Autopilot 2.0

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av vigge50 »

zyax skrev:
LarsL skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:
zyax skrev:
Ponera att bilen där vår Teslavän dog såg verkligheten framåt under det lastbilsflak som befann sig vid sidan då och att AP i dess nuvarande form uppfattade att den kunde byta fil för det var fritt under lastbilsflaket. Då är det lite som du är inne på, det kan vara riskabelt med det nuvarande systemet och jag menar att det kan bero på hårdvarubegränsningar. Det man är rädd för är ju att Tesla måste betala skadestånd i stora belopp för varje olycka med ett sånt här system och det drabbas vi alla entusiaster av. För övrigt längtar jag själv till ett system av nivå-4.
Nej, för det är fortfarande föraren som har ansvaret.

Bilen hade i detta fall, enligt Tesla, uppfattat lastbilen men tolkat den som en bro eller motorvägsskylt och därför valde bilen att inte bromsa eftersom den inte såg något hinder. Hade lastbilen varit utrustad med underkörningsskydd så hade förmodligen bilen uppfattat lastbilen som något annat och åtminstone nödbromsen slagit till. Samma sak gäller ju för filbyte, det är alltså bristen på underkörningsskydd som är det stora problemet inte autopiloten.
Det där har du förstås rätt i, men det kan fortfarande bli så att Tesla får ta ansvar för att de tolkat det så här. Underkörningsskydd hade med all sannolikhet räddat föraren, vilket manuell styrning troligen inte gjort.
Absolut när de går in i självkörande, autonomabilar, vilket de också ska och vilket också oroar mig pga stämningar. Jag tror att det kommer fungera som för flygplan där hela flottan för flygförbud efter en olycka.
Före tiden då man är tvungen att köra i nivå 4 på motorvägen så kommer det här säkerligen att hända. Antingen för alla tillverkare av bilar och/eller lastbilar eller för enskilda tillverkare som orsakat olyckan. Det kommer vara juridik som begränar utvecklingstakten, inte ovilja från befolkningen.

Om vi återgår till trådämnet, kan AP 2 klara nivå 3 ?
Elon skrev i på Twitter att du i princip skulle kunna kalla på bilen bilen så länge den är i samma land och de har även pratat om taxitjänster. Om autopilot 2.0 inte klara nivå 4 så skulle många bli besvikna efter allt det Elon har pratat om.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av zyax »

grenhall skrev:
zyax skrev:
Om vi återgår till trådämnet, kan AP 2 klara nivå 3 ?
Level 3 har fortfarande föraren som ett viktigt moment i färden. Level två kan man förenklat säga automatisering av två funktioner i bilen. Det vill säga farthållning och styrning, där vi är idag. Level 3 innebär att man kan låta bilen ta hand om säkerhetskritiska delar under färd men bilen kan fortfarande när som helst överlåta körningen till föraren. Så det stora steget här är inte från två till tre utan från level x till level 4. Vad level 4 kommer kräva hårdvarumässigt är osäkert men det kommer iaf kräva en helvetes massa mil på vägarna.
Och Elon säger Full Autonomy Is Coming Sooner Than Anyone Expects—and It Will ‘Blow People’s Minds’

Jag tolkar det lite som man vill ha level fyra från AP 2.0
Volvos test nästa år är väl på väg mot fyra men det dröjer ju ändå lång tid och Googles självkörande bil har inte sprutat nyheter på länge...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
Och det där med Lidar har jag svårt att se att han inte får äta upp (något som folk glömt efter så många år så det är väl en icke-fråga). All tillgänglig teknik som ger en bättre bild av verkligheten kan ju inte skada ett system.
Lidar kan på inget sätt vara krav för att klara AP Level 4 än mindre Level 3. Det är ju inte så att dagens förare har Lidar inbyggt i sig. Visst ger fler sensorer bättre koll om all information om data kan processas. Skulle det vara krav bara för att det är möjligt så skulle man kunna kräva att alla bilar måste kommunicera med varandra (något som bygger på STDMA likt flyg och båttrafik) och för att vara på säkra sidan kanske även gående och cyklister måste ha samma system.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av grenhall »

zyax skrev:
grenhall skrev:
zyax skrev:
Om vi återgår till trådämnet, kan AP 2 klara nivå 3 ?
Level 3 har fortfarande föraren som ett viktigt moment i färden. Level två kan man förenklat säga automatisering av två funktioner i bilen. Det vill säga farthållning och styrning, där vi är idag. Level 3 innebär att man kan låta bilen ta hand om säkerhetskritiska delar under färd men bilen kan fortfarande när som helst överlåta körningen till föraren. Så det stora steget här är inte från två till tre utan från level x till level 4. Vad level 4 kommer kräva hårdvarumässigt är osäkert men det kommer iaf kräva en helvetes massa mil på vägarna.
Och Elon säger Full Autonomy Is Coming Sooner Than Anyone Expects—and It Will ‘Blow People’s Minds’

Jag tolkar det lite som man vill ha level fyra från AP 2.0
Volvos test nästa år är väl på väg mot fyra men det dröjer ju ändå lång tid och Googles självkörande bil har inte sprutat nyheter på länge...
Jag tror inte du ska tolka så himla mycket. Sooner than anyone expects kan betyda inom 5 år istället för inom 10-20 år som folk spekulerat i. De behöver fortfarande 1 miljard miles innan något som heter Autopilot går ur beta-stadie.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av zyax »

grenhall skrev:
zyax skrev:
grenhall skrev:
zyax skrev:
Om vi återgår till trådämnet, kan AP 2 klara nivå 3 ?
Level 3 har fortfarande föraren som ett viktigt moment i färden. Level två kan man förenklat säga automatisering av två funktioner i bilen. Det vill säga farthållning och styrning, där vi är idag. Level 3 innebär att man kan låta bilen ta hand om säkerhetskritiska delar under färd men bilen kan fortfarande när som helst överlåta körningen till föraren. Så det stora steget här är inte från två till tre utan från level x till level 4. Vad level 4 kommer kräva hårdvarumässigt är osäkert men det kommer iaf kräva en helvetes massa mil på vägarna.
Och Elon säger Full Autonomy Is Coming Sooner Than Anyone Expects—and It Will ‘Blow People’s Minds’

Jag tolkar det lite som man vill ha level fyra från AP 2.0
Volvos test nästa år är väl på väg mot fyra men det dröjer ju ändå lång tid och Googles självkörande bil har inte sprutat nyheter på länge...
Jag tror inte du ska tolka så himla mycket. Sooner than anyone expects kan betyda inom 5 år istället för inom 10-20 år som folk spekulerat i. De behöver fortfarande 1 miljard miles innan något som heter Autopilot går ur beta-stadie.
Han lägger ju upp allt för tolkning. Jag som ser en värld som kommer att svänga mot full automation före en tid av 10 år tycker inte 5 år ser så imponerande ut, då kunde han lika gärna sagt 5 år så slapp vi sitta och tolka. Apple ligger i startgroparna och om de gör en bil lär de väl hoppa över allt vad lågautomationsnivåer heter och sälja sitt koncept i en nivå-4-värld och det kan inte vara 10 år bort, Google har hållit på med det här i många år och vägrar nog att släppa sitt koncept i en pre-nivå-4-värld. I detta sammanhang ska man se hans uttalande!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av danni »

vigge50 skrev:
Elon skrev i på Twitter att du i princip skulle kunna kalla på bilen bilen så länge den är i samma land och de har även pratat om taxitjänster. Om autopilot 2.0 inte klara nivå 4 så skulle många bli besvikna efter allt det Elon har pratat om.
zyax skrev:
grenhall skrev:
Och Elon säger Full Autonomy Is Coming Sooner Than Anyone Expects—and It Will ‘Blow People’s Minds’

Jag tolkar det lite som man vill ha level fyra från AP 2.0
Volvos test nästa år är väl på väg mot fyra men det dröjer ju ändå lång tid och Googles självkörande bil har inte sprutat nyheter på länge...
Inget av det här går på något sätt att tolka som att Elon säger att nuvarande sensorsvit skulle klara av högre än nivå 2.

Jag tror också att vi är på väg mot full autonomi i rasande takt. Jag skulle faktiskt inte bli det minsta förvånad om Model 3 blir världens första helautonoma bil redan 2018. Men inget av det betyder på något sätt att min nuvarande Model S någonsin skulle kunna bli självkörande utan omfattande hårdvaruuppgraderingar.

Flera andra biltillverkare har ju för övrigt siktat in sig på att lansera helautonoma bilar i spannet 2019-2021. Jag har läst flera prognoser som nämner just 2019 som året då de första helautonoma bilarna når vägarna. Så "sooner than anyone expects" kan egentligen inte innebära något annat än 2017 eller 2018.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av zyax »

danni skrev:
vigge50 skrev:
Elon skrev i på Twitter att du i princip skulle kunna kalla på bilen bilen så länge den är i samma land och de har även pratat om taxitjänster. Om autopilot 2.0 inte klara nivå 4 så skulle många bli besvikna efter allt det Elon har pratat om.
zyax skrev:
grenhall skrev:
Och Elon säger Full Autonomy Is Coming Sooner Than Anyone Expects—and It Will ‘Blow People’s Minds’

Jag tolkar det lite som man vill ha level fyra från AP 2.0
Volvos test nästa år är väl på väg mot fyra men det dröjer ju ändå lång tid och Googles självkörande bil har inte sprutat nyheter på länge...
Inget av det här går på något sätt att tolka som att Elon säger att nuvarande sensorsvit skulle klara av högre än nivå 2.

Jag tror också att vi är på väg mot full autonomi i rasande takt. Jag skulle faktiskt inte bli det minsta förvånad om Model 3 blir världens första helautonoma bil redan 2018. Men inget av det betyder på något sätt att min nuvarande Model S någonsin skulle kunna bli självkörande utan omfattande hårdvaruuppgraderingar.

Flera andra biltillverkare har ju för övrigt siktat in sig på att lansera helautonoma bilar i spannet 2019-2021. Jag har läst flera prognoser som nämner just 2019 som året då de första helautonoma bilarna når vägarna. Så "sooner than anyone expects" kan egentligen inte innebära något annat än 2017 eller 2018.
Håller med dig här. Det innebär väl att de nuvarande Teslorna får in för AP2.0-uppgradering om man ska vara med, undrar vad det kan kosta, Tesla lär inte subventionera detta i alla fall.
Samtidigt så undrar jag lite i praktiken om inte detta kommer först till Kina och EU före USA, då deras juridik tar längre tid att komma runt, eller har jag fel?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av vigge50 »

zyax skrev:
danni skrev:
vigge50 skrev:
Elon skrev i på Twitter att du i princip skulle kunna kalla på bilen bilen så länge den är i samma land och de har även pratat om taxitjänster. Om autopilot 2.0 inte klara nivå 4 så skulle många bli besvikna efter allt det Elon har pratat om.
zyax skrev:
grenhall skrev:
Och Elon säger Full Autonomy Is Coming Sooner Than Anyone Expects—and It Will ‘Blow People’s Minds’

Jag tolkar det lite som man vill ha level fyra från AP 2.0
Volvos test nästa år är väl på väg mot fyra men det dröjer ju ändå lång tid och Googles självkörande bil har inte sprutat nyheter på länge...
Inget av det här går på något sätt att tolka som att Elon säger att nuvarande sensorsvit skulle klara av högre än nivå 2.

Jag tror också att vi är på väg mot full autonomi i rasande takt. Jag skulle faktiskt inte bli det minsta förvånad om Model 3 blir världens första helautonoma bil redan 2018. Men inget av det betyder på något sätt att min nuvarande Model S någonsin skulle kunna bli självkörande utan omfattande hårdvaruuppgraderingar.

Flera andra biltillverkare har ju för övrigt siktat in sig på att lansera helautonoma bilar i spannet 2019-2021. Jag har läst flera prognoser som nämner just 2019 som året då de första helautonoma bilarna når vägarna. Så "sooner than anyone expects" kan egentligen inte innebära något annat än 2017 eller 2018.
Håller med dig här. Det innebär väl att de nuvarande Teslorna får in för AP2.0-uppgradering om man ska vara med, undrar vad det kan kosta, Tesla lär inte subventionera detta i alla fall.
Samtidigt så undrar jag lite i praktiken om inte detta kommer först till Kina och EU före USA, då deras juridik tar längre tid att komma runt, eller har jag fel?
Nuvarande autopilot släpptes något tidigare i USA än i Europa pga väntan på tillstånd men hur det är med full autom körning vet jag inte. De som utreder dödsolyckan har ju sagt att olyckan inte kommer stoppa upp utvecklingen av autom körning och de är ju redan nu i nära kontakt med Tesla vilket tyvärr är av olyckans anledning men om de inte hittar stora brister i systemet som inte är åtgärdade i 2.0 så tror jag inte de kommer stoppa Tesla. Samtidigt har väll Sverige redan tillåtit autom körning för Volvo eller har jag fel här?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av danni »

Överlag har de släppt saker tidigare i USA och även med större förmågor (som att lane change inte kräver hand på ratten och att summon går att aktivera via växelspaken och fobben). Jag tror det här helt enkelt beror på att Tesla har en större expertis på amerikansk lag inhouse - de har tillräckligt många amerikanska jurister för att säkerställa att de uppfyller amerikanska krav, men de kanske inte vill lägga samma resurser på att säkerställa detsamma för alla detaljer i exempelvis varenda europeiskt land.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av zyax »

danni skrev:
Överlag har de släppt saker tidigare i USA och även med större förmågor (som att lane change inte kräver hand på ratten och att summon går att aktivera via växelspaken och fobben). Jag tror det här helt enkelt beror på att Tesla har en större expertis på amerikansk lag inhouse - de har tillräckligt många amerikanska jurister för att säkerställa att de uppfyller amerikanska krav, men de kanske inte vill lägga samma resurser på att säkerställa detsamma för alla detaljer i exempelvis varenda europeiskt land.
Jo, men det är fortfarande den som kör bilen som är ansvarig här i stort sett. Nivå 4 är en helt annorlunda och få vet väl ens hur lagarna kommer se ut för att tillåta detta, det är det steget som kan ta längre tid i USA. Du har ju helt rätt i att Tesla som amerikanskt bolag kan sin juridik bäst och siktar på att få till det där tidigt, men frågan är om inte någon annan hinner före just för att de prövar det här mot ett annat land, t ex i Sverige där Volvo fått ett testtillstånd att köra idag redan och att kunder får testa systemet i begränsad skala 2017.
Self-driving Volvos are already on Swedish roads, and by 2017, real-world customers will be using 100 self-driving Volvos on public roads—the world’s first large-scale autonomous drive project. It’s a partnership between Volvo Car Group, the Swedish Transport Administration, the Swedish Transport Agency, Lindholmen Science Park and the City of Gothenburg, and is endorsed by the Swedish Government.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av zyax »

Det här förklarar ju att det inte är solklart där borta i alla fall:
http://cyberlaw.stanford.edu/publicatio ... ted-states
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av danni »

zyax skrev:
danni skrev:
Överlag har de släppt saker tidigare i USA och även med större förmågor (som att lane change inte kräver hand på ratten och att summon går att aktivera via växelspaken och fobben). Jag tror det här helt enkelt beror på att Tesla har en större expertis på amerikansk lag inhouse - de har tillräckligt många amerikanska jurister för att säkerställa att de uppfyller amerikanska krav, men de kanske inte vill lägga samma resurser på att säkerställa detsamma för alla detaljer i exempelvis varenda europeiskt land.
Jo, men det är fortfarande den som kör bilen som är ansvarig här i stort sett. Nivå 4 är en helt annorlunda och få vet väl ens hur lagarna kommer se ut för att tillåta detta, det är det steget som kan ta längre tid i USA. Du har ju helt rätt i att Tesla som amerikanskt bolag kan sin juridik bäst och siktar på att få till det där tidigt, men frågan är om inte någon annan hinner före just för att de prövar det här mot ett annat land, t ex i Sverige där Volvo fått ett testtillstånd att köra idag redan och att kunder får testa systemet i begränsad skala 2017.
Self-driving Volvos are already on Swedish roads, and by 2017, real-world customers will be using 100 self-driving Volvos on public roads—the world’s first large-scale autonomous drive project. It’s a partnership between Volvo Car Group, the Swedish Transport Administration, the Swedish Transport Agency, Lindholmen Science Park and the City of Gothenburg, and is endorsed by the Swedish Government.
Volvos satsning är dock extremt begränsad. De bilarna de levererar 2017 kommer vara 100% autonoma - på några få mil av utvalda vägsträckor i och runt Göteborg. Sure, det blir väl trevligt för en del att kunna göra pendlingen helt autonomt, men samtidigt känns det varken som något särskilt konststycke eller som något att hurra för i längden. Teslas autopilot är ju som kontrast allra mest användbar på långresor.

Jag har förresten sett Volvos testfordon runtom stan ett par gånger - nya XC90 med lidarburkar på taket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av Svenssons »

100 bilar är inte "large scale" när det kommer till autonom körning. Hur lång tid skulle det inte ta för dessa bilar att köra en miljard miles eller km? Utan riktigt mycket data och feedback kommer det ta evigheter för dessa bilar att bli bättre. Tesla har hundratusentals bilar med AP Level 2 som samlar in data och gör Autopiloten bättre hela tiden. Denna data hjälper även till för att förbättra Level 3 och 4 men när det kommer till Level 4 krävs troligen en magnitud längre körsträcka med nya sensorer innan man kan släppa ansvaret från förare till maskin.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av zyax »

danni skrev:
zyax skrev:
danni skrev:
Överlag har de släppt saker tidigare i USA och även med större förmågor (som att lane change inte kräver hand på ratten och att summon går att aktivera via växelspaken och fobben). Jag tror det här helt enkelt beror på att Tesla har en större expertis på amerikansk lag inhouse - de har tillräckligt många amerikanska jurister för att säkerställa att de uppfyller amerikanska krav, men de kanske inte vill lägga samma resurser på att säkerställa detsamma för alla detaljer i exempelvis varenda europeiskt land.
Jo, men det är fortfarande den som kör bilen som är ansvarig här i stort sett. Nivå 4 är en helt annorlunda och få vet väl ens hur lagarna kommer se ut för att tillåta detta, det är det steget som kan ta längre tid i USA. Du har ju helt rätt i att Tesla som amerikanskt bolag kan sin juridik bäst och siktar på att få till det där tidigt, men frågan är om inte någon annan hinner före just för att de prövar det här mot ett annat land, t ex i Sverige där Volvo fått ett testtillstånd att köra idag redan och att kunder får testa systemet i begränsad skala 2017.
Self-driving Volvos are already on Swedish roads, and by 2017, real-world customers will be using 100 self-driving Volvos on public roads—the world’s first large-scale autonomous drive project. It’s a partnership between Volvo Car Group, the Swedish Transport Administration, the Swedish Transport Agency, Lindholmen Science Park and the City of Gothenburg, and is endorsed by the Swedish Government.
Volvos satsning är dock extremt begränsad. De bilarna de levererar 2017 kommer vara 100% autonoma - på några få mil av utvalda vägsträckor i och runt Göteborg. Sure, det blir väl trevligt för en del att kunna göra pendlingen helt autonomt, men samtidigt känns det varken som något särskilt konststycke eller som något att hurra för i längden. Teslas autopilot är ju som kontrast allra mest användbar på långresor.

Jag har förresten sett Volvos testfordon runtom stan ett par gånger - nya XC90 med lidarburkar på taket.
Ska man ha nivå 4 så måste man börja i den skalan och utöka den, eller hur hade du tänkt dig? Och Lidarburkarna lär sitta på fler nivå-4-testbilar även om ni inte tror att de verkliga bilarna senare har det.

Kul att mer från Electrek kommer i ämnet när vi håller på : https://electrek.co/2016/08/12/mercedes ... f-driving/
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av danni »

zyax skrev:
Ska man ha nivå 4 så måste man börja i den skalan och utöka den, eller hur hade du tänkt dig? Och Lidarburkarna lär sitta på fler nivå-4-testbilar även om ni inte tror att de verkliga bilarna senare har det.

Kul att mer från Electrek kommer i ämnet när vi håller på : https://electrek.co/2016/08/12/mercedes ... f-driving/
Varför måste man det? Tvärtom, nästan. Att de har lärt sina system vissa specifika vägar utantill känns ju inte särskilt generaliserbart och säger väldigt lite om hur snart de kommer kunna ha riktiga autonoma bilar. Då tror jag mer på Teslas approach. Ut med så många bilar som möjligt på så många och långa resor som möjligt, och putsa sen vidare på teknologin med hjälp av den data man får in. De jobbar ju kontinuerligt på autopilot, inte minst med hjälp av de befintliga bilarna. Jag slår vad om att alla våra bilar innehåller flera versioner av autopilot samtidigt, och att dessa hela tiden sitter och jämför sina resultat mot varandra (och mot föraren, när det inte är autopiloten som styr).

Jag har aldrig sagt att jag inte tror att det kommer finnas nivå 4-bilar med lidar. Tvärtom, många andra tillverkare tror på den teknologin. Jag har bara sagt att Tesla inte satsar på det eftersom Elon tror de kan nå samma resultat billigare och snabbare med kameror och radar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av zyax »

danni skrev:
zyax skrev:
Ska man ha nivå 4 så måste man börja i den skalan och utöka den, eller hur hade du tänkt dig? Och Lidarburkarna lär sitta på fler nivå-4-testbilar även om ni inte tror att de verkliga bilarna senare har det.

Kul att mer från Electrek kommer i ämnet när vi håller på : https://electrek.co/2016/08/12/mercedes ... f-driving/
Varför måste man det? Tvärtom, nästan. Att de har lärt sina system vissa specifika vägar utantill känns ju inte särskilt generaliserbart och säger väldigt lite om hur snart de kommer kunna ha riktiga autonoma bilar. Då tror jag mer på Teslas approach. Ut med så många bilar som möjligt på så många och långa resor som möjligt, och putsa sen vidare på teknologin med hjälp av den data man får in. De jobbar ju kontinuerligt på autopilot, inte minst med hjälp av de befintliga bilarna. Jag slår vad om att alla våra bilar innehåller flera versioner av autopilot samtidigt, och att dessa hela tiden sitter och jämför sina resultat mot varandra (och mot föraren, när det inte är autopiloten som styr).

Jag har aldrig sagt att jag inte tror att det kommer finnas nivå 4-bilar med lidar. Tvärtom, många andra tillverkare tror på den teknologin. Jag har bara sagt att Tesla inte satsar på det eftersom Elon tror de kan nå samma resultat billigare och snabbare med kameror och radar.
Volvo har ju haft sensorer i bilarna länge (längst?) av alla. Tesla får in mycket data då de är uppkopplade medan Volvos sådana kommer in i systemet först när nät finns eller i värsta fall när bilen är på service, men tro inte att de inte redan använder den datan. Att Tesla kommer köra igång nivå 4 utan några som helst tester med verkliga kunder i mindre skala tror jag inte på.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:

Volvo har ju haft sensorer i bilarna länge (längst?) av alla. Tesla får in mycket data då de är uppkopplade medan Volvos sådana kommer in i systemet först när nät finns eller i värsta fall när bilen är på service, men tro inte att de inte redan använder den datan. Att Tesla kommer köra igång nivå 4 utan några som helst tester med verkliga kunder i mindre skala tror jag inte på.
Har inte sett någon Volvo med Lidar själv men det är ju bara 100 stycken testfordon vad jag förstått det som. Tesla har som sagt vara hundratusentals med bilar som konstant samlar in data. Visserligen inte med all input som krävs för Level 4 men den data de samlar in är ju inte enbart för Level 2 utan även för autonom körning. Tesla och Elon har tex pratat om hög noggrannhet på kartorna vilket är ett absolut krav för autonom körning. Denna data får Tesla in från hela världen. Volvo kommer bara ha några mil kring Göteborg från 100 fordon till att börja med.

De första Tesla-bilarna med hårdvara för autonom körning kommer inte kunna köras autonomt direkt vid leverans. De kommer samla in data under längre tid, både data från sensorerna och från föraren. Det lär finnas tiotusentals om inte hundratusentals Tesla-bilar runt klotet med autonom hårdvara när väl Level 4 slås på. Att då komma med 100 fordon i en liten stad i norra utkanterna av Europa känns inte direkt storskaligt.

http://cleantechnica.com/2015/10/17/tes ... echnology/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av danni »

zyax skrev:
Volvo har ju haft sensorer i bilarna länge (längst?) av alla. Tesla får in mycket data då de är uppkopplade medan Volvos sådana kommer in i systemet först när nät finns eller i värsta fall när bilen är på service, men tro inte att de inte redan använder den datan. Att Tesla kommer köra igång nivå 4 utan några som helst tester med verkliga kunder i mindre skala tror jag inte på.
Jag har faktiskt svårt att tro att Volvos bilar har stora hårddiskar som lagrar data som sen töms vid service med 1-2 års mellanrum (redan där nästan för stor fördröjning för att det ska gå att göra nåt vettigt med den). Det är stora datamängder vi talar om här för att det ska bli användbart vid central behandling! Dessutom vore ju datan i helt fel form med tanke på den inriktning Volvo tar. Bilarna som är ute i drift har radar + kameror, bilarna som utvecklas har lidar. Vad för data ska de samla för att träna lidarsystemet, tänker du?

Och nej, ingen har väl sagt att inte Tesla kommer börja i mindre skala? Så har de ju alltid gjort. När autopiloten skulle lanseras fick ett fåtal användare tillgång till betaversion ett par månader före public release. Det lär bli likadant med kommande versioner. Först börjar bilarna levereras med hårdvaran. Sen kommer några få börja betatesta. Och sen blir det allmänt tillgängligt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
zyax skrev:

Volvo har ju haft sensorer i bilarna länge (längst?) av alla. Tesla får in mycket data då de är uppkopplade medan Volvos sådana kommer in i systemet först när nät finns eller i värsta fall när bilen är på service, men tro inte att de inte redan använder den datan. Att Tesla kommer köra igång nivå 4 utan några som helst tester med verkliga kunder i mindre skala tror jag inte på.
Har inte sett någon Volvo med Lidar själv men det är ju bara 100 stycken testfordon vad jag förstått det som. Tesla har som sagt vara hundratusentals med bilar som konstant samlar in data. Visserligen inte med all input som krävs för Level 4 men den data de samlar in är ju inte enbart för Level 2 utan även för autonom körning. Tesla och Elon har tex pratat om hög noggrannhet på kartorna vilket är ett absolut krav för autonom körning. Denna data får Tesla in från hela världen. Volvo kommer bara ha några mil kring Göteborg från 100 fordon till att börja med.

De första Tesla-bilarna med hårdvara för autonom körning kommer inte kunna köras autonomt direkt vid leverans. De kommer samla in data under längre tid, både data från sensorerna och från föraren. Det lär finnas tiotusentals om inte hundratusentals Tesla-bilar runt klotet med autonom hårdvara när väl Level 4 slås på. Att då komma med 100 fordon i en liten stad i norra utkanterna av Europa känns inte direkt storskaligt.

http://cleantechnica.com/2015/10/17/tes ... echnology/
Känns som försvar draget lite åt fan-boy-hållet. Jag är själv mjukvaruutvecklare och i verkliga tester i en verklig miljö sker saker med ett system som man inte tänkt sig. Elon är modern och jag älskar att han infört agila metoder och mjukvarutänk i bilindustrin, men när man ska införa detta så krävs verkliga tester på en nivå som inte får misslyckas. Det går att spränga en raket i luften i SpaceX och det går att döda en förare i en nivå-2-system och fortfarande klara sig, men det går inte att göra buggmisstag i ett nivå-4-system som leder till död, det måste du ha testat bort eller i alla fall visat på att du har testat systemet. Tesla har ett jäkla försprång för de har en massa fan-boys som är villiga att testa plus de samlar in data på ett bättre sätt än sina konkurrenter (dock inte säkert mer data pga storleken på bilparken, men OTA och uppkoppling gör cyklerna mycket kortare).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av zyax »

danni skrev:
zyax skrev:
Volvo har ju haft sensorer i bilarna länge (längst?) av alla. Tesla får in mycket data då de är uppkopplade medan Volvos sådana kommer in i systemet först när nät finns eller i värsta fall när bilen är på service, men tro inte att de inte redan använder den datan. Att Tesla kommer köra igång nivå 4 utan några som helst tester med verkliga kunder i mindre skala tror jag inte på.
Jag har faktiskt svårt att tro att Volvos bilar har stora hårddiskar som lagrar data som sen töms vid service med 1-2 års mellanrum (redan där nästan för stor fördröjning för att det ska gå att göra nåt vettigt med den). Det är stora datamängder vi talar om här för att det ska bli användbart vid central behandling! Dessutom vore ju datan i helt fel form med tanke på den inriktning Volvo tar. Bilarna som är ute i drift har radar + kameror, bilarna som utvecklas har lidar. Vad för data ska de samla för att träna lidarsystemet, tänker du?

Och nej, ingen har väl sagt att inte Tesla kommer börja i mindre skala? Så har de ju alltid gjort. När autopiloten skulle lanseras fick ett fåtal användare tillgång till betaversion ett par månader före public release. Det lär bli likadant med kommande versioner. Först börjar bilarna levereras med hårdvaran. Sen kommer några få börja betatesta. Och sen blir det allmänt tillgängligt.
Du är nog ganska rätt på det här med data samt Tesla och betatester. De vanliga Volvobilarna samlar ju data i mängd och kan leverera sådan data som skiljer sig från det man redan vet, det är inte så stora mängder, det gäller att samla in från en stor mängd situationer som inte är så anpassade som deras tester är.

Varför har man ett lidarsystem i ett test, självklart för att få mer och bättre data som hjälper de andra systemen att tolka den data man får in.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av grenhall »

zyax skrev:
danni skrev:
zyax skrev:
Volvo har ju haft sensorer i bilarna länge (längst?) av alla. Tesla får in mycket data då de är uppkopplade medan Volvos sådana kommer in i systemet först när nät finns eller i värsta fall när bilen är på service, men tro inte att de inte redan använder den datan. Att Tesla kommer köra igång nivå 4 utan några som helst tester med verkliga kunder i mindre skala tror jag inte på.
Jag har faktiskt svårt att tro att Volvos bilar har stora hårddiskar som lagrar data som sen töms vid service med 1-2 års mellanrum (redan där nästan för stor fördröjning för att det ska gå att göra nåt vettigt med den). Det är stora datamängder vi talar om här för att det ska bli användbart vid central behandling! Dessutom vore ju datan i helt fel form med tanke på den inriktning Volvo tar. Bilarna som är ute i drift har radar + kameror, bilarna som utvecklas har lidar. Vad för data ska de samla för att träna lidarsystemet, tänker du?

Och nej, ingen har väl sagt att inte Tesla kommer börja i mindre skala? Så har de ju alltid gjort. När autopiloten skulle lanseras fick ett fåtal användare tillgång till betaversion ett par månader före public release. Det lär bli likadant med kommande versioner. Först börjar bilarna levereras med hårdvaran. Sen kommer några få börja betatesta. Och sen blir det allmänt tillgängligt.
Du är nog ganska rätt på det här med data samt Tesla och betatester. De vanliga Volvobilarna samlar ju data i mängd och kan leverera sådan data som skiljer sig från det man redan vet, det är inte så stora mängder, det gäller att samla in från en stor mängd situationer som inte är så anpassade som deras tester är.

Varför har man ett lidarsystem i ett test, självklart för att få mer och bättre data som hjälper de andra systemen att tolka den data man får in.
Är du Trent Victor?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av zyax »

grenhall skrev:
zyax skrev:
danni skrev:
zyax skrev:
Volvo har ju haft sensorer i bilarna länge (längst?) av alla. Tesla får in mycket data då de är uppkopplade medan Volvos sådana kommer in i systemet först när nät finns eller i värsta fall när bilen är på service, men tro inte att de inte redan använder den datan. Att Tesla kommer köra igång nivå 4 utan några som helst tester med verkliga kunder i mindre skala tror jag inte på.
Jag har faktiskt svårt att tro att Volvos bilar har stora hårddiskar som lagrar data som sen töms vid service med 1-2 års mellanrum (redan där nästan för stor fördröjning för att det ska gå att göra nåt vettigt med den). Det är stora datamängder vi talar om här för att det ska bli användbart vid central behandling! Dessutom vore ju datan i helt fel form med tanke på den inriktning Volvo tar. Bilarna som är ute i drift har radar + kameror, bilarna som utvecklas har lidar. Vad för data ska de samla för att träna lidarsystemet, tänker du?

Och nej, ingen har väl sagt att inte Tesla kommer börja i mindre skala? Så har de ju alltid gjort. När autopiloten skulle lanseras fick ett fåtal användare tillgång till betaversion ett par månader före public release. Det lär bli likadant med kommande versioner. Först börjar bilarna levereras med hårdvaran. Sen kommer några få börja betatesta. Och sen blir det allmänt tillgängligt.
Du är nog ganska rätt på det här med data samt Tesla och betatester. De vanliga Volvobilarna samlar ju data i mängd och kan leverera sådan data som skiljer sig från det man redan vet, det är inte så stora mängder, det gäller att samla in från en stor mängd situationer som inte är så anpassade som deras tester är.

Varför har man ett lidarsystem i ett test, självklart för att få mer och bättre data som hjälper de andra systemen att tolka den data man får in.
Är du Trent Victor?


Öh, nej. Jag är väldigt pro-Tesla, men jag vägrar bli en fan-boy. Jag vill ha hela bilflottan som BEV i nivå-4 så fort som möjligt, och det som kan sänka hela den utvecklingen är att Tesla springer på en riktigt ordentlig nit. Bara för att man gillar Elon och hans idéer så måste man inte sluta tänka själv. Jag hoppas som fan på Tesla och Elons andra grejer (och Hyperloop också) !

Som mjukvaruutvecklare får man dåliga vibbar av det här: http://money.cnn.com/2016/07/28/technol ... index.html Bättre 1 år för sent än något som försenar allt med många år!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av grenhall »

zyax skrev:
grenhall skrev:
zyax skrev:
danni skrev:
zyax skrev:
Volvo har ju haft sensorer i bilarna länge (längst?) av alla. Tesla får in mycket data då de är uppkopplade medan Volvos sådana kommer in i systemet först när nät finns eller i värsta fall när bilen är på service, men tro inte att de inte redan använder den datan. Att Tesla kommer köra igång nivå 4 utan några som helst tester med verkliga kunder i mindre skala tror jag inte på.
Jag har faktiskt svårt att tro att Volvos bilar har stora hårddiskar som lagrar data som sen töms vid service med 1-2 års mellanrum (redan där nästan för stor fördröjning för att det ska gå att göra nåt vettigt med den). Det är stora datamängder vi talar om här för att det ska bli användbart vid central behandling! Dessutom vore ju datan i helt fel form med tanke på den inriktning Volvo tar. Bilarna som är ute i drift har radar + kameror, bilarna som utvecklas har lidar. Vad för data ska de samla för att träna lidarsystemet, tänker du?

Och nej, ingen har väl sagt att inte Tesla kommer börja i mindre skala? Så har de ju alltid gjort. När autopiloten skulle lanseras fick ett fåtal användare tillgång till betaversion ett par månader före public release. Det lär bli likadant med kommande versioner. Först börjar bilarna levereras med hårdvaran. Sen kommer några få börja betatesta. Och sen blir det allmänt tillgängligt.
Du är nog ganska rätt på det här med data samt Tesla och betatester. De vanliga Volvobilarna samlar ju data i mängd och kan leverera sådan data som skiljer sig från det man redan vet, det är inte så stora mängder, det gäller att samla in från en stor mängd situationer som inte är så anpassade som deras tester är.

Varför har man ett lidarsystem i ett test, självklart för att få mer och bättre data som hjälper de andra systemen att tolka den data man får in.
Är du Trent Victor?


Öh, nej. Jag är väldigt pro-Tesla, men jag vägrar bli en fan-boy. Jag vill ha hela bilflottan som BEV i nivå-4 så fort som möjligt, och det som kan sänka hela den utvecklingen är att Tesla springer på en riktigt ordentlig nit. Bara för att man gillar Elon och hans idéer så måste man inte sluta tänka själv. Jag hoppas som fan på Tesla och Elons andra grejer (och Hyperloop också) !

Som mjukvaruutvecklare får man dåliga vibbar av det här: http://money.cnn.com/2016/07/28/technol ... index.html Bättre 1 år för sent än något som försenar allt med många år!
Konstig inställning. Vad är det du får dåliga vibbar av?

Tesla har släppt en beta-produkt till allmänheten, informerat densamma om riskerna med den. Detta har de gjort för att kunna samla in data i oerhört större skala än om man skickat ut en flotta med kanske 100 bilar som tog åratal för att samla in likvärdigt med data. I det första fallet får man naturligtvis göra avkall på egna moraliska betänkligheter och prioritera enligt den större idén bakom. Någon ingenjör hade säkert velat rädda den där katten som bilen eventuellt kan köra över vid självparkering men om det istället kan rädda 100-tals människor som backar ut från sina garage. Ja då är inte katten så jäkla mycket värd va?

Dessutom sker körning med autopilot på eget ansvar. Folk är generellt lite dåliga på det där med eget ansvar men det kan man inte lasta någon annan för.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av vigge50 »

zyax skrev:
grenhall skrev:
zyax skrev:
danni skrev:
zyax skrev:
Volvo har ju haft sensorer i bilarna länge (längst?) av alla. Tesla får in mycket data då de är uppkopplade medan Volvos sådana kommer in i systemet först när nät finns eller i värsta fall när bilen är på service, men tro inte att de inte redan använder den datan. Att Tesla kommer köra igång nivå 4 utan några som helst tester med verkliga kunder i mindre skala tror jag inte på.
Jag har faktiskt svårt att tro att Volvos bilar har stora hårddiskar som lagrar data som sen töms vid service med 1-2 års mellanrum (redan där nästan för stor fördröjning för att det ska gå att göra nåt vettigt med den). Det är stora datamängder vi talar om här för att det ska bli användbart vid central behandling! Dessutom vore ju datan i helt fel form med tanke på den inriktning Volvo tar. Bilarna som är ute i drift har radar + kameror, bilarna som utvecklas har lidar. Vad för data ska de samla för att träna lidarsystemet, tänker du?

Och nej, ingen har väl sagt att inte Tesla kommer börja i mindre skala? Så har de ju alltid gjort. När autopiloten skulle lanseras fick ett fåtal användare tillgång till betaversion ett par månader före public release. Det lär bli likadant med kommande versioner. Först börjar bilarna levereras med hårdvaran. Sen kommer några få börja betatesta. Och sen blir det allmänt tillgängligt.
Du är nog ganska rätt på det här med data samt Tesla och betatester. De vanliga Volvobilarna samlar ju data i mängd och kan leverera sådan data som skiljer sig från det man redan vet, det är inte så stora mängder, det gäller att samla in från en stor mängd situationer som inte är så anpassade som deras tester är.

Varför har man ett lidarsystem i ett test, självklart för att få mer och bättre data som hjälper de andra systemen att tolka den data man får in.
Är du Trent Victor?


Öh, nej. Jag är väldigt pro-Tesla, men jag vägrar bli en fan-boy. Jag vill ha hela bilflottan som BEV i nivå-4 så fort som möjligt, och det som kan sänka hela den utvecklingen är att Tesla springer på en riktigt ordentlig nit. Bara för att man gillar Elon och hans idéer så måste man inte sluta tänka själv. Jag hoppas som fan på Tesla och Elons andra grejer (och Hyperloop också) !

Som mjukvaruutvecklare får man dåliga vibbar av det här: http://money.cnn.com/2016/07/28/technol ... index.html Bättre 1 år för sent än något som försenar allt med många år!
Autopilot var nästan ett år försenat, om de hade väntat ytterligare år hade det säkert kunna göra det ännu bättre men frågan är hur länge man ska vänta innan det släpps.
Du pratar om att Volvo har sy.stem redan som samlar in information och hämtas in vid service men detta kanske är vart eller vartannat år. Det betyder att om de tar fram en ny version av sin mjukvara så kommer det kanske ta 2 år innan de första bilarna med den mjukvaran lämnar någon data tillbaka. Teslas bilar skickar data varje natt vilket gör att de får in den första datan från den nya datan redan dagar efter de har släppt mjukvaran. Elon har pratat om 1 miljard miles innan de kan ta bort beta, hur lång tid tar det innan Volvo kommer upp i den datamängden och hur lång tid tar det innan Volvo har hunnit få in all den datan? Tänk om Volvo tar fram en ny version som gör vissa fel som användaren får rättat till, det kan ta två år innan Volvo får reda på den buggen och i värsta fall har de fortsatt bygga från det och måste då göra om en hel del när de får reda på felet.
Så som jag har förstått det så testar Tesla nya versioner på följande sätt:
Simulering i datorer
Anställdas bilar så att de får testa det
Skickar de ut det till alla Teslas bilar men jobbar i bakgrunden och jämför det med hur föraren kör
Aktiverar det till betatestare som får testa det nya systemet
Aktiverar de på alla bilar.

På detta sätt så har en ny version kunna köras flera miljoner kilometer innan den börjar styra allmänhetens bilar, en siffra som kommer ta väldigt lång tid innan Volvo når med sina 100 bilar.

Kanske har Tesla släppt det för tidigt och inte klarlagt för kunderna systemets begränsningar men jag tror de har en väldigt stor fördel med sitt sätt att testa ny hårdvara som konkurrenterna för tillfället bara kan drömma om.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av zyax »

grenhall skrev:

Konstig inställning. Vad är det du får dåliga vibbar av?

Tesla har släppt en beta-produkt till allmänheten, informerat densamma om riskerna med den. Detta har de gjort för att kunna samla in data i oerhört större skala än om man skickat ut en flotta med kanske 100 bilar som tog åratal för att samla in likvärdigt med data. I det första fallet får man naturligtvis göra avkall på egna moraliska betänkligheter och prioritera enligt den större idén bakom. Någon ingenjör hade säkert velat rädda den där katten som bilen eventuellt kan köra över vid självparkering men om det istället kan rädda 100-tals människor som backar ut från sina garage. Ja då är inte katten så jäkla mycket värd va?

Dessutom sker körning med autopilot på eget ansvar. Folk är generellt lite dåliga på det där med eget ansvar men det kan man inte lasta någon annan för.
Ska man testa ett nivå-4-system på samma sätt? Det är väl inte katt-problematiken man ska fokusera på, det är hur testarna tycker hastigheten på utvecklingen är, de har inte hunnit testa allt innan det ska ut på riktigt, testerna får fan-boystestarna göra. Nästa nivå är nivå-4 (trean är ju orimlig, det menar de flesta) och ska man då göra på samma sätt menar du?

Jag hade gärna sett att Tesla gjorde/gör/Kommer-att-göra som Google och Volvo under tiden de tar in data från nivå-2-systemet så provar de på riktigt nivå-4-systemet inom ramarna för lagen.

För övrigt behöver biltillverkarna komma fram till en standard som gör att alla fordon kan prata med varandra i trafiken. I ett nivå-4-system ska givetvis alla slipstreama med väldigt kort avstånd och för att reagera i tid måste input komma från den övriga trafiken, det räcker inte med ett radarsystem när man ligger någon meter bakom...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar