Sida 2 av 2

Re: Värde på P85D

Postat: 14 aug 2016 13:12
av Surfaren
Tars skrev:
Surfaren skrev:
Jag gjorde en genomgång av Teslas demobilar (se annan tråd). Dom har allihop mer utrustning, är betydligt nyare med många färre mil och priserna börjar strax norr om vad du vill ha för denna. Baserat på detta skulle jag säga att den här är för dyr.
Så... vad skulle du då tänka dig att den är värd? 999.000?
Jag tänker så här:

En ny P90D motsvarande din P85D går på 1 286 850 efter supermiljöbilspremie och rabatt. Din bil har gått 58 640 km och är väl ca 1,5 år gammal. Det finns en P90D med fler populära tillval (21", luft, premium, hifi) att köpa hos Tesla (som gått endast 8 388 km) för 1 170 050 kr efter rabatt, och får man ut 40 000 till efter man köpt denna så landar man på 1 130 050 kr. Jag skulle nog gissa att din bils värde är närmare 900 tkr än 999 tkr, men det beror förstås på om "rätt" köpare dyker upp eller inte.

Re: Värde på P85D

Postat: 14 aug 2016 13:19
av Leo
Alla bilar som satts i trafik (har rullat lite mil) har fått miljöbilspremien utbetald på något sätt. Om sen Tesla räknat med det i sina priser är en annan sak. Så tror inte man ska räkna med "ytterligare" 40000kr från "staten" utöver de priser som Tesla anger. Premien betalas ut till första registrerade ägare/leasingbolag, även om handläggningen tar lite tid.

Viss bilarna kan vara körda på "Grönskylt" MEN de används främst för kortare förflyttningar/provkörningar. Knappast på bilar som rullat 100-tals mil. (Både dyrt att ha och höga försäkringsvillkor förknippade med grönskyltar) så de flesta bilfirmor har endast 1-3st.

Re: Värde på P85D

Postat: 14 aug 2016 15:21
av bullen
Leo skrev:
Alla bilar som satts i trafik (har rullat lite mil) har fått miljöbilspremien utbetald på något sätt. Om sen Tesla räknat med det i sina priser är en annan sak. Så tror inte man ska räkna med "ytterligare" 40000kr från "staten" utöver de priser som Tesla anger. Premien betalas ut till första registrerade ägare/leasingbolag, även om handläggningen tar lite tid.

Viss bilarna kan vara körda på "Grönskylt" MEN de används främst för kortare förflyttningar/provkörningar. Knappast på bilar som rullat 100-tals mil. (Både dyrt att ha och höga försäkringsvillkor förknippade med grönskyltar) så de flesta bilfirmor har endast 1-3st.
Tesla betalar ut premien på demobilar. Det gjorde dom iaf med min.

Re: Värde på P85D

Postat: 15 aug 2016 09:56
av apkungen
Jag tror att du borde kunna få precis under miljonen för bilen. Känns rimligt. 900tkr kan du nog sälja den till en handlare för.

Re: Värde på P85D

Postat: 15 aug 2016 10:51
av grenhall
Jag har precis köpt min med 960 mil på mätaren, jag köpte den med allt utom 7-sits, för runt det du begär. Milen gör extremt mycket på en sådan här bil för idag vet ingen hur det påverkar med högt miltal. Åtminstone inte när det gäller garantier osv. För att hitta rätt köpare krävs tid när vi talar om bilar för över miljonen. Saknar man dessutom en hel del utrustning som man förväntar sig i high-end-modellen så tar det längre tid. Priset på denna ligger alldeles för högt i jämförelse med miltal och utrustning. Tyvärr. Personligen hade jag inte ens köpt den blåa hos AutoPerformance för 1 029 000:- med de milen. Hade nog gett ett bud på iaf 950kkr för den blåa. Nästan 6000 mil hade aldrig varit intressant för mig. 2000 mil innan garantin ryker och det kör jag in på mindre än ett år.

Re: Värde på P85D

Postat: 15 aug 2016 13:04
av apkungen
Alla är ju väldigt olika när det gäller bil. Med teslas garanti på drivlina o batteri i 8år och den pålitlighet som Tesla ändå har idag så skulle jag inte vara rädd för att köpa en bil som gått 10kmil, förutom att den är lite sliten då kanske vilket kan vara tråkigt. Det gäller att hitta rätt köpare. Men för nästan 1,1 miljon kan man köpa en ny 90D med rätt mängd utrustning och det tror jag är mer attraktivt för de flesta.