, finns det ingen signal så finns det inte.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- EnTraktor
- Teslaägare
Om vi återgår till ursprungsfrågan så är min gissning är att det som hänt är att mobiloperatören som Tesla anlitar gjort förändringar i sitt mobilnät. Mobiloperatörerna tilldelas nya frekvensband och ibland gör man stor omflyttningar bland frekvenserna. 900 MHz har varit grunden för 2G/3G täckning under många, många år. På senare tid har dels 800 MHz bandet tagits i bruk och dessutom har många frekvenser gjorts om från 2G/3G till 4G. Om Teslan sitter med ett gammalt 3G modem som inte klarar dom nya frevenserna så blir vi kunder utan täckning. Tesla är ett amerikanskt bolag, och precis som t.ex. Apple/iPhone behöver europeiska frekvensband inte vara deras styrka. Det är mycket möjligt att modemet som sitter i våra Teslor inte klarar av de nya frekvensbanden som används i Europa i allt större utsträckning.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Det här får jag upp när man kollar operatören. Set inte ut som Telia för mig.
Resilans hanterar bara routingen.mati skrev:Det här får jag upp när man kollar operatören. Set inte ut som Telia för mig.
Här ser du några av deras kunder:
http://webb.resilans.se/customers.html
Telia är en av kunderna.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Vad jag fattar det som så har Tesla samarbete med Telefonica för Europa som sedan via olika roamingavtal i olika länder ser till att bilarna är uppkopplade. Tror inte att Tesla har ett bolag per land, skulle bli för bökigt att administrera och optimera. Vilka Telefonica sedan samarbetar med kan ju variera snabbt, kan också vara så att de har roamingavtal med flera operatörer på samma marknad.
http://www.gsma.com/connectedliving/new ... ith-tesla/
EDIT:
Ser att Telefonica bara gäller Tyskland, UK, NL och Spanien. Telia gäller för Skandinavien och Baltikum:
https://techcrunch.com/2014/04/01/tesla ... n-holland/
Detta kan ju dock ha ändrats. Tycker att det borde kommit en ny pressrelease i så fall dock.
http://www.teliacompany.com/en/newsroom ... anguage:en
http://www.gsma.com/connectedliving/new ... ith-tesla/
EDIT:
Ser att Telefonica bara gäller Tyskland, UK, NL och Spanien. Telia gäller för Skandinavien och Baltikum:
https://techcrunch.com/2014/04/01/tesla ... n-holland/
Detta kan ju dock ha ändrats. Tycker att det borde kommit en ny pressrelease i så fall dock.
http://www.teliacompany.com/en/newsroom ... anguage:en
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 3 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jaha, det visste jag inte. Tack för infon. 

Vet ni om Tesla har hårdvara för 4G i bilarna men bara kör 3G så länge pga pris?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Det låter som en rimlig förklaring!EnTraktor skrev:Om vi återgår till ursprungsfrågan så är min gissning är att det som hänt är att mobiloperatören som Tesla anlitar gjort förändringar i sitt mobilnät. Mobiloperatörerna tilldelas nya frekvensband och ibland gör man stor omflyttningar bland frekvenserna. 900 MHz har varit grunden för 2G/3G täckning under många, många år. På senare tid har dels 800 MHz bandet tagits i bruk och dessutom har många frekvenser gjorts om från 2G/3G till 4G. Om Teslan sitter med ett gammalt 3G modem som inte klarar dom nya frevenserna så blir vi kunder utan täckning. Tesla är ett amerikanskt bolag, och precis som t.ex. Apple/iPhone behöver europeiska frekvensband inte vara deras styrka. Det är mycket möjligt att modemet som sitter i våra Teslor inte klarar av de nya frekvensbanden som används i Europa i allt större utsträckning.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Nej det har dem inte. Det fanns uppgraderingserbjudande i USA för att få 4G/LTE men jag vet inte om det funnits samma här i Europa.zyax skrev:Vet ni om Tesla har hårdvara för 4G i bilarna men bara kör 3G så länge pga pris?
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Intressant förklaring. Nu finns det bilar med både 3G- och 4G-modem. Har alla som har problem 3G-modem tro eller är även 4G-modemen påverkade?EnTraktor skrev:Om vi återgår till ursprungsfrågan så är min gissning är att det som hänt är att mobiloperatören som Tesla anlitar gjort förändringar i sitt mobilnät. Mobiloperatörerna tilldelas nya frekvensband och ibland gör man stor omflyttningar bland frekvenserna. 900 MHz har varit grunden för 2G/3G täckning under många, många år. På senare tid har dels 800 MHz bandet tagits i bruk och dessutom har många frekvenser gjorts om från 2G/3G till 4G. Om Teslan sitter med ett gammalt 3G modem som inte klarar dom nya frevenserna så blir vi kunder utan täckning. Tesla är ett amerikanskt bolag, och precis som t.ex. Apple/iPhone behöver europeiska frekvensband inte vara deras styrka. Det är mycket möjligt att modemet som sitter i våra Teslor inte klarar av de nya frekvensbanden som används i Europa i allt större utsträckning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nya bilar har väll 4g även här i Europa även om de kom betydligt senare än i USA?grenhall skrev:Nej det har dem inte. Det fanns uppgraderingserbjudande i USA för att få 4G/LTE men jag vet inte om det funnits samma här i Europa.zyax skrev:Vet ni om Tesla har hårdvara för 4G i bilarna men bara kör 3G så länge pga pris?
Ja naturligtvis har nya bilar 4G/LTE. Så tolkade jag inte frågan utan om vi alla hade hårdvara för 4G/LTE som Tesla bara valt att inte aktivera.vigge50 skrev:Nya bilar har väll 4g även här i Europa även om de kom betydligt senare än i USA?grenhall skrev:Nej det har dem inte. Det fanns uppgraderingserbjudande i USA för att få 4G/LTE men jag vet inte om det funnits samma här i Europa.zyax skrev:Vet ni om Tesla har hårdvara för 4G i bilarna men bara kör 3G så länge pga pris?
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Det hade ju varit bra om det hade funnits denna möjlighet. 4G-täckningen verkar överlag vara mycket bättre än 3G.grenhall skrev:Nej det har dem inte. Det fanns uppgraderingserbjudande i USA för att få 4G/LTE men jag vet inte om det funnits samma här i Europa.
- EnTraktor
- Teslaägare
Grundregeln är ju lägre frekvens dessutom bättre täckning och höga frekvenser används för kapacitet där det behövs.
Först kom 2G på 900 MHz
Sedan kom 2G på 1800 MHz (marknadsfördes som dualband)
Sedan kom 3G på 900 och 2100 Mhz
Troligtvis där nånstans kom vår Tesla 3G modem till.
Sedan kom 4G på 2600 MHz
Sedan släpptes 4G på 800 MHz - det är denna frekvens som ger 4G den fina täckningen på landet.
Nyligen släpptes frekvenserna mer fria så nu kan i stort sett alla frekvenser användas för 2G/3G/4G. Det har gjort att operatörerna börjat kasta om alla sina master/frekvenser och nät för att optimera täckning och kapacitet. Sitter man med ett gammalt modem som ej klarar 3G på 1800 MHz eller 4G på 900 MHz så blir det ingen signal.
Eftersom 4G är överlägset 3G när det gäller prestanda så förs allt fler frekvenser och kapacitet över från 3G till 4G.
Frågan är vilka frekvenser dom nya 4G Teslorna klarar för troligen har även dessa modem vissa brister när utveckling går så snabbt. Sverige är ett av dom länder som kommit längst när det gäller användning av nya frekvenser vilket gör att vi blir lidande när telefoner/modem inte hänger med i utvecklingen.
Först kom 2G på 900 MHz
Sedan kom 2G på 1800 MHz (marknadsfördes som dualband)
Sedan kom 3G på 900 och 2100 Mhz
Troligtvis där nånstans kom vår Tesla 3G modem till.
Sedan kom 4G på 2600 MHz
Sedan släpptes 4G på 800 MHz - det är denna frekvens som ger 4G den fina täckningen på landet.
Nyligen släpptes frekvenserna mer fria så nu kan i stort sett alla frekvenser användas för 2G/3G/4G. Det har gjort att operatörerna börjat kasta om alla sina master/frekvenser och nät för att optimera täckning och kapacitet. Sitter man med ett gammalt modem som ej klarar 3G på 1800 MHz eller 4G på 900 MHz så blir det ingen signal.
Eftersom 4G är överlägset 3G när det gäller prestanda så förs allt fler frekvenser och kapacitet över från 3G till 4G.
Frågan är vilka frekvenser dom nya 4G Teslorna klarar för troligen har även dessa modem vissa brister när utveckling går så snabbt. Sverige är ett av dom länder som kommit längst när det gäller användning av nya frekvenser vilket gör att vi blir lidande när telefoner/modem inte hänger med i utvecklingen.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Frågan blir ju vad som händer om operatörerna här kastar om så mycket så att bilen tappar täckningen. Får man ny hårdvara då? Går den att byta ut mot den nya 4G?
Åkte på morgonen samma väg jag alltid gör och Spotify hackade flera gånger på platser som det aldrig annars hackar. Ska se om den gör samma sak imorgon. Sen ska jag testa med internet radion och se om den gör lika. Sen får vi se vad man gör....
Åkte på morgonen samma väg jag alltid gör och Spotify hackade flera gånger på platser som det aldrig annars hackar. Ska se om den gör samma sak imorgon. Sen ska jag testa med internet radion och se om den gör lika. Sen får vi se vad man gör....
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Pratade med SC GBG idag de känner inte till problemet är det bara jag som klagat till GBG e?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag tycker att Spotify klarar skakigt internet mycket bättre än TuneIn radio. Den klarar en stund utan täckning, i motsats till radion som dör i princip direkt. Antagligen buffrar Spotify en hel drös med data. Det kan inte radion göra riktigt på samma sätt antar jag, eftersom det är livestreamat data.Challe76a skrev:Åkte på morgonen samma väg jag alltid gör och Spotify hackade flera gånger på platser som det aldrig annars hackar. Ska se om den gör samma sak imorgon. Sen ska jag testa med internet radion och se om den gör lika. Sen får vi se vad man gör....
Om detta är bestående så får man väl uppdatera sitt mobilabonnemang och köra Wifi via internetdelning. Ganska tråkigt med tanke på att bilen ska ha gratis internet inkluderat.
Jag kör med en 4G router i bilen och betalar månadsvis 99:- för 20 GB (Telia).mati skrev:Om detta är bestående så får man väl uppdatera sitt mobilabonnemang och köra Wifi via internetdelning. Ganska tråkigt med tanke på att bilen ska ha gratis internet inkluderat.
På marginalen (att köpa och äga en dyr Tesla) så är det nästan "gratis"

Installerat 13,2 kWp solceller
Sweet deal. Det måste jag kolla. Det gäller hela norden de 20GB va?+46 skrev:Jag kör med en 4G router i bilen och betalar månadsvis 99:- för 20 GB (Telia).mati skrev:Om detta är bestående så får man väl uppdatera sitt mobilabonnemang och köra Wifi via internetdelning. Ganska tråkigt med tanke på att bilen ska ha gratis internet inkluderat.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Jag har inte läst Telias villkor, men gissar att de 20 GB som ingår i månadsabonnemanget inte är begränsat till att enbart gälla Sverige.grenhall skrev:Sweet deal. Det måste jag kolla. Det gäller hela norden de 20GB va?+46 skrev:Jag kör med en 4G router i bilen och betalar månadsvis 99:- för 20 GB (Telia).mati skrev:Om detta är bestående så får man väl uppdatera sitt mobilabonnemang och köra Wifi via internetdelning. Ganska tråkigt med tanke på att bilen ska ha gratis internet inkluderat.
Jag hittar inget abonnemang på 20GB för 99:-. Kan du peka mig i rätt riktning?+46 skrev:Jag har inte läst Telias villkor, men gissar att de 20 GB som ingår i månadsabonnemanget inte är begränsat till att enbart gälla Sverige.grenhall skrev:Sweet deal. Det måste jag kolla. Det gäller hela norden de 20GB va?+46 skrev:Jag kör med en 4G router i bilen och betalar månadsvis 99:- för 20 GB (Telia).mati skrev:Om detta är bestående så får man väl uppdatera sitt mobilabonnemang och köra Wifi via internetdelning. Ganska tråkigt med tanke på att bilen ska ha gratis internet inkluderat.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Man måste tydligen ha fast bredband från Telia för att få mobilt bredband med 20 GB för 99 :- i månaden..grenhall skrev:Jag hittar inget abonnemang på 20GB för 99:-. Kan du peka mig i rätt riktning?
Tack! Jag har fiber från Telia. får dubbelkolla.+46 skrev:Man måste tydligen ha fast bredband från Telia för att få mobilt bredband med 20 GB för 99 :- i månaden..grenhall skrev:Jag hittar inget abonnemang på 20GB för 99:-. Kan du peka mig i rätt riktning?

EDIT: Kollade. Kan få 12GB för 99:-/mån. Känns ovärt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
249kr för 24 GB om man inte har Telias fasta bredband. För 99 kr får man bara 5GB. Räcker det kanske? Jag har ingen aning hur mycket man förbrukar i Teslan.
Hos Tele2 kostar 20GB bara 149 kr.
Hos Tele2 kostar 20GB bara 149 kr.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.