Det här med att köpa bil...

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av grenhall »

Johnny_B skrev:
Men som sagt, det är inte för alla. Det handlar om vad man prioriterar. Tid eller pengar. Och pengar kan man alltid tjäna mer av. Tid har vi bara en viss mängd av - sedan är den slut.
<filosofie>Tid. Bara värdefullt när man inte har någon kvar.</filosofie>
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

lator skrev:
Jerker skrev:
Min bästa bilekonomi har jag haft med bilar som kostat max 5000:- att köpa. Jag har fixat det mesta själv på dessa och totala kostnaden på dessa bilar exkl. bränslet har brukat ligga runt 1:50/mil. Den bil jag nu leasar kostar 21:-/mil. Det stör mig inte alls att ha bilar som av de flesta betraktas som skrothögar. Problemet är att det inte finns sådana elbilar. Än.
Det finns ju men det kanske inte är det bästa alternativet idag... (Renault Clio Electrique, Think, El-cat).
Vi hamnar igen på att vi har olika förutsättningar och olika åsikter. Kul. Hur skulle annars världen se ut.

Jag har dock svårt att se att en bil för 5 000 kr ger mig den driftsäkerheten (eller komforten?) jag behöver för att köra 4 000 mil per år och känna att jag kan garantera att jag är framme på utsatt tid hos mina kunder.
Sedan har vi frågan om hur mina kunder skulle se på mig och mitt företag om jag rullade in med en 245DL som knappt(?) håller ihop i skarvarna, när jag gör kundbesök.

Det finns mer än kostnad som spelar in när man väljer bil och eventuellt finansierings-/leasingupplägg.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

grenhall skrev:
Johnny_B skrev:
Men som sagt, det är inte för alla. Det handlar om vad man prioriterar. Tid eller pengar. Och pengar kan man alltid tjäna mer av. Tid har vi bara en viss mängd av - sedan är den slut.
<filosofie>Tid. Bara värdefullt när man inte har någon kvar.</filosofie>
<filosofie>Pengar. Bara värdefullt när man inte har några kvar.</filosofie>

;)
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Johnny_B skrev:
StefL skrev:
Äger man bilen själv utan serviceavtal, däckhotell och annat får man såklart vara beredd på kostnader som service, däckbyten (vilket jag iof anser att bra karl gör själv) mm men det ger en också motivation att sköta om grejerna.
Jag måste erkänna att jag inte är man nog att ha både däckkrängningsmaskin, kompressor och balanseringsmaskin hemma - så jag kan göra mina däckbyten själv. Men det tror jag att få andra också har StefL.
Härligt - lite ordmärkeri friskar upp så här på fredagseftermiddagen :D . Och det menar jag verkligen - språkpolis som jag själv är får jag såklart bjuda på den. Ska man vara noggrann skulle jag såklart ha skrivit hjulbyten för nej, jag kränger inte däcken själv (åtminstone inte på bilens fälgar, cykel är en annan sak) utan sommar- och vinterdäcken sitter på varsin uppsättning fälgar. :D

Sen råkar jag har fördelen att ha ett eget garage trots att jag bor i lägenhet, så de hjul jag för tillfället inte använder (sommarhjulen på vintern och vice versa) ligger i hörnet framför bilen vilket gör proceduren att skifta vår och höst synnerligen uthärdlig. Funderar dock på att skaffa garagedomkraft och elektrisk mutterdragare för att göra det ännu smidigare - när jag fyller 50 om tre år borde det väl betraktas som OK om inte förr? :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
Min bästa bilekonomi har jag haft med bilar som kostat max 5000:- att köpa. Jag har fixat det mesta själv på dessa och totala kostnaden på dessa bilar exkl. bränslet har brukat ligga runt 1:50/mil. Den bil jag nu leasar kostar 21:-/mil. Det stör mig inte alls att ha bilar som av de flesta betraktas som skrothögar. Problemet är att det inte finns sådana elbilar. Än.
Det finns ju men det kanske inte är det bästa alternativet idag... (Renault Clio Electrique, Think, El-cat).
För 5000:-? Nej... ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Johnny_B skrev:
lator skrev:
Jerker skrev:
Vi hamnar igen på att vi har olika förutsättningar och olika åsikter. Kul. Hur skulle annars världen se ut.

Jag har dock svårt att se att en bil för 5 000 kr ger mig den driftsäkerheten (eller komforten?) jag behöver för att köra 4 000 mil per år och känna att jag kan garantera att jag är framme på utsatt tid hos mina kunder.
Sedan har vi frågan om hur mina kunder skulle se på mig och mitt företag om jag rullade in med en 245DL som knappt(?) håller ihop i skarvarna, när jag gör kundbesök.

Det finns mer än kostnad som spelar in när man väljer bil och eventuellt finansierings-/leasingupplägg.
Nej, det är ju olika. Jag har inget företag som behöver en representativ bil. Men jag kör c:a 3500 mil/år, och det enda jag har saknat i dessa gamla bilar är AC. Allt annat går att undvara om man sparar flera tusen varje månad. Enligt min åsikt.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Nej, elbilar är dyrare. Räkna med 25000...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

StefL skrev:
Johnny_B skrev:
StefL skrev:
Äger man bilen själv utan serviceavtal, däckhotell och annat får man såklart vara beredd på kostnader som service, däckbyten (vilket jag iof anser att bra karl gör själv) mm men det ger en också motivation att sköta om grejerna.
Jag måste erkänna att jag inte är man nog att ha både däckkrängningsmaskin, kompressor och balanseringsmaskin hemma - så jag kan göra mina däckbyten själv. Men det tror jag att få andra också har StefL.
Härligt - lite ordmärkeri friskar upp så här på fredagseftermiddagen :D . Och det menar jag verkligen - språkpolis som jag själv är får jag såklart bjuda på den. Ska man vara noggrann skulle jag såklart ha skrivit hjulbyten för nej, jag kränger inte däcken själv (åtminstone inte på bilens fälgar, cykel är en annan sak) utan sommar- och vinterdäcken sitter på varsin uppsättning fälgar. :D
Skönt att du kunde ta min sandlådenivå på det sättet StefL. :D
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Johnny_B skrev:
Skönt att du kunde ta min sandlådenivå på det sättet StefL. :D
Det hjälper att veta att tonen på forumet generellt är god - så min instinkt är aldrig att förvänta mig några onda avsikter. Och dessutom är jag som sagt själv ibland väl snar att märka ord och då får man också själv se till att vara tolerant och bjuda på sig själv. :D

Eftersom det är fredag skäms jag inte heller för att erkänna att i höstas blev det faktiskt till att betala för skifte till vinterhjul; det blev bråttom då sambon skulle iväg till befarat vintriga trakter och jag hann inte med att göra det själv så jag tvangs lasta vinterhjulen i bakluckan och skicka henne till närmaste däckverkstad. En knäck för min manlighet onekligen, men jag återupprättade den i våras genom att själv lägga på sommarhjulen.
Eftersom jag gissar att min kommande Model 3 lär finansieras som tjänstebil via leasing har jag dock en aning om att även hjulbyten vid det laget kan komma att "outsourcas". Men eftersom jag räknar med att det blir lagom till 50-årsdagen kan jag skylla på åldern vid det laget :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Hela den här diskussionen känns redundant på bara några års sikt. Snart kommer de självkörande bilarna och då kommer väldigt få ens komma på tanken att man kan äga en bil själv. Biltransport blir en tjänst som många andra. De enda som kommer ha en helt egen bil kommer vara de som har väldigt specifika behov, t.ex. av säkerhet. Lite i stil med att idag ha ett privatjet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

danni skrev:
Hela den här diskussionen känns redundant på bara några års sikt. Snart kommer de självkörande bilarna och då kommer väldigt få ens komma på tanken att man kan äga en bil själv. Biltransport blir en tjänst som många andra. De enda som kommer ha en helt egen bil kommer vara de som har väldigt specifika behov, t.ex. av säkerhet. Lite i stil med att idag ha ett privatjet.
+1
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Nåja, på glesbygden kommer du inte ha så många att dela din bil med.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Eller som bor ute på landsbygden... Jag väljer inte att åka taxi trots att min arbetsgivare betalar för den när jag ska flyga. Varför skulle jag då välja en automatisk taxi?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Glesbygden får man väl ändå klassa som ett ganska särskilt skäl ;) Du får vara rätt långt ute i obygden för att det ska löna sig med helt egna bilar. Även om det bara bor ett hundratal personer inom en klunga så borde en autonom bilpool på 40 bilar (samägd eller administrerad av Uber/Tesla/whomever) vara klart mycket mer ekonomiskt och effektivt än att alla ska ha varsin egenägd bil.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

danni skrev:
Glesbygden får man väl ändå klassa som ett ganska särskilt skäl ;) Du får vara rätt långt ute i obygden för att det ska löna sig med helt egna bilar. Även om det bara bor ett hundratal personer inom en klunga så borde en autonom bilpool på 40 bilar (samägd eller administrerad av Uber/Tesla/whomever) vara klart mycket mer ekonomiskt och effektivt än att alla ska ha varsin egenägd bil.
Det gäller bara att inte ha bråttom...
Sveriges 11:e största kommun (till ytan) har 2 512 invånare. Bor man i "tätorten" och behöver uppsöka ett sjukhus så får man räkna med en liten tripp på närmare 150 km enkel resa.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Absolut, det kommer vara tuffare för glesbygden att sy ihop det. Det lär bli fler bilar per capita där. Ännu en sak som kommer göra att glesbygden får svårare att konkurrera med städerna. Tough luck. Men jag tror inte att det egentligen är något större argument för enskilt ägande av bilarna i längden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vi har ju haft det här uppe förut och det där med att dela bilar med andra är uteslutet för mig, det blir ju som att åka buss?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Vi har ju haft det här uppe förut och det där med att dela bilar med andra är uteslutet för mig, det blir ju som att åka buss?
Du har några år på dig att vänja dig. Sen tror jag plånboken kommer få bestämma. Och köra själv lär du inte få oavsett, till slut. Och med att dela bilar med andra menar jag inte nödvändigtvis att de kommer vara i bilen samtidigt som dig. Jag tror kanske det är där den stora skillnaden kommer vara i om man vill spendera mer eller mindre pengar på sina resor. De som idag väljer kollektivtrafik pga kostnad kommer välja att dela sitt autonoma fordon, i städerna med kanske upp till 8-12 personer i varje fordon (sannolikt den buss som Tesla har under utveckling och liknande fordon). Den som vill ha lite mer lyx och slippa andra människor samt komma fram lite fortare väljer att spendera mer pengar på att få ett fordon helt för sig själv. Men väldigt få kommer spendera mycket, mycket, mycket mer pengar på att ha ett fordon som ingen annan färdas i någonsin.
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Jag har alltid jobbat ihop kapitalet till mina bilar och sedan betalt dem kontant. Jag tar hellre den ekonomiska smällen direkt, än att behöva betala den faktiska kostnaden månad efter månad, år efter år... :? Det är bara i storstäderna som där finns underlag för bilpooler. Jag skulle känna mig rörelsebegränsad av att behöva samordna mina sporadiska utflykter med andra. Jag tillhör skaran som varken leasar hus, bilar eller kalsonger. :lol:
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

+46 skrev:
danni skrev:
Det gäller bara att inte ha bråttom...
Sveriges 11:e största kommun (till ytan) har 2 512 invånare. Bor man i "tätorten" och behöver uppsöka ett sjukhus så får man räkna med en liten tripp på närmare 150 km enkel resa.
Om du menar Sorsele så är det faktiskt den 14:de största kommunen. Nu tror jag ingenting på denna typ av "privattaxi" om man inte bor i en av Sveriges tio-femton största städer. Att inte ha en bil på gårdsplanen medför en stor osäkerhet och ett avkall på den frihet man har valt i och med att man har bosatt sig i "glesbygd".
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Waxinator skrev:
Jag har alltid jobbat ihop kapitalet till mina bilar och sedan betalt dem kontant. Jag tar hellre den ekonomiska smällen direkt, än att behöva betala den faktiska kostnaden månad efter månad, år efter år... :? Det är bara i storstäderna som där finns underlag för bilpooler. Jag skulle känna mig rörelsebegränsad av att behöva samordna mina sporadiska utflykter med andra. Jag tillhör skaran som varken leasar hus, bilar eller kalsonger. :lol:
I praktiken skulle du inte behöva samordna något alls. Möjligen skulle du behöva vänta några minuter om du kom på att du behövde bil helt utan framförhållning vid helt fel tidpunkt. Du kan inte riktigt jämföra det med bilpooler i dagens läge. Tänk snarare på det som om taxiresor kostade en tiondel av vad de gör idag och var snabbare, säkrare, och mer tillgängliga. Vem skulle ha bil då?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag tror att det där med delade bilar är väldigt överoptimistiskt för ett så glesbefolkat land som Sverige. Jag förstår hur Elon tänker ur perspektivet med jättelika städer i Californien. Det är en enorm skillnad mot lilla Sverige med sina pyttiga tätorter. Eller jämför t.ex. Tyskland och Sverige. Vi är 10 miljoner på 450.000 kvkm medan tyskarna är 80 miljoner på 357.000. För att inte tala om Kina...

Det är jättebra för städer om man kan minska biltrafiken och lösa problemet med parkeringsplatser genom självkörande taxi och bilpooler, men utanför städerna kommer det inte att funka på annat sätt än att bli ett något bättre alternativ till bussen.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Härlig diskussion.

Men till er som gillar attk köpa en bil kontant. Jag förstår er om bilen kostar under 100k. Men om vi tittar på en Tesla.

Köper ni den kontant har ni ingen återköpsgaranti. Ni riskar alltså hela bilens kostnad.

Er kostnad har varit innan ni köpte bilen då ni fick spara ihop till den. Ja en del kan göra det på nån vecka andra får lägga år.

Säg att ni spar ihop pengarna på 3 år. Vad blev er månadskostnad när ni sparade? Alltså hur mycket per månad la ni undan?

Köpa betyder alltså spara innan.
Leasa/hyra betyder att man gör samma sak fast när man har bilen. Fast med mindre risk, gäller då Tesla som har återköpsfaranti.

Så köp är spara innan. Sen köper ni en bil för 1 mille. Äger bilen i säg 5 år och sen säljer. Det bilen sjunkit i värde är ju samma oavsett om man äger eller leasar.

Säg att 60% sjunkit i värde. 600 000. Med leasingen känner man inte av den förlusten för man vet sin månadskostnad. Äger man så är minskningen en kapital förlust.

På leasing hade du haft ca 2.5% ränta. Vilket blir en del pengar absolut.

Om du köper, så har du normalt sett sparat i några år som sagt. Under de åren skall ett land normalt sett ligga på 2% inflation. Något vi inte gör nu dock. Men det betyder att normalt sett sjunker era pengar med 2% i värde varje år.

Skillnaden är alltså 0.5% slarvigt räknat.

Svenska kronan kan både sjunka och stiga mot dollarn. Där riskar ni pengar med, för ni vet inte vad ni skall spara till exakt.

Leasing har tryggheten av att veta vad kostnaden blir.

Sen att casha bilen. Varför inte placera pengarna istället?

1 mille med 5% utveckling per år i 5 års tid. Ger efter 5 år en kassa på 1.276 milljoner.

För mig blir det alltså att ni som cashar bilen har en riskabel affär som kostar er på 5 år ca 600k i ren förlust plus en kvarts miljon i förlorad kapital inkomst, plus att ni fått spara innan och då med förlorat pengar.

Självklart har man pengarna och spar ihop dem lätt igen ja visst då kan man göra vad man vill.

Men generellt sett kommer de flesta svenskarna aldrig kunna spara ihop till en bil.

Ja leasing förlorar pengar på räntan. Men köp förlorar innan köpet samt på kapitalförlusten medans man äger.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Att det blir betydligt dyrare att köpa sin bil privat med sparade medel än att att leasa den på firman eller ta ut den som personalbil råder det ingen tvekan om med nuvarande skatteregler. Kanske blir det också dyrare än privatleasing. När det gäller riskerna så är det nog ingen större skillnad. Finns många fynd att göra för den som letar bil på beg.marknaden. De som är ute efter 1-2 år gammal bil kan göra riktigt bra affärer när återtagna leasingbilar slumpas bort av banker och finansbolag.
Själv är jag nöjd med mitt privata bilköp och den frihet det är för mig att äga en Tesla. Idag skulle jag få betala närmare 200 000:- mer för den Model S som jag köpte än vad jag betalade när jag beställde den i januari 2015.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Angående det här med delade bilar så tror jag varken Jerker eller LarsL behöver oroa sig. Ni kommer få köpa helt egna bilar som bara ni disponerar. Delningen är idag en tanke om en möjlighet. Det kommer nog aldrig vara ett krav.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Skriv svar